(zelf) vertrouwen

18-05-2009 08:40 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Om een heel lang verhaal erg kort te maken:

Ik had 6 jaar een relatie, waarvan wij er 3 samen woonden. Mijn ex was altijd erg jaloers en wantrouwend (zelf erg onzeker).

Uiteindelijk blijkt dus dat hij zelf niet te vertrouwen was, hij heeft me vreselijk voor de gek gehouden en had gewoon een ander. (en dit ontkent hij nu nog steeds: al zijn ze op dit moment zefls samen op vakantie) Maar goed: mijn zelfvertrouwen heeft hij helemaal afgebroken, zo ook mijn vertrouwen in andere mensen.

Ik heb inmiddels een nieuwe liefde en dat gaat erg goed, maar ik word soms ziek van mijn eigen onzekerheid/wantrouwen. Ik wil namelijk niet 'de jaloerse vriendin' zijn, maar dat heeft mijn ex wel van me gemaakt.

Ik vind het echt een erg vervelend gevoel en ik weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. Wie heeft ooit in dezelfde situatie gezeten en wat heeft jou erg geholpen?
Wat een rotstreek van je ex zeg! Kan me voorstellen dat je daar een deuk van hebt opgelopen in je zelfvertrouwen hoewel het onterecht is natuurlijk! Hij zat fout hoor, jij was juist heel goed doordat je hem volledig vertrouwde totdat hij het tegendeel bewees..

Het is wel enigzins herkenbaar, ik ben ook vrij jaloers en onzeker aangelegd. Mogelijk door bedrog in het verleden maar ook door verlatingsangst. Ik heb nu een paar jaar een vriend en nog steeds heb ik last van vlagen flinke onzekerheid/ jaloezie. Wat mij dan helpt is kijken waaruit blijkt dat je vriend jou WEL leuk vindt, dat helpt in ieder geval wel bij onzekerheid. Bijvoorbeeld, lieve woordjes, lichaamstaal, een lach etc.

Ook heb ik hem verteld waar ik last van heb en waar dat mogelijk door komt, hij begrijpt dat erg goed en stelt me dan wel gerust, dus mogelijk kun je het ook uitleggen aan je vriend?

Wat jaloezie betreft helpt het mij om te denken dat als hij een ander zou willen ik dat toch niet tegen kan houden door hem te controleren ofzo, dan moet het blijkbaar zo zijn en is hij het niet voor mij. Als het echt goed zit gebeurt dat echt niet zomaar. Ik probeer ook mijn vriend alle vertrouwen te geven totdat hij het tegendeel bewijst. Dan is hij mij niet waard.

Succes want ik weet hoe vervelend het kan zijn!
Gek hoe je partner zo iemand anders dan je eigenlijk echt bént in je naar boven kan halen, hè? Mijn ex was ook erg jaloers, maar heeft me -dat ik weet, gelukkig- nooit bedrogen. Maar ik herken je reactie echt heel erg.

Van mezelf ben ik helemaal niet jaloers en ik was dus ook absoluut niet gelukkig met hoe ik toen was/deed. Toen ik een nieuwe vriend kreeg was het gelukkig al een deel weer weg, maar ik merkte dat vooral álles op tafel gooien voor mij erg hielp. En natuurlijk het geduld dat mijn huidige vriend daarmee had. Deels was ik nog echt bezig met mijn ex, maar doordat ik alles met mijn vriend kon bespreken is dat nu helemaal verwerkt. En met mijn vriend ben ik nog steeds gelukkig

Samengevat: voor mij was de oplossing al mijn gevoelens bespreken. Van aantrekking tot een andere jongen, tot onzeker over mezelf zijn. Alles, zodat mijn vriend me nu echt helemaal kent en ik weet dat hij gaat voor wie en hoe ik ben.
Je ex heeft deze dingen in je naar boven geroepen maar hij heeft niet iets van je 'gemaakt'. Dat laat je toch niet toe? Wees geen slachtoffer, maar verzet je tegen de gevoelens die je helemaal niet wil helpen. Je bent sterker dan je jaloezie!

Praat er verder idd over en wees eerlijk over je gevoelens, zodat hij je begrijpt als je soms een beetje jaloers uit de hoek kunt komen. Je kunt dat natuurlijk niet meteen helemaal uitbannen, maar ik hoop dat je je er niet aan overgeeft.
(Zelf)vertrouwen is een proces. Ergens diep van binnen heb je geweten hoe jouw ex-vriend in elkaar stak. Diep van binnen, wist je ook dat je dit voor jezelf ontkende omdat je bang was iets 'waardevols' kwijt te raken.

Je vraagt hoe je weer (zelf)vetrouwen krijgt. Dat is door trouw te blijven aan jezelf. Soms zien we de waarheid maar besluiten haar ontkennen omdat het 'makkelijker' , 'comfortabeler' is. Stel dat je ziet dat wat een ander met jou doet niet door de beugel kan. Dan kun je a) kiezen om je ongemak op hem te projecteren. HIJ is de schuldige. Of je kunt b) ervoor kiezen om uit die situatie te stappen. Alleen is voor optie B moed nodig. De moed om je eigen weg in te slaan.

Angst om alleen te blijven of niet goed genoeg zijn, zorgt ervoor dat (zelf)vertrouwen het daglicht niet ziet. Omdat (zelf)vertrouwen juist het ontbreken van angst en het gevoel minderwaardig te zijn weerspiegeld.

Dus als jij weer wilt vertrouwen in jezelf en in anderen dan zul je de idee dat jouw exvriend jou dit heeft aangedaan moeten opgeven. Je stond erbij en liet het toe toen het gebeurde. Omdat je niet weet wat je met je machteloosheid aan moet,projecteer je die op je ex en omdat je er nog steeds niet mee om kunt gaan, projecteer je deze ook op je huidige vriend.

Geef gewoon toe dat je je hebt laten ringeloren door een ander en spreek met jezelf af dat je vanaf NU wel naar je gevoel zult luisteren. En als je gevoel je verteld dat iets niet in de haak is, verzamel dan ook de moed om voor jezelf op te komen of om de situatie te verlaten. DAT is zelfvertrouwen.
Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig snapt mijn huidige vriend het en probeer ik er ook eerlijk over te zijn. Ik vind het niet fair tegenover hem om het te wantrouwen als hij niets gedaan heeft om dit te veroorzaken.

Ik merk wel dat erover praten erg helpt. Daarnaast laat mijn huidige vriend goed merken dat hij voor me gaat.

Wel denk ik dat ik nog een lange weg te gaan heb voordat ik kan zeggen dat ik veel zelfvertrouwen heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven