Wintersport dilemma

08-02-2012 18:15 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat dit topic wel met vakantie te maken heeft maar eigenlijk meer met het dilemma er omheen heb ik het maar op deze pijler gezet.

Ik zit een beetje met het volgende:

Heb sinds iets langer dan een jaar een nieuwe partner waar ik mee samenwoon. Vriend gaat als sinds jonge leeftijd op wintersport, kan goed skieen en is er dan ook dol op. Ik zelf ben nog nooit geweest, simpelweg omdat het mij niet zo trekt, ik meer van de zon hou etc..

Vriend gaat altijd met een paar mensen (waaronder zijn zus en haar man) omdat hij dat gezellig vindt en het ook goedkoper schijnt te zijn als je met meerdere mensen als groep gaat.

Al sinds vorig jaar maakt hij mij enthousiast en zou hij dolgraag willen dat ik mee ga. Dit jaar gaan is sowieso geen optie omdat we op financieel gebied andere prioriteiten hebben maar volgend jaar is er mogelijk wel ruimte voor.

Op zich zou ik het best wel eens willen proberen want je weet pas of je iets wel of niet wat vindt als je het hebt gedaan alleen heb ik nogal wat bezwaren:

Ik vind het namelijk vreselijk om met een "groep" op vakantie te gaan, ik voel mij dan al heel snel verloren, ben meer een één op één persoon. Ook is het zo dat je dan met zijn allen in zo'n chalet zit, ik ga mij dan vreselijk opgelaten voelen en ben dan na een dag of 2 al niet meer op mijn gemak. Zit je in een hotel dan vind ik het weer wat anders want dan heb je sowieso meer privacy maar vriend heeft al gezegd dat dit er niet in zal zitten (te duur etc..). Los van dat gegeven: de mensen die meegaan zijn nogal anders dan hoe ik in het leven sta. Dat is absoluut geen punt als het gaat om een avondje op visite maar ik denk dat ik er wel tegenaan ga lopen als wij een week met elkaar op moeten trekken (wellicht lopen zij ook tegen mij aan, dat even zo goed). Ze zijn heel fanatiek, houden niet van apres-ski, zijn fervent anti alcohol en gaan het liefste om 9 uur s avonds naar bed zodat ze de volgende dag weer vroeg op de piste kunnen staan. Ik weet dit uit de verhalen van vriend van voorgaande jaren. Vriend heeft zich hierin altijd aan kunnen en willen passen omdat zijn prioriteit ook bij het skieen ligt en hij zich hierin nu eenmaal wat meer in kan vinden dan ik dat hoogstwaarschijnlijk zal kunnen.

Ook zijn er nog wat andere bezwaren, zo ben ik de enige van het gezelschap die op les zal moeten, moet ik alle spullen (lees kleding en andere accesoires) speciaal aanschaffen. Dat laatste kun je natuurlijk ook zo duur en goedkoop maken als je zelf wil.

Vriend heeft gevraagd of ik dan wellicht een paar lessen wil nemen van tevoren op zo'n indoorbaan en daar heb ik mee ingestemd. Wel erbij gezegd dat dit niets zegt over het wel/niet meegaan.

Ik heb al gezegd dat hij zich van mij dan maar niets moet aantrekken en alleen moet gaan volgend jaar, ik zou daar helemaal geen moeite mee hebben overigens. Het zou voor hem een optie kunnen zijn maar hij geeft daarbij wel aan dat hij dat minder gezellig vindt en dat snap ik ook wel weer.

Wie geeft mij hier wat meer inzicht in? Het onderwerp komt steeds weer naar boven (zeker nu met de sneeuw buiten ) maar ik merk dat wij er samen niet echt uitkomen en ik niet in staat ben een knoop door te hakken.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Pff, wat doe je moeilijk. Ga gewoon een keer mee en wees vriendelijk en flexibel. Wat maakt het nu uit dat jij lessen nodig hebt? En als je het dan echt niks vind, dan ga je niet weer mee.
En het is toch pas volgend jaar......
Dit gaat over een mogelijke wintersportvakantie volgend jaar?
Ik zou niet mee gaan.

Er zijn twee grote problemen:

1) Je sluit sportief niet aan bij hun niveau

2) Je sluit qua persoonlijkheid niet aan bij deze mensen.

Ik heb het een paar keer meegemaakt van de andere kant: We gingen met een groep op vakantie en daar kwamen af en toen nieuwe partners bij. Sommigen pasten perfect in de groep en vonden de activiteit heel erg leuk en pasten bij ons sportieve niveau. Anderen gingen duidelijk mee vanwege vriendje/vriendinnetje, niet vanwege de activiteit. En als het dan ook niet klikte op sociaal vlak, dan werd het een lange vakantie voor iedereen.

Jullie hebben 51 andere weken in het jaar om samen leuke dingen te doen. Laat hem lekker plezier hebben met zijn groep en ga samen leuk andere dingen doen.
Ik zou niet meegaan. Een week vakantie met mensen die je zelf niet zou uitkiezen, invulling die je zelf niet zou uitkiezen, maar 't kost je wel een boel aan geld en tijd die je anders zou kunnen gebruiken. Tja, je "moet" alles geprobeerd hebben zeggen ze... mijn vriend heeft een aantal jaren geleden de kilimanjaro beklommen, ik hoefde niet mee om te proberen of dat iets voor mij zou zijn, dat wist ik zo wel. Hij is lekker met een vriend gegaan.

Ik zou je vriend lekker alleen laten gaan, tuurlijk vind hij dat jammer maar hij heeft het ook niet leuk als je wél mee bent maar het niet naar je zin hebt.
Ik ben een keer meegegaan en ik was ook de enige die op les moest (had vantevoren wel lessen gehad, maar dat was echt niet genoeg) Ik vond dit niet echt leuk, je bent toch de hele dag zonder je vriend of vrienden.

Misschien is het een idee als je een vriendin meeneemt die ook op les moet en bij wie je je op je gemak voelt?

Dan heb je ook wat meer het één op één gevoel. En je kan mooi met je vriendin en vriend apres-skien
Ja, ik realiseer mij dat het pas volgend jaar is, maar plaatste dit topic omdat wij er eigenlijk al heel lang over discussiëren en het mij maar niet lukt om een knoop door te hakken. Het probleem wat er nu is zal er daarom ook volgend jaar ook nog zijn als ik geen beslissing neem, bovendien moet je natuurlijk dit jaar zoiets boeken en niet pas volgend jaar.

Isadoro, jij vat het wel duidelijk samen, dank hiervoor.
Dude, chill! Mss vergaat de wereld wel (heb ik iets over gehoord) en dan kan je überhaupt niet.
quote:mademoisellelexie schreef op 08 februari 2012 @ 18:24:

Pff, wat doe je moeilijk. Ga gewoon een keer mee en wees vriendelijk en flexibel. Wat maakt het nu uit dat jij lessen nodig hebt? En als je het dan echt niks vind, dan ga je niet weer mee.

Wat het ook extra lastig maakt is dat het natuurlijk ook flink prijzig is, als het een fiasco wordt is het sowieso zonde van het geld, ook dat speelt een rol.

Je vind dat ik moeilijk doe, dat idee heb ik zelf ook wel een beetje. Punt is ook dat het mij niet voor langere tijd lukt om vriendelijk en flexibel te zijn..dat is mede ook de reden dat ik liever niet met meerdere mensen op vakantie ga. Had dit als kind zijnde al (en toen had ik geen keuze).
Niet doen! Ga met een vriendin lekker een weekje weg.
Wat het moeilijk maakt is dat jij niet kunt zeggen dat je niet wil.
quote:sprokkelientje schreef op 08 februari 2012 @ 18:33:

[...]

Wat het ook extra lastig maakt is dat het natuurlijk ook flink prijzig is, als het een fiasco wordt is het sowieso zonde van het geld, ook dat speelt een rol.

Je vind dat ik moeilijk doe, dat idee heb ik zelf ook wel een beetje. Punt is ook dat het mij niet voor langere tijd lukt om vriendelijk en flexibel te zijn..dat is mede ook de reden dat ik liever niet met meerdere mensen op vakantie ga. Had dit als kind zijnde al (en toen had ik geen keuze).

Ok, als je er zo tegenop ziet, moet je misschien maar niet gaan. Maar ik vind dat wel best heftig! Je zit jezelf dan zo in de weg, lijkt me. Niet vervelend bedoeld hoor! Maar als je wilt, en alleen dan natuurlijk, zou je ook kunnen proberen om iets relaxter te worden. Dan zit je vast lekkerder in je vel.

Over het geld zou ik niet inzitten. Als je het niks vond, is het niet zonde. Je hebt dan namelijk je vriend gezien terwijl hij zijn favoriete hobby uitoefent. Dat is toch wel wat waard
quote:vivalaalcohol schreef op 08 februari 2012 @ 18:35:

Wat het moeilijk maakt is dat jij niet kunt zeggen dat je niet wil.Kan ik wel zeggen, heb ik ook al meerdere malen gedaan, maar het wisselt nogal sterk. Soms denk ik wel "mens wat loop je te zeiken" (over mezelf) maar ik ken mezelf ook goed genoeg en wil ook niet dat er spanningen komen waarmee ik dingen er voor mezelf en anderen niet leuker op maak.
Ik zou nu zeggen: schat, ik weet dat je graag wilt dat ik meega. Ik weet het nog niet, ik denk er nog even over na, oke? Einde discussie.

en als je er dan over een half jaar / driekwart jaar nog zo over denkt, de knoop doorhakken en zeggen dat je niet meegaat. Hoe jammer ook voor hem, je moet niet iets tegen je zin doen om hem te plezieren wat ook nog eens handenvol geld kost.

(ik snap het wel hoor, heb ook echt NIKS met wintersport en snap niet wat mensen er zo leuk aan vinden.)
In die week lekker met een vriendin naar een zonnige bestemming!

Je hoeft ook niet álles samen te doen? Zoals ik het lees heb jij er gewoon geen zin in, lekker niet doen dan
Ik skie als sinds dat ik jong ben. Wij gingen altijd een weekje met de familie, en ook altijd een weekend met vrienden. Tegenwoordig ga ik met een groep zeg maar.

Ik ben het niet met je eens dat je in een chalet geen privacy hebt, je hebt je eigen kamer toch? Toen wij met een groep gingen, zag onze dag indeling er als volgt uit:

7.30 opstaan. 8.00 ontbijten (de early birds, sommige gingen pas rond 9.30 ontbijten), rond half 10 richting de piste. vanaf 10 uur had een deel van de groep les, (zelf ik als ervaren skiër vind het leuk en vooral leerzen om een een of twee (privé)skie les te nemen tijdens een week), en ander deel gaat dan op pad (verschillende samenstellingen iedere dag, soms stelletjes, soms vriendengroepjes, soms op niveau) daarna lunch meestal gezamenlijk, max een uur dus van 12.30 tot 13.30. Daarna skieen we door tot sluitingstijd. Dan drinken we wat op een terras, de liefhebbers, sommige gaan direct naar huis om te douchen of in het dorp rond te lopen/schaatsen e.d gewoon iedereen z'n ding. Er word pas rond 8 uur gegeten, dus ondertussen trekt iedereen zn plan, ik ga meestal douchen en dan ga ik op bed liggen en even een boek lezen,of muziek luisteren, alleen (iedereen weet ook dat ik die tijd even voor mezelf nodig heb). Eten (3gangen) duurt meestal tot een uur of half 11. Daarna word er na geborreld, en dan gaat er een deel stappen en een deel speelt nog een spelletje of leest een boek en gaat slapen. Maar ik denk echt dat je vooral als beginnende skieren gewoon echt moe bent na een dag, dus dan ga je echt niet iedere dag feesten! Dat is dan gewoon zonde, dus waarschijnlijk ga je maar 2 keer apres-skieen, en wie weet wil er dan vast wel iemand mee, of je gaat gewoon met je vriend.

Ach probeer het gewoon een keer. Stel je een beetje flexibel op, maar kies een bepaald moment op de dag waarop je wat 'ik-tijd' hebt. Voor sommige in onze groep was dat s ochtends en ik mijn geval tussen 6 en 8.
Zeg dat je best mee wil op wintersport, maar dan wel zo dat jij het ook leuk vindt. Dus bijv. een eigen appartement ipv met z'n allen in 1 chalet, na de skiles met jou gaan skieën, lekker wat drinken in een restaurant. Als jullie nu samen op vakantie gaan moeten jullie ook samen een ritme vinden dat voor allebei prettig is.
Trouwens, je kunt ook eerst eens gaan skien in zo'n indoorhal, of een dagje (of twee) naar Winterberg. Kan je eerst eens kijken of het iets voor je is. Ik heb drie keer op ski's gestaan, en vond het alle drie keer een drama. Heb na de 3e keer dus ook besloten dat ik nooit meer zulke ellendelingen onder mn voeten knoop.
quote:evelynv schreef op 08 februari 2012 @ 18:40:

Ik skie als sinds dat ik jong ben. Wij gingen altijd een weekje met de familie, en ook altijd een weekend met vrienden. Tegenwoordig ga ik met een groep zeg maar.

Ik ben het niet met je eens dat je in een chalet geen privacy hebt, je hebt je eigen kamer toch? Toen wij met een groep gingen, zag onze dag indeling er als volgt uit:

7.30 opstaan. 8.00 ontbijten (de early birds, sommige gingen pas rond 9.30 ontbijten), rond half 10 richting de piste. vanaf 10 uur had een deel van de groep les, (zelf ik als ervaren skiër vind het leuk en vooral leerzen om een een of twee (privé)skie les te nemen tijdens een week), en ander deel gaat dan op pad (verschillende samenstellingen iedere dag, soms stelletjes, soms vriendengroepjes, soms op niveau) daarna lunch meestal gezamenlijk, max een uur dus van 12.30 tot 13.30. Daarna skieen we door tot sluitingstijd. Dan drinken we wat op een terras, de liefhebbers, sommige gaan direct naar huis om te douchen of in het dorp rond te lopen/schaatsen e.d gewoon iedereen z'n ding. Er word pas rond 8 uur gegeten, dus ondertussen trekt iedereen zn plan, ik ga meestal douchen en dan ga ik op bed liggen en even een boek lezen,of muziek luisteren, alleen (iedereen weet ook dat ik die tijd even voor mezelf nodig heb). Eten (3gangen) duurt meestal tot een uur of half 11. Daarna word er na geborreld, en dan gaat er een deel stappen en een deel speelt nog een spelletje of leest een boek en gaat slapen. Maar ik denk echt dat je vooral als beginnende skieren gewoon echt moe bent na een dag, dus dan ga je echt niet iedere dag feesten! Dat is dan gewoon zonde, dus waarschijnlijk ga je maar 2 keer apres-skieen, en wie weet wil er dan vast wel iemand mee, of je gaat gewoon met je vriend.

Ach probeer het gewoon een keer. Stel je een beetje flexibel op, maar kies een bepaald moment op de dag waarop je wat 'ik-tijd' hebt. Voor sommige in onze groep was dat s ochtends en ik mijn geval tussen 6 en 8.

Het punt is dat de groep waar het bij ons om gaat (met mij erbij) maar 5 personen is, dan splits je niet zo snel op. En ik heb uit verhalen van mijn vriend, dat zijn zus en haar man nogal bepalend zijn in wat er wel/niet gedaan wordt. Mijn vriend zelf is zelf nogal makkelijk en vindt het al snel best, ik heb dat helemaal niet zo.

Ik weet dat je je eigen kamer hebt in een chalet maar het idee dat je toch continu met meerdere mensen bent benauwt mij in ernstige mate.
quote:_maris_ schreef op 08 februari 2012 @ 18:41:

Trouwens, je kunt ook eerst eens gaan skien in zo'n indoorhal, of een dagje (of twee) naar Winterberg. Kan je eerst eens kijken of het iets voor je is. Ik heb drie keer op ski's gestaan, en vond het alle drie keer een drama. Heb na de 3e keer dus ook besloten dat ik nooit meer zulke ellendelingen onder mn voeten knoop.Oh, wist niet dat er knoop-skieen bestonden.
Het leven iveel te kostbaar om een week met mensen te gaan zitten waar je niks mee hebt, waarom zou je? Maar.... in dit geval denk ik dat je het niet goed inschat.

Een ski-vakantie is echt heel anders dan een zon-vakantie. Jij zit het in te vullen vanuit een "gewone"vakantie gedachte.

Je bent de hele dag actief bezig in de bergen. Ik garandeer je dat je ook om 21.00 uur ligt te slapen en overdag zie je ze nauwelijks.

Ski's en schoenen kan je voor een appel en een ei huren ter plekke. Skikleding kan je deze maanden in de uitverkoop halen. Voor 150,- euro kan je helemaal klaar zijn.

Maar als je het skieen niet leuk vindt dan wordt het wel hele een lange vakantie. Mijn tip: ga voor je volgend jaar met hun meegaat een weekend naar Winterberg met een vriendin. Kost geen drol, kan je vast een lesje nemen en wat skieen. Dan weet je wel of je het leuk genoeg vindt om een week te doen met mensen die je an sich niet zo liggen.
quote:bloemetje77 schreef op 08 februari 2012 @ 18:48:

Het leven iveel te kostbaar om een week met mensen te gaan zitten waar je niks mee hebt, waarom zou je? Maar.... in dit geval denk ik dat je het niet goed inschat.

Een ski-vakantie is echt heel anders dan een zon-vakantie. Jij zit het in te vullen vanuit een "gewone"vakantie gedachte.

Je bent de hele dag actief bezig in de bergen. Ik garandeer je dat je ook om 21.00 uur ligt te slapen en overdag zie je ze nauwelijks.

Ski's en schoenen kan je voor een appel en een ei huren ter plekke. Skikleding kan je deze maanden in de uitverkoop halen. Voor 150,- euro kan je helemaal klaar zijn.

Maar als je het skieen niet leuk vindt dan wordt het wel hele een lange vakantie. Mijn tip: ga voor je volgend jaar met hun meegaat een weekend naar Winterberg met een vriendin. Kost geen drol, kan je vast een lesje nemen en wat skieen. Dan weet je wel of je het leuk genoeg vindt om een week te doen met mensen die je an sich niet zo liggen.Waar en wat is

Winterberg? En over die invulling op basis van een zon vakantie zou je best weleens gelijk kunnen hebben.
Ga wel, maar dat met z'n tweetjes. Het is onzin dat je per se als groep op wintersport ''moet''. Met z'n tweeen gaan lijkt mij de enige realistische oplossing.
Ik vind dat je tevoren wel een hoop problemen ziet. Probeer het gewoon een keertje, als je het echt niets vindt kan je vriend voortaan altijd nog alleen met zijn familie/vrienden gaan.

Zelf ben ik ook voor het eerst gaan skieen op latere leeftijd, omdat ik een vriend kreeg die dit van kinds af aan deed. Tevoren op een indoorbaan lijkt me niets (en denk ook niet dat je daarvan moet laten afhangen of je wel of niet meegaat) dus dat heb ik niet gedaan, heb ter plekke les genomen. De meesten daar waren alleen (op les dan, de rest van het gezelschap kon dan al skieen) en dat was best gezellig. Eind van de week ging ik wel met mijn vriend mee de piste op.

En je hoeft toch niet perse te after-skien en feesten in zo'n weekje. Na het skieen heb je waarschijnlijk toch wel flink spierpijn als je het niet gewend bent, dus in het chalet lekker uitpuffen met een boekje erbij? Ski's kun je de eerste keer gewoon huren (ja, kost ook wel wat maar zou niet alles nieuw kopen als je niet weet of het vaker wilt doen) en je kunt ook prima skien in een gewoon dik winterjack met goedkope skibroek eronder.

Zelf was ik ook altijd meer van de zomervakanties (en die doe ik nog steeds), maar tot mijn eigen verbazing vond wintersport toch ook wel heel erg leuk. Probeer het gewoon een keer,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven