Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.
donderdag 22 augustus 2019 om 11:50
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.
Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.
Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.
Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.
Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken
schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.
Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.
Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?
PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.
Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.
Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.
Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.
Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?
PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:14
Ik snap de frustratie, mijn vriend en ik willen ook gaan proberen zwanger te worden komend jaar en ik wil eigenlijk het liefst zoveel mogelijk thuis zijn als ik een kleine heb (ipv dat de opvang de helft van de opvoeding doet). Echter is het op mijn werk 'niet normaal' om minder dan 4 dagen te werken (ik zou graag 3 willen maar helaas). Eerste tijd zal 3 dagen nog wel lukken met 1 ouderschapsverlofdag per week, maar die raken op natuurlijk.
Wij wachten nu bewust even met zwanger worden zodat mijn vriend in iedergeval de wettelijke 6 weken vaderschapsverlof krijgt die vanaf juli volgend jaar gaat gelden. Lijkt me toch wel fijn om zeker die eerste tijd wat meer samen thuis te zijn ook. Hoe dan ook, had liever in Zweden gewoond
Wij wachten nu bewust even met zwanger worden zodat mijn vriend in iedergeval de wettelijke 6 weken vaderschapsverlof krijgt die vanaf juli volgend jaar gaat gelden. Lijkt me toch wel fijn om zeker die eerste tijd wat meer samen thuis te zijn ook. Hoe dan ook, had liever in Zweden gewoond

Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!

vrijdag 23 augustus 2019 om 12:22
Friction-90 schreef: ↑23-08-2019 12:14Ik snap de frustratie, mijn vriend en ik willen ook gaan proberen zwanger te worden komend jaar en ik wil eigenlijk het liefst zoveel mogelijk thuis zijn als ik een kleine heb (ipv dat de opvang de helft van de opvoeding doet). Echter is het op mijn werk 'niet normaal' om minder dan 4 dagen te werken (ik zou graag 3 willen maar helaas). Eerste tijd zal 3 dagen nog wel lukken met 1 ouderschapsverlofdag per week, maar die raken op natuurlijk.
Wij wachten nu bewust even met zwanger worden zodat mijn vriend in iedergeval de wettelijke 6 weken vaderschapsverlof krijgt die vanaf juli volgend jaar gaat gelden. Lijkt me toch wel fijn om zeker die eerste tijd wat meer samen thuis te zijn ook. Hoe dan ook, had liever in Zweden gewoond![]()
Zweden is geen optie voor je hoor, daar gaan de vrouwen zonder mekkeren na een jaar verlof gewoon weer vijf (!!!) dagen per week naar hun werk. En de kinderner vijf dagen per week naar de kinderopvang.
Dat nederlandse gemiep over de opvang en het zielig vinden. Daar moeten we eens van af.
Dus het Zweeds model graag: maar dan ook, mannen én vrouwen vijf dagen per week aan het werk!
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:25
Toch is het wel typisch een cultureel iets; in Nederland is het eigenlijk not done om én fulltime te werken/carrière te maken én kinderen op te voeden. Terwijl dat ook alleen maar cultureel bepaald is.Superuser2018 schreef: ↑23-08-2019 12:20Een kind neem je niet voor 4 dagen in de week maar voor alle 7. Jullie zullen beiden concessies moeten doen en ik vraag me af of het nastreven van allerlei promoties, thuiswerken, langere periodes van huis èn invliegen van al die hulp jullie gelukkig gaat maken.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:28
En wat levert je vriend in qua werk? Of neemt hij alleen de grotendeels gratis dagen op.Friction-90 schreef: ↑23-08-2019 12:14Ik snap de frustratie, mijn vriend en ik willen ook gaan proberen zwanger te worden komend jaar en ik wil eigenlijk het liefst zoveel mogelijk thuis zijn als ik een kleine heb (ipv dat de opvang de helft van de opvoeding doet). Echter is het op mijn werk 'niet normaal' om minder dan 4 dagen te werken (ik zou graag 3 willen maar helaas). Eerste tijd zal 3 dagen nog wel lukken met 1 ouderschapsverlofdag per week, maar die raken op natuurlijk.
Wij wachten nu bewust even met zwanger worden zodat mijn vriend in iedergeval de wettelijke 6 weken vaderschapsverlof krijgt die vanaf juli volgend jaar gaat gelden. Lijkt me toch wel fijn om zeker die eerste tijd wat meer samen thuis te zijn ook. Hoe dan ook, had liever in Zweden gewoond![]()

vrijdag 23 augustus 2019 om 12:31
Eensch. Naast mijn studies altijd gewerkt in de kinderopvang en in de acht jaar tijd slechts één gezin voorbij zien komen dat alledrie de kinderen vijf dagen per week naar de kinderopvang bracht. Zij was arts, hij werkte in het vastgoed. Leuke ouders, leuke kinderen, kwalitatief goede kinderopvang. Geen vuiltje aan de lucht. Maar de commentaren van andere oudersTimetraveler schreef: ↑23-08-2019 12:25Toch is het wel typisch een cultureel iets; in Nederland is het eigenlijk not done om én fulltime te werken/carrière te maken én kinderen op te voeden. Terwijl dat ook alleen maar cultureel bepaald is.

Ouders hadden schoonmaakster en vier dagen in de week werd er voor hun gekookt en het weekend was voor de kinderen. Gaven zelf aan hun eigen hobby's/tijd wel eens te missen maar dat ze die consessies graag deden omdat ze wisten dat dat een consequentie zou zijn van het krijgen van kinderen en fulltime willen blijven werken. Écht leuke mensen, en gaf mij een andere kijk op opvoeding/verdeling van taken en vooral 'kinderopvang is zielig' mening die hier vrij hardnekkig is.

vrijdag 23 augustus 2019 om 12:31
Jemig meid je bent pas 11 weken zwanger, wat maakt het uit dat hij een langere reistijd heeft nu?
Je hebt het over afspraken, weet je eigenlijk wel zeker of je partner in eerste instantie het helemaal eens was met alles of dat hij voor de lieve vrede half heeft ingestemd?
Niet dat dat slim is van hem, maar als ik je lijstje zie snap ik dat hij achteraf denkt, leuk plan, doen we niet. In je OP klinkt je erg als degen die alles wil bepalen: "hoe zorg ik dat hij zich aan de afspraken houdt" klinkt alsof hij het kind is.
Ik zou eens communiceren, hoe ziet hij het het liefst? is er een middenweg te vinden?
Je hebt het over afspraken, weet je eigenlijk wel zeker of je partner in eerste instantie het helemaal eens was met alles of dat hij voor de lieve vrede half heeft ingestemd?
Niet dat dat slim is van hem, maar als ik je lijstje zie snap ik dat hij achteraf denkt, leuk plan, doen we niet. In je OP klinkt je erg als degen die alles wil bepalen: "hoe zorg ik dat hij zich aan de afspraken houdt" klinkt alsof hij het kind is.
Ik zou eens communiceren, hoe ziet hij het het liefst? is er een middenweg te vinden?
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:34
Ik herken dat heel goed bij mezelf en bij mijn omgeving, het is een soort uitputtingsslag waarbij je uiteindelijk de handdoek maar in de ring gooit. Als je dat in het begin niet goed regelt, wordt het alleen maar steeds lastiger mettertijd.Pandax schreef: ↑23-08-2019 12:04Dit is precies waar het misloopt: je durft het risico niet te nemen en zorgt dat de verantwoordelijkheid ligt bij mensen die hem kunnen dragen. En zo begint het chicken met je man over jullie kindWant durf je het risico te lopen dat je kind geen flesvoeding heeft? Luiers? Geen kadootje voor zijn verjaardag? Geen feestje, geen gymkleren, dat er geen opvang is, omdat je man te druk was met zijn werk om het te regelen? Het is chicken, iedere dag weer. En ergens, over een jaar of vijf of tien, besluit je dat het teveel energie kost, om te gokken. En doe je alles maar zelf, omdat dat minder werk is dan iedere keer de afweging maken of de situatie het waard is om chicken mee te spelen.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:34
Timetraveler schreef: ↑23-08-2019 12:25Toch is het wel typisch een cultureel iets; in Nederland is het eigenlijk not done om én fulltime te werken/carrière te maken én kinderen op te voeden. Terwijl dat ook alleen maar cultureel bepaald is.
Nou ja, full time werken EN je kinderen opvoeden is natuurlijk ook een utopie. Je kinderen worden dan toch het gros van de tijd door anderen opgevoed.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:39
Ik denk dat dat ook een cultureel bepaalde overtuiging is. In andere landen zullen ze daar weer anders over denken.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:42
In andere culturen voeden ouders hun kinderen op terwijl ze aan het werk zijn?Timetraveler schreef: ↑23-08-2019 12:39Ik denk dat dat ook een cultureel bepaalde overtuiging is. In andere landen zullen ze daar weer anders over denken.

vrijdag 23 augustus 2019 om 12:43
Timetraveler schreef: ↑23-08-2019 12:39Ik denk dat dat ook een cultureel bepaalde overtuiging is. In andere landen zullen ze daar weer anders over denken.
Lijkt mij toch gewoon een feit, of je dat vervolgens een probleem vindt of niet dat is een tweede.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:45
Oh maar ik vind het niet zielig hoor, ik doe het gewoon liever zelf.ClaireSophie schreef: ↑23-08-2019 12:22
Dat nederlandse gemiep over de opvang en het zielig vinden. Daar moeten we eens van af.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:46
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:47
Die gaat een halve dag per week minder werken na verlof en dan op een dag volledig thuis zijn waarop hij dan 4 uur werkt en de rest met de kleine bezig is. Veel collega's van hem doen dit ook zo.blauwe_emmer schreef: ↑23-08-2019 12:28En wat levert je vriend in qua werk? Of neemt hij alleen de grotendeels gratis dagen op.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:47
Mwah ik ben er niet zo van overtuigd dat er bij parttime werken ook meteen automatisch bewust meer opvoeden in die uren plaatsvindt. Of, laat ik het zo zeggen, dat ouders dan meer/bewuster met de opvoeding bezig zijn dan wanneer beide ouders fulltime werken en bijv. heel bewust de weekenden en alle overige momenten zich inspannen om met de kinderen door te brengen. Kwantiteit/kwaliteit.Hetvrijewoord schreef: ↑23-08-2019 12:43Lijkt mij toch gewoon een feit, of je dat vervolgens een probleem vindt of niet dat is een tweede.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:48
Voltijds werken is nergens goed voor. Ja, het levert wat meer pegels op en productie op. dat betekent in de regel gewoon meer massaconsumptie, minder vrije tijd, meer milieubelasting en meer stress. Het zou beter zijn als men minder zou werken, minder zou verdienen en minder zou consumeren maar daarnaast wel een meer ontspannen leven zou leiden.ClaireSophie schreef: ↑23-08-2019 12:22
Dus het Zweeds model graag: maar dan ook, mannen én vrouwen vijf dagen per week aan het werk!
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:51
blauwe_emmer schreef: ↑23-08-2019 12:34Ik herken dat heel goed bij mezelf en bij mijn omgeving, het is een soort uitputtingsslag waarbij je uiteindelijk de handdoek maar in de ring gooit. Als je dat in het begin niet goed regelt, wordt het alleen maar steeds lastiger mettertijd.
Ja. Er zijn naarmate het kind ouder wordt ook meer dingen om te vergeten. En de gevolgen worden groter. Catch22.

vrijdag 23 augustus 2019 om 12:51
Timetraveler schreef: ↑23-08-2019 12:47Mwah ik ben er niet zo van overtuigd dat er bij parttime werken ook meteen automatisch bewust meer opvoeden in die uren plaatsvindt. Of, laat ik het zo zeggen, dat ouders dan meer/bewuster met de opvoeding bezig zijn dan wanneer beide ouders fulltime werken en bijv. heel bewust de weekenden en alle overige momenten zich inspannen om met de kinderen door te brengen. Kwantiteit/kwaliteit.
Dat kun je vinden, ik geloof dan weer niet meer in de 'quality time' mythe.

vrijdag 23 augustus 2019 om 12:52
Denk dat het vooral een kwestie van welvaart is. Als je het je kan veroorloven om niet te werken behoor je wereldwijd gezien tot de rijkste 1 procent. Het is pure luxe. Het is krom dat hier zo ingewikkeld wordt gedaan over full time werkende partners. Het is wereldwijd gezien eerder de norm dan een uitzondering.Timetraveler schreef: ↑23-08-2019 12:39Ik denk dat dat ook een cultureel bepaalde overtuiging is. In andere landen zullen ze daar weer anders over denken.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:54
Hetvrijewoord schreef: ↑23-08-2019 12:51Dat kun je vinden, ik geloof dan weer niet meer in de 'quality time' mythe.
Ik ook niet. Voor de meeste mensen moeten de weekend vooral leuk en gezellig zijn. Maar kinderen opvoeden is niet altijd leuk en gezellig, zeker niet als ze moeten leren dat er regels bestaan.

vrijdag 23 augustus 2019 om 12:58
Prima, maar dan ook geen zweeds model verwachten met een jaar betaald thuiszitten, dat kost klauwen met geld als de ouders (lees meestal moeders) daarna maar 2 dagen gaan werken.oudebaas schreef: ↑23-08-2019 12:48Voltijds werken is nergens goed voor. Ja, het levert wat meer pegels op en productie op. dat betekent in de regel gewoon meer massaconsumptie, minder vrije tijd, meer milieubelasting en meer stress. Het zou beter zijn als men minder zou werken, minder zou verdienen en minder zou consumeren maar daarnaast wel een meer ontspannen leven zou leiden.
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:58
Dit!oudebaas schreef: ↑23-08-2019 12:48Voltijds werken is nergens goed voor. Ja, het levert wat meer pegels op en productie op. dat betekent in de regel gewoon meer massaconsumptie, minder vrije tijd, meer milieubelasting en meer stress. Het zou beter zijn als men minder zou werken, minder zou verdienen en minder zou consumeren maar daarnaast wel een meer ontspannen leven zou leiden.