Wat doe ik verkeerd? Wat kan ik anders doen?

18-04-2023 09:40 3282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Al langere tijd zit ik met een aantal dingen in onze relatie waarvan ik niet zo goed weet of het ‘normaal’ is, of ik iets verkeerd doe of anders moet doen, of het aan mij ligt. Ik heb helaas niet een fijne jeugd gehad, en geen echte andere relaties dan mijn huidige, dus kan dat niet vergelijken.

Dat ik mij schuldig voel, heeft er ook voor gezorgd dat ik het tot nu toe niet gedurfd heb om hier iets te schrijven. Iets met vuile was hang je niet buiten. Ik heb dit ook nooit echt met anderen gedeeld. Enerzijds omdat ik niet een groot vangnet heb, anderzijds omdat ik bang ben dat ze wat van hem vinden dan. Dat maakt ook dat ik het tot nu toe niet durfde te delen hier, omdat ik ook bang ben dat ik hier niet een goed beeld weergeef, het is natuurlijk maar één kant van het verhaal en maar één deel van onze relatie.

Ook ben ik me ervan bewust dat een aantal dingen vaag zijn, maar dat houd ik graag zo vanwege privacy.

. Het punt is dat hij soms erg boos kan zijn. (voorbeelden weggehaald ivm herkenning)

De manier waarop zijn boosheid geuit wordt wisselt, maar het gaat vaak gepaard met veel schreeuwen, mij uitschelden, spullen gooien (soms gericht op mij of gewoon een kant op), spullen kapot maken, dreigen (door dingen te zeggen of door fysiek tegenover me te staan als het ware). Hij is nog nooit echt fysiek naar mij toe geweest, op een keer een kleine/lichte duw na of spullen die me (zacht) raken. Ik denk dat er dagelijks wel iets is wat ik doe wat hem boos maakt, maar de heftigheid varieert. Het schreeuwen en schelden komt vrijwel altijd voor, de rest wisselt en gebeurt misschien wekelijks of maandelijks.

Wanneer ik probeer aan te geven dat ik hier last van heb of dat ik het niet oké vind (weggehaald ivm herkenning) . .

Voorbeeld weggehaald

Weggehaald

Wat kan ik nog doen? Op welke manier kan ik hem wel erkennen en ervoor zorgen dat hij zich niet zo hoeft te laten triggeren en zo naar mij toe te reageren? Ik zou zo graag willen dat het wel goed gaat, dat hij niet meer zo boos hoeft te worden en ik het gewoon goed kan doen. Ik voel me zo angstig telkens en ik weet niet meer hoe ik het telkens kan goed maken als niets lijkt te helpen?


*
Er is een nieuw topic geopend.

relaties/vervolg-op-wat-doe-ik-verkeerd ... #p34742565
*
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-06-2023 10:59
Reden: Notitie Moderator toegevoegd.
41.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jahallo222 schreef:
18-04-2023 22:43
Jeetje, wat heftig zeg! Maar wat een toeval/geluk dat die kans zich voordeed.

Wat je zegt over die ochtenden, dat gaat hier nu vaak dan al mis. Ik doe dan al dingen niet goed die hem erg irriteren. Wat ik snap, is ook irritant. Maar laatst was het iets wat ik totaal niet aan zag komen. Toen kon ik uiteindelijk niet eens weg gezien de situatie.
Lukt het je om voor jezelf in je hoofd zo'n situatie eens om te draaien.

Zou jij boos of geïrriteerd worden als hij de dingen, die jij volgens hem niet goed doet 's ochtends, niet goed zou doen? Of zou jij je schouders ophalen, denken 'kan gebeuren'?
Alle reacties Link kopieren
Jahallo222 schreef:
18-04-2023 22:57
Ik deed alles. Het hele huishouden en zorgen voor ons kind. Hij heeft in al die jaren een keer het kind in bad gedaan, dat was na de geboorte in het ziekenhuis. Toen ik eens een paar dagen weg was voor mijn werk, stonden er aan het eind van de dag twintig berichten in mijn telefoon omdat er geen melk in huis was (wel voor vier dagen voorgekookte maaltijden) en is hij de rest van de week bij zijn ouders gaan logeren. Hij bracht dan wel het kind naar de opvang. Zijn reden voor de geringe inbreng was dat hij vijf dagen werkte en ik vier. Maar ja, ik bakte er dus weinig van, zowel qua huishouden als mijn destijds niet geweldig betaalde baan.
Nadien heb ik overigens het meeste last gehad van schaamte dat ik het zo lang zo ver had laten komen. Volgens de huidige maatstaven was er ook sprake van seksueel geweld omdat ik nooit wilde en hij wel, dus dan gebeurde het toch.
kamillet wijzigde dit bericht op 19-04-2023 14:06
21.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
18-04-2023 22:59
Dat terwijl ik ‘s morgens tijdig zorgde voor een ingepakt kind met een ingepakt rugzakje dat hij alleen nog maar naar de opvang hoefde te brengen.
Herkenbaar. En fijn te lezen dat je huidige relatie anders is en het dus ook anders kan.

-
jahallo222 wijzigde dit bericht op 19-04-2023 13:01
Reden: Herkenbaarheid
43.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jahallo222 schreef:
18-04-2023 23:01
Wat heftig Lamback71. Ik kan me voorstellen dat dit een behoorlijke impact op jullie kinderen en jou heeft gehad en nog steeds heeft. Wat krachtig dat je toch eruit bent gestapt. Ik wens jullie alle goeds toe! :rose:
Lees ook even mn aanvulling. Ik had hem iets te vroeg geplaatst.

Luister goed naar je eigen gevoel. Je voelt dat het niet klopt wat er gebeurt, en ook al heb je al heel lang in de situatie gezeten, dat is nooit een reden om er te blijven. Red jezelf, het leven is echt veel mooier dan wat je nu hebt!!
Alle reacties Link kopieren
:'(
Wat een zak :cencored:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Jahallo222 schreef:
18-04-2023 23:11
Herkenbaar. En fijn te lezen dat je huidige relatie anders is en het dus ook anders kan.

Mijn ex heeft zelf serieuze issues waar hij later een diagnose voor heeft gekregen. Als mensen aan hem vroegen hoe de bevalling was gegaan, zei hij dat het echt zwaar en langdurig was en dat het bijna niet te doen was om 16 uur op een stoel te moeten zitten met allemaal mensen die geen aandacht voor hem hadden. Daar was hij bloedserieus in.
kamillet wijzigde dit bericht op 19-04-2023 14:07
32.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lieverd,

Dit verdient toch niemand?
Zeker jij toch niet?

Ergens in het verleden heeft je man besloten dat nooit meer iemand iets over hem te zeggen zal hebben.
Waardoor een gelijkwaardige relatie met hem nooit mogelijk zal zijn. Want hij zal nooit iets doen wat lijkt op een ander haar zin geven ten koste van zichzelf. De keren dat hij akkoord geeft op je voorstel is omdat het hem ook wel goed uitkomt.

De keren dat hij zou moeten toegeven iets niet te weten of te kunnen is het moment dat hij keihard in de aanval gaat. Om te verbloemen dat hij het niet weet.

En jij gaat daar in mee omdat je oprecht denkt dat als je dat doet, hij ooit zal veranderen. Terwijl hij juist nog harder gaat intimideren als hij ruikt dat zijn macht en invloed verminderen. Want gelijkwaardig zijn is nooit de bedoeling.
doreia* wijzigde dit bericht op 19-04-2023 13:10
28.95% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik denk trouwens dat het heel slecht is voor jouw gezondheid om zo lang onder zo veel stress te leven en ben zo blij dat ik eruit ben gestapt. Nu alweer ruim 20 jaar geleden dus het grijpt me niet meer aan of zo. Maar ik heb er jaren last van gehad. Mijn moeder is ook uit haar slechte huwelijk gestapt, helaas net te laat voor mijn gevoel. Kort daarna kreeg ze meerdere herseninfarcten en ik denk echt dat die jarenlange stress daaraan heeft bijgedragen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
18-04-2023 23:15
Mijn ex heeft zelf serieuze issues waar hij later een diagnose voor heeft gekregen. Als mensen aan hem vroegen hoe de bevalling was gegaan, zei hij dat het echt zwaar en langdurig was en dat het bijna niet te doen was om 16 uur op een stoel te moeten zitten met allemaal mensen die geen aandacht voor hem hadden. Daar was hij bloedserieus in.
-
jahallo222 wijzigde dit bericht op 19-04-2023 13:01
Reden: Herkenbaarheid
42.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties vanavond. Ik merk dat ik een beetje teveel op de praatstoel zit en teveel deel. Sorry en is misschien niet helemaal gepast. Zal één en ander misschien nog weghalen of aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Jahallo222 schreef:
18-04-2023 21:51

Op verzoek TO verwijderd

Bij kleine kinderen is dat soms zo. Dat ze van alles meemaken en in de plooi blijven tot het moment dat ze zich veilig voelen bij iemand. Maar, los van hele specifieke kwalen en aandoeningen, groeien kinderen daar gewoon overheen zodra ze leren hun emoties te reguleren. Je man is geen kind meer, dus hij kan zich daar ook niet op beroepen.

Het gedrag van je man valt onder functionele agressie. Agressie die iemand inzet om een bepaald doel te bereiken. En in wat je hier schrijft valt al heel snel op dat zijn inzet van agressie inderdaad keer op keer doeltreffend is.

Zolang er geen reden is om ermee te stoppen zal hij er niet mee ophouden. Stel dat je iedere keer van tevoren weet wat de winnende cijfers van de lotto zijn, dan kocht jij ook voor iedere trekking het winnende lot.

Wat ik nu ga zeggen is niet leuk om te lezen maar wel verstandig om in je oren te knopen: op het moment dat jij je gedrag verandert (door bijvoorbeeld zijn gegooi met spullen niet meer te accepteren) wordt het tricky. Macht opgeven doet pijn en die pijn kan vrij makkelijk gericht worden op degene die zijn of haar grens heeft aangegeven. Zorg dat je je zaken op orde hebt (screenshots van jullie financiële stand van zaken, al jullie belangrijke documenten ergens ge-upload in de cloud etc)

Ik spreek helaas uit ervaring, maar die ervaring is triest genoeg niet zo heel uniek.
sprankelend wijzigde dit bericht op 19-04-2023 13:26
5.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zie je hoe hij geen inlevingsvermogen heeft? Hij dingen niet vanuit jou oogpunt kan zien? Dat hij niet kan bedenken waarom je doet en bent zoals je doet en bent?

Je faalt niet als je bij hem weg zou gaan. Je kunt hem niet fixen. Je kunt hem niet veranderen of verbeteren.
doreia* wijzigde dit bericht op 19-04-2023 13:11
56.06% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Jahallo222 schreef:
18-04-2023 23:23
Bedankt voor jullie reacties vanavond. Ik merk dat ik een beetje teveel op de praatstoel zit en teveel deel. Sorry en is misschien niet helemaal gepast. Zal één en ander misschien nog weghalen of aanpassen.
Het is jouw topic lieve Jahallo22,
Je mag praten zoveel je wilt.

Je bent niemand tot last hier.

Hier ben jij de baas en hier zal iedereen je met respect behandelen.
doreia* wijzigde dit bericht op 18-04-2023 23:34
8.39% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Jahallo222 schreef:
18-04-2023 23:23
Bedankt voor jullie reacties vanavond. Ik merk dat ik een beetje teveel op de praatstoel zit en teveel deel. Sorry en is misschien niet helemaal gepast. Zal één en ander misschien nog weghalen of aanpassen.
Dat is misschien verstandig. Bij mij is het zolang geleden dat ik niet verwacht dat iemand er iets van herkent. En anders is het wat het is. Ik hoop echt dat het je lukt hieruit te komen, want het is zo verschrikkelijk fout. De herkenning is in ieder geval enorm en dan heb ik alleen nog maar de dagelijkse zaken opgeschreven. Er zijn nog zoveel echt bizarre gebeurtenissen waarvan ik nu denk dat een normaal mens die zich toch niet zou laten aandoen. En toch heb ik dat gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Jahallo222 schreef:
18-04-2023 23:21
Ja, na mijn bevalling (20+ uur) was hij ook geïrriteerd dat het allemaal zo lang duurde en hij dit niet verwacht had. Maar daarna vond hij me laf, want ik had de bevalling zelf zo laten gaan en verpest door aan de voorkant niet fit genoeg te zijn geweest. Na de kraamweek mocht ik eigenlijk niet meer langer in de ochtend blijven liggen omdat we dingen te doen hadden. Terwijl ik elke nacht elke 2 uur wakker werd, voedde, in slaap wiegde, moest herstellen van de bevalling. Dan bleef ik in de ochtend nog even 2 uurtjes, tot 9 uur ofzo, liggen na de eerste ochtendvoeding. Maar nee, het uitslapen was echt voorbij.
Ik vind het echt heel erg knap van je dat je de stap hebt durven zetten om op te schrijven wat jou wordt aangedaan. Die eerste stap, de stap naar het beginnen te erkennen dat het niet oke is, is echt een hele grote stap en misschien wel de moeilijkste.

Ik wil je echt op het hart drukken dat er voor zijn gedrag naar jou, geen enkel excuus is. Zelfs al zou je de meest irritante persoon ter wereld zijn, dan nog geeft hem dat niet het recht om jou zo te behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Voel je je hier aub niet tot last, lucht je hart. ❤️

En neem de adviezen waar al je iets mee kan ten oren en de rest komt! We zijn er voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit echt zo verdrietig om te lezen allemaal. Ook kamillet en lamback, wat een ellende.
Ik kom zelf uit een onveilig gezin en heb gelukkig met mijn man een reis kunnen maken waarbij er ons beider ongezond gedrag in een bepaalde fase hebben kunnen verbeteren.
Maar dat was niet dit. En zelfs dat was verlammend, vermoeiend en enorm stressvol. Ik vind daarom het nooit een teken van 'zwakte' als iemand in zo'n relatie zit.
Het kost juist zoveel kracht en energie en daarom weet ik zeker op, dat je angst die je drijft om te blijven ongegrond is. Je kunt dit, dit is onnodige kracht en energie, dus bedenk je wat je voor jezelf en je gezin kunt doen zonder deze stress en ellende.
Die man heeft geen idee dat jij de boel rechthoudt ONDANKS hem.
Lieverd, blijf alsjeblieft schrijven wat je bezighoudt, wat eruit wil, je hebt alles zolang alleen moeten doen.. Wat we vooral willen is dat jij je veilig voelt om hier te schrijven en dat kan en mag alles zijn wat je maar wil delen. Ik kan me alleen maar voorstellen wat voor opluchting en ruimte het jou kan geven en hoe hard je dit nodig hebt. Hoe hard iedereen het nodig heeft om over van alles te praten, zeker over zaken die moeilijk zijn, verdrietig zijn en je nare gevoelens geven.
Dus, wees maar gerust, alles wat je zegt is goed en vinden wij fijn dat je dat met ons wil delen.
:hug: :heart:
Alle reacties Link kopieren
Zouden diegenen die mij gequote hebben in persoonlijke voorbeelden dit misschien kunnen weghalen? Alvast bedankt. En excuus ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Jahallo222 schreef:
19-04-2023 13:00
Zouden diegenen die mij gequote hebben in persoonlijke voorbeelden dit misschien kunnen weghalen? Alvast bedankt. En excuus ervoor.
Ga ik doen!
Mag je gewoon vragen, geen probleem hier.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
En blijf hier gewoon schrijven. Hou hier maar dingen die je vreemd voorkomen tegen ons licht. Zo kun je zelf staven of jij nu gek bent of niet.

Die verwarring hebben velen hier al meegemaakt. Omdat je zó gewend bent dat jij overal de schuld van krijgt, dat jij het helemaal niet goed ziet, dat als jij niet deze actie had gedaan, hij niet deze reactie hoefde te geven.

Hier kunnen we je helpen ontrafelen dat jouw actie geen actie was, maar een réactie. Dan kunnen wij jou laten helpen inzien dat het vertrekpunt waardoor de discussie ontstond verder terug ligt en vaak niet eens bij jou begint.

Zoals je man wel graag wil dat jij denkt.
doreia* wijzigde dit bericht op 19-04-2023 13:28
0.39% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Je quotes bij mij zijn weg.
Blijf je wel schrijven alsjeblieft?
Alle reacties Link kopieren
Okay weggehaald
Alle reacties Link kopieren
ach lieve schat wat zit je diep.
Intiem terreur moet je eens opzoeken. En hij doet het ook nog heel openlijk.

Ik herken het zo al was mijn ex alleen maar heel boos altijd.En niemand wilde mij. Zei tegen de kinderen mama had nooit moeder mogen worden. Want dat is ze helemaal niet. En was gewoon tijdens het eten bijvoorbeeld zonder escalatie van te voren.

Hij is nu weg en het voelt iedere dag hemels. Maar je moet wel heel goed alles voorbereiden. Ik mocht niet weg en werd echt tegen gehouden hij weigerde mij de kinderen mee te geven of te delen de afgelopen 5 jaar dus ik bleef. En ergens dacht ik hij houdt van de kinderen dat siert hem. Hij ging ervandoor en keek niet meer naar de kinderen om. Nadat hij eerst tegen de kinderen het eerste weekend had gezegd deze moeder is veel leuker en liever dus jullie mogen hier wonen hoeven jullie nooit meer naar mama.

En weet pas nu zie ik hoe ziek die hele periode is geweest. De angst als ik uit mijn werk kwam weer bang voor de negativiteit. Als ik stond te koken en hij kwam de keuken in en ik had niet de timer gezet op 20 minuten als de aardappels gingen koken. Dan had ik een waardeloze avond. Want het moest echt 20 minuten soms loog ik maar maar ze gingen om 17:51 koken ik weet het precies. Die angst joh is zo slecht voor je.

Ik gun je een fijn en vrij leven dit is niet gezond. Maar iemand die zo veel controle over je heeft. Die laat je vaak niet zomaar gaan. Dus ga eerst alles regelen achter de schermen. Je hebt hier niet met iemand te maken die jou echt het allerbeste gaat gunnen.

Ik wens je sterkte en veel kracht.
Alle reacties Link kopieren
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 22-05-2023 12:23
Reden: Herkenbaarheid
99.74% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven