Wat is redelijk?(taakverdeling)

06-09-2018 15:27 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds december heeft mijn partner ervoor gekozen om als Zzp'er te starten. Hij is hierdoor wekelijks veel van huis en veel in het hotel. De zorg voor onze zoon komt hierdoor volledig op mij aan. Zelf werk ik dertig uur. Wat me nu dus zwaar valt is de volledige belasting omtrent het huishuishouden,de zorg voor onze zoon, werken en het belangrijkste mijn ontspanning is weg.
Ik kan door de week de deur niet uit,er is geen oppas voor zoon en ook al zou ik dit willen na een lange werkdag ligt er nog enorm veel huishouden op mij te wachten.

Echter is het wel zo afgesproken met ons twee en ik zie hierin ook in dat ik dacht het allemaal wel te kunnen. In het weekend is m'n man te moe om in het huis ook te helpen. Hij heeft ontspanning nodig en geeft aan het niet zo relevant te vinden. Ik zit vast en wil met een redelijk voorstel komen om een taakverdeling te maken. Door de week kan ik dus niet weg,in het weekend kan ik wel een paar uur weg.

Waarom open ik dit topic? Ik zou graag willen weten hoe ik een concreet voorstel kan neerzetten zonder hem iedere keer te beladen met mijn issues. Ik zeur zoveel de laatste weken en voel me ongezellig....

Tips zijn welkom
Kunnen jullie geen huishouder nemen? En een avond in de week een oppas zodat jij ook wat tijd voor jezelf hebt?
Ten eerste, als je dat nog niet hebt, zou ik een schoonmaakster nemen. Dat zorg sowieso al voor een hoop rust in je hoofd.

Ten tweede, hij is de vader van jullie zoon en ik zou toch denken dat hij na een werkweek hem niet te hebben gezien, dat hij wat tijd met hem doorbrengt.

In die tijd ga jij doen waar jij van ontspant.

Je wil een concreet voorstel neerzetten, maar ik vind dat behoorlijk zakelijk voor iemand waar je een relatie en kind mee hebt.

Plan vooral ook wat tijd voor elkaar in.
anoniem_25507 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 15:32
4.51% gewijzigd
Samen gaan zitten en een duidelijke taakverdeling opstellen. Bijvoorbeeld: jij kookt op die dag, en je man wast dan af, op een andere dag is het andersom.

Bij ons doet mijn man de klussen die ik heel vervelend vind (bed opmaken, vuilnis buitenzetten, zware spullen tillen) en ik doe de rest. Hij werkt voltijds en heeft een drukke baan, ik werk halftijds. De zorg van de kinderen komt grotendeels op mij terecht, maar voor mij is dit oké, zo lang ik maar niet te veel van huis ben om te gaan werken.

Ik denk dus het best eens overleggen wie wat graag doet en goed kan?
Huishoudster en oppas.
Samen gaan zitten en een taakverdeling maken. Dat hij de keuze maakt om als ZZP'er aan de slag te gaan, wil niet zeggen dat jij opeens overal voor op moet draaien.
Het is ook nog steeds zijn huis en ook zijn kind.
Neem een schoonmaakster in dienst.
En doordeweeks een avondje de deur uit kunnen voor sport/vriendinnen/etc lijkt me ook niet zo raar, dus waarom geen oppas regelen voor 1 avond per week.
anoniem_193413 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 15:35
0.80% gewijzigd
Silence is golden. Duct tape is silver.
Tip 1: Het is zo afsproken, maar je kunt best op afspraken terugkomen. Jij hebt niet voorzien dat alles door de week (en feitelijk ook in het weekend) op jou neerkomt en hij heeft niet voorzien dat hij in het weekend zo moe is. Ga dus in gesprek en zeg dat het zo niet langer gaat.

Op mij komt de situatie volkomen ongelijkwaardig over. Zijn werk en zijn houding bepalen alles en jij mag sloven en zorgen. Zelfs in het weekend houdt hij geen rekening met je.

Tip 2: Ga niet minder werken! Dat is het laatste wat jij moet doen omdat je daarmee ook je financiële zelfstandigheid ondermijnt.

Tip 3: Maak een lijst met een verdeling die jij redelijk vindt en accepteer geen "kan niet", "wil niet", "ben te moe", "is niet belangrijk" van je vriend.
Wat voor 'enorm veel huishouden' heb je na een lange werkdag (waarbij je zoon op de opvang is neem ik aan)? Er moet eten gekookt worden en afgewassen en zoon moet naar bed. Wat moet je dan allemaal nog meer doen van jezelf? Is daar geen hulp voor in te huren? Eens per week een schoonmaakster, en eens per week je weekboodschappen laten bezorgen geeft jou heel veel lucht waarschijnlijk. En regel een wekelijkse oppas om lekker te ontspannen.
"In het weekend is m'n man te moe om in het huis ook te helpen. Hij heeft ontspanning nodig en geeft aan het niet zo relevant te vinden."

Jij bent niet moe?
Jij hebt geen me-time en ontspanning nodig?
Hij vind het huishouden nu niet zo relevant, misschien omdat jij door de weeks alles bijhoudt?
Enorm veel huishouden? Hoezo dan? Zeker als je alle drie werkt en op school zit wordt het toch niet zo smerig?
En inderdaad huur iemand in voor huishouden en voor oppas.
elske1975 schreef:
06-09-2018 15:34
Tip 1: Het is zo afsproken, maar je kunt best op afspraken terugkomen. Jij hebt niet voorzien dat alles door de week (en feitelijk ook in het weekend) op jou neerkomt en hij heeft niet voorzien dat hij in het weekend zo moe is. Ga dus in gesprek en zeg dat het zo niet langer gaat.

Op mij komt de situatie volkomen ongelijkwaardig over. Zijn werk en zijn houding bepalen alles en jij mag sloven en zorgen. Zelfs in het weekend houdt hij geen rekening met je.

Tip 2: Ga niet minder werken! Dat is het laatste wat jij moet doen omdat je daarmee ook je financiële zelfstandigheid ondermijnt.

Tip 3: Maak een lijst met een verdeling die jij redelijk vindt en accepteer geen "kan niet", "wil niet", "ben te moe", "is niet belangrijk" van je vriend.
Dit.

En anders neemt hij/betaald een huishouder en oppas in dienst, hebben jullie beiden meer ttijd voor elkaar en het kind.
Maar ik zou echt niet alles gaan doen en/of minder gaan werken.
elske1975 schreef:
06-09-2018 15:34

Hij zegt nooit kan of wil niet, hij wil ook duidelijkheid van mij. Ik schijn nogal chagrijnig te zijn en heb soms ook het idee dat ik er alleen ben voor het werk en huishoudelijke gedeelte. Hij geeft aan dit ook voor ons te doen en probeert ook aan een oplossing te denken. Hij heeft al gevraagd wat er moet veranderen en waarmee hij kan helpen. Een oppas regelen voor eens per week is niet verkeerd.
Misschien handig om aan te geven dat jij ook ontspanning nodig hebt en daar nu geen tijd voor hebt ? Ik vind het een redelijk egoïstische houding van je man.
Niet geschoten is altijd mis
Marana-- schreef:
06-09-2018 15:37
Wat voor 'enorm veel huishouden' heb je na een lange werkdag (waarbij je zoon op de opvang is neem ik aan)? Er moet eten gekookt worden en afgewassen en zoon moet naar bed. Wat moet je dan allemaal nog meer doen van jezelf? Is daar geen hulp voor in te huren? Eens per week een schoonmaakster, en eens per week je weekboodschappen laten bezorgen geeft jou heel veel lucht waarschijnlijk. En regel een wekelijkse oppas om lekker te ontspannen.
Eten koken, opruimen, en de kamer even swifferen,wc doen, en de woonkamer dweilen. Vaak is het dan pas rond negen uur stil...
Rocket1984 schreef:
06-09-2018 15:47
Eten koken, opruimen, en de kamer even swifferen,wc doen, en de woonkamer dweilen. Vaak is het dan pas rond negen uur stil...
Buiten eten koken hoeft de rest toch niet elke dag? Dat doe je jezelf aan hoor. Anders koop je een robotstofzuiger , die kan dan mooi zijn rondje doen als jullie aan het werk zijn.
Juist als jij al overal alleen voor moet opdraaien, moet je ook niet nog eens alleen een taakverdeling in elkaar draaien. Je hoeft hem niet alles uit handen te nemen.
Doe dat lekker samen. Dan heb je gelijk meer commitment van hem dan wanneer hij alleen maar 'ja' hoeft te zeggen op wat jij bedacht hebt.
Rocket1984 schreef:
06-09-2018 15:43
Hij zegt nooit kan of wil niet, hij wil ook duidelijkheid van mij. Ik schijn nogal chagrijnig te zijn en heb soms ook het idee dat ik er alleen ben voor het werk en huishoudelijke gedeelte. Hij geeft aan dit ook voor ons te doen en probeert ook aan een oplossing te denken. Hij heeft al gevraagd wat er moet veranderen en waarmee hij kan helpen. Een oppas regelen voor eens per week is niet verkeerd.
Regel dan ook direct een huishouder. En een partner die helpt in het huishouden is sowieso toch niks? Het huishouden is van jullie samen. Dus kijk ook naar wat zijn eisen qua huishouden zijn. Misschien leg je de lat wel hoger dan hem.
En blijkbaar verdient hij nu meer ("hij geeft aan dit voor ons te doen"), dus moet er wel een huishouder en oppas vanaf kunnen. Dan hebben jullie meer tijd en energie voor elkaar.
Hij heeft me juist gevraagd hoe we dit kunnen oplossen. Dit omdat hij zoveel tijd in werk investeren moet. Dit is voor een aantal maanden. Ik gaf akkoord en moet nu kijken hoe ik dit samen met hem kan oplossen. In de avond is hij altijd laat door het verkeer en rijd twee en soms drie uur per dag om op het werk te komen. Ik weet ook wel zeker dat hij dit niet zo wil en wil ook verandering. Het is gewoon even zoeken. Ik heb hierdoor ook dit topic geopend,kijken of jullie goede ideetjes hebben.
Altijd fijn als andere dames je hier komen vertellen dat je echt niet elke dag de wc hoeft te doen of de vloer.
dolfje schreef:
06-09-2018 15:49
Buiten eten koken hoeft de rest toch niet elke dag? Dat doe je jezelf aan hoor. Anders koop je een robotstofzuiger , die kan dan mooi zijn rondje doen als jullie aan het werk zijn.
Ik ben zo bang dat het anders niet schoon blijft. Het is een oud huis. Die robot stofzuiger is wel een goed idee.
Lucifer2018 schreef:
06-09-2018 15:55
Altijd fijn als andere dames je hier komen vertellen dat je echt niet elke dag de wc hoeft te doen of de vloer.
Haha, inderdaad. Misschien ook wel een beetje overdreven. 😂
Wij hebben een werkster genomen want haten beiden het huishouden doen. Als hij uit werk komt heeft hij nergens meer zin in. Huishoudster doet de ramen standaard, grondig stofzuigen, grondig dweilen, de wc's. Verder stofzuig ik 1 keer per dag en dweil ik verder niet zelf, alleen af en toe de vieze plekken. En met een doekje de meubels afnemen.
Maar als je overdag allemaal niet thuis bent (en je hebt geen huisdieren) dan is iedere dag swifferen, dweilen en de wc doen toch niet nodig? Doe het eens om de dag, de ene dag de wc en de andere dag de woonkamer, en kijk of je dat bevalt. Als je geen verschil ziet met nu, kun je ook eens kijken hoe het je bevalt als je het maar 2x per week doet. Met wekelijks een goeie beurt door een huishoudelijke hulp.
Rocket1984 schreef:
06-09-2018 15:43
Vind niet dat man er gemakkelijk over denk en het aan jouw overlaat. Hij staat zeker open om iets te veranderen. Hier ook een man die veel werkt/ laat thuis is. Huishouden en kinderen komt ook vooral op mij neer, plus daarnaast heb ik ook nog een 28 urige baan waarvoor ik soms in het Buitenland ben. Dan is mijn man trouwens wel thuis, daar hebben we duidelijke afspraken overgemaakt toen ik deze baan aannam.

Wat mij enorm geholpen heeft is een huishoudelijke hulp die eens in de 14 dagen een ochtendje komt en het zware poetswerk doet (badkamer, wc, etc, etc) Ik hoef nu alleen nog maar bij te houden en de was...daar heb ik werk genoeg mee. Verder als de week te druk is laat ik mn boodschappen bezorgen, scheelt ook zo weer een uur waarop ik dan wat anders kan doen. Op zaterdag en zondag heb ik zo het minimale in huis te doen en veel tijd voor het gezin of ik kan er even alleen uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven