wat is houden van ...

10-04-2008 21:59 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn vriendin vroeg aan mij ten tijde van een telefoongesprek ... yam ... wat is de defenitie van houden van ...

Wat is houden van.

Waarneer concludeer je dat je van iemand houd...

ik vond het een goede vraag waar ik niet een pasklaar antwoord voor had ... misschien een van jullie ?
Ik denk dat dit, als ik voor mijzelf spreek, niet een kwestie is van het kunnen uitdrukken in woorden.

Voor mij is houden van een gevoel. Je voelt het gewoon als je van iemand houdt. Een soort gevoel van warmte en welbehagen. Een gevoel van thuiskomen.

Lastige vraag hoor! Beetje in het rijtje 'wat is de zin van het leven' vragen, maar wel leuk om hier over te discussieren.
Eigenlijk stel je nu twee vragen. Wat is de definitie van... en wanneer concludeer je dat je van iemand houdt.

Dat is voor ieder mens natuurlijk verschillend.

Voor mij geldt dat mijn man mijn basis is. Mijn thuis. Bij hem ben ik altijd op mijn gemak. Hij verrast me. Zorgt voor me. Maakt me aan het lachen. Accepteert mijn irritante dingen, en prijst mijn positieve dingen.

Wanneer ik dat voor het eerst concludeerde? Weet ik eigenlijk niet eens. We zijn nog maar 5 jaar bij elkaar, en hebben samen al veel "life changing events" meegemaakt. Of hoe noem je eigenlijk. Na 5 maanden samenwonen, na anderhalf jaar een huis kopen, na 2 jaar getrouwd, na ruim 3 jaar een prachtig kind gekregen. Alles klopte gewoon.

Hij vult mij aan op een manier die ik heel mooi vindt, dat is wat voor mij maakt dat ik van hem houd. Dat, en nog veel meer. (hij is bijvoorbeeld kampioen lekker kriebelen.)
Krokusje:

Ik leid mijn vriend ook op tot kampioen lekker kriebelen, maar helaas heeft hij niet altijd zin om te trainen... ;)
Moeilijk om een antwoord op te geven idd.

In mijn diepste nood is hij degene die ik naast me wil.

In mijn diepste vreugde is hij degene die ik naast me wil.

Poe moeilijk hoor om dat gevoel onder woorden te brengen.
dat zou ik echt niet in woorden kunnen uitdrukken...
dat voel je gewoon.

het gaat dieper dan verliefdheid.

je kijkt gewoon iemand aan, en je weet gewoon, je voelt gewoon, tot in het diepst van je ziel tot in je tenen, dat je zoveel om iemand geeft, dat je je helemaal warm voelt worden, en het net lijkt alsof dat gevoel zo groot is dat het bijna uit je barst.

dat gevoel is voor mij houden van...
Houden-van voel ik in het midden van mijn buik, niet daaronder.

Houden-van voel ik als ik lepeltje-lepeltje lig met slapende lief en hij een windje laat en ik moet lachen omdat ik wéét dat als hij wakker was geweest hij zijn ogen uit zijn hoofd had geschaamd.

Houden-van voel ik in het 'wij' terwijl we elkaar juist zo vrij kunnen laten.
Computer says nooooo
ahja.. nee.. natuurlijk (gelukkig!!) voel ik het ook daaronder, niet alleen in het midden van mijn buik
Computer says nooooo
het plukje haar dat altijd heel nochalant de verkeerde kant op staat
anoniem_32389 wijzigde dit bericht op 10-04-2008 23:50
Reden: een fout ben moeeeee
% gewijzigd
quote:Festen schreef op 10 april 2008 @ 23:49:

het plukje haar dat altijd heel nochalant de verkeerde kant op staat

Zo kan je het ook uitdrukken!

Trouwens zelf heb ik geen flauw idee, maar ik hou gewoon van kreeftlief, ik vind ze nog steed leuk. Volgens mij is houden van ook een werkwoord.
Grappig dat jouw vriendin daarnaar vroeg. Ik had ook een vriendin waarmee ik dat soort discussies had, en de reden dat zij zich dit afvroeg is omdat ze altijd alles wilde over-rationaliseren. Ook gevoel wilde ze 'logisch onderbouwd' zien, een soort angst om de controle te verliezen denk ik.

Ikzelf denk dat houden van in jezelf zit, niet in de ander. Jezelf voor iemand open stellen, zacht worden van binnen om de ander een zacht plekje te geven. Als je van iemand houdt veroordeel je hem niet, maar zie je hem 'helemaal' en houdt van hem als je gelijke.
quote:Yamuna schreef op 10 april 2008 @ 21:59:

Waarneer concludeer je dat je van iemand houd...

Als ik in staat ben om mijn eigen leven voor iemand te geven.

Zoals bij mijn ouders, broers, zussen en mijn grote liefde..

Mocht er bijvoorbeeld ooit een situatie zijn waarbij 1 van de 2 maar zou kunnen overleven. Dan zou ik er bij deze mensen waar ik "echt" van hou geen seconde over twijfelen.
Wanneer je van iemand houd.. Als je je bij deze persoon helemaal thuis voelt, als je jezelf durft te zijn (maar er wel een zo goedmogelijk indruk wilt achterlaten), wanneer je ook iets goeds ziet in zijn/haar slechte kanten, wanneer je die persoon mist als je hem/haar een tijd niet ziet..

Moeilijkmoeilijk! maar dat zijn voor mij de kenmerken? Ohja! en, heeel belangerijk! Eerlijk zijn, en vertrouwen!
Houden van is voor mij wanneer je merkt diep in je hart en binnenste het beste te willen voor die ander. Niet zozeer, het mooiste, leukste, duurste, grootste, maar simpelweg het beste! Met je hele hart mee willen wandelen in een ontwikkeling(sfase) van die ander,zonder jezelf tekort te doen. Houden van is een goed gevoel.

Wanneer men concludeert van een ander te houden is heel verschillend. Bij de ene weet je het meteen (toen ik mijn kinderen net had uitgepoept bijvoorbeeld), en bij familie groeit dat voornamelijk door vertrouwen, dat je als kind zijn al hebt/krijgt.

Bij vrienden en partners is het meestal iets wat groeit vanuit een interesse voor die ander en een behoefte in jezelf.

Maar dat is mijn bescheiden mening.
Verliefd zijn en houden van zijn voor mij 2 hele verschillende dingen. Houden van begint voor mij na de verliefdheid.

Wanneer je verliefd bent was je zoekende en zet je de deur op een kier. Je ziet iemand die je door een roze bril bekijkt (liefde maakt wel degelijk blind) en je vind alles leuk aan die persoon. Eigenschappen die misschien irritant zijn vind je op dat moment, grappig, schattig, vertederend. Wanneer de heftige verliefdheid afneemt en je de persoon wat meer nuchter beziet, is de verliefdheid of over en je eindigt de relatie (gemiddeld denk ik 2 jaar, vandaar die 2 jaars itch) of houden van begint. Je accepteert de persoon zoals die is en je houd van hem en je gooit die deur helemaal open. En dan is het de vraag of je elkaar echt leert kennen, samen kan groeien in goede en vooral slechte tijden en samen oud kan worden.

Mijn invulling van houden van
Nou, een rare vergelijking misschien maar omdat ik weet dat je huisdieren hebt (toch?) en misschien je vriendin ook vergelijk ik het daarmee

Serieus, nog voor ik een vriend had, had ik een kat en heb ik wel een idee gekregen van 'liefde' en het onvoorwaardelijke gevoel daarbij. Nu ik een relatie heb weet ik ook dat er grote verschillen zijn (gelukkig maar ), maar op gevoelsmatig niveau komt het wel in de buurt. Niet uit te leggen dus.
quote:yoyo2 schreef op 11 april 2008 @ 09:51:

[...]

Als ik in staat ben om mijn eigen leven voor iemand te geven.

Zoals bij mijn ouders, broers, zussen en mijn grote liefde..

Mocht er bijvoorbeeld ooit een situatie zijn waarbij 1 van de 2 maar zou kunnen overleven. Dan zou ik er bij deze mensen waar ik "echt" van hou geen seconde over twijfelen.

Ja, dit is ook een mooie omschrijving, ben ik het helemaal mee eens. Of, om er een huisdierenvergelijking bij te doen: de bereidheid je spaarrekening te plunderen als dat nodig is voor de een of andere dure artsenhulp.

Dat meteen je prioriteiten, nog zonder er over na te denken, twijfelloos duidelijk zijn en de rest je niets kan schelen als het maar goed komt met die persoon. .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven