Wat redde jouw relatie of wat was juist de druppel?

21-12-2020 18:31 87 berichten
Ik denk dat de titel redelijk duidelijk is. Onze relatie gaat momenteel niet lekker. We hebben drie kleine kinderen dus ik wil het niet zomaar opgeven. Wat hielp jullie?
Alle reacties Link kopieren
Als er bij beiden de wil is, kun je elkaar terugvinden

Willen jullie?
Alle reacties Link kopieren
Mijn relatie heeft nooit erg dieptepunten gekend, maar er zijn wel momenten geweest waarop ik me ergerde aan mijn partner. De truc voor mij is dan altijd om te bepalen hoeveel van die irritatie bij mij ligt en hoeveel bij hem. Vanuit mijn verleden kan ik overgevoelig reageren op bepaalde dingen. Ik deel dat met hem en hij toont daar dan begrip voor. Dan snappen we elkaar weer iets beter. Communicatie is het sleutelwoord hier. Ik laat hem weten hoe ik me voel en welk gevoel zijn gedrag bij mij teweeg brengt, zonder dat ik verval in jij zus en jij zo en dan hebben we het er over. Tot nu toe gaat dat prima.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dan zou ik inzetten op meer tijd echt samen, veel praten en eventueel de relatietherapie. Dan is er vaak nog wel wat te winnen samen.
Alle reacties Link kopieren
Na een dip weer veel met elkaar gaan ondernemen. Op vakantie met een ander stel zag ik dat het met ons nog niet zo erg gesteld was.

Maar toen overleed mijn beste vriendin. Vlak voor kerst. En hij kon niet begrijpen dat ik niet voor 25 man wilde koken en vrolijk kerst vieren. Serieus ruzie om gehad, en toen was het onherstelbaar gebroken.

Uiteraard speelde er veel meer, maar toen stopte de liefde echt.
Dertig dagen elke dag seks. Zelf niet gedaan. Hier merk ik wel ook dat we elkaar wat kwijt kunnen raken door de drukte van alledag en zorg voor kind. Fysiek contact, ook al geen zin en tijd en moe en blanks, brengt dan weer dichter bij elkaar en zorgt door de dagen heen voor meer liefde voor elkaar en meer korte fijne contactmomentjes.
Sága schreef:
21-12-2020 21:15
Dertig dagen elke dag seks. Zelf niet gedaan. Hier merk ik wel ook dat we elkaar wat kwijt kunnen raken door de drukte van alledag en zorg voor kind. Fysiek contact, ook al geen zin en tijd en moe en blanks, brengt dan weer dichter bij elkaar en zorgt door de dagen heen voor meer liefde voor elkaar en meer korte fijne contactmomentjes.
Vreselijk lijkt me dat. Wie verzint zoiets ook.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 21-12-2020 21:18
0.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Denker85 schreef:
21-12-2020 20:59
Relatietherapie
Heb ik al meermaals voorgesteld maar wil man pertinent niet. Hij denkt dat dat niet zal helpen. Het genoemde boek ga ik even opzoeken.

Feyenoord
Geen fanatieke voetbalfans, maar beide wel geen Feyenoordfans ;-)


Bij geweld was ik al weg geweest. Dat is niet aan de orde.


Twee gezonde normaal functionerende volwassenen die elkaar door tropenjaren kwijt zijn geraakt. :-x
Wat wil hij er dan wel aan doen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lemoos2 schreef:
21-12-2020 20:55
De realisatie bij mijzelf dat de onvrede niet in de relatie zat maar in mijzelf. En dat heb ik toen aangepakt.
Hoe heb je dit aangepakt?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doorgaan, dat ben je verplicht tegenover je kinderen. En als je elkaar kwijt bent, harder zoeken, dan vind je elkaar weer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Denker85 schreef:
21-12-2020 21:27
Hoe heb je dit aangepakt?
Was niet mijn opmerking, maar soms is het realiseren al genoeg. Zo kan ik zelf absoluut niet tegen onderhuidse spanning, omdat ik daar in mijn eigen jeugd zelf veel stress van gehad heb. Als mijn man dus maar een beetje geïrriteerd is, neem ik die spanning als het ware over. Ik weet dat nu en op dat soort momenten probeer ik de irritatie bij hem te laten en me er niet al teveel door te laten beïnvloeden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Nou, de nekslag was vooral dat hij niet wilde werken aan zijn problemen, onze problemen en dat hij ook nog eens met een andere vrouw op reis ging.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik had aangegeven richting de vader van mijn kind dat ik onze relatie ervoer als een gevangenis. Dat ik zijn passieve houding, het gamen en het nergens naartoe willen echt heel storend vond. Zeker omdat hij in het begin niet zo was. Het lamlendige, depressieve en altijd chagrijnige begon me parten te spelen en ik voelde me een alleenstaande moeder want ik deed alles met ons kind alleen. Maar wel met een man op de bank die 24/7 in mijn telefoon snuffelde en in mijn social media en me beschuldigde van een affaire met een jongen van 19 op mijn werk. Echt ik heb hem toen zo uitgelachen niet normaal meer. Afijn op een avond eruit gegooid dat ik vond dat hij eens langs de huisarts moest als hij wilde dat we op de langere termijn er nog wat van zouden maken. Dat ik het zo niet tot mijn pensioen ging doen en dat ik me super eenzaam voelde. Ik heb ook aangegeven open te staan voor relatie therapie maar eerst wilde ik dat hij eens met zichzelf aan de slag ging. Dit weigerde hij. Met hem was niks mis. Ik was maar een ontevreden mormel. De volgende dag op werk kreeg ik een appje Jij moet nu aangeven of je met ons door wil gaan. Dus ik reageerde met Heb je de huisarts dan al gebeld? Het antwoord was nee. Toen gaf ik aan dat ik dan ook geen beloftes kon doen over het al dan niet samen verder gaan. Toen was zijn reactie. "nou dan kom je je spullen en je kind maar halen en wegwezen" (het was op papier zijn huis) en zo geschiedde.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij was de druppel:

Het was winter. Ik lag ziek op bed met griep en bronchitis terwijl mijn vriend telkens de verwarming op 16 zette en de ramen open deed om te luchten. Vervolgens zei hij dat ik me niet moest aanstellen.
Luci_Mster2 schreef:
21-12-2020 21:17
Vreselijk lijkt me dat. Wie verzint zoiets ook.

En dat je elkaar dan de dertigste keer hopelijk wél weer leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
21-12-2020 21:17
Vreselijk lijkt me dat. Wie verzint zoiets ook.
Het hoeft toch ook niet de hele tijd leuk te zijn?
Ik kan me wel indenken dat lichamelijk contact helpt.
Op de momenten dat mijn relatie ff wat minder loopt dan
helpt lichamelijk contact en tijd voor elkaar wel.
Het verlaagt drempels en maakt geluksstofjes vrij en stemt mij milder.
Alle reacties Link kopieren
Paupertrol schreef:
21-12-2020 21:36
Toen was zijn reactie. "nou dan kom je je spullen en je kind maar halen en wegwezen"
Wow, liefdevol :|

Allereerst allebei zorgen dat je genoeg slaap hebt. Dat maakt zoveel verschil. Verder: kijken of er stress is van buiten de relatie, bijv werk, wat mee de relatie in wordt genomen. Niet meteen uitgaan van slechte intenties van de ander bij dingen die irriteren. Bedenken welke irritaties belangrijk zijn en wat niet heel erg boeit en je beiden moet accepteren dat jullie dingen anders aanpakken. Proberen de positieve dingen te zien en die aandacht te geven ipv de irritaties. Het hebben over dingen die jullie leuk vinden aan elkaar. Tijd maken voor elkaar. Ook al kun je nu niet echt weg, je kunt wel bijv thuis gaan borrelen samen. Dingen doen die jullie vroeger leuk vonden samen. Veel praten. Niet de hele tijd op de mobieltjes zitten thuis. Kijken of jullie irritaties voor kunnen zijn en dingen anders kunnen inrichten qua communicatie of juist hoe jullie dingen doen, begrip krijgen voor elkaar. Fysiek contact maken, op de bank tegen elkaar aanschuiven, even tijd om tegen elkaar aan te liggen voor het slapen. Vooral allebei willen dat het weer fijner wordt en dit allebei ook duidelijk aan elkaar laten merken.

Doen jullie deze dingen al?
menta wijzigde dit bericht op 21-12-2020 22:20
5.29% gewijzigd
drominique schreef:
21-12-2020 21:45
Het hoeft toch ook niet de hele tijd leuk te zijn?
Ik kan me wel indenken dat lichamelijk contact helpt.
Op de momenten dat mijn relatie ff wat minder loopt dan
helpt lichamelijk contact en tijd voor elkaar wel.
Het verlaagt drempels en maakt geluksstofjes vrij en stemt mij milder.
Nou, voor mij wel hoor. o_o
@ Menta dus dat...

paar weken later had ie spijt. Heeft ie het doorlopend krediet wat al was afgelost opgenomen en me tig loze cadeaus gestuurd (die ik vervolgens dus tijdens en na de scheiding alsnog zelf kon betalen want schuld stond op beider namen al had hij 80 procent op zijn geweten) en toen wilde en kon ie ineens álles. Hij wilde leuke dingen doen hij wilde dingen ondernemen met ons kind en hij wilde naar relatietherapie. Maar door mij zo uit huis te zetten was mijn gevoel wat al in zwaar weer was, helemaal verdwenen. Heb dus de scheiding aangevraagd en voor mezelf een leven opgebouwd met kind.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben kinderen van 2 en 4 waarvan de jongste tussen de 10 en 20 maanden echt slecht sliep. In die tijd was ik ook nog werkloos en zat ik daardoor slecht in mijn vel. Dus zeker een dip gehad.

Bij ons hielp accepteren dat het een moeilijk periode is.
Terugdenken aan de periodes dat we elkaar wel echt leuk vonden.
Elke dag 1 minuut knuffelen (zodat je nog wel intimiteit ervaart)
We hebben op een vakantie de app 36 questions gedownload en hebben elke avond tijdens de afwas een vraag beantwoord. Daardoor raakten we weer met elkaar in gesprek en wist ik weer waarom hij zo leuk was.
Ik heb zelf elke dag actief benoemd wat ik leuk aan hem vond, en soms was dat dat hij de afwas had gedaan, maar dan is er in elk geval weer ruimte om je op de positieve dingen te richten
Weer meer samen gaan doen, een keer een spelletje of samen een serie kijken
Meer actieve dingen gaan doen als gezin, zelfs al waren we eigenlijk kapot moe en wilden we helemaal niet, toch meer en vaker naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
21-12-2020 20:17
Het kampioenschap van feyenoord

Maar wat doe je met die andere 17 jaren dan?
Pijn leiden en uitzitten? Met lotgenoten verzamelen op een zeg maar tribune en samen jammeren? Janken in de kroeg?
Alle reacties Link kopieren
Toen bleek dat hij rond de 5 duizend euro had verbrast. Geld bedoeld voor materiaal voor een aanbouw aan ons huis die hij zou bouwen. Hij werkte al jaren niet of nauwelijks als zzper (vissen is veel leuker). Dus ik draaide al jaren op voor alles en zelfs zijn zakelijke rekeningen waar de deurwaarders voor aan de deur stonden.

Hij zou in ieder geval in ons en ons huis investeren door uren werk in die aanbouw te steken. Het werk vorderde niet tot nauwelijks over de maanden. Toen bleek dat het geld op was. Gewoon uitgegeven, aan niets. Bier, blowtje, uitgaan, tanken. Terwijl ik iedere maand een strak huishoud boekje op mijn kosten moest draaien. Het was exit, na 15 jaar. God dat had ik 15 jaar eerder moeten doen.

Sterkte TO. Praat.
Wij hebben alle twee vragenlijsten gemaakt. De vragen mochten overal over gaan, van oud verdriet maar ook heel persoonlijke vragen als wat je kwetst, waar je stress van krijgt, wanneer je je opgelucht of gelukkig voelt. Elke vraag moest serieus en eerlijk beantwoord worden. Je krijgt een hoop dingen te horen die je niet wist, verkeerd hebt geïnterpreteerd of die pijnlijk zijn om te horen omdat je zelf ook niet zonder blaam bent. Soms reageerden we meteen op elkaars antwoord en soms niet, gewoon omdat we langer moesten nadenken over elkaars antwoorden. De gouden regel was wel dat je niet mocht vervallen in "ja, maar jij...." .

We zijn er uit gekomen, we luisteren weer naar elkaar en zijn oprecht geïnteresseerd in elkaar i.p.v. half luisteren en nemen er ook de tijd voor. Het is echt niet vreemd dat je elkaar uit het oog verliest in een relatie, het is soms gewoon makkelijker om er minder aandacht aan te besteden. Je kan natuurlijk nog altijd 30 dagen neuken maar of je op de lange termijn er iets mee oplost vraag ik me af. Je weet nog steeds niet waarom je relatie niet lekker loopt.
Bij mij was de nekslag die avond dat hij me expres had buitengesloten door de sleutel in de voordeur te doen met zijn dronken kop.
Ik was de deur uitgegaan laat in de avond omdat hij me weer volledig negeerde zonder aanleiding. Zelfs toen ik naar hem toeliep om hem direct een normale vraag te stellen draaide hij niet eens zijn hoofd en deed alsof ik er niet was.
Deed ie continu als ik iets had gedaan of gezegd wat hem niet aanstond, en dat was dus continu. Probeerde me denk ik af te richten.
Ik was een jaar eerder voor hem naar zijn land verhuisd en had alles voor hem achter gelaten. Ik had daar geen vrienden of familie, kon nergens naartoe en dat wist hij. Hij dacht vast dat ie me wel op straat kon laten slapen.
Jammer joh, zo werkt het niet.

Tips om samen te werken aan de relatie zijn al veel gegeven en ik ben ook geen expert op dat vlak.
Wat ik wel weet, is dat beide partijen moeten WILLEN werken aan de relatie en dus ook aan zichzelf. Als dat niet zo is, gaat het niet goedkomen en kan je beter dat eerlijk onder ogen zien, je verlies pakken en alleen verder gaan.
@DontYouHatePants

herkenbare tactiek. Het negeren. Hij doet het nu nog steeds. App ik iets belangrijks naar inmiddels ex (ik app want ik wil een antwoord zwart op wit aangezien hij wel vaker terug komt op mondeling gesproken woorden) en dan gewoon geen antwoord op de vraag. Maar wel antwoorden als ik daarna vraag hoe laat kind gebracht/gehaald dient te worden. Toen we nog bij elkaar waren staarde hij strak naar de tv of de muur als ik wat dan ook bespreekbaar wilde maken. Alle onderwerpen die hij moeilijk vond of geen zin in had om over na te denken of te lui voor was of te incapabel.... totale stilte. En doen alsof ik niet bestond.
Paupertrol schreef:
22-12-2020 00:09
@DontYouHatePants

herkenbare tactiek. Het negeren. Hij doet het nu nog steeds. App ik iets belangrijks naar inmiddels ex (ik app want ik wil een antwoord zwart op wit aangezien hij wel vaker terug komt op mondeling gesproken woorden) en dan gewoon geen antwoord op de vraag. Maar wel antwoorden als ik daarna vraag hoe laat kind gebracht/gehaald dient te worden. Toen we nog bij elkaar waren staarde hij strak naar de tv of de muur als ik wat dan ook bespreekbaar wilde maken. Alle onderwerpen die hij moeilijk vond of geen zin in had om over na te denken of te lui voor was of te incapabel.... totale stilte. En doen alsof ik niet bestond.
Jammer dat je toch met hem zal moeten communiceren omwille van je kind samen, maar fijn dat je verder van hem af bent :)
Het is eigenlijk gewoon zielig dat een volwassen man zich zo gedraagt en niet normaal kan communiceren.
Wijze les geleerd in elk geval ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven