We gaan toch niet samenwonen
dinsdag 16 september 2025 om 00:29
Ik moet even mijn verhaal kwijt.
Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.
We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.
We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Terug van weggeweest
vrijdag 10 oktober 2025 om 10:31
Maar dan nog had je daarvoor al een relatie met je partner, neem ik aan? Is dat eigenlijk niet ook een vorm van latten?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 10 oktober 2025 om 10:38
Ik ook. Maar wel zes jaar heen en weer gereisd naar elkaar bijna elk weekend voordat we gingen samenwonen.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
vrijdag 10 oktober 2025 om 10:49
Ik ook. Ik vind dat niet echt latten want op je 16e gaan samenwonen kan niet.
Terug van weggeweest
vrijdag 10 oktober 2025 om 11:00
Klopt, die afweging had ik ook, misschien had ik bewust latten wel moeten noemen bij mijn vraag. Anderzijds is het als ik het goed heb(?) bij bijvoorbeeld Roos een bewuste keuze en zij kijkt er anders naar dan ik. Wat natuurlijk prima is, ik was vooral benieuwd vanuit welke context mensen spreken. Ik persoonlijk heb dat gevoel dat mijn partner zoveel mogelijk bij mij zou moeten willen zijn niet en zou denk ik ook niet met iemand samen kunnen zijn die er zo in staat. Ik meen hier en daar oordelen te lezen over die houding, alsof je dan überhaupt niet met de ander wilt zijn. Dat is voor mij dus totaal niet aan de hand.DG2015 schreef: ↑10-10-2025 09:41Ik denk dat TO (en veel andere mensen) het gevoel heeft dat júíst je partner zo vaak mogelijk bij je zou moeten willen zijn, en dat geen zin hebben daar dus niet in past – want in je partner zou je altijd zin (moeten) hebben. Daarnaast is het natuurlijk zo dat bewust latten iets heel anders is dan latten omdat het samenwonen er door de omstandigheden niet in zit. Ik denk dat dat als een soort gemankeerde oplossing wordt gevoeld.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
vrijdag 10 oktober 2025 om 11:03
Ah, ik had dit nog niet gelezen. HelderRooss4.0 schreef: ↑10-10-2025 09:55Dit klopt wel. Bij een (extra) vrije dag denkt mijn omgeving vaak dat ik dan "lekker naar mijn vent" ga maar ik kan me juist enorm verkneukelen op mijn vrije tijd zonder niks.
Ik zou het overigens wél naar vinden als hij zomaar een weekend afzegt en zonder reden is geen optie.
Maar ook hier is het zo dat we bewust latten, de behoefte om zoveel mogelijk bij elkaar te zijn is er niet. Dat scheelt natuurlijk enorm.

vrijdag 10 oktober 2025 om 11:08
Misschien zit/gaat jouw vriend wat meer in de richting van gewild latten. Zoiets kan ook veranderen mettertijd. Mijn vriend was latten niet gewend toen wij wat kregen, zat denk ik meer dan ik in het gevoel dat het het beste was vanwege inwonende kinderen. Inmiddels vindt hij het net als ik erg prettig.Ditishet25 schreef: ↑10-10-2025 10:03Ik denk zeker dat latten omdat het niet anders kan heel anders is dan latten omdat je dat wil.
vrijdag 10 oktober 2025 om 11:34
vrijdag 10 oktober 2025 om 11:58
Ik heb ook gelat met een persoon die andere behoeften had dan ik. Hij wilde elk weekend bij elkaar zijn en ik wilde dat niet omdat ik echt ook behoefte had aan me tijd.
Ik merkte ook dat ik hem niet miste en hij mij wel heel erg en benoemde dat ook steeds.
Ik ben met de relatie gestopt omdat we duidelijk andere ideeën hadden over latten en andere verwachtingen voor de toekomst.
Bij mij begon het ook met geen zin en afzeggen op een vrijdag.
Ik merkte ook dat ik hem niet miste en hij mij wel heel erg en benoemde dat ook steeds.
Ik ben met de relatie gestopt omdat we duidelijk andere ideeën hadden over latten en andere verwachtingen voor de toekomst.
Bij mij begon het ook met geen zin en afzeggen op een vrijdag.
vrijdag 10 oktober 2025 om 12:28
Ik heb daar totaal geen oordeel over. Het moet alleen matchen met je partner.canis-felis schreef: ↑10-10-2025 11:00Klopt, die afweging had ik ook, misschien had ik bewust latten wel moeten noemen bij mijn vraag. Anderzijds is het als ik het goed heb(?) bij bijvoorbeeld Roos een bewuste keuze en zij kijkt er anders naar dan ik. Wat natuurlijk prima is, ik was vooral benieuwd vanuit welke context mensen spreken. Ik persoonlijk heb dat gevoel dat mijn partner zoveel mogelijk bij mij zou moeten willen zijn niet en zou denk ik ook niet met iemand samen kunnen zijn die er zo in staat. Ik meen hier en daar oordelen te lezen over die houding, alsof je dan überhaupt niet met de ander wilt zijn. Dat is voor mij dus totaal niet aan de hand.
Wij zijn ook vaak samen op vrije momenten. Het geen zin hebben we het later nog over gehad. Hij bedoeld met geen zin inderdaad gewoon ik ben moe even geen zin in reizen in op zijn kind vrije dag in mijn gezin te stappen enz.
Terug van weggeweest
vrijdag 10 oktober 2025 om 12:34
Ik weet het niet. Het zou kunnen.canis-felis schreef: ↑10-10-2025 11:08Misschien zit/gaat jouw vriend wat meer in de richting van gewild latten. Zoiets kan ook veranderen mettertijd. Mijn vriend was latten niet gewend toen wij wat kregen, zat denk ik meer dan ik in het gevoel dat het het beste was vanwege inwonende kinderen. Inmiddels vindt hij het net als ik erg prettig.
Hij zegt wel regelmatig dat hij wel met mij wil samenwonen alleen niet in deze situatie.
Aan de andere kant vind ik mijn eigen ruimte en tijd ook fijn en zou ik me ergens nog kunnen voorstellen dat ik latten niet zo erg zou vinden als ik de vrijheid heb om elkaar te zien wanneer je wil en niet dat ik thuis moet blijven voor de kinderen.
Terug van weggeweest
vrijdag 10 oktober 2025 om 12:46
Overigens is er voorgesteld aan mij om met antidepressiva te starten. Mijn reactie op dit soort situaties is ws ook het gevolg van mijn mentale staat. In het algemeen natuurlijk. Niemand krijgt ad voorgeschreven in beter om te gaan met een lat relatie.
Ik hoop dat dit gaat helpen om sws wat vrolijker en rustiger in het leven te staan. Op dagen dat ik mij goed voel voelt het latten/leven ook minder zwaar. Die dagen zijn er helaas niet erg vaak.
Ik hoop dat dit gaat helpen om sws wat vrolijker en rustiger in het leven te staan. Op dagen dat ik mij goed voel voelt het latten/leven ook minder zwaar. Die dagen zijn er helaas niet erg vaak.
Terug van weggeweest
vrijdag 10 oktober 2025 om 13:37
Dat vind ik een betere uitleg van geen zin hebben. Met deze uitleg zou ik er geen enkele moeite mee hebben dat hij niet zou komen. Behalve dan dat ik het wel jammer zou vinden natuurlijk.Ditishet25 schreef: ↑10-10-2025 12:28Ik heb daar totaal geen oordeel over. Het moet alleen matchen met je partner.
Wij zijn ook vaak samen op vrije momenten. Het geen zin hebben we het later nog over gehad. Hij bedoeld met geen zin inderdaad gewoon ik ben moe even geen zin in reizen in op zijn kind vrije dag in mijn gezin te stappen enz.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
vrijdag 10 oktober 2025 om 14:45
Ik bedoelde de schijnbaar negatieve connotatie aan niet ieder moment dat het agendatechnisch mogelijk is samen zijn. En ik doelde niet enkel op jouw posts.Ditishet25 schreef: ↑10-10-2025 12:28Ik heb daar totaal geen oordeel over. Het moet alleen matchen met je partner.
vrijdag 10 oktober 2025 om 14:49
Dat vind ik naar voor je. Ik hoop dat de medicijnen wat verlichting kunnen geven. Het kan wel zo zijn - ik weet niet of dat momenteel nog standaard is - dat je geduld moet hebben voor je überhaupt effect kunt merken. Maar ik neem aan dat degene die je de medicijnen voorschrijft dat zal toelichten.Ditishet25 schreef: ↑10-10-2025 12:46Overigens is er voorgesteld aan mij om met antidepressiva te starten. Mijn reactie op dit soort situaties is ws ook het gevolg van mijn mentale staat. In het algemeen natuurlijk. Niemand krijgt ad voorgeschreven in beter om te gaan met een lat relatie.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in