Zorg voor ouders

23-01-2020 14:21 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag advies of ervaringen van anderen horen. Mijn vader (80) is sinds november na een ziekenhuisopname niet meer zo zelfstandig als hij was. Zo kan hij 's nachts niet meer zelf opstaan op te plassen, daar heeft hij hulp bij nodig. Ik ben in november en januari steeds van donderdagavond tot zondag bij mijn ouders geweest, zij wonen ver weg dus als ik erheen ga blijf ik er ook en kan niet even terug naar mijn eigen huis. Bijna de hele maand december ben ik daar de hele tijd gebleven en heb ik vanaf daar gewerkt omdat mijn moeder (79) toen ook een crisis had en het niet meer alleen aan kon. Mijn vader krijgt 's ochtends en 's avonds hulp van de thuiszorg en 's nachts komen ze ook 2X, maar op die momenten slaapt hij meestal en kunnen ze niets doen. 's Nachts slaap ik op de bank bij hem en iedere keer als hij moet plassen of last van iets heeft maakt hij mij wakker en help ik hem. Overdag doe ik de boodschappen, ook voor de rest v/d week en ik kook altijd, ook alvast vooruit. Dit (vooral het slaapgebrek) begint me nu enorm op te breken want ik heb een fulltime baan en heb geen tijd meer voor mijn eigen huishouden. Mijn moeder slaapt in haar eigen kamer en hoort niks, maar zij kan meestal toch niet goed slapen en heeft daarbij al vanaf december griepverschijnselen. Nu kondigde ik gisteren aan dat ik vanaf nu vrijdag-zondag wil komen, dus 1 nacht minder. Ik moer erbij zeggen dat mijn zus er altijd is van zondagavond-dinsdag. Mijn broer doet niets, die komt alleen eens in de maand op bezoek. Mijn moeder doet het dus 2 nachten zelf en 5 nachten zijn wij er, dit wil ik nu terugbrengen tot 4 nachten. Mijn moeder begon enorm te huilen en te roepen dat ze ziek was en dat niet aan kon, zo gaat het steeds, wat moet ik nou? Hoe krijg ik mijn moeder wat flinker?
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
23-01-2020 14:47
TO: ik ken deze situatie maar al te goed: Ver weg wonen en zorgen. En ik kan je vertellen dat het er niet beter op wordt als je niet heel duidelijke grenzen gaat stellen. In eerste instantie voor jezelf. Wat kan je aan? Wees daar eerlijk in.

Onderzoek welke hulp jullie in kunnen kopen en maak daar maximaal gebruik van.
Kijk naar het volledige netwerk van jullie ouders: Bij ons bleken een paar buren steeds nul op het request te krijgen als ze hulp aanboden. Daar heb ik dus heel snel verandering in gebracht waarna de was, het strijken en nog een paar klusjes door hen opgepakt werden.

En verwacht je aan weerstand van je ouders in hulp van externen accepteren. Daar ben ik 'hard' in geworden. 'Er zijn 2 opties: Of x komt dit oppakken of het gebeurt niet'. Wees je bewust van de (onbewuste) manipulatie, het spelen op je schuld- en verantwoordelijkheidsgevoel. Daar ben ik aan onderdoor gegaan tot ik inzag dat mijn welzijn zeker zo belangrijk was want als ik niet meer functioneerde kon ik zeker niet meer helpen.

Heel veel sterkte. Het is echt een loodzware situatie. (Zegt degene die nu ook weer 200 km verderop haar weekend aan zorg gaat besteden).
:hug:
Goeie post!
Alle reacties Link kopieren
Is een condoomkatheter of een katheter een idee? Incomateriaal. Hulpmiddelen om uit bed te komen. Speciale beugels.
Overleg met de thuiszorg of huisarts.
En blijf vooral snachts niet meer blijven slapen. Waarschijnlijk kunnen ze dan ineens meer dan dat je nu denkt. Dit hou je anders nooit vol.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ook op je 79e kun je helaas nog opvliegers hebben en niet zo'n klein beetje ook.
Een inco-luier zou inderdaad misschien kunnen, is al eerder geopperd door de huisarts maar ik geloof dat toen de thuiszorg het niet zo zag zitten. We hebben er nog wel een aantal in huis dus we kunnen het proberen.
Overdag kan hij beter zelfstandig naar de wc, ook wel met wat hulp trouwens. 's Nachts is hij heel duf door een anti-psychoticum dat hij dan krijgt, dat helaas ook wel nodig is want elke keer als we dat probeerden af te bouwen kreeg hij last van enorme wanen, dan slapen wij helemaal niet meer. Maar door die dufheid kan hij dan minder zelf.
Dank je oudblond voor de goede raad, en jij ook veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie zelf oudere ouders?
Natuurlijk proberen ze zo lang mogelijk de boel te "regelen" (manipuleren), er is veel angst bij als men ouder en minder gezond is.
Ik hoop jullie nog eens te spreken als je die leeftijd hebt bereikt!

Marthe16, ik hoop dat je wat hebt aan de concrete tips.
Denk wel dat je vader zal wachten op de thuiszorg als hij geen alternatief heeft. Incontinentie materiaal, lakens met een speciale onderlaag om het matras te beschermen kunnen ook nog helpen.

Maar: laat je niet zo bewerken dat jij straks alles doet. Je broer kan wel de boodschappen bestellen en de administratie op zich nemen (met zijn ouders). Zou best kunnen dat een geschiktere taak voor hem is.
Alle reacties Link kopieren
Wat het ook is: door deze stress gaat jouw weerstand omlaag. Straks ben jij ziek, en dan?

Er wordt altijd gezegd dat in een vliegtuig ouders eerst zelf het zuurstofmasker moeten pakken en dan pas voor hun kind. (zoiets) Dat geldt in jouw situatie net zo. Om voor je ouders te kunnen blijven zorgen, kun jij niet maandenlang op je tenen lopen. Dat gaat een keer mis.

Daarnaast heb jij ook gewoon recht om naast werk en zorg eens wat ontspanning te hebben en wat leuks voor jezelf. Hoe moeilijk ook.

Ik vind het enorm lief wat jij en je zus nu al doen :redrose:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Dreamer :heart:
Alle reacties Link kopieren
En iedereen bedankt voor de goede raad :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer inschakelen voor maaltijdservice, boodschappen bestellen en financiën vind ik ook een hele goede!
Alle reacties Link kopieren
Waarom doet jullie broer niks? Echt, dat snap ik niet. Toen mijn moeder terminaal was, en dat heeft 7 weken geduurd, gingen we allemaal omstebeurten een dag en een nacht daarheen, ook de zoons. De thuiszorg kwam overdag en s nachts 1x om te keren.
Zelfs mijn man, de schoonzoon, was daar om te helpen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
23-01-2020 15:17
Waarom doet jullie broer niks? Echt, dat snap ik niet. Toen mijn moeder terminaal was, en dat heeft 7 weken geduurd, gingen we allemaal omstebeurten een dag en een nacht daarheen, ook de zoons. De thuiszorg kwam overdag en s nachts 1x om te keren.
Zelfs mijn man, de schoonzoon, was daar om te helpen.
Tsja, je kan een broer/zoon niet verplichten. Je mag er van alles van vinden maar als hij dat niet voor zijn ouders wil doen/over heeft dan zal hij daar of zijn redenen voor hebben of gewoon egoïstisch zijn.
Alle reacties Link kopieren
Juffiejuf schreef:
23-01-2020 14:32
Thuiszorg kan ook 's nachts langskomen , boodschappen laten bezorgen en tafeltje dek je kunnen je voor een deel ondersteunen.
Plassen: een urinaal bij een thuiszrgwinkel halen. Dan kan je vader weer plassen zonder dat jij 's nachts je bed uit hoeft.
Je moeder flinker maken? Lieverd, je staat nog aan het begin van het zorgen voor en jij trekt het al niet, hoe moet je moeder op haar leeftijd dat dan wel doen?

Dit idd. Hulp inschakelen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer is daar heel gemakkelijk in: dan laat je hem toch opnemen in een verpleeghuis? Terwijl dat ten eerste niet zomaar kan, zeker niet als mijn vader dat niet wil, en het ten tweede heel zielig voor hem zou zijn. Egoïstisch is inderdaad een goede omschrijving. We krijgen wel regelmatig appjes van hoe leuk hij het heeft in het weekend en op vakantie enzo...
Alle reacties Link kopieren
marthe16 schreef:
23-01-2020 15:08
En iedereen bedankt voor de goede raad :redrose:

De vraag is misschien ook wel hoelang gedacht wordt dat dit kan gaan duren versus hoelang houd jij dit nog vol. Je wilt niet achteraf, ooit, moeten denken "had ik maar meer gedaan", maar dat lijkt me bij jou niet aan de orde. Je wilt ook niet over een paar maanden denken "had ik maar eerder aan de (nood-)rem getrokken"
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Het kan zoals het zich laat aanzien nog best lang duren, een jaar, twee jaar? Niemand weet het.
Alle reacties Link kopieren
marthe16 schreef:
23-01-2020 15:31
Het kan zoals het zich laat aanzien nog best lang duren, een jaar, twee jaar? Niemand weet het.
Sja, dan zou de optie van je broer wel eens de enige kunnen zijn, op den duur. Of gaan jij en je zus 2 jaar niet op vakantie, met deze zorg week in week uit?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
marthe16 schreef:
23-01-2020 15:29
Mijn broer is daar heel gemakkelijk in: dan laat je hem toch opnemen in een verpleeghuis? Terwijl dat ten eerste niet zomaar kan, zeker niet als mijn vader dat niet wil, en het ten tweede heel zielig voor hem zou zijn. Egoïstisch is inderdaad een goede omschrijving. We krijgen wel regelmatig appjes van hoe leuk hij het heeft in het weekend en op vakantie enzo...
Wat een zak. En zijn vrouw, die vind dat ook normaal?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Oh, mijn broers en ik hebben net onze laatste ouder verloren en zijn tot dat moment ruim 4 jaar continue aan het zorgen geweest.
Bij beiden de laatste weken van hun leven er geweest.
En daarvoor een jaar of 2 in wat mindere mate.
Dus ik weet wat je bezighoudt en ook dat je je niet goed beseft wat er nog gaat komen. En dat is maar goed ook; weet dat je meer kan dan je nu denkt.
Zorg ook goed voor jezelf! Anders ga je er aan onderdoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat een geluk hebben jouw ouders met meiden zoals jullie.
Maar ik ben het wel eens met iedereen die zegt, dit houd je niet vol.
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus ik weet niet of je zelf een relatie hebt bijv, maar die gaat hier ook onder lijden als je zoveel thuis weg bent.
Je weet niet of je ouders 105 worden, of voor mijn part 90. Dan zouden jullie dit nog 10 jaar zo moeten doen.
Tel daarbij op dat je moeder ook minder zelfstandig zal gaan worden. (Laat haar overigens eens naar de huisarts gaan als ze al een maand ziek is ;) )
Ik snap je moeder dat ze het spannend vindt, maar hoe doet zij het die dinsdag en woensdagnacht als jullie er nu niet zijn?

Daarnaast denk ik dat de thuiszorg bijv de keuze moet maken om je vader wakker te maken als zij er zijn. Dan kan hij plassen en hoeft hij daarna niet meer.
Zorg voor overdag een goede vochtintake en na 8u bijv minder aanbieden scheelt misschien ook.
Verder inderdaad tafeltje dekje. Die komen aan huis iedere dag warme maaltijden leveren.
Het is wat duurder, maar scheelt je zoveel werk.
Verder kun je de overige boodschappen voor ze bestellen. Wordt het voor ze in de keuken gezet.

Daarnaast kunnen huisartsen tips geven en als zij je niet kunnen helpen, dan kunnen ze je vast verwijzen naar iemand die dat wel kan.

En hoe moeilijk het ook is. Misschien moeten jullie als gezin ook nadenken over wat permanentere opvang?

Het is superlief wat jullie doen, maar ook superpittig. En 1 ding wordt in de zorg gezegd. Je kunt niet voor een ander zorgen als je niet goed voor jezelf zorgt.

Veel sterkte in ieder geval!
lotte40 schreef:
23-01-2020 14:51
hoe moeilijk ook, is incontinentiemateriaal geen oplossing voor de nacht?
Dit.

En je kan broer vragen om meer te helpen maar niet iederen kan of wil dat.
Ook zou ik vooral kijken naar ondersteuning die niet jij is. Dus wat kunnen ze wel zelf en waar kan je iemand of een instantie voor regelen of helpen regelen.
Madeliefjees schreef:
23-01-2020 15:34
Wat een zak. En zijn vrouw, die vind dat ook normaal?
En zeg dat die vrouw daar iets van vind, moet ze hem dan gaan dwingen of het voor hem gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch niet vol te houden door jullie als dochters. Ik zou maximaal alle thuishulp inschakelen en ook bij de huisarts langs gaan dat dit zo niet kan.

Een verpleegtehuis zou wellicht wel een optie zijn. Niet willen is geen keuze vind ik. Ik zou er zelf aan onder door gaan als ik zoveel voor mijn ouders zou moeten doen. Ik neem aan dat je zelf ook een gezin hebt?

Wat dat betreft snap ik jullie broer wel, die laat zich niet voor dit karretje spannen. Maaltijden kun je laten bezorgen, tafeltje dekje of zoiets. En de administratie kan je broer ook wel doen. Wellicht kan hij informeren naar de stappen voor extra zorg of evt verhuizen naar Verpleeghuis.

Is er bijvoorbeeld nog eigen vermogen om in een zorgappartement te gaan wonen met 24 uurs zorg?
Is een wc stoel in hun slaapkamer voor de nacht een optie? Dan blijft hij toch het gevoel van eigenwaarde houden. Kleine afstand van bed naar stoel zou te overbruggen moeten zijn als hij eerst in zijn eentje naar de woonkamer moet om je wakker te maken. Ik snap wel waarom ze inco materiaal nog niet willen. Als je nog zindelijk bent, en je 'moet' dan in plassen in inco materiaal.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
23-01-2020 15:34
Sja, dan zou de optie van je broer wel eens de enige kunnen zijn, op den duur. Of gaan jij en je zus 2 jaar niet op vakantie, met deze zorg week in week uit?
Dit klinkt hard en erg nuchter, maar ik ben het er wel mee eens.
Een man die totaal niet meer voor zichzelf kan zorgen, een bejaarde partner die haar man ook niet naar behoren kan verzorgen, twee dochters die ver over hun grenzen gaan .....
Zo lang jullie dat blijven doen zijn jullie ouders vanzelfsprekend blij en tevreden, maar je houdt dit niet vol. En als er dan een kink in de kabel kom, vader valt, of dochtet trekt het niet meer, moet er plotseling een plekje in een verpleeghuis worden gevonden. Waar dat zal zijn, daar heb je dan geen invloed op.
Wanneer jullie dit nu in gang zetten is er tijd om een goed verpleeghuis te zoeken, wat ook bereikbaar is voor je moeder zodat ze hem kan bezoeken.
Vader zal tegenstribbelen, maar met behulp van de huisarts zal hij toch echt overtuigd moeten worden dat deze situatie niet veel langer kan voortduren.
Alle reacties Link kopieren
- thuiszorg 's nachts je vader toch wakker laten maken om te plassen.
- urinaal aan zijn bed.
- postoel naast zijn bed.
- condoomcatheter.
- incomateriaal.

- boodschappen laten bezorgen.
- appie en jumbo hebben ook voldoende kant en klaar maaltijden. Lang leve de
magnetron.
- thuiszorg voor wassen/aankleden en naar bed brengen.
- huishoudelijke hulp, sinds dit jaar zit daar een maximale eigen bijdrage op.
- dagbesteding aanvragen.

Op deze manier hebben jullie tijd voor andere zaken of leuke dingen met jullie ouders doen.
Alle reacties Link kopieren
marthe16 schreef:
23-01-2020 14:40
Urinaal werkt niet bij hem omdat zijn dingetje helemaal ingetrokken is. :(
En de nachtzorg werkt niet omdat die er altijd op het verkeerde moment zijn, bijv als hij net geplast heeft. Wachten op de nachtzorg doet hij niet.
Mijn broer doet dat gewoon niet, en mijn moeder wil hem ook niet hebben 's nachts. Zij heeft het liefste mij en zegt dat ook steeds, hoewel ik dat liever niet hoor.
Maaltijd- en boodschappenservice zou wel goed zijn.
Po stoel naast zijn bed. Dan hoeft hij alleen nog maar van de rand van het bed naar de stoel. Langszij ter hoogte van het voeteneind is een prima plek voor zoiets. Voor de zekerheid kun je inco pants kopen, of vraag een proefpakket aan bij de apotheek.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven