zusje
maandag 23 juni 2008 om 21:33
Mijn zusje weet me het bloed onder de nagels vandaan te halen. Ik kan gewoon niet met haar overweg, het klikt totaal niet. Ze is nu net uit huis. Dat ben ik zelf ook al jaren, ik zag haar alleen als ik bij mijn ouders was. Ik had haar net aan de telefoon over iets met mijn ouders en het is binnen no time weer ruzie. Wat mij betreft heb ik geen tot weinig contact meer met haar. Maar ik vind het zo lullig voor mijn ouders. Zij hebben er echt verdriet van.
Herkent iemand dit en hoe ga je hier mee om?
Herkent iemand dit en hoe ga je hier mee om?

maandag 23 juni 2008 om 21:36
Ga er vanuit dat je je zus niet kunt veranderen. De manier waarop je zelf communiceert is vaak een deel van de oorzaak van de ruzie. Aangenomen dat je zus geen stoornissen, trauma's, etc heeft.
Heeft ze ook met veel anderen snel problemen of is het echt iets tussen jullie. Wat triggert jou? Wat triggert haar? Er zal er eentje zijn die voor het eerst voor een andere aanpak zorgen, en waarom niet jij?
Heeft ze ook met veel anderen snel problemen of is het echt iets tussen jullie. Wat triggert jou? Wat triggert haar? Er zal er eentje zijn die voor het eerst voor een andere aanpak zorgen, en waarom niet jij?
maandag 23 juni 2008 om 21:39
Ik heb zelf ook zussen, maar herken het niet.
Bedenk wel: waar er twee vechten hebben er twee schuld, het zou dus maar zo kunnen dat je zelf ook een aandeel hebt in het alsmaar ruzie maken met je zusje. Als je dat in je achterhoofd houdt als je je zus spreekt kan dat al een boel ergernis schelen. Ik weet niet wat je zus doet of eegt, dat doet er ook niet zoveel toe, wat ze ook doet, jij ergert je eraan, is dat terecht van jou?
Bedenk wel: waar er twee vechten hebben er twee schuld, het zou dus maar zo kunnen dat je zelf ook een aandeel hebt in het alsmaar ruzie maken met je zusje. Als je dat in je achterhoofd houdt als je je zus spreekt kan dat al een boel ergernis schelen. Ik weet niet wat je zus doet of eegt, dat doet er ook niet zoveel toe, wat ze ook doet, jij ergert je eraan, is dat terecht van jou?
maandag 23 juni 2008 om 21:41
maandag 23 juni 2008 om 21:44
Dan zit er niets anders op dan zo min mogelijk contact met haar hebben en bij je ouders de lieve vrede proberen te bewaren.....( ik heb een schoonzus waar ik niet zo heel goed mee kan, deze methode werkt prima voor mij/ons)
anoniem_18629 wijzigde dit bericht op 23-06-2008 21:44
Reden: Schrijffout
Reden: Schrijffout
% gewijzigd
dinsdag 24 juni 2008 om 15:40
Nou ja, er vanuit gaande dat Iwab geen stoornis heeft, vind ik dat zij wel degelijk rekening kan houden met zus. Als je weet dat het niet uitmaakt wat jij zegt en dat ze toch egoïstisch blijft, dan kún je er natuurlijk ook voor kiezen om je niet steeds te laten opnaaien en niet telkens het conflict te zoeken.
dinsdag 24 juni 2008 om 16:42
Ugh... ja ik heb ook zo'n zus. We schelen ongeveer twee jaar en hebben nog nooit met elkaar overweg gekund. Heel vervelend, maar ik ben niet anders gewend eigenlijk. Enne ik ben het niet mee eens: waar twee vechten hebben twee schuld.
Mijn zus is gewoon compleet anders, heeft zo ook vervelende karaktertrekjes en kan er alles voor doen om maar ruzie te zoeken en aandacht op te eisen. Ze woont (gelukkig voor mijn ouders) niet meer thuis, maar is er wel vaak. Ik woon ook niet meer thuis sinds een jaar. We zien elkaar minder en spreken elkaar nu meer op msn. Dat gaat wel oke nu.
Heb eigenlijk geen tips, omdat ik zelf ook niet weet hoe ik ermee moet omgaan. Ik probeer de nare dingen maar te negeren, stomme opmerkingen etc. En ruzies vermijd ik het liefst, dan loop ik wel een blokje om
Mijn zus is gewoon compleet anders, heeft zo ook vervelende karaktertrekjes en kan er alles voor doen om maar ruzie te zoeken en aandacht op te eisen. Ze woont (gelukkig voor mijn ouders) niet meer thuis, maar is er wel vaak. Ik woon ook niet meer thuis sinds een jaar. We zien elkaar minder en spreken elkaar nu meer op msn. Dat gaat wel oke nu.
Heb eigenlijk geen tips, omdat ik zelf ook niet weet hoe ik ermee moet omgaan. Ik probeer de nare dingen maar te negeren, stomme opmerkingen etc. En ruzies vermijd ik het liefst, dan loop ik wel een blokje om

dinsdag 24 juni 2008 om 18:20
Ach, is het allemaal nou echt zo'n drama? Leef en laat leven. Jij tolereert haar shit maar misschien denkt zij wel precies hetzelfde over jou. Je familie kies je niet, je ouders kunnen het er moeilijk mee hebben en nee, het lijkt mij ook niet optimaal nee maar wat moet je dan? Zou je met haar een relatie willen als ze geen familie was? Nee toch? Mensen moeten eens ophouden met dat zogenaamde dwangmatig bij elkaar houden van de familie, onder het mom van "ach je hebt maar een familie". Ik vind dat zo'n onzin! Bloedband is bloedband en meer niet. Ik pik niet meer van mijn familie dan andere, zijn ze het niet met me eens, nou dan niet, daar is de deur als je me niet accepteerd zoals ik ben en andersom.
Mijn man heeft nooit een goede relatie met zijn zus gehad, ze heeft nu een kindje, die we nog nooit hebben gezien. Ik denk dat zijn ouders een hoop steken hebben laten vallen toen ze klein waren. Wij werden als kinderen (4) altijd gezegd dat we voor elkaar moesten opkomen, we moesten altijd als een front zijn, no matter what. Nu zijn we uit elkaar gegroeit, maar als er wat is, sta ik meteen voor ze klaar. Ookal kunnen we niet langer met elkaar in een ruimte zijn dan 1 uur. Maar als het puntje bij paaltje komt, is mijn familie wel wat telt.
Mijn man heeft nooit een goede relatie met zijn zus gehad, ze heeft nu een kindje, die we nog nooit hebben gezien. Ik denk dat zijn ouders een hoop steken hebben laten vallen toen ze klein waren. Wij werden als kinderen (4) altijd gezegd dat we voor elkaar moesten opkomen, we moesten altijd als een front zijn, no matter what. Nu zijn we uit elkaar gegroeit, maar als er wat is, sta ik meteen voor ze klaar. Ookal kunnen we niet langer met elkaar in een ruimte zijn dan 1 uur. Maar als het puntje bij paaltje komt, is mijn familie wel wat telt.

dinsdag 24 juni 2008 om 19:07
quote:NoYo schreef op 24 juni 2008 @ 18:22:
Ik snap trouwens jou opmerking niet, fluffychuzzel. Wat kan jij dan opmaken van haar Nickname? Ik heb die gave niet, ik zou graag willen weten hoe je iemand daarop enigzins kan beoordelen.
Iwab = Ik weet alles beter
Als dat de insteek is waarmee zij de relatie met haar zus beziet, kan ik me de problemen voorstellen.
(Al besef ik net dat het hier in de omgeving een gebruikte afkorting is voor iemand die alles denkt beter te weten en zich vooral met andermans leven bemoeit. Weet eigenlijk niet of het elders een gebezigde afkorting is.)
Ik snap trouwens jou opmerking niet, fluffychuzzel. Wat kan jij dan opmaken van haar Nickname? Ik heb die gave niet, ik zou graag willen weten hoe je iemand daarop enigzins kan beoordelen.
Iwab = Ik weet alles beter
Als dat de insteek is waarmee zij de relatie met haar zus beziet, kan ik me de problemen voorstellen.
(Al besef ik net dat het hier in de omgeving een gebruikte afkorting is voor iemand die alles denkt beter te weten en zich vooral met andermans leven bemoeit. Weet eigenlijk niet of het elders een gebezigde afkorting is.)
anoniem_64612 wijzigde dit bericht op 24-06-2008 19:28
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
dinsdag 24 juni 2008 om 20:24
quote:sweetcandy schreef op 24 juni 2008 @ 20:03:
Fluffy... het is maar een nickname...
Tja het is een nickname, in iedergeval voor de mensen die de afkorting als zodanig niet kennen. Maar als je de afkorting kent zoals hij hier bekend is, dan vraag je je toch af waarom iemand juist die afkorting neemt als nick. Dat is toch niet zo vreemd?
Zeker als het gaat om eeuwige conflicten met een zus. Ik heb namelijk ook eeuwig conflicten met mijn zus. Zij vind dat zij weet hoe ik mijn leven moet leiden. En als ik daar tegen protesteer, ben ik het vervelende, zeurende, moeilijk aan het doen zijnde zusje. Sterker nog, ik werd/word ook altijd beticht van egoïstisch zijn. Misschien dat het verhaal van TO in combinatie met haar nick bij mij wat irritatie opwekt.
Fluffy... het is maar een nickname...
Tja het is een nickname, in iedergeval voor de mensen die de afkorting als zodanig niet kennen. Maar als je de afkorting kent zoals hij hier bekend is, dan vraag je je toch af waarom iemand juist die afkorting neemt als nick. Dat is toch niet zo vreemd?
Zeker als het gaat om eeuwige conflicten met een zus. Ik heb namelijk ook eeuwig conflicten met mijn zus. Zij vind dat zij weet hoe ik mijn leven moet leiden. En als ik daar tegen protesteer, ben ik het vervelende, zeurende, moeilijk aan het doen zijnde zusje. Sterker nog, ik werd/word ook altijd beticht van egoïstisch zijn. Misschien dat het verhaal van TO in combinatie met haar nick bij mij wat irritatie opwekt.