Wil ik verder met hem?

15-08-2026 15:01 325 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een tijdje ben ik aan het daten met een man. Ik heb 2 kinderen van 5 en 7 en ik wilde ze binnenkort aan elkaar voorstellen. Het daten is ook wel een relatie te noemen inmiddels. Hij heeft zelf geen kinderen. Mijn ex heeft hij al ontmoet en ex vindt het prima als we de kinderen introduceren.
Ik heb het gister besproken met date en toen moest hem eerst iets van het hart: Zijn vader is een veroordeelde zedendelinquent. Heel heftig ook, hij heeft zijn straf inmiddels uitgezeten.
Hij heeft zeer sporadisch nog contact met hem, maar het contact met zijn moeder is goed. En die twee zijn nog bij elkaar. Nu vind ik daar al wat van, hij zelf ook.

Hij wilde dit bespreken voordat dit alles serieus werd en de kinderen in beeld zouden komen. Dat mijn kinderen ooit zijn vader zullen ontmoeten is nu natuurlijk uitgesloten.
Ik twijfel erg of ik verbonden wil zijn aan een man met zo’n familie. Verder lijkt hij ‘probleemloos’ trouwens, echt een fijne vent.

Ik ben even in de war met wat ik wil. We kennen elkaar nu 8 maanden. Dat het nu pas ter sprake komt is omdat we in eerste instantie onze levens niet met elkaar wilden verweven. Nu het zo goed voelt en we wel met elkaar verder willen gaan, en dus de kinderen in beeld komen, wilde hij dit eerst ‘opbiechten’. Hij heeft er erg veel moeite mee en snapt het als ik hierom niet verder wil.

Wat vinden jullie?
die man is veroordeeld dus het wettelijk bewezen dat hij iets gedaan heeft op het gebied van zeden. We weten allemaal hoe lastig is om dat bewezen te krijgen.

Zijn zoon kan daar niets aan doen, het enige probleem wat ik wel zou hebben, is dat hij zolang gewacht heeft met het je te vertellen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het lijkt mij heftig als je vader is veroordeelt voor een zedendelict. Ik vind het wel erg dat hij daar ook nog last van heeft bij het aangaan van een nieuwe relatie. Ik vind overigens helemaal niet dat hij het laat meld. Wanneer de ouders in beeld komen voor kennismaking lijkt mij vroeg genoeg. Lijkt mij nogal raar als je dat in de eerste weken van je relatie moet melden wanneer helemaal nog niet duidelijk is dat er sprake is van een relatie met toekomst.
Je gaat een relatie toch niet verbreken vanwege de vader van je partner? Waarom zou je?
Ik zou de kinderen daar niet alleen laten. Maar een relatie heb je toch niet zodat je bij je schoonouders een gratis oppasadres hebt voor de kinderen?

Als je partner ook maar sporadisch contact heeft dan heeft het amper impact op je leven.
In gezinsverband zou ik er dan ook wel een keertje langsgaan zodat je in elk geval weet wie het is. Dan blijft het niet zo’n mysterieus onbekend gevaar. En verder kun je het dan bij geen of minimaal contact houden.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Die man ontmoeten is absoluut geen optie. Geen haar op mijn hoofd.

Dat date lang gewacht heeft met dit vertellen is enerzijds de immense schaamte, niet alleen voor wat zijn vader gedaan heeft maar ook omdat hij zich schaamt dat hij nog een goede band met zijn moeder heeft. En anderzijds omdat de insteek van onze relatie eigenlijk niet bedoeld was om onze levens met elkaar te verweven. Daarom werd het ook nog geen relatie genoemd: We hebben het gezellig samen maar geen kinderen/families/levens die meedoen. Mijn familie en vrienden weten dat ik iemand date maar daar blijft het bij. Geen FWB trouwens, misschien dat het daarom mis ging.. we passen gewoon heel erg goed bij elkaar. En dat is ook de reden dat we nu langzaam toch verder kijken en de reden dat hij het vertelde.
Gezamenlijke kinderen gaan er niet komen, date heeft zich laten steriliseren en ik hoef ook niet meer.

Mijn twijfel is wat iemand hier ook al opperde.. het contact is nu nog goed met moeder en zeer sporadisch met vader. Dit is dan vaak ‘per ongeluk’. Hij spreekt met zijn moeder eigenlijk alleen bij hem thuis af, maar als hij haar eens thuis oppikt treft hij hem wel. En de overige familieleden hebben dus nog wél contact met hun vader. Hoe sporadisch blijft dat, of wordt het straks steeds wat closer als hij oud wordt..

Ik vind het lastig omdat ik zeer close ben met mijn familie en hem daar graag in meenemen wil, maar dus absoluut niets met zijn familie te maken wil hebben. Dat voelt unfair maar ter bescherming van mijn kinderen wil ik niet dat het voorzichtige ooit versoepeld. Hij kan er zelf inderdaad niets aan doen, maar ik twijfel of ik wel zin heb in zijn problematische familie.
Ik denk dat je het heel goed op een rijtje hebt, ik zou er precies zo in staan als jij TO.
Veel sterkte!
watisditnouweer schreef:
15-08-2026 21:20
Hij kan er zelf inderdaad niets aan doen, maar ik twijfel of ik wel zin heb in zijn problematische familie.
Je hoeft toch geen contact met zijn familie te hebben, dat is niet verplicht. Je kan gewoon zeggen dat je daar geen zin in hebt.
watisditnouweer schreef:
15-08-2026 21:20
Hij spreekt met zijn moeder eigenlijk alleen bij hem thuis af, maar als hij haar eens thuis oppikt treft hij hem wel. En de overige familieleden hebben dus nog wél contact met hun vader.

Hoe doen ze dat dan met speciale gelegenheden? Of gaat jouw date apart naar de verjaardag van zijn broer(s)/zus(sen)?
Jouw vriend is toch niet verantwoordelijk voor de daden van zijn vader?
En zo te lezen vind hij deze daden ook verschrikkelijk, hij praat het niet goed en heeft maar sporadisch contact.

Dus ik zie geen reden om de relatie te beëindigen.
Wel kan je duidelijke afspraken maken met je vriend: Jij en de kinderen willen geen contact met zijn vader op welke mogelijke manier dan ook.
Ook in de omgang met zijn moeder kan je afspraken maken. (Ik weet niet om wat voor een delict het gaat, maar bijvoorbeeld geen foto’s met haar delen van jouw kinderen)
Lalaloepsie schreef:
15-08-2026 21:52
Hoe doen ze dat dan met speciale gelegenheden? Of gaat jouw date apart naar de verjaardag van zijn broer(s)/zus(sen)?
Dat weet ik nog niet, wel een goede vraag om hem voor te leggen.
Edda schreef:
15-08-2026 21:34
Je hoeft toch geen contact met zijn familie te hebben, dat is niet verplicht. Je kan gewoon zeggen dat je daar geen zin in hebt.
Contact op 0% met zijn familie, en 100% met mijn familie.. dat gaat toch schuren? Als ik een topic zou openen dat ik m’n vent naar elk koffiemomentje met mijn familie mee sleep en hij zelfs geen foto van mijn kinderen aan zn moeder mag tonen, dan denk ik dat de reacties niet mals zijn. Het voelt als juist voor mijn kinderen maar tegelijkertijd zeer oneerlijk naar hem.
Het gaat er helemaal om waar jij en je ex je veilig en prettig bij voelen m.b.t. jullie kinderen en jouw relatie met deze date, niet wat wij hierin vinden of voelen. Het is bovendien makkelijk om als buitenstaander te zeggen wat te doen, luister vooral naar je eigen onderbuik.

Maar ik snap helemaal wat je zegt dat geen haar op je hoofd denkt aan een ontmoeting met de vader van deze date. Als ik kinderen had gehad, zou ik dat ook absoluut niet willen. Als kindloze vrouw misschien niet eens. Ik begrijp het helemaal dat je je kinderen wil beschermen en daarnaast zegt: ik heb helemaal geen zin in een problematische familie. Ik zou daar ook geen zin in hebben, ondanks dat je date niets kan doen aan de daden van zijn vader. Die twee dingen kunnen naast elkaar bestaan.

Maar ja voor mij is het makkelijk praten, ik ben gezegend met lieve schoonfamilie met mijn vriend en had ook dat geluk met mijn ex. Voor mij is fijn contact met schoonfamilie echt iets wat voor mij veel geluk toevoegt aan mijn leven. Als ik kinderen zou hebben gehad en single was zou dat voor mij nog sterker gelden bij het zoeken naar een partner. Maar dit is voor iedereen verschillend uiteraard dus luister naar je eigen intuïtie.
Je weet het nog maar net. Ik zou dit even de tijd geven en laten sudderen in je hoofd.

Scenario’s met hem doorspreken lijkt me ook een heel goed plan.
Dat er geen kinderen van jullie samen komen maakt het wel veel makkelijker om zijn ouders op afstand te houden. Het klinkt alsof hij er goed in staat, dat scheelt ook
Het is zoals het is
watisditnouweer schreef:
15-08-2026 22:08
Contact op 0% met zijn familie, en 100% met mijn familie.. dat gaat toch schuren? Als ik een topic zou openen dat ik m’n vent naar elk koffiemomentje met mijn familie mee sleep en hij zelfs geen foto van mijn kinderen aan zn moeder mag tonen, dan denk ik dat de reacties niet mals zijn. Het voelt als juist voor mijn kinderen maar tegelijkertijd zeer oneerlijk naar hem.
Hoe denkt jouw vriend hier over?
Zoals ik je topic lees, lijkt het me een weldenkende man en snapt hij dit volkomen.
watisditnouweer schreef:
Maar hoe ziet hij dat? Hij wil dat misschien liever dan de relatie verbreken?
En dat jij (zonder kinderen) zijn moeder eens ziet is toch niet uitgesloten?
Het is zoals het is
watisditnouweer schreef:
Contact op 0% met zijn familie, en 100% met mijn familie.. dat gaat toch schuren?
Misschien vindt je vriend het helemaal niet belangrijk dat jij contact hebt met zijn familie. Als mijn familie drama was zou ik het prima vinden als mijn partner ervan weg bleef.
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik reageer morgen weer, heb na ons gesprek gisteravond niet meer geslapen dus ik val nu bijna om. We hebben inderdaad nog geen scenario’s besproken, veel is nog onduidelijk want ik moet dit verwerken voor ik vragen juist formuleren kan.
Ik zie hem pas over 10 dagen weer ivm kinderen en vakantie ex. Ik moet het eigenlijk ook met ex bespreken, we zijn op heel goede voet en dit achterhouden voelt niet juist.
Eerst maar een nachtje slapen denk ik..
Ik moet het eigenlijk ook met ex bespreken, we zijn op heel goede voet en dit achterhouden voelt niet juist.
Eerst maar een nachtje slapen denk ik..
Weet je vriend dat je het met je ex wilt bespreken? Ik zou hem eerst maar vragen of hij dat wel goed vindt, hij heeft jou iets in vertrouwen verteld. En waarom moet je ex het weten? Je kinderen gaan nooit met die man kennismaken, dus het gaat je ex niks aan.

Ik snap best dat het slikken is, maar je vriend kan er niks aan doen dat zijn vader dit gedaan heeft.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Liesje68 schreef:
15-08-2026 23:14
Weet je vriend dat je het met je ex wilt bespreken? Ik zou hem eerst maar vragen of hij dat wel goed vindt, hij heeft jou iets in vertrouwen verteld. En waarom moet je ex het weten? Je kinderen gaan nooit met die man kennismaken, dus het gaat je ex niks aan.

Ik snap best dat het slikken is, maar je vriend kan er niks aan doen dat zijn vader dit gedaan heeft.
Je wil toch écht niet dat je ex dit van een ander verneemt?
Zeker als je wél verder gaat samen zou ik toch ook open kaart spelen met de vader van mijn kinderen.

Liever dan dat een ander die weet heeft hiervan dit ooit verlinkt.
"Ah, X is samen met Y. Weet je wel wie Y's vader is en wat die op zijn kerfstok heeft?"
Ex springt toch uit zijn vel als hij dit ooit van een ander verneemt waarbij niet duidelijk is hoe je voorkomt dat ze ooit familie van Y zien? En ik geef hem nog gelijk ook.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
15-08-2026 23:23
Zeker als je wél verder gaat samen zou ik toch ook open kaart spelen met de vader van mijn kinderen.

"Ah, X is samen met Y. Weet je wel wie Y's vader is en wat die op zijn kerfstok heeft?"
Ex springt toch uit zijn vel als hij dit ooit van een ander verneemt waarbij niet duidelijk is hoe je voorkomt dat ze ooit familie van Y zien? En ik geef hem nog gelijk ook.
Lijkt me wel handig dat ex dit weet inderdaad.

Maar het lijkt me geen prio 1.
Eerst tot een goede oplossing komen met vriend lijkt me het belangrijkst. Alvorens ex de kans krijgt zich ermee te bemoeien.
Ten eerste hoef jij niet bij zijn ouders over de vloer te komen als hij hen zelf maar sporadisch ziet. Ten tweede is zo ongeveer de helft van de mannen naar huidige me-too maatstaven zedendelinquent. Ten derde als jij al met de ouders van je vriend in contact wil komen hoeven je kinderen daar niet bij te zijn.
Ik zou hier toch wel grote twijfel bij hebben. Niet alleen vanwege je eigen kinderen. Maar dit soort zaken ligt maatschappelijk zeer gevoelig. Je geeft aan dat er sprake is van heftig misbruik. Dan trekt zo'n man en zaak soms nog jaren de aandacht (berichten in het nieuws, boze slachtoffers, mensen die verhaal halen etc). Daar kunnen die ouders en daarmee hij ook last mee krijgen.

En hoe zit het met de kans op herhaling? Heeft die man een langdurige behandeling afgerond, gebruikt hij medicijnen en erkend hij zijn probleem? Alleen een straf uitzitten zegt bij dit soort feiten weinig. Zonder behandeling is er wellicht kans voor herhaling en dat heeft ook invloed op jullie relatie en op jou.

En dan is er nog de band met moeder. Ga je die ontmoeten? Hoe zit het met verjaardagen en feestdagen. Of met andere familie waar ze wellicht wel over de vloer komen?

Hij kan er niets aan doen. Maar is wel in contact met zijn ouders. En jullie kinderen zijn nog heel erg jong. Stel jullie gaan ooit samenwonen mag zij dan alleen komen en begrijpt ze dat ook? Of ontstaan er familieruzies omdat jij haar niet op vriends verjaardag wilt zien. En blijft die man dan continue alleen thuis ofzo?
Wissewis schreef:
15-08-2026 23:23

Als TO het aan haar ex vertelt zonder daarvoor toestemming te vragen aan haar vriend, vind ik dat ze zijn vertrouwen beschaamt. Maar misschien was ze dat sowieso wel van plan (toestemming vragen, bedoel ik). De kinderen gaan de vader van haar vriend nooit ontmoeten, dus er is geen reden dat de ex hiervan moet weten. En als hij het van een ander hoort en TO ernaar vraagt, kan ze zeggen dat het haar in vertrouwen is verteld. Ex heeft geen enkele reden daarover uit zijn vel te springen.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
evelien2010 schreef:
15-08-2026 23:53
Ik zou hier toch wel grote twijfel bij hebben. Niet alleen vanwege je eigen kinderen. Maar dit soort zaken ligt maatschappelijk zeer gevoelig. Je geeft aan dat er sprake is van heftig misbruik. Dan trekt zo'n man en zaak soms nog jaren de aandacht (berichten in het nieuws, boze slachtoffers, mensen die verhaal halen etc). Daar kunnen die ouders en daarmee hij ook last mee krijgen.

En hoe zit het met de kans op herhaling? Heeft die man een langdurige behandeling afgerond, gebruikt hij medicijnen en erkend hij zijn probleem? Alleen een straf uitzitten zegt bij dit soort feiten weinig. Zonder behandeling is er wellicht kans voor herhaling en dat heeft ook invloed op jullie relatie en op jou.

En dan is er nog de band met moeder. Ga je die ontmoeten? Hoe zit het met verjaardagen en feestdagen. Of met andere familie waar ze wellicht wel over de vloer komen?

Hij kan er niets aan doen. Maar is wel in contact met zijn ouders. En jullie kinderen zijn nog heel erg jong. Stel jullie gaan ooit samenwonen mag zij dan alleen komen en begrijpt ze dat ook? Of ontstaan er familieruzies omdat jij haar niet op vriends verjaardag wilt zien. En blijft die man dan continue alleen thuis ofzo?
Ik vind dit wel ver gezocht hoor, voor zover ik hier lees gaat het niet om een BN’er oid. En de band tussen vader en vriend van TO is nihil.
verkeerde topic
Voor iedereen een groene tuin
OhMellie schreef:
15-08-2026 23:29
Ten eerste hoef jij niet bij zijn ouders over de vloer te komen als hij hen zelf maar sporadisch ziet. Ten tweede is zo ongeveer de helft van de mannen naar huidige me-too maatstaven zedendelinquent. Ten derde als jij al met de ouders van je vriend in contact wil komen hoeven je kinderen daar niet bij te zijn.
Uh watte?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven