Wel of niet naar de reünie gaan van de basisschool?

17-07-2021 23:41 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week nam een oud-klasgenoot met mij contact op voor een reünie voor de basisschool. Het duurt nog even, als de corona ooit minder wordt, willen ze in januari een reünie houden voor mijn vroegere klas waarmee ik op de basisschool zat. Aardig hoor dat ze me uitnodigen, maar kreeg gelijk weer herinneringen van mijn totaal niet leuke schooltijd waar ik altijd voor 'raar kind' werd uitgemaakt, standaard werd buitengesloten en uitgelachen. Ik was zeg maar dat kind dat altijd als laatste werd gekozen met de gymles.

Het duurt natuurlijk nog even, maar heb er wel met familie en vrienden over gehad en iedereen vindt ik dat moet gaan, zodat mijn oud klasgenoten kunnen zien dat er wél wat van mij geworden is, goede baan, leuke vriend, leuke kinderen... Maar als ik nadenk, heb ik er geen enkele behoefte aan om mijn oud-klasgenoten nog eens terug te zien. Het boeit me ook werkelijk niet wat er van ze is terecht gekomen. En eerlijk gezegd denk ik ook niet positief over ze. Denk eerlijk gezegd dat ze zich nog steeds beter voelen dan mij.

Van deze oud-klasgenoot ook een boekje gekregen waar ik moet opschrijven wat mijn beroep/relatie/kinderen/etc etc is. Ik heb ook helemaal geen behoefte om dat te delen met mensen van vroeger. Volgens mijn familie is het juist een goede kans om te laten zien dat ik 'normaal' ben geworden. Tja, wat versta je onder normaal? Ik ben allang opgehouden om mezelf tegenover anderen te bewijzen. En alles bij elkaar hoef ik mijn oud-klasgenoten niet terug te zien, maar heeft mijn familie misschien nog een punt? Zijn er ervaringen van 'gepesten' die naar een klassenreünie zijn gegaan?
:hug:
karenina schreef:
18-07-2021 00:56
Ik sluit me aan bij alle eerdere reacties: niet gaan.

En ja, ik heb ervaring. Ik ben gedurende de hele middelbare school gepest en heb daar een flinke knauw aan overgehouden. Een aantal jaar geleden ging ik naar de reünie met hetzelfde idee als de mensen in jouw omgeving: ik zal ze wel eens laten zien hoe goed het me gaat en hoe geslaagd mijn leven is (wat ik ook echt vond en vind). Nou het was een ramp. Zodra ik de de school binnenkwam was ik weer het onzekere angstige meisje van toen. Een complete herbeleving van de nare emoties tijdens mijn nare tijd daar. Tot overmaat van ramp belandde ik ook nog in de buurt van een groepje van mijn voormalige pesters en die bleken geen steek veranderd. Ik wist niet hoe snel ik weer naar huis moest gaan.

Het ligt er helemaal aan hoe sterk je in je schoenen staat en hoe ver je bent met het verwerken van je pestverleden maar ik heb dus ervaren hoe makkelijk je weer in je oude rol schiet (of daarin wordt gedrukt) als je weer bij dezelfde mensen bent, en al helemaal als het op dezelfde plek van toen is. Heel pijnlijk vond ik dat. Ik zou willen dat ik het mezelf niet had aangedaan.
Absoluut niet gaan. Het gaat nu goed met je, dat is het belangrijkste.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Je moet er zelf achter staan om naar een reünie te gaan. Als jouw schooltijd totaal niet leuk was en je geen behoefte hebt om oud-klasgenoten terug te zien, zou ik niet gaan.

Zelf ben ik wel naar de klassenreünie van mijn basisschool geweest. We waren toen 29/30 jaar. Maar ik had een erg leuke klas. Op 3 meiden na. Ze zeiden soms dat ik kinderachtig en stom was, maar daar bleef het nog bij en ik kon ze redelijk ontlopen. In de 2e van de middelbare keerden ze zich tegen me en werd ik zo gepest dat ik overspannen raakte en naar een andere school ging. Een van hen had bijna de hele klas opgestookt.

Toen ik de uitnodiging voor de reünie kreeg had ik dubbele gevoelens. Aan de ene kant leek me het leuk om herinneringen op te halen. Aangezien ik verder best een fijne basisschooltijd had. Maar ook angst voor de kritiek op mijn leven. Vooral door die 3. Omdat ik weinig bereikt heb. Geen reguliere baan door autisme. Werk bij een Sociale Werkplaats. Geen relatie. Zij hadden allemaal een partner en een klein aantal had toen kinderen of was zwanger. Op aanraden van mijn moeder heb ik me wel opgeven, maar tot de laatste dag getwijfeld om te gaan. Uiteindelijk toch gedaan.
Het was erg gezellig. Veel bijgekletst met oude vriendinnen. Twee van de pesters waren er ook. Een daarvan deed die dag normaal tegen me. Ze herinnerde me als een stil meisje en vond dat ik nu lekker meekletste. De andere pester heb ik alleen de hand geschud zonder haar aan te kijken. Ze leek me niet veranderd, iemand met 2 gezichten. Ik denk dat ze het begreep, want ze kwam niet meer naar me toe. Wat erg mij opviel is dat zij zelf contact moest maken met de rest en niemand op haar afstapte. Ze stond vooral met de leerkrachten te kletsen. Ik kreeg van vriendinnen wel de vraag of ik een vriend had en waar ik werkte. Ben maar eerlijk geweest, ook verteld over mijn autisme. De meesten gaven een knikje en een paar zeiden het jammer voor te vinden. Geen commentaar op gekregen verder. Ze waren verbaasd dat ik nog zoveel wist van vroeger. Een geslaagde middag.
Een paar jaar geleden was er ook een reunie van mijn basisschool en toevallig ook niet lang daarna de middelbare. Ik ben niet gegaan, de reunie van mijn basisschool werd in een of ander cafe gedaan omdat de school al jaren geleden gesloopt is. Bij de middelbare heb ik wel even getwijfeld omdat ik wist dat een oud klasgenootje die ik op FB heb ook ging maar het tijdstip en de dag kwamen me niet zo heel goed uit. Later hoorde ik van mijn oud klasgenootje dat ze maar met 5 waren van onze klas en dat het wel gezellig was geweest. Maar het waren dus niet de klasgenootjes waarbij ik echt benieuwd was hoe het nu met ze gaat. Als er ooit een reunie komt voor een van mn opleidingen ga ik waarschijnlijk ook niet.
Quote: Ik ben allang opgehouden om mezelf tegenover anderen te bewijzen. En alles bij elkaar hoef ik mijn oud-klasgenoten niet terug te zien.

Het gaat er niet om wat je familie / anderen vinden, het gaat er om wat jij zelf vindt en daar ben zeer duidelijk in.

Wat betreft dat boekje, je moet niets / je bent niet verplicht informatie over jezelf delen als je dat niet wilt.
karenina schreef:
18-07-2021 00:56
Ik sluit me aan bij alle eerdere reacties: niet gaan.

En ja, ik heb ervaring. Ik ben gedurende de hele middelbare school gepest en heb daar een flinke knauw aan overgehouden. Een aantal jaar geleden ging ik naar de reünie met hetzelfde idee als de mensen in jouw omgeving: ik zal ze wel eens laten zien hoe goed het me gaat en hoe geslaagd mijn leven is (wat ik ook echt vond en vind). Nou het was een ramp. Zodra ik de de school binnenkwam was ik weer het onzekere angstige meisje van toen. Een complete herbeleving van de nare emoties tijdens mijn nare tijd daar. Tot overmaat van ramp belandde ik ook nog in de buurt van een groepje van mijn voormalige pesters en die bleken geen steek veranderd. Ik wist niet hoe snel ik weer naar huis moest gaan.

Het ligt er helemaal aan hoe sterk je in je schoenen staat en hoe ver je bent met het verwerken van je pestverleden maar ik heb dus ervaren hoe makkelijk je weer in je oude rol schiet (of daarin wordt gedrukt) als je weer bij dezelfde mensen bent, en al helemaal als het op dezelfde plek van toen is. Heel pijnlijk vond ik dat. Ik zou willen dat ik het mezelf niet had aangedaan.
Kutmensen. Knuffel voor jou
Ik ben vroeger op de basisschool gepest want ik heb er de perfecte haarkleur voor. Op de middelbare hield dat op, maar daar voelde ik me nooit veilig door mijn pestverleden. Naar reünies ga ik niet. Het interesseert me namelijk niet hoe het met mijn pesters gaat, en ik heb betere en leukere dingen om te doen dan hun te vermaken of ze op hun plek te zetten. In tussen liggende tijd ben ik namelijk zover gegroeid en ontwikkeld dat ik sterker ben geworden en niet eens meer overweeg om mijzelf dit soort onzin aan te doen. Ik verdien beter dan dat. En jij ook TO!
anoniem_401365 wijzigde dit bericht op 18-07-2021 23:25
0.00% gewijzigd
Ik heb ook eens een uitnodiging gekregen voor een reünie van mijn MBO-klas. Die heb ik afgeslagen, want daar ben ik 2 jaar gepest en buitengesloten. Altijd overblijven als er groepjes gevormd moesten worden, tenzij ik maar ergens bij gezet werd. Ze vonden me raar en stil. Maar als ik wel wat zei was het ook niet goed. Er was 1 groepje dat me niet pestte, maar waar ik ook niet bij hoorde. Die meiden gingen de laatste 2 maanden nog even heel aardig en behulpzaam doen. "Want Hondenmens hoort er toch ook bij." Toen ik iets terug wilde doen als dank in de vorm van een bbq bij mij thuis lieten ze me alsnog vallen. Nee, deze meiden wilde ik nooit meer zien.
Door je niet onder druk te laten zetten om te gaan, geef je ook een statement af: :puh:
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Ik ben heel erg gepest op de middelbare, ook een uitnodiging gekregen, en niet gegaan. Mijn familie vond hetzelfde als jouw familie. In mijn uitnodiging stond zelfs dat je je moest afmelden als je niet zou komen, met reden! Bekijk het, ik heb met al die mensen helemaal niks meer te maken, ik ben natuurlijk niet gegaan, en heb me ook niet afgemeld, ben niemand ook maar iets verplicht.

Die mensen horen in het verleden, en helaas kun je ze daar niet uitwissen, maar over je heden en je toekomst ben je gelukkig wel zelf de baas t.o !
En voor de redheads, ik ben zelf blond, maar ik vind rood haar echt prachtig, met sproeten erbij en al :heart:
Niet gaan natuurlijk! Het is geen moetje hoor, als je er geen plezier uit haalt dan sla je gewoon over. Ik ben ook niet naar een reünie van de middelbare school geweest.

Moonpoppy, wat belachelijk dat je je af moest melden met reden. Daar hebben ze niks mee te maken. Groot gelijk dat je dat niet hebt gedaan.
Ik lees geen enkele reden om wel te gaan. Laten zien dat je wel leuk bent is een rare reden om te gaan.

De enige reden die ik kan bedenken is toch iemand die je terug wel zien, die je wel aardig vond. Maar dat lees ik nergens. Daarnaast is een boekje invullen niet verplicht. Het gaat ze niets aan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
moonpoppy schreef:
18-07-2021 06:14
In mijn uitnodiging stond zelfs dat je je moest afmelden als je niet zou komen, met reden! Bekijk het, ik heb met al die mensen helemaal niks meer te maken, ik ben natuurlijk niet gegaan, en heb me ook niet afgemeld, ben niemand ook maar iets verplicht.

Wat? Wauw, die dachten echt dat de wereld om hen draaide! Belachelijk.

On topic:
TO, in jouw geval zou ik lekker thuisblijven en het boekje bij het oud papier knikkeren. Ik vind het heel jammer voor je dat je familie nog denkt in termen als ‘bewijzen’ en ‘normaal’, maar je klinkt alsof je er sterk en nuchter in staat. Daar mag je gerust trots op zijn.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
choco schreef:
18-07-2021 06:21
Niet gaan natuurlijk! Het is geen moetje hoor, als je er geen plezier uit haalt dan sla je gewoon over. Ik ben ook niet naar een reünie van de middelbare school geweest.

Moonpoppy, wat belachelijk dat je je af moest melden met reden. Daar hebben ze niks mee te maken. Groot gelijk dat je dat niet hebt gedaan.
Dank je :rose:
Je moet niets. Je bent de mensen die een uitnodiging versture niets verplicht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Maizena, je zult best wel een "rare"geweest zijn in jouw familie, je klinkt namelijk veel sterker en meer authentiek dan de rest van je gezin van herkomst.

Steeds als "anders"gezien worden thuis als kind doet natuurlijk ook wat met je zelfvertrouwen waardoor je op school ook eerder gepest word.

Ik heb het gevoel dat je het niet altijd fijn gehad hebt als kind :hug:

Durf gerust op je gevoel te vertrouwen, je weet zelf volgens mij juist heel goed wat gezond voor je is, en wat niet.
Ik ben naar de reünie van mijn middelbare school geweest. Ik heb daar destijds geen leuke tijd gehad; ik werd bij tijden gepest en vooral genegeerd. De reünie was net als toen: ik was volledig onzichtbaar. Zelfs de leraren herinnerden zich mij niet. Boeiend hoe dat werkt. Maar goed, ik zou niet gaan, je wint er niets mee.
moonpoppy schreef:
Ik ben heel erg gepest op de middelbare, ook een uitnodiging gekregen, en niet gegaan. Mijn familie vond hetzelfde als jouw familie. In mijn uitnodiging stond zelfs dat je je moest afmelden als je niet zou komen, met reden! Bekijk het, ik heb met al die mensen helemaal niks meer te maken, ik ben natuurlijk niet gegaan, en heb me ook niet afgemeld, ben niemand ook maar iets verplicht.

Die mensen horen in het verleden, en helaas kun je ze daar niet uitwissen, maar over je heden en je toekomst ben je gelukkig wel zelf de baas t.o !
Dit had ik op de lagere school. Heb me keurig afgemeld mét reden dat ik absoluut geen behoefte had gezellig en sociaal te doen met mensen die mijn leven tot een hel gemaakt hadden. Dat ik nog steeds last had van mijn pestverleden en dat ik dus echt geen behoefte had aan contact. Exact één reactie gekregen( van een niet pester) dat deze het heel erg vond dat ik er nog zo'n last van had.
Vond het alleen jammer dat ik de leerkrachten ook niet zag maar de klasgenoten heb ik geen moment gemist.
Een van de grootste pesters kwatte me op mijn 23ste zelfs nog in mijn gezicht toen ik deze op de fiets tegenkwam. Waarom in godsnaam???
Met zulke mensen ga ik écht niet gezellig zitten doen.
Ik zou dus niet gaan.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
To jouw gedachtengang is helemaal goed. De boom in met die mensen, niets invullen en niet gaan.
Oh, ik kan echt huilen om dit soort verhalen. Dikke knuffel voor iedereen die zo’n rottijd heeft gehad op school.

Zelf vond ik de basisschool echt niet leuk. Niet gepest verder, maar ik paste er gewoon niet. Soms denk ik wel eens: zou ik naar een reunie gaan als die georganiseerd wordt?
Enerzijds denk ik: ja, ik heb namelijk, voor zover mij bekend, de beste carriere. Ik zie er (nu) goed uit. Ben echt een leuk persoon geworden (vind ik zelf). En dan denk ik; dat had vast niemand verwacht.

Maar aan de andere kant denk ik: ik ga absoluut niet. Zal mij een worst wezen wat die mensen die ik nooit meer zie en nooit meer ga zien maar die toevallige passanten waren in de basisschooltijd al dan niet van mij denken. Ik ga mijn kostbare tijd niet daaraan verspillen, kan ik beter iets leuks gaan doen.

Conclusie: ik zou niet gaan.

Maar ik ken dus je dilemma TO. En dan niet eens omdat mijn familie er iets van vindt, maar omdat ik zelf die gedachte heb. En als ik je verhaal zo lees, lees ik nergens dat er ook maar iets goeds/positiefs uit zou kunnen komen voor jou, mocht je gaan.
moonpoppy schreef:

Zelfde verhaal. Ik heb geen enkele last meer van het pesten gehad en ben zelfs per ongeluk best mooi geworden en ben succesvol. En aangezien mijn hele familie nog in dat dorp woont weten ze dat ook. Maar toen met mijn bril voor -12 en introvert, en wat een hel was die basisschool. Brillen stukgooien. Buitensluiten en zelfs de meester deed mee.

Ik had geen enkele behoefte mezelf te bewijzen. Moest ook afmelden met reden. Dat heb ik ook gedaan. Kort. “Ik kom niet wegens geen zin. Als ik behoefte had gehad om met iemand contact te hebben had ik dat wel gedaan in de 30 jaar daarop”

En klaar.
Ik ben wel gegaan, ook ik werd veel gepest. De reünie heb ik veel aan gehad, de erkenning dat het gebeurde. Interessante gesprekken gehad met mensen, ook over het pesten. Gek genoeg werden er nog meer mensen gepest, waarvan ik dat niet zo door had. Ik ben heel goed terecht gekomen, ondanks dat ik nog wel last heb van het pesten. Ik zou het zo weer doen.
Ik ben wel naar de reunie van de middelbare gegaan trouwens
Hier ook stille Willy die als laatste werd gekozen met gym. De basisschool jaren vielen nog mee, ik hoorde er niet bij maar viel ook niet te erg uit de boot. Toch ga ik niet naar de reünie. Ik heb met niemand meer contact uit die tijd. Los van het privacy aspect (I feel you) sla ik ook graag dat awkward gedeelte over dat niemand mij zich herinnert. Ik hoorde er gewoon niet bij, dus weinig ‘weet je nogs?’

Ik ben na veel bloed, zweet, tranen en therapie goed gelukt. Baan, man, huis, kind. Maar aan wie moet ik iets bewijzen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven