Wintersport dilemma

08-02-2012 18:15 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat dit topic wel met vakantie te maken heeft maar eigenlijk meer met het dilemma er omheen heb ik het maar op deze pijler gezet.

Ik zit een beetje met het volgende:

Heb sinds iets langer dan een jaar een nieuwe partner waar ik mee samenwoon. Vriend gaat als sinds jonge leeftijd op wintersport, kan goed skieen en is er dan ook dol op. Ik zelf ben nog nooit geweest, simpelweg omdat het mij niet zo trekt, ik meer van de zon hou etc..

Vriend gaat altijd met een paar mensen (waaronder zijn zus en haar man) omdat hij dat gezellig vindt en het ook goedkoper schijnt te zijn als je met meerdere mensen als groep gaat.

Al sinds vorig jaar maakt hij mij enthousiast en zou hij dolgraag willen dat ik mee ga. Dit jaar gaan is sowieso geen optie omdat we op financieel gebied andere prioriteiten hebben maar volgend jaar is er mogelijk wel ruimte voor.

Op zich zou ik het best wel eens willen proberen want je weet pas of je iets wel of niet wat vindt als je het hebt gedaan alleen heb ik nogal wat bezwaren:

Ik vind het namelijk vreselijk om met een "groep" op vakantie te gaan, ik voel mij dan al heel snel verloren, ben meer een één op één persoon. Ook is het zo dat je dan met zijn allen in zo'n chalet zit, ik ga mij dan vreselijk opgelaten voelen en ben dan na een dag of 2 al niet meer op mijn gemak. Zit je in een hotel dan vind ik het weer wat anders want dan heb je sowieso meer privacy maar vriend heeft al gezegd dat dit er niet in zal zitten (te duur etc..). Los van dat gegeven: de mensen die meegaan zijn nogal anders dan hoe ik in het leven sta. Dat is absoluut geen punt als het gaat om een avondje op visite maar ik denk dat ik er wel tegenaan ga lopen als wij een week met elkaar op moeten trekken (wellicht lopen zij ook tegen mij aan, dat even zo goed). Ze zijn heel fanatiek, houden niet van apres-ski, zijn fervent anti alcohol en gaan het liefste om 9 uur s avonds naar bed zodat ze de volgende dag weer vroeg op de piste kunnen staan. Ik weet dit uit de verhalen van vriend van voorgaande jaren. Vriend heeft zich hierin altijd aan kunnen en willen passen omdat zijn prioriteit ook bij het skieen ligt en hij zich hierin nu eenmaal wat meer in kan vinden dan ik dat hoogstwaarschijnlijk zal kunnen.

Ook zijn er nog wat andere bezwaren, zo ben ik de enige van het gezelschap die op les zal moeten, moet ik alle spullen (lees kleding en andere accesoires) speciaal aanschaffen. Dat laatste kun je natuurlijk ook zo duur en goedkoop maken als je zelf wil.

Vriend heeft gevraagd of ik dan wellicht een paar lessen wil nemen van tevoren op zo'n indoorbaan en daar heb ik mee ingestemd. Wel erbij gezegd dat dit niets zegt over het wel/niet meegaan.

Ik heb al gezegd dat hij zich van mij dan maar niets moet aantrekken en alleen moet gaan volgend jaar, ik zou daar helemaal geen moeite mee hebben overigens. Het zou voor hem een optie kunnen zijn maar hij geeft daarbij wel aan dat hij dat minder gezellig vindt en dat snap ik ook wel weer.

Wie geeft mij hier wat meer inzicht in? Het onderwerp komt steeds weer naar boven (zeker nu met de sneeuw buiten ) maar ik merk dat wij er samen niet echt uitkomen en ik niet in staat ben een knoop door te hakken.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Trouwens, je kunt ook met je vriend afspreken dat jullie geregeld met z'n tweeën gaan skiën. En dat jullie wel soms de kroeg in gaan en de dag erna gaan uitslapen. De dag daarna gaat je vriend dan mee naar de zwarte piste met zus en dan heb jij fijn even tijd voor jezelf. Neem een leuk boek mee of je laptop of ga wandelen, wat je maar wil.

En dit kun je van te voren al overleggen met iedereen zodat er geen verkeerde verwachtingen ontstaan.
een groep van 5 kun je makkelijk in 2en splitsen hoor. Geen punt.

Zij met zn 3en jij en je vriend met zn 2en.

Hoeven ze ook op minder mensen te wachten en kunnen lekker door skieën.

Bovendien, van wintersporten word je heel erg moe, dus dat ze om 9uur willen slapen snap ik helemaal. Als jij de volgende dag een rustdag wil, hoéf jij natuurlijk niet ook al om 9 uur naar bed. Heb je lekker privé tijd.
Tsja..misschien zie ik wel leeuwen er beren die er niet zijn, ik merk (ook in gesprekken met mijn vriend hierover) dat ik zelf ook heel vaak in de "ja maar" modus schiet.

Ben enerzijds wel bang dat ik mezelf om wat voor reden dan ook beperk door zo te denken, anderzijds zou ik het zo zonde vinden als het om wat voor reden dan ook een mislukking wordt, ook al is en blijft het natuurlijk wel een luxe probleem waar we over praten.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Spaar dan iets langer door en ga eerst eens één weekje met alleen je vriend.
ja, waarom ga je niet met je vriend alleen? Heeft hij zijn wintersport, jij je rustige weekje.
Ik zou niet gaan. Dikke kans dat het niet werkt en risico dat jij dan als "zeur"gezien wordt.

Ik heb zelf een vergelijkbare situatie gehad, misschien iets minder extreem, want ik kende de groep niet dus kon makkelijk een open mind tov de groep hebben. Maar wintersport is nooit wat geworden, ik hou niet van kou, heb hoogtevrees en het belangrijkste: als je als onervaren persoon met een ervaren groep meegaat dan ben je veel alleen overdag. Ik heb echt uren en uren op een terrasje onder aan de piste zitten wachten.

Hoewel ik dat eigenlijk weer niet zo erg vond.Boekje in de zon op terras, gluhwijntje erbij, ach misschien wel beter dan skien.

Maargoed, na 2 jaar heb ik voor mezelf gekozen, heb er ook moeite mee gehad omdat je je vriend toch graag een plezier wil doen. Maar viel gelukkig reuze mee hoe hij het oppakte!
ga een weekendje naar winterberg.,, met zijn tweeen. jij kan daar leren skieeen, hij kan je les geven. en dan weet je meteen of het wat voor je is. En neem als je wel mee gaat op wintersport een vriendin mee met wie je kunt klooien en apres skieen . Overigens als jij wel mee gaat hoef jij ne niet helemaal aan de groep aan te passen hoor, je vriend en jij kunnen toch een keer op de babypiste met zijn tweeen gaan skieen en uit eten enzo?
Ik zou niet gaan! Niet leuk voor jou en wellicht ook niet leuk voor hen. Dus waarom zou je? Ik ben ook geen groepsmens, ben fervent alcoholdrinker en apres skiër. Als ik met mensen op de wintersport ga die dat allemaal niet zijn dan eh... wordt het lastig he? Vakantie is voor je eigen plezier. Dan ga je jezelf toch niet kwellen met iets wat je helemaal niet wilt? Mijn vriend zou lekker zonder mij mogen gaan (wat ie dan ook doet )
Mijn vriend heeft het er ook over om volgend jaar te gaan skieen, nou kunnen we allebei een beetje skieen, dus ligt ietsje anders.

We zouden dan allebei toch eerst even een paar lessen nemen, want al een paar jaar niet geskied.

Ik heb een paar jaar geleden mijn kniebanden verrekt tijdens een ongelukje met skieen. En heb onlangs een harde val gemaakt op mijn andere knie, dus ik weet nog niet zeker of ik ook ga skieen.

Maar ik ga wel mee, als ik niet zelf ga skieen, dan vermaak ik me wel,vriend komt koffiedrinken, lunchen en daarna gezellig apres-skien.

Maar met zn tweeen is dan natuurlijk niet zo leuk, voor hem niet (voor mij maakt het niet uit, want ik heb paar jaar geleden ook 3 dagen met mn pootje omhoog gezeten, terwijl mijn vriendinnen aan het skieen waren, en me toen prima vermaakt), dus eerst moeten we kijken of er andere mensen meegaan/meewillen.

Kun jij niet met je vriend afspreken dat jullie ook een beetje jullie eigen gang gaan, bv wel apres-skieen, dat duurt echt niet tot in de late uurtjes. Meeste apres-ski is rond 21.00 uur afgelopen.

Je kunt daarna ook nog wel stappen, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Maar je kunt natuurlijk ook niet mee gaan, ga in diezelfde tijd met een vriendin een paar dagen weg, dat kan ook.
Ik zit echt in bijna dezelfde situatie en snap heel goed wat je bedoelt Sprokkelientje.

Ben ook een zonneliefhebster en nog nooit geskied. Mijn vriend vind skiën geweldig. En ik ga volgende week mee op wintersport.

Het is met zijn familie, ze zijn allemaal superfanatiek en hebben het over vroeg opstaan, skiën en op tijd naar bed, haha!

Ik heb wel het geluk dat mijn zwager net een nieuwe vriendin heeft, toevallig mijn nichtje. En die heeft ook nog nooit geskied. Ik hoef dus niet alleen op les.

En ik ga mee omdat ik het niet zie zitten om elk jaar een week alleen thuis te zitten. Ik kan beter nu een keer mee gaan, dat ik weet of ik het ECHT niet leuk vind. Anders gaat hij nu elk jaar alleen en hoor ik nu steeds hoe geweldig het was. Dat vind ik ook niet leuk.

Hij houdt zo van wintersport dat ik er wel een keer aan moet geloven, en dan beter maar snel. Hij vindt het zelf ook super dat ik meega.

Ik zeg doen, je vriend zal het waarderen, je leert iets nieuws en je weet als het erop zit echt zeker of skiën wel of niet jouw ding is.

Alleen het gezelschap is in jouw geval wat lastiger. Wij gaan maar een weekje, dat vind ik nog wel te overzien.

Ik vind het ook een goed idee om een vriendin van jou extra mee te nemen, zo zijn er in ieder geval meer mensen met wie jij je op je gemak voelt, heb je iemand met wie je wel naar de apres ski kan als de rest ligt te slapen, en hoef je niet alleen te lessen.

En als jij meegaat om je vriend een plezier te doen, kun je het er vantevoren over hebben dat jullie eens met z'n tweeën gaan eten bijvoorbeeld en niet alles met de complete groep doen.

Veel succes met het nemen van je beslissing!
TO, ja ik kan me je dilemmal voorstellen. Ik reageer ook even alleen op je OP en niet op verdere reacties.

1) het chalet. Dat kun je evt omdraaien door te kiezen voor een hotel half pension. \Waarom? De kosten zullen elkaar niet veel ontlopen. Ik (wij destijds) gingen met een club vrienden van 10 personen in de eerste instantie ook voor een chalet. Na de apres-ski etc moesten we nog gaan inkopen voor de hele bups. Na dit 2 jaar zo gedaan te hebben, vergeleken we de kosten daarvan t.o.v. een half pension boeking bij een hotel, Verschil? Nagenoeg niets. Kortom, van chalet met zelf moeten inkopen en koken waren we snel overgestapt op half pension in een hotel.

2) bij half pension zit je stukken minder op elkaars lip. Vind ik zelf heel belangrijk. Je bent allemaal vrij om te gaan en staan waar je wil en spreekt af voor rond etenstijd.
Sprokkelientje, volgens mij is jouw dilemma niet de wintersport, maar de groep waarmee je op vakantie moet. Het skieën wil je (daar lijkt het op tenminste) best eens uitproberen, maar die groep, daar kun je je niet overheen zetten.

Ik denk dat je dus met je vriend moet gaan praten over hoe je leuk op vakantie kan met die groep, hoe je daarin je eigen ruimte kunt vinden en ook een 'samen met je vriend'gevoel kunt hebben, als je dat belangrijk vind.

Met zijn tweeën gaan lijkt me niet echt een optie, omdat je vriend dan in zijn eentje moet skieën, óf zich de hele week in moet houden.

Eventueel een vriendin of nog een bevriend stel meenemen waar jij je prettig bij voelt en die ook nog niet eerder geskied hebben, lijkt me wel helpen bij dit dilemma.
Als ik je vriend was zou ik je instelling een afknapper vinden. Je wilt niets nieuws proberen, je vindt apres ski belangrijker dan skieen, je geeft openlijk toe dat je z'n familie niet mag voor langer dan een uur, je wil niet alleen zijn al was het alleen om zelf te kunnen leren skieen.
Nee, niet mee gaan! Als je er zo erg tegenop ziet, voelt het niet goed!

Net wat er al eerder werd aangegeven: er zijn 51 weken in het jaar dat jullie het wel samen eens zijn. Laat hem lekker gaan en zich uitleven, dan vindt hij jou terug als een ontspannen partner, die verlost is van het "moeten" wintersporten. Bespreek met hem wat jij leuk vind om voor jezelf te doen, zonder dat hij erbij is? Om de boel in evenwicht te houden?

Ik vind niet dat je te veel beren op de weg ziet. Je hebt behoefte aan zekerheid, wil dat dat vakantie slaagt. Dat lukt niet als je er niet achter staat!
Ik zou niet meegaan onder deze omstandigheden, puur en alleen het feit al dat je als enige niet kunt skieeen. Dat is irritant voor jou (hele week alleen op les) en voor de groep (moeten nu alweer wachten!)....Neem iemand mee die ook niet kan skieen, dan is het veel leuker!

Ten tweede de groep: ik zou echt niet meegaan als je de mensen niet aardig vind!
Ik zou alleen gaan als we in 'n B&B of hotel zouden zitten. Een huisje delen met een hele club is 'n NO GO voor mij.

Als niet wintersporter zou ik op zich best één keer een weekje mee gaan om te kijken waar mijn partner zoveel plezier aan beleeft, maar dan zou ik daar mijn eigen plan trekken en gaan fotograferen of dingen ondernemen als 'n sneeuwscootertocht. Skieen zou voor mij niet hoeven, dat moet je met de paplepel zijn ingegeven.

Als bij jullie de financieen zo slecht zijn, zou ik wachten met meegaan tot wintersport als tussendoortje kan. Het zou nooit ten koste van mijn normale reisplannen mogen gaan voor mij.
Ik zou het niet doen. Als jouw vriend je mee wilt hebben maar het moet wel in de groep. En je hebt nog nooit geskiet. Dan kan hij ook water bij de wijn doen en met zijn tweeetjes gaan.
quote:carenza schreef op 09 februari 2012 @ 08:25:

Nee, niet mee gaan! Als je er zo erg tegenop ziet, voelt het niet goed!

Net wat er al eerder werd aangegeven: er zijn 51 weken in het jaar dat jullie het wel samen eens zijn. Laat hem lekker gaan en zich uitleven, dan vindt hij jou terug als een ontspannen partner, die verlost is van het "moeten" wintersporten. Bespreek met hem wat jij leuk vind om voor jezelf te doen, zonder dat hij erbij is? Om de boel in evenwicht te houden?

Ik vind niet dat je te veel beren op de weg ziet. Je hebt behoefte aan zekerheid, wil dat dat vakantie slaagt. Dat lukt niet als je er niet achter staat!

Helemaal mee eens. Je moet nooit iets doen wat voor jouw zoveel moeite kost. Indien niet noodzakenlijk. Als het dan fout loopt dat kun je de ander misschien gaan verwijten. Het is een vakantie en dat moet leuk zijn het kost veel geld. En het skieeen en de groep is duidenlijk iets van je vriend. Wat hij al jaren doet.

Iets wat van hem is al jaren daarhoeft een partner toch niet in te passen. Ik zou andere leuke dingen opzoeken die wij samen leuk vinden is veel waardevoller dan dat de ene iets moet doen wat totaal niet bij de persoon past....

En wat zal je elkaar zien ?? Misschien hang je er dadenlijk bij want je kan niet zo goed skieeen en hebt misschien de fanatieke niet.

Plan lekkker wat samen met je vriend.
quote:madille schreef op 09 februari 2012 @ 08:17:

Als ik je vriend was zou ik je instelling een afknapper vinden. Je wilt niets nieuws proberen, je vindt apres ski belangrijker dan skieen, je geeft openlijk toe dat je z'n familie niet mag voor langer dan een uur, je wil niet alleen zijn al was het alleen om zelf te kunnen leren skieen.

Wat is daar een afknapper aan ?? Ik zou misschien afknappen op een vriend die vind dat ik mee moet. Ik moet gaan investeren in iets wat mij niet ligt. Is het leuk om op je tenen te lopen om je partner een weekje te plezieren ???

Hangt daar een relatie vanaf.

Ik zou ook geen dingen opzoeken met familie van partner wat mij niet ligt. hele dagen zitten doe ik ook niet meer.. Ik ben tegenwoordig eerst van vind ik het zelf de moeite waard. Maar ga niet meer mezelf weg zitten cijferen . Dat deed ik in het begin van een relatie...
Niet doen!

Ik ben net zo als jij niet op mijn gemak in een groep. Een avondje gaat nog wel, maar een hele week is heel erg vreselijk lang.

Je bent te anders dan het groepje. Niet beter of slechter, maar gewoon anders; je past er niet bij.

Accepteer dat gegeven en ga niet mee.

Ik heb het een keer gedaan: met een groep op wintersport. Wat een ellende! De week duurde vreselijk lang, ik was doodop van het me aanpassen en het was gewoon niet leuk.

Mijn man gaat dus meestal met vrienden skiën en af en toe een week met mij.

Het is niet anders en er zijn wel ergere dingen in het leven hoor.
Als wintersportleek dacht ik trouwens dat apres-ski in de namiddag was, dus voor het diner. Na 'n dag actief in de buitenlucht is het toch logisch dat je om 'n uur of 21 in coma in je bed ligt?
Ik ben zelf op mijn 25e ofzo begonnen met skien, samen met toen vriend (nu man) en zijn broer en schoonzus. We hadden geen van allen ooit geskied, dus met zijn vieren op les. Sindsdien zijn we verslaafd. Een keer overgeslagen toen ik zwanger was van oudste (zwangerschap van jongste viel ideaal tussen 2 wintersporten in). En vanaf toen gingen opa en oma mee om op te passen en die namen nog een stel mee en toen wilden hun kinderen ook wel etc etc en tegenwoordig zijn we met 30 man ofzo. Sommigen skien helemaal niet, sommigen een beetje, sommigen van 9 tot 5 met nauwelijks rust (de kinderen van inmiddels 12 en 13 jaar oud oa). Door de jaren heen kwam het regelmatig voor dat iemand mee ging die nog nooit geskied had en die ging dan op les (alleen in een groepje vreemden en dat is altijd best gezellig), prima zagen we elkaar eind van de dag weer. 's Avonds in de bar of bij het avondeten wisselen we ervaringen uit en praten we na. Wij gaan wel altijd in een hotel en als je even goed zoekt is dit vaak goedkoper dan een appartement (meestal ietsje verder van de piste). Echt iedereen die voor het eerst mee ging vond het gezellig en is blijven mee gaan. Met al deze mensen zou ik nooit op zomervakantie gaan, zou gillend gek worden, maar juist wintersporten gaat prima, je hebt altijd gespreksonderwerpen en je hoeft nooit met elkaar te gaan bedenken wat je die dag gaat doen.

Als je ertegenop ziet om alleen te gaan lessen kun je misschien nog iemand mee nemen die voor het eerst gaat (zus of vriendin ofzo) of je kunt aan je vriend voorstellen om samen op snowboardles te gaan, dan zijn jullie beiden beginners.

Maak je niet te druk over spullen die je nodig hebt. Koop na de krokusvakantie een goedkoop pak met 70% korting ofzo en daar ter plekke kun je skies en schoenen huren.

Mijn advies is gewoon gaan, je zult zien dat je gaat genieten.
quote:mara2 schreef op 09 februari 2012 @ 09:29:

[...]

Wat is daar een afknapper aan ?? Ik zou misschien afknappen op een vriend die vind dat ik mee moet. Ik moet gaan investeren in iets wat mij niet ligt. Is het leuk om op je tenen te lopen om je partner een weekje te plezieren ???

Hangt daar een relatie vanaf.

Ik zou ook geen dingen opzoeken met familie van partner wat mij niet ligt. hele dagen zitten doe ik ook niet meer.. Ik ben tegenwoordig eerst van vind ik het zelf de moeite waard. Maar ga niet meer mezelf weg zitten cijferen . Dat deed ik in het begin van een relatie...

Hier ben ik het niet mee eens. Je investeert in je relatie, in iets wat je partner superdepuper leuk vindt. Als je het na één keer vreselijk blijkt te vinden, moet je vooral nooit meer meegaan, maar TO weet dat nog niet zeker. Ik vind dat je dus best mag investeren in zoiets als dit, voor je partner en uiteindelijk voor je relatie.

Volgens mij hoef je ook niet jezelf weg te cijferen om een leuke vakantie met je (schoon) familie te hebben, dat lijkt mij een ander uiterste. Je kunt best een weg vinden waarbij jíj je lekker voelt. En misschien moet je je daar een beetje in aanpassen ja, maar daar lijkt me niks mis mee.
Ik zou ook niet gaan. Je kunt best een avondje, een dagje of een weekendje iets doen wat je niet zo leuk vindt, maar een hele week is best lang, zeker als je er écht niks aan vindt en ook dat je waarschijnlijk een beetje het buitenbeentje zult zijn omdat de rest al goed kan skiën en jij niet.

Als compromis zou ik voorstellen om een keer samen te gaan wintersporten. Dan zou ik ook wel echt proberen te skiën. Op die manier kun je eerst uitproberen of je de wintersport wel echt leuk vindt en als dat zo is kun je het jaar daarna altijd nog overwegen om samen met die groep te gaan. Dan heb je in elk geval al wat ski-ervaring en dan weet je dat je dat deel ervan in elk geval leuk vindt.

Een andere compromis is dat je meegaat, maar lekker een stapel boeken meeneemt en iets voor jezelf doet. Waarschijnlijk sta je toch niet samen met je vriend op de piste aangezien hij veel meer ervaring heeft, dus als jij nu het skiën niet echt ziet zitten dan vind ik dat hij ook wel wat water bij de wijn mag doen en blij mag zijn met je gezelschap zonder dat je precies hetzelfde doet als hij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk dat het alleen van belang is om elkaars passies wat beter te kunnen begrijpen om 'n keertje mee te gaan. Leren skieen is daarvoor echt niet noodzakelijk, want je kunt je toch niet in één week op het zelfde niveau begeven als de ervaren skieers. Maar gewoon 'n keer de sfeer mee gaan proeven en in de tijd dat hij zich vermaakt met skieen dingen voor jezelf doen (wandelen, langlaufen, sneeuwscooteren, saunaatje pakken e.d.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven