We gaan toch niet samenwonen

16-09-2025 00:29 342 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet even mijn verhaal kwijt.

Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.

We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Terug van weggeweest
Jullie lijken allebei zo je dingetjes te hebben: jij vat het gelijk enorm persoonlijk op als hij iets dergelijks zegt, alsof hij daarmee zegt dat hij je überhaupt niet wil zien. En hij komt qua communicatie niet verder dan "geen zin" en zit gelijk op de kast als er om verduidelijking wordt gevraagd. Die communicatie lijkt me wel een ding tussen jullie. Dan zijn er daarnaast ook nog verschillende verwachtingen en behoeften. Redenen genoeg om de relatie goed tegen het licht te houden.
Mariana schreef:
08-10-2025 14:02
Wat zou je wel accepteren? Ik ben te moe, ik heb het te druk, de reis naar je toe is me vandaag te zwaar?
Ja al die opties zijn al beter. Te moe kan, of zware dag gehad, even niet lekker enz. In een volwassen relatie kom je niet weg met 'geen zin'.
Mariana schreef:
08-10-2025 13:59
Het voelt nogal als een moetje, dat elkaar zien op woensdag. En het hele weekend. Het kan niet zo zijn dat het een keer niet uitkomt, die woensdag? Dat je geen energie genoeg hebt om elkaar te zien?
Precies. Klinkt als "even geen puf". Lijkt me volkomen legitiem.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Eens met de post van Roos4.0.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
canis-felis schreef:
08-10-2025 14:54
Precies. Klinkt als "even geen puf". Lijkt me volkomen legitiem.
Voor jullie zijn dit prima redenen dat kan. Voor jullie zou het dus ook passen in een relatie.

De meningen over geen zin zijn hier vrij verdeeld. De een vind het een prima reden de ander niet. Het lijkt mij iig zo dat je in een relatie er beiden hetzelfde in moet staan.

Bij geen zin dan maak ik zin. Bij mij komt geen zin dus ook eigenlijk niet voor. Ik kan mij dus ook heel moeilijk voorstellen dat iemand denk mwah gisteren afgesproken maar ja nu heb ik geen zin.
Terug van weggeweest
Geen zin als enige reden opgeven, zou ik ook niet leuk of ok vinden. Dat zou ikzelf persoonlijk opvatten. Geen energie hebben daarentegen vind ik wel een legitieme reden, net als zich niet lekker voelen, andere dingen aan het hoofd hebben. Maar heel eerlijk klinkt dit voor mij niet alsof hij zin heeft er meer energie/tijd in te steken. Gezien ook van afgelopen zondag.
Dus hij wilde zondag op tijd naar huis maar moest blijven van jou (want daar was je nou eenmaal vanuit gegaan) en nu wil hij vandaag ook niet komen en doe jij moeilijk.

Het klinkt alsof hij niet zo graag meer komt en jij je als een malle aan hem vastklampt. Ik denk dat het over een paar maanden uit is. :fortune:
Ik heb ook wel eens even 'geen zin' in meneerLila of zelfs niet in de kinderen
Maar dat verwoord ik niet met "geen zin", dan gooi ik het op:Laat me even, als ik nu even halfuurtje een domme serie kijk, heb ik straks weer energie
Taskmaster schreef:
08-10-2025 15:35
Dus hij wilde zondag op tijd naar huis maar moest blijven van jou (want daar was je nou eenmaal vanuit gegaan) en nu wil hij vandaag ook niet komen en doe jij moeilijk.

Het klinkt alsof hij niet zo graag meer komt en jij je als een malle aan hem vastklampt. Ik denk dat het over een paar maanden uit is. :fortune:
Niks moet maar het was zijn eigen voorstel om dit zo te doen. Maar dan moet ik ervan uitgaan dat hij dus meestal wat anders doet?

Maar het gesprek gaat er dus straks inderdaad over hoe hij het nu voor zich ziet.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
08-10-2025 15:02
Voor jullie zijn dit prima redenen dat kan. Voor jullie zou het dus ook passen in een relatie.

De meningen over geen zin zijn hier vrij verdeeld. De een vind het een prima reden de ander niet. Het lijkt mij iig zo dat je in een relatie er beiden hetzelfde in moet staan.

Bij geen zin dan maak ik zin. Bij mij komt geen zin dus ook eigenlijk niet voor. Ik kan mij dus ook heel moeilijk voorstellen dat iemand denk mwah gisteren afgesproken maar ja nu heb ik geen zin.
Ik schreef eerder vandaag al: Daar verschillen mensen dus in. Het ene is niet beter dan het andere.

Ik zou het ook niet op dezelfde manier communiceren als je vriend, maar waar het over ging - en ik op reageerde - is dat jij dat geen zin nogal groot maakt in je hoofd.

Kan handig zijn als je er hetzelfde in staat, al lijkt mij dat een beetje een utopie. Beiden(!) wat water bij de communicatieve wijn doen lijkt me realistischer.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Ditishet25 schreef:
08-10-2025 15:46
Niks moet maar het was zijn eigen voorstel om dit zo te doen. Maar dan moet ik ervan uitgaan dat hij dus meestal wat anders doet?

Maar het gesprek gaat er dus straks inderdaad over hoe hij het nu voor zich ziet.
eigenlijk zou het moeten gaan over hoe Jullie het voor je zien.
Je mag allebei wensen hebben en eisen
Het lijkt mij verschrikkelijk, als er in je relatie vast ligt wanneer je elkaar ziet en dat voor altijd, als een soort co-ouderschap. Een 2-1-1-3 regeling.
Het lijkt me voor hem ook verschrikkelijk om zo weinig thuis te zijn, niet thuis kunnen chillen etc.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
08-10-2025 16:44
Het lijkt mij verschrikkelijk, als er in je relatie vast ligt wanneer je elkaar ziet en dat voor altijd, als een soort co-ouderschap. Een 2-1-1-3 regeling.
Het lijkt me voor hem ook verschrikkelijk om zo weinig thuis te zijn, niet thuis kunnen chillen etc.
Het is voor hen beide niet prettig op deze manier.
azura wijzigde dit bericht op 08-10-2025 16:47
0.26% gewijzigd
Moiren schreef:
Maar dat hebben natuurlijk heel veel mensen, maar die kijken dan elke dag tegen dezelfde aan, bij het ontbijt, avondeten en 's avonds op de bank. Ligt die ander ook nog in hetzelfde bed. 7 dagen per week
:)
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 16:47
Maar dat hebben natuurlijk heel veel mensen, maar die kijken dan elke dag tegen dezelfde aan, bij het ontbijt, avondeten en 's avonds op de bank. Ligt die ander ook nog in hetzelfde bed. 7 dagen per week
:)
Als ze samen in 1 huis wonen hang je in je eigen huis op de bank, heb je toch ook je werk, je sport en je sociale leven etc.
Het bij elkaar zijn lijkt me het probleem niet, maar dat je bij die manier latten in een vast stramien gedrukt zit lijkt me verschrikkelijk. Niet even borrelen op vrijdag, want zaterdag vroeg weg. Niet op zondagavond nog wat klusjes in huis kunnen doen, want bij de ander op de bank. Niet lekker in je joggingbroek door je huis kunnen lummelen, want in het huis van de ander incl. kinders. Ik zou er echt heel ongelukkig van worden.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
Tja. Samenwonen wil hij niet en de meeste mensen vinden een soort planning echt wel handig en werkbaar.

Hij ging er ook gewoon in mee hè?
.
Rooss4.0 schreef:
08-10-2025 16:56
Tja. Samenwonen wil hij niet en de meeste mensen vinden een soort planning echt wel handig en werkbaar.

Hij ging er ook gewoon in mee hè?
Ik zeg toch ook niet dat het TO’s schuld is?
Ik kan me alleen heel goed voorstellen dat het hem aanvliegt en opbreekt.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
Daar kiest hij toch zelf voor door te willen LATten.
Ben het trouwens helemaal eens met Roos haar post. Ik zou het ook desinteresse vinden. Mijn 'goesting' zou er door over gaan.

Wanneer je een relatie hebt én beslist niet samen te wonen heb je verplaatsingstijd, ook wanneer je moe bent. En soms moet je afspraken maken want moeten er voorbereidingen getroffen worden. Koppels die samen wonen sturen de ander toch ook niet het huis uit wanneer ze moe zijn of een beetje ziekjes?

TO ik vrees dat je vriend er niet zo veel zin meer in heeft en jij wordt ook niet happy van de situatie. Tijd voor een heel eerlijk gesprek.
Alleen is hij degene die zich vooral verplaatst en is hij degene die vooral niet thuis is.
Ik kan me prima voorstellen dat hem dat nu aanvliegt, dat hij ja heeft gezegd ivm het niet willen samenwonen te compenseren, druk voelde om TO te plezieren what ever en dat hij zich nu realiseert wat dat voor hem inhoudt. Of wie weet voelt hij ook wel dat TO de relatie niet meer echt wilde toen samenwonen van het programma ging.
Tijd voor een goed gesprek dus.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
08-10-2025 16:55
Als ze samen in 1 huis wonen hang je in je eigen huis op de bank, heb je toch ook je werk, je sport en je sociale leven etc.
Het bij elkaar zijn lijkt me het probleem niet, maar dat je bij die manier latten in een vast stramien gedrukt zit lijkt me verschrikkelijk. Niet even borrelen op vrijdag, want zaterdag vroeg weg. Niet op zondagavond nog wat klusjes in huis kunnen doen, want bij de ander op de bank. Niet lekker in je joggingbroek door je huis kunnen lummelen, want in het huis van de ander incl. kinders. Ik zou er echt heel ongelukkig van worden.
Maar dat kan natuurlijk prima op de niet-LAT-dagen.
Als je eigenlijk geen tijd hebt, of wil maken, dan kun je beter single blijven
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 17:26
Maar dat kan natuurlijk prima op de niet-LAT-dagen.
Als je eigenlijk geen tijd hebt, of wil maken, dan kun je beter single blijven
Dat zijn werkdagen en dagen met zijn dochter. Hij vindt wrs dat hij tijd genoeg had. TO vond het tijd te weinig, heel veel tijd te weinig.
Voor mij was beetje los vast en dan weer wel dan weer niet prima.

Daarom zei ik: tijd voor een goed gesprek. Dat gaat hem toch niet worden zo?
Ruin it yourself.
HS26 schreef:
08-10-2025 14:20
Ja al die opties zijn al beter. Te moe kan, of zware dag gehad, even niet lekker enz. In een volwassen relatie kom je niet weg met 'geen zin'.
Dat is persoonlijk. Ik vind geen zin/puf/nu even niet echt een prima reactie. Drammen om tekst en uitleg vind ik dan weer niet acceptabel.
Star⁴ schreef:
08-10-2025 17:34
Dat is persoonlijk. Ik vind geen zin/puf/nu even niet echt een prima reactie. Drammen om tekst en uitleg vind ik dan weer niet acceptabel.
Voor mij net zo.
Ruin it yourself.
De vraag is: “Waarom wil je niet naar me toe komen?”
Het antwoord: “Geen zin”.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat helemaal prima vinden en niet op zichzelf betrekken. In principe is het hele concept van een relatie dat je het heel leuk vindt om tijd met elkaar door te brengen. Dat dat niet gaat om sommige redenen, zoals moe, druk of andere dingen, kan natuurlijk. Maar het idee is wel dat er ‘zin’ is om de ander te zien. Waarom anders een relatie hebben?
Tavistock schreef:
08-10-2025 17:39
De vraag is: “Waarom wil je niet naar me toe komen?”
Het antwoord: “Geen zin”.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat helemaal prima vinden en niet op zichzelf betrekken. In principe is het hele concept van een relatie dat je het heel leuk vindt om tijd met elkaar door te brengen. Dat dat niet gaat om sommige redenen, zoals moe, druk of andere dingen, kan natuurlijk. Maar het idee is wel dat er ‘zin’ is om de ander te zien. Waarom anders een relatie hebben?
Waarom zou je de ander altijd maar elk vrij moment moeten willen zien als je LAT?
Dat is nou precies de reden waarom ik niet wil samenwonen, de ruimte om te besluiten lekker alleen in mijn eigen huis te zijn, zonder een ander op mijn lip.
Zien we elkaar wel weer op een ander moment.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven