Zelfbeeld staat op 0%

06-05-2020 23:30 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi iedereen,

Ik zit hier al lange tijd mee in m’n hoofd maar nooit echt nog een forum aangemaakt.

Ik ben 1,76, weeg 60 kilo en heb het heel erg moeilijk met het accepteren van mij eigen lichaam, en dan met name mijn buik, borsten, heupen, billen en benen. Ik vind mezelf niet mooi dun genoeg en ik vind dat mijn buik te veel beweegt. Mijn benen zijn ‘X’ en ik heb wel gewoon bil maar dan aan de zijkant niet.

Ik wordt gewoon helemaal niet blij als ik mezelf zie in de spiegel, ik voel me niet mooi vrouwelijk genoeg. Ik heb hieraan gewerkt met heel hard trainen en gezond eten (deed ik altijd al) maar dit is allemaal niet zo’n snel resultaat als dat ik zou willen.

Ik heb nu al 3 jaar met mijn vriend waar ik super veel van hou en nogsteeds vlinders van krijg als ik hem zie, maar ik kan maar niet begrijpen waarom hij ooit voor mij is gegaan en dan nog wel 3 jaar bij mij is en dat is het probleem dat ik heb.

Mijn zelfbeeld is zo laag dat ik jaloers ben op andere meiden, als ik met hem door de stad loop en ik zie een meisje lopen met een mooi slank lichaam en grote borsten en volle billen dan kijk ik gelijk of mijn vriend ernaar kijkt, en dat is dus altijd wel zo. Ik heb hem eens gevraagd wat hij van mij lichaam vind en hij zegt dat ik mooi ben maar ik geloof hem niet. Ik denk dat hij mooie vrouwelijke rondingen mist en dat kan ik hem niet bieden.

Ik kan maar gewoon niet begrijpen waarom hij mij leuk en sexy vind als ik zelf elke dag de spiegel vermijd.

Kan iemand mij helpen? Wat er nou precies met mij is of heeft iemand dit ook gehad of heeft dit nogsteeds? Wat kan ik doen?
Wat sneu voor je. :hug: Ja, je kunt iets doen. Ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen. Je schrijft niet hoe oud je bent, maar je bent vast nog jong. Doe er nu iets aan. Je bent namelijk wél mooi.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
60 kg? Dat is hardstikke licht!

ik weeg 79 kg, en ik ben maar 3 centimeter langer dan u.

(ik ben een man, dus we kunnen niet helemaal vergelijken, maar ik heb geen brede schouders en geen dikke buik)

Ik ben jaloers op uw vriend! :P Maar daar heeft u niets aan natuurlijk.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Jij vindt iets. Je vriend vindt iets anders, en terecht.

Als die gedachtes je zo negatief beïnvloeden zou ik inderdaad eens met de huisarts gaan praten. Er zijn manieren hoe je hier beter mee om leert gaan.
Tuurlijk kijkt hij, het is een man. Maar ga nou genieten van je mooie lijf, straks als je 40 en een paar kinderen verder bent ga je dat lijf nog missen.
Je hebt in elk geval al door dat het aan je eigen zelfbeeld ligt, en niet de realiteit. Dat klinkt als iets kleins, maar dat is echt heel goed. Want dan weet je ergens dus ook dat jouw zelfbeeld niet hoeft te kloppen.

Wat jij in de spiegel ziet, is niet wat een nader ziet. Wat jij ziet is gekleurd door je eigen referentiekader, je eigen verwachtingen en je eigen beschadigingen uit je jeugd. Daardoor kijk je op een bepaalde manier naar jezelf.

Het helpt om je te realiseren dat je vriend dit allemaal niet heeft en jou heel anders ziet. Hij ziet jou vanuit zijn: “Wat heb ik toch een geweldige vriendin en dan is het ook nog zo’n mooie meid”

Al begrijp je dat niet (geeft niet, je hoeft hem niet te begrijpen), geloof maar dat dat zo is. Daarnaast, heel plat gezegd: smaken verschillen nou eenmaal. Dus wat jij niet mooi vindt, kan hij prachtig vinden.

Ten slotte nog een paar tips:
- je BMI is rond de 19. Dat moet niet lager worden. Vanaf 18,5 is gezond en daaronder is ondergewicht. Stop dus met denken dat je dunner moet worden. Dat is fysiek absoluut niet waar namelijk.
- realiseer je dat je eigen gedachten alleen maar eigen gedachten zijn. Het zijn geen waarheden. Gedachten ontstaan vanuit alles, maar hoef je lang niet altijd serieus te nemen. Als je rationeel kijkt, zie je: hey, mijn bmi hangt wat aan de onderkant, misschien niet meer afvallen.
- als je op Instagram zit: ga daar vanaf! Of stop met meiden volgen die niet gezond voor je zijn. In de praktijk wordt niemand gelukkig van fitgirls of andere influencers volgen. Het beste voor je gezonde geest is helemaal van Insta af. Maar volg anders alleen mensen die je in het echte leven ook leuk en echt vindt

Succes!
Onzekerheid is wat iemand nog het meest onaantrekkelijk maakt.
Just rock with what you got.
haarklover schreef:
07-05-2020 08:45

Ik ben jaloers op uw vriend! :P Maar daar heeft u niets aan natuurlijk.
Want je valt op vrouwen met ondergewicht die erg onzeker zijn over hun lichaam?

To ik zeg dit niet vaak maar ik denk echt dat je professionele hulp nodig hebt. Je weegt weinig voor je lengte en vindt jezelf nog niet dun genoeg. En toch ben je jaloers op vrouwen met rondingen. Denk dat daar heel wat achter zit dat je niet op een forum kan oplossen maar door je probleem te erkennen en hier neer te schrijven heb je al een goede stap gezet.
Moreina schreef:
07-05-2020 08:49
Dit vind ik altijd weinig behulpzaam
Niet elke man kijkt naar elk hertje dat hij voorbij ziet komen.

En niet elke man denkt bij je maten/gewicht dat hij 'jaloers' is op je vriend. Ja, ze zijn er maar je kan ook een leuke vent uitzoeken.

En in therapie gaan als je met die maten zo onzeker word en dan ook nog druk gaat maken of je vriend die vrouw met meer borst of bil iever wil.
Luci_Morgenster schreef:
07-05-2020 09:04
Niet elke man kijkt naar elk hertje dat hij voorbij ziet komen.

En niet elke man denkt bij je maten/gewicht dat hij 'jaloers' is op je vriend. Ja, ze zijn er maar je kan ook een leuke vent uitzoeken.

En in therapie gaan als je met die maten zo onzeker word en dan ook nog druk gaat maken of je vriend die vrouw met meer borst of bil iever wil.
Ik denk niet dat ze een andere vriend zoeken moet hoor, want ik ben haar partner niet!
Attraverso schreef:
07-05-2020 08:59
...
Neem me niet kwalijk.
Ik hoop niet dat mijn vriendin zich ooit onzeker voelt voor mij.
Murrmurr schreef:
07-05-2020 09:01
Last van redder-syndroom?
Attraverso schreef:

To ik zeg dit niet vaak maar ik denk echt dat je professionele hulp nodig hebt. Je weegt weinig voor je lengte en vindt jezelf nog niet dun genoeg. En toch ben je jaloers op vrouwen met rondingen. Denk dat daar heel wat achter zit dat je niet op een forum kan oplossen maar door je probleem te erkennen en hier neer te schrijven heb je al een goede stap gezet.
+1

Daarnaast zeg je dat je zelfbeeld 0 is, maar je hebt het hier alleen over hoe je eruit ziet. Waar ben je trots op als het om jezelf gaat, om wie je bent, je persoonlijkheid, je interesses, je kwaliteiten? Uiterlijk niet meegerekend?
Ik vind mijn buik en benen ook niet mooi. Maar zolang mijn partner ze mooi vindt, vind ik het fantastisch.
Heel eerlijk... Ik haal me schouders op voor onzekerheid over uiterlijk.
Juist die onzekerheid, maakt mensen onaantrekkelijk.
Steeds weer die bevestiging nodig hebben. Je groeit daar overheen (hopelijk) bij het volwassen worden.

We hebben nu eenmaal niet allemaal een doutzen kroes body. Sommige mannen snappen dat en zetten hun tanden graag in een lekker dijtje.
Maak het jezelf niet zo moeilijk en haal gewoon wat vaker je schouders op.
Moreina schreef:
Murrmurr schreef:
07-05-2020 09:01
Dat was slechts de inleiding voor het advies:
Moreina schreef:
Just rock with what you got.
Edit: Murrmurr, als je reageert op een post, dan moet je wel even de moeite nemen om de post van begin tot eind te lezen.
Oriander schreef:
07-05-2020 12:43
Dat was slechts de inleiding voor het advies:

Edit: Murrmurr, als je reageert op een post, dan moet je wel even de moeite nemen om de post van begin tot eind te lezen.
Ja het advies vond ik ook kut
haarklover schreef:
07-05-2020 09:17
Last van redder-syndroom?
Last van een persoonlijkheidsdeficit?
Youbetterdont schreef:
06-05-2020 23:30
Ik denk dat hij mooie vrouwelijke rondingen mist en dat kan ik hem niet bieden.
Wat maakt dat je dit denkt? Alleen omdat hij weleens kijkt naar anderen? Heb je hem dat weleens gericht gevraagd?

Bovendien kun jij hem die ‘mooie rondingen’ ook bieden als je echt wil, alleen moet je er wel rekening mee houden dat ‘meer rondingen’ wel gepaard gaan met gewichtstoename. Nu is dat in jouw geval absoluut niet erg, want op dit moment is jouw gewicht aan de lage kant.

Als je echt wil, kun je met gerichte training (dat is wat anders dan hard trainen!) werken aan de rondingen die je zo graag wil hebben. Houd er wel rekening mee, dat dit wel veel tijd vergt en dat je niet in een paar weken op de natuurlijke manier de gewenste rondingen hebt. Op internet is hierover genoeg te vinden en anders kun je ook een goede personal trainer raadplegen en/of boeken.
Hoi TO,

Het klinkt alsof jij een prima figuur hebt. Niks mis mee!
Maar ik denk wel dat het tijd is om wat positiever over jezelf te gaan denken.

Veel van wat je schrijft herken ik. Ik heb ongeveer hetzelfde figuur als jij (ben iets kleiner). In ogen van veel anderen zie ik ergoed uit, maar zelf was ik nooit tevreden en zag altijd alleen de dingen die beter konden en niet mooi waren.
Ik vergeleek mezelf ook altijd met anderen.
Ik merkte op een gegeven moment dat ik doodmoe werd van mezelf. Het kost heel veel energie om zo negatief te denken, en, das het ergste, het is niet dat je figuur er anders van wordt.

Kortom, ik heb een paar dingen anders aangepakt. Zie onder. Hopelijk heb je er wat aan.
Mijn tips:
- Accepteer hoe je eruit ziet. Cup A zal nooit Cup D worden. Als je standaard maat 42 hebt is maat 34 niet haalbaar (en ook erg ongezond). Stop met vergelijken. Het helpt je echt helemaal niets. Geen enkel lichaam is hetzelfde, maar elk lichaam is mooi (dat meen ik serieus). En daarbij hoort ook: stop met kijken naar fitgirls en andere insta types. die hangen de hele dag in de sportschool, eten alleen maar sla. En misschien hebben ze van zichzelf een prachtig figuur, maar ja, leuk voor hen, maar het is niet jouw figuur.

- Met kleding kan je veel. Kies kleding die echt iets doet voor je figuur. Accepteer dat sommige kledingstukken prachtig zijn bij anderen maar niets doen voor jou. En stop met ernaar te kijken. Tegenwoordig heb je ook zoveel leuke dingen met ruches en bloemetjes, misschien is dat een idee om wat meer rondingen te creeren?
- Stop met teveel aandacht geven aan lichaamsdelen waar je niet blij mee bent. Dit klinkt simpel en zo bedoel ik het ook. Ga weg van de spiegel, ga iets anders doen, koop een paar mooie oorbellen.
- Wees trots op je lichaam! Je hebt er maar een, het wordt er met de jaren niet mooier op dus ga er maar van genieten. Sport, eet gezond, maar met mate, genieten mag ook!

Weet je, het leven is te kort om zo negatief over jezelf te denken en om op een niet positieve manier met je lichaam bezig te zijn.
Wat is dat toch met die vrouwen die een doodnormaal gewicht of zelfs ondergewicht hebben zich te dik vinden? Ik vind het enorm sneu en zonde.
Een lichte vrouw kan heel sexy zijn en een zware ook.
Kleine borsten kunnen heel sexy zijn en grote ook.

Het is niet zo dat alleen maar één heel specifiek figuur sexy is.
Als jouw vriend al 3 jaar met je is en het nog leuk is, ziet hij waarschijnlijk wel hoe mooi je bent, en niet alleen je buitenkant maar ook je karakter of je talenten, vraag het hem maar eens, kijk zelf ook een naar de positieve dingen van jezelf, wat vind je wel mooi aan je lichaam, je ogen, je mond, je schouders je voeten? probeer die dan te benadrukken met passende kleding, make-up of accessoires als dat je beter doet voelen. Kijk naar je positieve karakterpunten en je talenten. Het lijkt mij niet zo erg als hij naar andere vrouwen kijkt als hij jou verder niet negeert; Een van mijn vriendinnen zegt wel eens je kunt best de menukaart van het restaurant bekijken zolang je maar thuis eet :-)
Ik weeg 45 kilo en heb ook een buik als ik me erop ga fixeren. Die hangt zelfs over m'n broek als ik neerzit en in strakke jurken zie je hem ook lichtjes. So what?! Het zit denk ik echt tussen je oren, TO. Je vriend vindt je mooi, waarom doe jij dan zo afbreuk aan jezelf? De lijven die je op social media ziet zijn fotoshop he.
Ik snap niet waarom iedereen hier ingaat op het gewicht en uiterlijk van TO. Als ze zelfs haar vriend niet gelooft, waarom zou ze ons dan geloven? En haar vriend is ook niet de maatstaf hè, dat is ze alleen zelf. Vindt niemand hier dat ze met een psycholoog moet gaan praten?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Attraverso schreef:
Want je valt op vrouwen met ondergewicht
To heeft geen ondergewicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven