Zorg voor ouders

23-01-2020 14:21 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag advies of ervaringen van anderen horen. Mijn vader (80) is sinds november na een ziekenhuisopname niet meer zo zelfstandig als hij was. Zo kan hij 's nachts niet meer zelf opstaan op te plassen, daar heeft hij hulp bij nodig. Ik ben in november en januari steeds van donderdagavond tot zondag bij mijn ouders geweest, zij wonen ver weg dus als ik erheen ga blijf ik er ook en kan niet even terug naar mijn eigen huis. Bijna de hele maand december ben ik daar de hele tijd gebleven en heb ik vanaf daar gewerkt omdat mijn moeder (79) toen ook een crisis had en het niet meer alleen aan kon. Mijn vader krijgt 's ochtends en 's avonds hulp van de thuiszorg en 's nachts komen ze ook 2X, maar op die momenten slaapt hij meestal en kunnen ze niets doen. 's Nachts slaap ik op de bank bij hem en iedere keer als hij moet plassen of last van iets heeft maakt hij mij wakker en help ik hem. Overdag doe ik de boodschappen, ook voor de rest v/d week en ik kook altijd, ook alvast vooruit. Dit (vooral het slaapgebrek) begint me nu enorm op te breken want ik heb een fulltime baan en heb geen tijd meer voor mijn eigen huishouden. Mijn moeder slaapt in haar eigen kamer en hoort niks, maar zij kan meestal toch niet goed slapen en heeft daarbij al vanaf december griepverschijnselen. Nu kondigde ik gisteren aan dat ik vanaf nu vrijdag-zondag wil komen, dus 1 nacht minder. Ik moer erbij zeggen dat mijn zus er altijd is van zondagavond-dinsdag. Mijn broer doet niets, die komt alleen eens in de maand op bezoek. Mijn moeder doet het dus 2 nachten zelf en 5 nachten zijn wij er, dit wil ik nu terugbrengen tot 4 nachten. Mijn moeder begon enorm te huilen en te roepen dat ze ziek was en dat niet aan kon, zo gaat het steeds, wat moet ik nou? Hoe krijg ik mijn moeder wat flinker?
Straks val je erbij neer, en dan hebben ze helemaal niks meer aan je.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou persoonlijk deze situatie niet houdbaar vinden, en snap dat het ‘hard’ is zeker als je vader niet wil. Maar een verpleegtehuis lijkt toch de beste optie? Dan kun je weer ook zijn dochter zijn ipv alleen verzorger en dat zal alle partijen toch veel rust geven?

Ik wil je heel veel sterkte wensen, wat lijkt me dit moeilijk en zwaar :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bewonderingswaardig, mijn ouders zijn er niet meer, vader al lang, moeder iets minder lang en die kon gelukkig met thuiszorg alles nog alleen af op wat boodschapjes halen na wat we met alle liefde deden. Sterkte.
die ik wilde bestaat al...
Titanic40 schreef:
23-01-2020 15:50
Dit is toch niet vol te houden door jullie als dochters. Ik zou maximaal alle thuishulp inschakelen en ook bij de huisarts langs gaan dat dit zo niet kan.

Een verpleegtehuis zou wellicht wel een optie zijn. Niet willen is geen keuze vind ik. Ik zou er zelf aan onder door gaan als ik zoveel voor mijn ouders zou moeten doen. Ik neem aan dat je zelf ook een gezin hebt?

Wat dat betreft snap ik jullie broer wel, die laat zich niet voor dit karretje spannen. Maaltijden kun je laten bezorgen, tafeltje dekje of zoiets. En de administratie kan je broer ook wel doen. Wellicht kan hij informeren naar de stappen voor extra zorg of evt verhuizen naar Verpleeghuis.

Is er bijvoorbeeld nog eigen vermogen om in een zorgappartement te gaan wonen met 24 uurs zorg?
Ook ik snap broer wel. Dit is niet vol te houden. Er is zoveel mogelijk wat hulp betreft, daar moet je geen toestemming aan ouders vragen maar gewoon doen.

Je moet eerst goed voor jezelf zorgen en dan pas voor een ander. Zo meteen is het je moeder, schoonouders...
liefde is soms loslaten ook al is dat verdomd moeilijk. Sterkte🌹
Alle reacties Link kopieren
Je moeder flinker maken??
Je ouders kunnen dit niet meer aan. Hier moet meer hulp komen of eventueel opname in verpleeghuis voor je vader.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
23-01-2020 14:32
Je moeder manipuleert je en het is aan jou hoe succesvol ze daarin gaat zijn.
Welnee. Die vrouw trekt het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
23-01-2020 14:42
Als ze met een huilbui en eeuwige griepverschijnselen haar zin kan krijgen, waarom zou ze dan nog moeite doen?
Werkelijk? Wat ben jij een harde tante zeg? Ooit zelf deze situatie meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Boertje037 schreef:
23-01-2020 17:02
Ik zou persoonlijk deze situatie niet houdbaar vinden, en snap dat het ‘hard’ is zeker als je vader niet wil. Maar een verpleegtehuis lijkt toch de beste optie? Dan kun je weer ook zijn dochter zijn ipv alleen verzorger en dat zal alle partijen toch veel rust geven?

Ik wil je heel veel sterkte wensen, wat lijkt me dit moeilijk en zwaar :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste heb ik diep respect voor je dat je deze zorg op je neemt, ik weet dat het niet gemakkelijk is. Ook in mijn familie is dit aan de orde geweest, het was erg moeilijk en duurde 4 jaar voordat mijn grootvader overleden was. Mijn moeder heeft hem zorg gegeven tot zijn dood, ze kreeg hierbij amper hulp. Er waren 4 andere kinderen die niets wilden of konden op hun manier. Ik was nog maar een tiener, maar heb ook veel geholpen. Ik heb me in die tijd heel veel zorgen gemaakt om mijn moeder die fulltime werkte en zelf ook niet gezond was. Na de dood van mijn grootvader is de familie behoorlijk uit elkaar gevallen, wat heb ik een afkeer gekregen van sommige familieleden. Sommige kwamen maanden niet, tot er wat viel te halen..wat een treurnis.
Het erge is dat mijn grootvader een schat van een man was, dat kinderen hiermee kunnen leven is me altijd een raadsel geweest.
Alle reacties Link kopieren
En een verpleeghuis is niet zielig. Het biedt jouw moeder en jullie de mogelijkheid om uit de uitputtende zorgrol te stappen en meer quality-time met je vader door te brengen. Rust!
Bespreek dit met de huisarts.
Dahlia74 schreef:
23-01-2020 14:35
Er is veel thuiszorg, zie openingspost, ook 's nachts.
Sorry, Ik las niet goed!
Maar wat lastig als het zo weinig toevoegt op die momenten en dat het jou als dochter opbreekt TO! Sterkte!

Daarnaast sluit ik me aan bij al mijn voorgangers die toch het verpleegtehuis tippen. Met alle zorg die jullie nu al krijgen, krijgen jullie het niet goed rondgebreid.
En ik zou ook met mijn moeder naar de huisarts gaan, een maand griepverschijnselen en opvliegers ed, dat zou ook heel goed helemaal geen virus kunnen zijn, maar iets heel anders. Voor een dergelijke afspraak met de huisarts zou ik tijd vrijmaken.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
23-01-2020 19:44
En een verpleeghuis is niet zielig. Het biedt jouw moeder en jullie de mogelijkheid om uit de uitputtende zorgrol te stappen en meer quality-time met je vader door te brengen. Rust!
Bespreek dit met de huisarts.
Dat laatste ben ik wel met je eens.
Maar het is wel een beetje zielig. Ze zijn 80. Dat betekent op die leeftijd gemiddeld minimaal toch wel 50jaar huwelijk.
Je wordt “gedwongen” huis en haard te verlaten, omdat het zo niet langer leefbaar is.
Tuurlijk is dat op papier supergoed te verklaren en het beste idee. Ik heb op geriatrie gewerkt en menig plaatsing meegemaakt. Uiteindelijk is het beter. Maar het veroorzaakt ook ontzettend veel verdriet.

En...iedereen met dat incomateriaal. Nee! Het is slim om dat aan te geven voor de keren dat hij te laat is. Maar ga je iemand dagelijks een paar uur in een natte inco laten slapen? Hallo doorligplekken.
Dus nee, als het anders kan, is dat beter.
Condoomcatheter. Heel goed idee. Maar dan moet hij daar bewust in willen plassen. Dit is anders meer voor mannen die het zo laten lopen ‘s-nachts.
Alle reacties Link kopieren
Sophievdb schreef:
23-01-2020 23:35
Dat laatste ben ik wel met je eens.
Maar het is wel een beetje zielig. Ze zijn 80. Dat betekent op die leeftijd gemiddeld minimaal toch wel 50jaar huwelijk.
Je wordt “gedwongen” huis en haard te verlaten, omdat het zo niet langer leefbaar is.
Tuurlijk is dat op papier supergoed te verklaren en het beste idee. Ik heb op geriatrie gewerkt en menig plaatsing meegemaakt. Uiteindelijk is het beter. Maar het veroorzaakt ook ontzettend veel verdriet.

Daar heb je gelijk in. Het is hartverscheurend om die mensen na zoveel jaar uit elkaar te halen. Maar wat willen vader en moeder zelf eigenlijk? Is het zoals het nu gaat nog leefbaar?
Alle reacties Link kopieren
In B is er nachtoppas, in NL dan waarschijnlijk ook? Die komen heel de nacht (22-6) en helpen wanneer iemand naar toilet moet.
Je kan thuiszorg boodschappen laten doen en een paar dagen per week laten koken , eventueel telkens voor 2 dagen.
Kan me voorstellen dat je dit in combinatie met fulltime werken niet volhoud.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
23-01-2020 19:44
En een verpleeghuis is niet zielig. Het biedt jouw moeder en jullie de mogelijkheid om uit de uitputtende zorgrol te stappen en meer quality-time met je vader door te brengen. Rust!
Bespreek dit met de huisarts.
Zijn rusthuizen in NL dan zo veel beter dan in B? Geen personeelstekort? Hier zijn ze dagelijks in de media, schrijnende verhalen en toch soms meer dan 2000eur per maand moeten betalen. Te weinig en daardoor overwerkt en niet gemotiveerd personeel.
Mij krijg je niet naar een rusthuis .
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die het heeft over de ouders van TO die maar naar een verpleeg-verzorgingshuis moet gaan, Newsflash, daar kom je niet met deze "kwalen" terecht als je niet al jaren ingeschreven staat.

Afgelopen jaren zijn 800 van dat soort huizen gesloten omdat de regering had bedacht mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Zolang er een partner (lees: mantelzorger) krijg je niet snel een opname.

TO's ouders zullen het met de thuiszorg en WMO moeten regelen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
24-01-2020 06:18
In B is er nachtoppas, in NL dan waarschijnlijk ook? Die komen heel de nacht (22-6) en helpen wanneer iemand naar toilet moet.
Je kan thuiszorg boodschappen laten doen en een paar dagen per week laten koken , eventueel telkens voor 2 dagen.
Kan me voorstellen dat je dit in combinatie met fulltime werken niet volhoud.
Nachtzorg aaneengesloten krijg je vaak alleen als je terminaal bent.
Thuiszorg (verzorging) mag geen boodschappen doen, zijn ze te duur voor. Je komt dan uit bij de WMO waar je hulp bij het huishouden kan aanvragen. Die mogen wel boodschappen doen, maar tot een bepaald bedrag en cash.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik heb de mantelzorg over mijn schoonmoeder. Er is twee uurtjes huishoudelijke hulp en twee keer per week iemand die een stukje gaat wandelen e.d. met haar. Dagopvang is onmogelijk want ze ziet met een oog niks, het de ander 20%. Ik doe dus de boodschappen, de was, datgeen waar de huishoudelijke hulp via de gemeente niet aan toe komt, kook twee keer per week en dan voor de hele week voor haar zodat ze het allee nog maar hoeft op te warmen etc. etc.

Ik doe het eigenlijk altijd met liefde maar heb nu voor het eerst in mijn leven ruzie met mijn vriend. Ma gaat is dementerend en medicijnen slikken e.d. kan ze echt niet alleen. Maar dan bel ik haar op de tijdstippen dat ze hem moet nemen en na een kwartier lukt het dan. Nu echter heeft ze enorme last van een droge 'flamoes'. Deed gruwelijk zeer. Dus naar de dokter geweest. Ze moet nu een maand lang twee keer per dag hormoonzalf smeren. En volgens vriend en schoonzus 'zou ik dat dus wel even doen' zeiden ze tegen de arts. Voor mijn werk langs en uit mijn werk. Het gaat niet om het laatste, het gaat erom dat ik dat gewoon niet wil doen. Ik wil helemaal niet aan de foef van ma zitten. Dus echt wel stennis gemaakt en ik ben al redelijk op, want ik werk ook gewoon 32 uur per week. De rest gaat bijna allemaal in ma zitten, of in de hond die medicijnen moet elke dag voor een paar weken wat ze dus ook niet kan.

Ik zei dat daar dus 'thuiszorg' voor is uitgevonden. Maar lief vond dat ik me niet zo moet aanstellen. Maar no fucking way dat ik dat ga doen. Ik help graag, maar dat gaat me echt een enorme brug te ver. Toen ik zei dat schoonzusje (haar eigen dochter) dat anders maar moest doen omdat ze te lui zijn om thuiszorg te regelen via de huisarts gaf ze een 'ieeeeuwww'. JUIST. En het is niet eens MIJN moeder.

Ben ik nou gek of hoe zit het. Buiten het feit dat het een enorme wissel trekt op mezelf momenteel, ik ben echt wel een beetje 'op', dit er ook nog eens bij. Daarbij is het voor mij ook 'ieuw' om de foef van schoonma in te moeten smeren twee keer per dag.

Enfin, voor het eerst in onze 17 jarige relatie is de boel dus geëscaleerd even en ik ben dus echt pislink nu. Een beetje dat soort dingen met de arts beslissen ZONDER dat ik er bij was zelfs. Zonder mijn mening te vragen ook nog eens.

Overigens als jullie denken dan schoonzusje of vriend ooit eens 'dankjewel' zeggen.... dus niet. Nou ja vriend heel af en toe
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 08:42
20.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, Peponi, je bent niet gek. Als schoonzus en vriend dat zelf niet willen doen, kunnen ze dat echt niet van jou gaan vragen. Raar dat zij dat raar vinden. Sowieso vind ik dat je al veel doet. Wat doen zij verder?
Later is nu
Dreamer schreef:
24-01-2020 08:41
Nee, Peponi, je bent niet gek. Als schoonzus en vriend dat zelf niet willen doen, kunnen ze dat echt niet van jou gaan vragen. Raar dat zij dat raar vinden. Sowieso vind ik dat je al veel doet. Wat doen zij verder?
Schoonzusje is er elke zaterdag (soms werkt ze er vrijdag vanuit huis) en werkelijk elke vakantiedag die ze heeft (geen partner). Dus alle vakantie dagen van haar is ze er. Voor het gezelschap meer. Want ook die is niet zo van de hygiene. Dus schoonzus doet nog wel e.e.a. en is er dus elke vrije dag die ze heeft op de zondag na want die is voor ons

Vriend meer de klusjes (lampjes vervangen), de sleutels zoeken die continu kwijt zijn. Mee naar de arts als er echt iets ernstigs is, naar het oogziekenhuis als er een gesprek is want ma pakt daar natuurlijk niets van op.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 09:30
4.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
24-01-2020 08:45
Schoonzusje is er elke zaterdag (soms werkt ze er vrijdag vanuit huis) en werkelijk elke vakantiedag die ze heeft (geen partner). Dus alle vakantie dagen van haar is ze er. Voor het gezelschap meer. Want ook die is niet zo van de hygiene. Dus schoonzus doet nog wel e.e.a.

Vriend meer de klusjes (lampjes vervangen), de sleutels zoeken die continu kwijt zijn. Mee naar de arts als er echt iets ernstigs is, naar het oogziekenhuis als er een gesprek is want ma pakt daar natuurlijk niets van op.

Hoe vaak moeten er klussen gebeuren dan? Of naar de arts? JIJ zou er toch meer aan hebben als hij ook eens een afwas draait of een dagje belt voor de medicijnen?

Voor mijn gevoel doet jouw man dus eigenlijk hetzelfde als de broer van TO, alleen besteedt hij het uit aan jou en lijkt het net of hij ook wat doet, ofzo. Goed je grenzen blijven bewaken hierin!
dreamer wijzigde dit bericht op 24-01-2020 09:01
11.86% gewijzigd
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wat gaat er gebeuren als je het niet doet, Peponi? Kan/mag thuiszorg hiervoor komen? Goed dat je je grenzen aangeeft.

TO, lastig. Vooral die nachtrust is zo belangrijk, daar moet je op letten anders ga je sowieso onderuit! Er worden goede tips gegeven voor het uitbesteden van overige zaken.

Ik doe vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis. Ik weet niet hoe indicaties gaan, maar er zijn echtparen hier die allebei in zorg zijn. Niet veel, maar ze zijn er wel. En als je vader in een verzorgingstehuis terecht zou komen, zijn daar ook weer mogelijkheden in voor je moeder om hem te bezoeken. Hier komt iemand dagelijks met een taxi (WMO) naar haar man

Verder weet ik dat de zorg hier gewoon de mensen wakker maken om te plassen (bij enkelen die vaak moeten). Het komt wel eens voor dat iemand belt, in slaap valt, de zorg komt dan en gaat weer weg en bewoner plast in haar broek. Niet fijn. Zulke afspraken zou je met de thuiszorg ook kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Peponi, wat doe jij vele voor je schoonmoeder. Met liefde dat begrijp ik, maar je gaat er zelf aan onderdoor. Regel meer hulp, regel een maaltijdservice, regel een schoonmaakster. Sneu dat haar eigen kinderen dat niet doen. Tuurlijk barst een keer de bom, nee jij bent niet gek.

Bel dan zelf de thuiszorg maar, je schoonmoeder heeft even niets te willen als haar eigen kinderen haar niet willen helpen.

Zorg beter voor jezelf, je ziet dat je man en zijn zus nu een loopje met je nemen.
toffifee schreef:
24-01-2020 08:59
Wat gaat er gebeuren als je het niet doet, Peponi? Kan/mag thuiszorg hiervoor komen? Goed dat je je grenzen aangeeft.

TO, lastig. Vooral die nachtrust is zo belangrijk, daar moet je op letten anders ga je sowieso onderuit! Er worden goede tips gegeven voor het uitbesteden van overige zaken.

Ik doe vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis. Ik weet niet hoe indicaties gaan, maar er zijn echtparen hier die allebei in zorg zijn. Niet veel, maar ze zijn er wel. En als je vader in een verzorgingstehuis terecht zou komen, zijn daar ook weer mogelijkheden in voor je moeder om hem te bezoeken. Hier komt iemand dagelijks met een taxi (WMO) naar haar man

Verder weet ik dat de zorg hier gewoon de mensen wakker maken om te plassen (bij enkelen die vaak moeten). Het komt wel eens voor dat iemand belt, in slaap valt, de zorg komt dan en gaat weer weg en bewoner plast in haar broek. Niet fijn. Zulke afspraken zou je met de thuiszorg ook kunnen maken.
Vader was al overleden voor ik in het leven van vriend kwam (die overleed een dag na zijn pensioen, heel sneu). natuurlijk kunnen ze thuiszorg regelen via de huisarts, maar daarom ben ik ook zo boos. Immers IK wil het niet doen dus moet IK dan ook maar de huisarts bellen hiervoor. Ik vertik het gewoon. Het is HUN moeder potdikkeme.
Dahlia74 schreef:
24-01-2020 09:09
Peponi, wat doe jij vele voor je schoonmoeder. Met liefde dat begrijp ik, maar je gaat er zelf aan onderdoor. Regel meer hulp, regel een maaltijdservice, regel een schoonmaakster. Sneu dat haar eigen kinderen dat niet doen. Tuurlijk barst een keer de bom, nee jij bent niet gek.

Bel dan zelf de thuiszorg maar, je schoonmoeder heeft even niets te willen als haar eigen kinderen haar niet willen helpen.

Zorg beter voor jezelf, je ziet dat je man en zijn zus nu een loopje met je nemen.
Ik weet het, en ik weet ook dat ik het juiste heb gedaan door nu mijn grens aan te geven. ik ga het echt niet doen. Maar ik zit hier dus nu wel op mijn werk gewoon een potje te janken. Deels omdat ik dus niet gek ben dat ik dit specifieke niet wil doen omdat jullie me hierin steunen, maar ik voel me wel gewoon enorm ondergewaardeerd en deels 'misbruikt' voor dit soort dingen.

Ik word ook steeds bozer. Hoe halen ze het in hun harses dit gewoon bij mij naar binnen te schuiven zonder overleg.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 09:28
5.95% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven