Wat zouden jullie doen?

22-10-2008 14:27 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kregen wij een telefoontje van mijn partner zijn ouders. Zij hebben een poppenhuis gekocht voor Sinterklaas. Leuk, maar die hebben wij al in huis voor haar verjaardag in februari( hebben het gespaard, en de zegeltjes waren maar beperkt geldig). Manlief heeft verteld dat zij dit van ons zou krijgen, schoonmoeder vond dit geen probleem. Manlief wist niet wat het precies inhield en ging weer aan het werk. Wij hebben hier nu net een gesprek over gehad en het blijkt dat het huis van mijn schoonouders de plastic variant is van het houten poppenhuis. Dochterlief speelt niet tot weinig met plastic speelgoed en heeft een voorkeur voor hout want dat heeft papa gemaakt. Vorig jaar heeft schoonmoeder gevraagd of wij voortaan de cadeautjes wilden kopen. Nu zitten wij met het volgende, 2 poppenhuizen vinden wij eigenlijk te veel.

Wij hebben nu twee opties.

Optie 1: Zelf het poppenhuis ook met Sinterklaas geven ( ik vind dit qua prijs eigenlijk geen 5 dec cadeau) en dan bij opa en oma poppenhuis 2 in ontvangst nemen.

Optie 2: Oma vragen om het terug te brengen.

Wat zouden jullie doen?
Ik wil gewoon een beetje relativeren hier. Ik snap dat je er niet veel mee kan, maar het is ook geen wereldramp, en niet de moeite waard om er ruzie over te maken met de grootouders. Ik zou gewoon even bellen en vragen of ze het toch niet kunnen ruilen. Als ze dat echt niet willen, zou ik me er verder niet al te druk in maken. Een kindje van drie zal zich er overigens ook totaal niet druk in maken.
Als je veel drama voorziet, zou ik het lekker laten. Dan maar 2 huizen. Ik was vroeger zelf dol op poppenhuizen en poppen, kinderen denken niet in de trant van: dat heb ik al, 1 is genoeg. Hoe meer van geliefd speelgoed, hoe beter .

Maar als je het hun kunt laten ruilen voor een manege zou dat natuurlijk wel ontzettend leuk zijn, dus gewoon opperen en kijken hoe de reactie is. Als je er zelf laconiek en vriendelijk over bent (alsof het een vergissing van hun kant is en dat je het wel heel lief van ze vindt) heb je wellicht kans dat ze prima reageren.
Ik kan idd ook geen twee poppenhuizen kwijt, zeker niet als ik weet dat dochterlief voor haar verjaardag van dezelfde opa en oma een fiets krijgt, gelukkig hebben wij die een jaar uit kunnen stellen. Dochterlief was met twee jaar zo'n 83 cm, toen was ze daar toen nog veel te klein voor. En nu is de pop die ze haar toen hebben gegeven haar favoriet.
Eens dus met Feliciaatje!
Is je irritatie niet voor een groot stuk ingegeven door een soort van afkeer ten opzicht van die oma en opa? Je vindt ze blijkbaar niet erg aardig?
quote:visje444 schreef op 22 oktober 2008 @ 15:05:

Is je irritatie niet voor een groot stuk ingegeven door een soort van afkeer ten opzicht van die oma en opa? Je vindt ze blijkbaar niet erg aardig?

Laat ik zeggen dat onze relatie niet echt goed te noemen, zoals ik al eerder schreef. Hoe dat komt is een heel lang verhaal, waarin zowel mijn man als ik ernstig gekwetst zijn. Daarom wilde ik ook een neutraal vizier, om te kijken of mijn ideeën niet ingegeven waren door mijn vertroebelde beeld. Gelukkig heb ik daar genoeg antwoord opgekregen.

Ik heb wel in mijn op geschreven dan oma mij gevraagd heeft om voortaan de cadeautjes te kopen, en nu doet ze dat ineens weer zelf. Dit vind ik ook niet kloppen, maar dat kun je van deze oma verwachten
Als ze het inlevingsvermogen hebben van 2 aardappels, doe je daar verrekte weinig aan. Je kunt je eraan doodergeren. Zonde van de energie. Gewoon wat bijsturen als het kan en anders maar lekker laten gaan. Echt, sommige mensen willen het op hun manier doen en zijn niet bereid naar jou te luisteren of rekening te houden met een kind en haar leeftijd.

Mijn moeder is net zo. Ik laat het van me afglijden. Ik waardeer het feit dat ze iets wil geven en zucht gewoon even als het echt weer 's nergens over gaat en er niks meer aan te doen is en grinnik er daarna even over. Nou is ze weinig met haar kleinkind bezig dus de keren dat het gebeurt zijn gelukkig zeldzaam .
Maak er iig geen macht- of principestrijd van. Je kunt dit niet winnen, het zal je alleen maar bakken met energie kosten, je goed boos maken en de boel verergeren. Niemand bij gebaat.

Dat gaat niet alleen over het poppenhuis maar over meer dingen die nog wel zullen gebeuren. Het is strontvervelend maar hoe neutraler je er zelf in staat (en met wat humor, helpt enorm ) hoe minder effect het heeft. Het is niet persoonlijk.
Optie 2, absoluut.
Je kunt inderdaad het beste gewoon zeggen; oei, wij hebben er al een staan. Hebben jullie de mogelijkheid om te ruilen??

Wanneer ze dat niet kunnen/willen, dan kun je het inderdaad later op marktplaats verkopen. Kinderen zijn gelukkig niet zo van het lange termijn geheugen , dus ik zou haar dat poppenhuis anders gewoon laten geven, haar daarmee laten spelen totdat ze jarig is, en het daarna opruimen.

Bij lastige vragen van oma's kant zou ik ijskoud zeggen dat er met spelen een kindje op is gevallen en dat het kapot is. Als ze dan toch een plaat voor hun kop hebben dan maakt zo'n leugentje ook niet veel meer uit.
Als opa en oma nu niet mee willen werken met het terugbrengen van het poppenhuis, zou je (helaas) het houten huis ook met Sinterklaas kunnen geven.

Op 6 december zou je dan nog altijd, onder het mom van: 'oma is het bonnetje kwijt en heeft het verkeerde gekocht' het poppenhuis van oma zelf kunnen gaan ruilen tegen de manege.

Ik denk dat je dochter het ook zal begrijpen dat het leuker is om een huis én een manage te hebben ipv 2 huizen.

In ieder geval sterkte met opa en oma.

X
Vragen of zij het zelf nog kunnen ruilen en als dat niet meer kan verkopen op marktplaats en er iets van kopen wat jullie zelf leuk vinden.

Best lastig als mensen niet eerst vragen wat voor kadootje er gewenst is. De kans is dan al snel groot dat er iets gekocht wordt wat dubbel is.
Manlief heeft net zijn moeder gebeld. Na wat heen en weer gepraat, ging ze proberen het poppenhuis te ruilen, want ze had de bon niet meer. Gelukkig kon het probleemloos omgeruild worden en krijgt dochterlief nu een manege. Gelukkig geen twee poppenhuizen.
Dit gaat volgens mij veel meer om de relatie met opa en oma en hoe houd ik die een beetje acceptabel ondanks hun vreemde gedrag, dan om twee poppenhuizen. Misschien kan je dat probleem beter voorleggen. Het praktische probleem daar komen we wel uit zoals je ziet.
quote:bitterandsweet schreef op 22 oktober 2008 @ 19:17:

Dit gaat volgens mij veel meer om de relatie met opa en oma en hoe houd ik die een beetje acceptabel ondanks hun vreemde gedrag, dan om twee poppenhuizen. Misschien kan je dat probleem beter voorleggen. Het praktische probleem daar komen we wel uit zoals je ziet.

Hoe wij die relatie acceptabel houden, hebben wij al uitgevonden. Zo weinig mogelijk contact, en je dan gewoon niet ergeren. Verwacht geen interesse en als die er al is verwacht niet dat het wordt onthouden. Nu dochterlief zich beter kan uiten gaat het ook beter. Zo kunnen opa en oma nog steeds niet de juiste naam zeggen, dochterlief reageert niet of verteld dat ze anders heet. Die ene keer dat ze kwaad werden op dochterlief heeft manlief ingegrepen. Ze spuugt het snoepgoed uit, werkt veel beter dan 10 keer zeggen dat ze het niet lust . Taart ed idem dito. Bij het drinken verteld ze kordaat dat ze dat niet lust, idem dito 10 keer nodig gehad voordat het begrepen werd.

Alleen het punt van afspraken zorgt af en toe voor spontane dementie vanaf oma en opa's kant. Omdat ik weet dat wij soms erg heftig kunnen reageren, had ik de vraag hier neergelegd.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Nee, hij komt bij het kruidvat vandaan. Ik hoop dat de kwaliteit goed is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven