Wat moet ik doen?Gameverslaafd?

28-09-2010 08:46 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

wegens herkenning een nieuw account gemaakt,want schaam me echt voor het probleem van mijn vriend (of misschien ben ik de enige die ermee zit).

Het zit zo.

We hebben nu dik 4 jaar een relatie en wonen niet samen.

Ik ben altijd iemand geweest die gewoon opkijkt tegen een man met een goede baan,die hard werkt en niet lummelt (ja sorry,zo is het gewoon,werk zelf ook hard).

Mijn vriend heeft altijd hard gewerkt en had een super baan.Helaas na 3 jaar moest hij eruit wegens geen vast contract.

Ook sport hij heel veel,of dat deed hij.Zeker 5 keer per week.

Maar nu zit hij sinds 1 augustus thuis.

Hij heeft wel vaker op de pc gezeten om te gamen en helaas in het begin van onze relatie ,sex te chatten.We zijn toen uit elkaar geweest,maar nu zit dat wel goed.Hij heeft geen msn meer,alleen nog zijn mail waarin ik als ik dat wil mag kijken (heb ik niet gedaan,wil ik ook niet).

Waar het om gaat is dat hij alleen nog maar gamed!

Word er gek van,hebben elkaar niets te vertellen alleen maar gamen is hij mee bezig.

Ook zijn vrienden komen dan een paar dagen en dan gaan ze samen gamen... En dat word steeds langer en steeds meer,heb het over soms 8-10 uur per dag!

Heb er over gepraat maar dan zegt hij wat moet ik dan doen?ook het sporten word steeds minder,hier een sportloze week en daar.Moest hij normaal niet aan denken!

Ik vind hem gewoon niet aantrekkelijk op deze manier,en dan heb ik het niet over uiterlijk.

Schaam me een beetje dat ik zo denk maar ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik hiermee om kan gaan?

Overigens gaat hij binnen een maand weer aan het werk (kwestie van papieren tekenen etc).

Edit: hij houdt zich ook veel bezig met complot theorien,iets wat ik gewoon vreselijk vind.Overal zit iets achter,de bank,de overheid en noem maar op.Hier slaat hij ook in door (is iets minder gelukkig omdat zijn ouders hem erop aangesproken hebben maar toch..)

Sorry voor het warrige verhaal,ben aan het werk dus kan niet heel uitgebreid tikken,hoop dat het een beetje duidelijk is..
Heb je er al met hem over gepraat? Geef subtiel aan dat je het leuk zou vinden als hij wat meer initiatief zou nemen op bepaalde gebieden en niet de hele dag zit te niksen. Wacht even af hoe het gaat als hij weer aan het werk is. Ik neem aan dat hij dan niet meer de tijd en puf heeft om zoveel te gamen/complottheorieën te bedenken. Zo wel en kun je daar niet mee leven dan zou ik het eind van de relatie overwegen.
Tips? Binnen een maand gaat hij weer aan het werk. Laat hem lekker z'n gang gaan - laat hem op zijn manier stoom afblazen en (gokje...) Civ of COD spelen ipv sporten.

Als hij straks weer aan het werk is, komt er weer regelmaat in zijn leven en zal de behoefte om te sporten wellicht weer terug zijn.

Weet je... als volwassene zijn er maar een paar momenten waarop je 'uit de band kan springen' en dan is zo'n periode tussen 2 banen ideaal natuurlijk!

Jullie wonen niet samen, er zijn geen kinderen en gelukkig is hij maar 3 maanden werkloos!

Als hij straks aan het werk is en zijn vrije tijd alleen nog vult met gamen, dan vind ik dat je pas echt kan gaan steigeren.

En die complottheorieën... Is dat ook nieuw of is dat er altijd al geweest?
quote:Lizzl schreef op 28 september 2010 @ 09:03:

Tips? Binnen een maand gaat hij weer aan het werk. Laat hem lekker z'n gang gaan - laat hem op zijn manier stoom afblazen en (gokje...) Civ of COD spelen ipv sporten.Ik durf het haast niet te vragen... Welke spel is het? Begint het met W en eindigt met t? Zo ja, dan weet ik het al. Ik ken maar één ontzettend verslavend spel.
World of Warcraft: Legion
Wat Lizzl zegt. Laat hem gewoon even, over een maand keert hij weer terug naar de echte wereld.
Haha Hans,dat spe doet hij ook wel eens maar hij wisselt ze nu af ;)

Hij heeft altijd veel gegamed maar het word echt zo erg dat hij gewoon ook afgelopen weekend een verjaardag heeft afgezegd van familie en ja ik vind dat te ver gaan! (was zelf ziek).

Hij beweert gewoon niet verslaafd te zijn en wilt er niet over praten.

En die theorien,die zijn er sinds hij thuis zit.

In het begin keek ik wel eens naar filmpjes en sites maar ik ben niet iemand die overal iets achter zoekt.

Hij gaat zelfs zijn spaargeld thuis contant bewaren en dat soort dingen.

Maar misschien nog even doorbijten,tot hij weer werk heeft en veranderd,.Ik hoop het van harte.
Nou, ik zou het zeer zeker niet gaan bagetalliseren hoor. Een verslaving sluipt er ongemerkt in. Dat zijn game gedrag jou opvalt zegt ook wel iets. Vooralsnog zou ik eerst niks doen en afwachten hoe het gaat als hij weer werkt. Als hij dan nog continue aan het gamen is, dan zou ik een gesprek aangaan waarin je aangeeft dat je je zorgen maakt.
De complottheorieën: daarvan zou ik wel zeker willen zijn dat hij mij of mijn familie er niet in betrok. Kunnen erg vermoeiend zijn als je dat een leven lang moet volhouden.

Het gamen: ik kan me voorstellen dat als hij volgende maand een baan heeft dat het iets minder urgent is. Wel moet je dan evengoed bepalen of je 's avonds met een gamende man wil samenleven of met een tvkijkende of met een sportende of met een gezellig met jou keuvelende of een krantlezende of of...

Probeer duidelijk te maken dat niet het gamen an sich stoort, maar het feit dat je geen contact met hem kunt maken als hij gamet. Hoop dat hij daarvoor openstaat.
complottheorieën/ achterdocht; als mensen te veel blowen ofspeed gebruiken kunnen dan hier ook last van krijgen....
Klinkt anders best verslaafd, afspraken afzeggen om te gamen en dan zoveel uur.

Ook die complot theorien klinken wel een beetje vreemd hoor.

Als dit niet over is als hij gaat werken zou ik er eens een goed gesprek tegen aan gooien.
quote:groenetheeaddict schreef op 28 september 2010 @ 09:09:

En die theorien,die zijn er sinds hij thuis zit.

In het begin keek ik wel eens naar filmpjes en sites maar ik ben niet iemand die overal iets achter zoekt.

Hij gaat zelfs zijn spaargeld thuis contant bewaren en dat soort dingen.

Als hij de theorieën leest waarvan ik denk dat ie ze leest gaat ie niet zijn spaargeld contant thuis houden maar zet ie z'n spaargeld om in goud en gaat hij dat thuis bewaren.

(zie Willem Middelkoop...)

Maar alle gekheid op een stokje: die gameverslaving is een serieus probleem. Toch vermoed is dat veel van de problemen die jullie nu hebben als sneeuw voor de zon gaan verdwijnen als hij weer werkt. Werk bied regelmaat, structuur. Als hij eenmaal weer in dat stramien zit is de kans vrij groot dat dat hem voldoende activeert om ook weer aan sport e.d. te gaan doen.

Het is wel reëel om te bedenken dat het heel moeilijk voor hem gaat worden om van couch potato weer terug te veranderen in een werktijgertje. Hij zou er wijs aan doen om nu al vast wat meer te activeren, anders word de overgang heel moeilijk.

De rol die jij hier in hebt kan alleen beperkt zijn, dit moet uit hem komen. En dat is natuurlijk waardeloos, want je bent in zekere zin machteloos. Jij kunt hem niet heropvoeden, je bent zijn moeder niet. Wellicht dat hij ook nog wat zelfinzicht krijgt door het uitzicht op zijn nieuwe werk. Tot die tijd kan ik je alleen veel sterkte wensen.
Ik zal wel zelf toegeven dat ik behoorlijk verslingerd kan raken aan World of Warcraft. In dit opzicht geeft mijn avatar, Cataclysm, een behoorlijke hint in die richting. WoW en Hans66 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Maar ik zie er op toe dat de verplichtingen en andere bezigheden er niet onder zullen lijden. Ik woon alleen, dus er zijn een hoop dingen waar ik aan moet denken. Het spel zal dan soms voor de belangrijkere dingen moeten wijken.

Ik realiseer me verder dat ik de komende weken behoorlijk kan doorslaan want op WoW-gebied gaan er heel wat dingen veranderen. Een hoop dingen zijn dan nieuw. Dat wil ik allemaal wel uitgeprobeerd hebben.
hans... wat is je toegevoegde waarde met je posting? Het topic gaat niet om/over jou.
Ik weet nog niet wat precies het probleem is. Had je ook een topic geopend als hij elke dag naar de bieb gaat en tot 's avonds laat literatuur leest?
Dat vind ik wel een hele loze opmerking.

Dit is toch iets wat haar stoort, daar mag ze toch wel een topic over openen.
Als TO het als een probleem ervaart, dan is het een probleem.
quote:sweetcandy schreef op 28 september 2010 @ 11:12:

hans... wat is je toegevoegde waarde met je posting? Het topic gaat niet om/over jou.Het gaat om gameverslaving.
Loos? Dat ze zich ergens aan stoort lijkt me duidelijk. Wat dat nou precies is, is een stuk minder evident uit haar post. Vandaar mijn vraag.

Haar vriend is natuurlijk in een gat gevallen, zit in een periode zonder de structuur van een baan, maar heeft wel uitzicht op nieuw werk. Alleen hoeft hij nu eventjes niets. Dat kan heel bevrijdend werken. Ik vind het op het eerste gezicht niet zo vreemd dat hij dan even wat andere zaken doet dan voorheen. Maar goed, ik ken de situatie verder niet, misschien moeten we ons wel zorgen maken. Vandaar dus mijn vraag.
quote:sweetcandy schreef op 28 september 2010 @ 11:54:

Als TO het als een probleem ervaart, dan is het een probleem.

Ze kan zich ook aanstellen. Dat is dan ook een probleem.

TO, voor alle duidelijkheid, ik zeg absoluut niet dat je je aanstelt. Ik graaf alleen wat dieper dan 'hij is gameverslaafd'.
Als je een paar jaar samenwoont is zo'n game-vriend alleen maar handig, altijd de TV voor jezelf!!

Maar serieus, hij zit even zonder werk, maar wel een inkomen neem ik aan. Hij mag toch wel even een paar maandjes lekker niks doen? Hij heeft alweer een nieuwe baan, waarom wacht je dat gewoon niet af voordat je hier een probleem van maakt? Hij heeft nog een heel leven vol verplichtingen en verantwoordelijkheden voor zich..
Als ik kijk naar de OP, lijkt me meer aan de hand.

Wie gaat nu zitten te sex chatten, zeker als je net verliefd bent zoek je het toch niet op de PC. Ik begrijp tenminste dat dat niet met TO was. Als hij eerst heel veel sport, waarom nu niet meer, tijd genoeg.

Als hij vraagt wat hij moet doen, wat zeg jij dan?
Dat sexchatten is toch al opgelost? Zeker als je net verliefd bent kun je nog eens vasthouden aan oude gewoontes. Niet dat ik het goed praat. Enfin, 3 jaar later is de relatie goed. Totdat vriend tijdelijk werkloos is en zijn vrije tijd even anders indeelt.

Ik kan ook mijn eigen complotheorie los laten op de vriend: vriend is teleurgesteld in de wereld vanwege het verliezen van zijn baan. Hij is tijdelijk zwak van geest en vatbaar voor complottheorieën en spelletjes en gaat binnen de kortste keren aan de hard drugs.

Kan...maar voor die conclusie hebben we meer info nodig, vandaar mijn vraag eerder vanmiddag, die nog op een antwoord wacht.
ben ik weer hoor!

Ik had zeker ook iets ervan gezegd als hij in iets anders door was geslagen ja,absoluut.Stel hij gaat ineens veel eten,of drinken of de hele dag de stad in hangen noem maar iets.

Het gaat mij om het obsessieve!

Het sexchatten is idd opgelost,en ik hoop dit ook.

We hebben een goed gesprek gehad.

Ik leg me er bij neer dat hij nu meer gamed,dan normaal.Dit is uiteraard niet meer zoveel als hij werkt.

Verder hebben we gewoon afgesproken dat hij een normaal dag ritme aanhoudt,op tijd opstaan en op tijd naar bed.

En die complotten,hij had zelf door dat hij doorsloeg en meerdere mensen hebben hem erop gewezen,dit komt inderdaad doordat hij teleurgesteld is in de wereld etc.Hij heeft keihard gewerkt om iets te krijgen en toen kreeg hij het na meerdere beloftes nog niet.

Ben blij met alle adviezen die gegeven zijn,ze hebben me geholpen een goed gesprek hierover te voeren.Heb het ook van de andere kant bekeken door jullie reacties dus heel erg bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven