Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Hetvrijewoord schreef:
23-08-2019 12:51
Dat kun je vinden, ik geloof dan weer niet meer in de 'quality time' mythe.
Kwantiteit is kwaliteit in dezen. Kwantiteit in vrije tijd dan, bijvoorbeeld om met je kinderen door te brengen. Die workaholics die een paar uurtjes 'quality time' inroosteren zitten op de verkeerde weg.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
julius schreef:
23-08-2019 12:54
Ik ook niet. Voor de meeste mensen moeten de weekend vooral leuk en gezellig zijn. Maar kinderen opvoeden is niet altijd leuk en gezellig, zeker niet als ze moeten leren dat er regels bestaan.
Mooi gesproken!
Hetvrijewoord schreef:
23-08-2019 12:31
Jemig meid je bent pas 11 weken zwanger, wat maakt het uit dat hij een langere reistijd heeft nu?

Je hebt het over afspraken, weet je eigenlijk wel zeker of je partner in eerste instantie het helemaal eens was met alles of dat hij voor de lieve vrede half heeft ingestemd?
Niet dat dat slim is van hem, maar als ik je lijstje zie snap ik dat hij achteraf denkt, leuk plan, doen we niet. In je OP klinkt je erg als degen die alles wil bepalen: "hoe zorg ik dat hij zich aan de afspraken houdt" klinkt alsof hij het kind is.

Ik zou eens communiceren, hoe ziet hij het het liefst? is er een middenweg te vinden?
Nogmaals ik heb daar mijn redenen voor. Mijn man is 39, WO-opgeleid en volwassen, als hij ergens mee instemt ga ik er vanuit dat hij dat met volle verstand doet. Waarom wordt die vraag telkens gesteld? Zijn mannen het meerendeel van tijd niet bij hun volle verstand ofzo :@@: ?
Leeuw32 schreef:
23-08-2019 13:12
Nogmaals ik heb daar mijn redenen voor. Mijn man is 39, WO-opgeleid en volwassen, als hij ergens mee instemt ga ik er vanuit dat hij dat met volle verstand doet. Waarom wordt die vraag telkens gesteld? Zijn mannen het meerendeel van tijd niet bij hun volle verstand ofzo :@@: ?

Nou idd zeg TO ik zou hem zsm onder curatele stellen :bonk:
wollentrui schreef:
23-08-2019 12:08
Ik snap je punt. Hier is het gelukkig wel iets anders. Man wilde zelf ook heel graag zijn ouderschapsdag en hecht waarde aan die dag samen.

Maar wat ik wel merkte is dat ik tijdens de zwangerschap al heel praktisch nadacht over hoe we het organisatorisch zouden gaan oplossen als zoon er zou zijn. Man had er totaal geen beeld bij en hield helemaal nergens nog rekening mee. Hij kon zich bijna onmogelijk inleven in mijn hersenbrekers voor de planning. Ik denk dat het kind er eerst moet zijn, zodat hij het ook ervaart. Dan verandert perspectief hopelijk. Bij ons was dat zo.

Mijn hersenbrekers destijds: ik werk 1,5 u enkele reis van werk. Man is veel in buitenland. Ik kan niet halen en brengen binnen de opvangtijden. Ik heb dus ruime opvangtijden nodig, opvang op route naar werk (niet omrijden), bereikbaar met auto (in het begin kan kindje niet op fiets). Ook vind ik het niet fijn om altijd de ochtend te hebben (=druk). Vanaf het moment dat zoon er is. En we samen de opvoeding regelen, snapt man dit allemaal ook. We hebben zelfs samen besloten dat het waarschijnlijk beter is om te verhuizen ivm reistijd en we zijn al eerder een keer van opvang veranderd omdat het beter aansluit bij onze situatie. Hij moest het ervaren. Tijdens de zwangerschap was het voor hem te abstract. Dus... er is hoop... hij heeft nog bijna een jaar om er in te groeien (en zn huidige opdracht af te ronden en een nieuwe dichterbij te vinden)
Ik hoop dat het inderdaad verandert als kind er is. Vind het knap dat jullie een kind hebben terwijl hij veel in het buitenland zit. Dat was/is voor mij een no-go. Tot de middelbare school zal man geen langdurige (dus maanden) buitenland opdrachten meer doen. En ik ook niet.
Leeuw32 schreef:
Ja, ik verbaas mij ook over het feit dat er meerdere vrouwen zijn die noemen dat je man niet wist waarvoor hij zou kiezen/te snel besloten zou hebben/tussen neus en lippen "is goed schat" zegt, terwijl hij de krant las en je eigenlijk niet gehoord had. Alsof mannen niet kunnen nadenken over dit soort belangrijke kwesties. En het impliceert ook dat het een rare keuze is van je man, om deze afspraak uberhaupt te maken

Het vrijewoord noemt ook dat jij met een eisenpakket komt. Arme man van jou, dat hij een vrouw heeft die de zorg eerlijk wil verdelen, hoe durf je dat te willen.
poeszie wijzigde dit bericht op 23-08-2019 13:36
0.59% gewijzigd
Poeszie schreef:
23-08-2019 13:22
Ja, ik verbaas mij ook over het feit dat er meerdere vrouwen zijn noemen dat je man niet wist waarvoor hij zou kiezen/te snel besloten zou hebben/tussen neus en lippen "is goed schat" zegt, terwijl hij de krant las en je eigenlijk niet gehoord had. Alsof mannen niet kunnen nadenken over dit soort belangrijke kwesties. En het impliceert ook dat het een rare keuze is van je man, om deze afspraak uberhaupt maakt

Het vrijewoord noemt ook dat jij met een eisenpakket komt. Arme man van jou, dat hij een vrouw heeft die de zorg eerlijk wil verdelen, hoe durf je dat te willen.
Ja, je weet toch dat mannen van die wezens zijn die niks zelf kunnen en snappen. Vandaar dat wij vrouwen altijd de 3e shift moeten doen....
blauwe_emmer schreef:
23-08-2019 11:56
Ok dat haalde ik er niet helemaal uit :bonk:
Moet dat plannen van jou uit komen of voelt hij zelf die verantwoordelijkheid?
Ik plan het, maar dat is bij alles :-D . Man vind het heerlijk om een dag voor vakantie te beslissen waar we heen gaan (deed ie met ex altijd) en ik word daar heel zenuwachtig van. Dus ik plan dan de vakantie (vind ik leuk) of geef bij man ik het niet relaxt vind en dan regelt ie iets.

Ook hier: schat ik wil graag dat voor week x de kamer gereed is. Ik zie in de agenda dat je xxxx en xx geen tijd hebt, dus zullen we dat in november regelen. Of beter gezegd: regel jij het aangezien ik 2 linkerhanden heb.

Reactie man: Ok, ik vraag of schoonbroer kan helpen en zo niet regel ik een klusjesman. Wanner wil je behang/verf/kamer gaan uitzoeken? Weekend Y hebben we nog niks, dan dagje babyshoppen? Hoef ik verder weinig meer aan te doen behalve spullen uitzoeken.

Dus ik zwengel het wel aan, maar hij voelt denk ik wel de verantwoordelijkheid. Misschien zou het zelf later hebben geregeld, maar dat is ook zijn aard. Dat weet ik na een aantal jaren en deze manier werkte to nu toe prima.

Ik zal waarschijnlijk een groter deel van de 3e shift hebben, maar man is zich daar wel van bewust, dus hij doet meer praktische dingen. Maar sommige dingen zijn wel heel erg afgebakend: Ik doe schoonmaakster, hij doet glazenwasser, CV-ketel, afvalbakken etc.
leeuw32 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 13:34
20.76% gewijzigd
Poeszie schreef:
Ja, ik verbaas mij ook over het feit dat er meerdere vrouwen zijn noemen dat je man niet wist waarvoor hij zou kiezen/te snel besloten zou hebben/tussen neus en lippen "is goed schat" zegt, terwijl hij de krant las en je eigenlijk niet gehoord had. Alsof mannen niet kunnen nadenken over dit soort belangrijke kwesties. En het impliceert ook dat het een rare keuze is van je man, om deze afspraak uberhaupt maakt

Heel goed verwoord! En het was ook niet 1 gesprek, maar meerdere gesprekken over een half jaar tijd en de uitkomst op papier gezet. Dus een weloverwogen beslissing aan beide kanten.
Poeszie schreef:

Volgens mij heeft Hetvrijewoord alleen de op gelezen.

En het is echt niet zo’n gekke vraag hoor, of afgesproken wel echt afgesproken is. Dat heeft nou weer niks met zijn manzijn te maken, maar willen weten hoe de communicatie tussen stellen gaat.
Timetraveler schreef:
23-08-2019 12:47
Mwah ik ben er niet zo van overtuigd dat er bij parttime werken ook meteen automatisch bewust meer opvoeden in die uren plaatsvindt. Of, laat ik het zo zeggen, dat ouders dan meer/bewuster met de opvoeding bezig zijn dan wanneer beide ouders fulltime werken en bijv. heel bewust de weekenden en alle overige momenten zich inspannen om met de kinderen door te brengen. Kwantiteit/kwaliteit.
Mee eens! Als je vervolgens een halve dag aan het schoonmaken bent en zaken thuis aan het regelen bent dan vind ik dat niet echt kwaliteitstijd. Naar mijn idee zit er nog een heel spectrum tussen 5 dagen naar de crèche en geen crèche, zo zwart wit is het niet.

Aan to, zou je man niet een maand later met z’n nieuwe opdracht kunnen beginnen zodat hij een maand thuis is met de baby? Misschien net nadat jij bent begonnen met werken? Ligt er wel aan of dat kan met verlof enz. Hier was het tussen 2 banen in. Mijn man heeft dat gedaan en vond het erg leuk en goed.

Verder veranderen de prioriteiten vaak wel. Hobby’s zijn leuk, alleen als ik moet kiezen tussen m’n dochter eerder zien en sporten dan kies ik echt voor zsm naar huis gaan.
anoniem_330723 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 13:41
Reden: Toevoeging
2.04% gewijzigd
Abundance-of-Freedom schreef:
23-08-2019 13:31
Heel goed verwoord! En het was ook niet 1 gesprek, maar meerdere gesprekken over een half jaar tijd en de uitkomst op papier gezet. Dus een weloverwogen beslissing aan beide kanten.
Dat weet je omdat je het hele topic hebt gelezen. Als je dat niet hebt gedaan is dat een beetje suffig, maar niet iets waar een hele rant over mannen en vrouwen voor nodig is.
Elvy25 schreef:
23-08-2019 13:37
Mee eens! Als je vervolgens een halve dag aan het schoonmaken bent en zaken thuis aan het regelen bent dan vind ik dat niet echt kwaliteitstijd. Naar mijn idee zit er nog een heel spectrum tussen 5 dagen naar de crèche en geen crèche, zo zwart wit is het niet.

Aan to, zou je man niet een maand later met z’n nieuwe opdracht kunnen beginnen zodat hij een maand thuis is met de baby? Misschien net nadat jij bent begonnen met werken? Ligt er wel aan of jullie het kunnen betalen. Mijn man heeft dat gedaan en vond het erg leuk en goed.

Verder veranderen de prioriteiten vaak wel. Hobby’s zijn leuk, alleen als ik moet kiezen tussen m’n dochter eerder zien en sporten dan kies ik echt voor zsm naar huis gaan.
Dat is zeker een optie of eigenlijk al de bedoeling. Ik blijf na de geboorte 5 of 6 maanden thuis, krijg ouderschapsverlof bijna volledig doorbetaald 3 maaden. En dit komt heel goed uit met mijn nieuwe functie volgend jaar. Dan begin ik ergens in de zomer weer met werken, dat hangt even af van wanneer degene die opvolg precies weggaat. Het idee is dat man dan nog een maand thuisblijft en kind ergens in september met opvang start.
Hetvrijewoord schreef:
23-08-2019 12:31
In je OP klinkt je erg als degen die alles wil bepalen: "hoe zorg ik dat hij zich aan de afspraken houdt" klinkt alsof hij het kind is.
Dit dus :)

Verbieden, schriftelijke afspraken maken... Nog even en je hebt een werknemer wiens dossier je aan het bijhouden bent om hem binnen x tijd zonder gedoe met de rechtbank buiten te zetten. Doe ff relax, geniet van je zwangerschap, geniet van de geboorte en geniet van hetgeen nadien komt. Dat wijst zich vanzelf wel uit.
Sinjoren schreef:
23-08-2019 13:50
Dit dus :)

Verbieden, schriftelijke afspraken maken... Nog even en je hebt een werknemer wiens dossier je aan het bijhouden bent om hem binnen x tijd zonder gedoe met de rechtbank buiten te zetten. Doe ff relax, geniet van je zwangerschap, geniet van de geboorte en geniet van hetgeen nadien komt. Dat wijst zich vanzelf wel uit.
Dat doe ik ook echt wel :-D . Maar het komt niet goed, niet vanzelf :-x .
oudebaas schreef:
23-08-2019 12:59
Kwantiteit is kwaliteit in dezen. Kwantiteit in vrije tijd dan, bijvoorbeeld om met je kinderen door te brengen. Die workaholics die een paar uurtjes 'quality time' inroosteren zitten op de verkeerde weg.

+1
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Leeuw32 schreef:
23-08-2019 13:56
Dat doe ik ook echt wel :-D . Maar het komt niet goed, niet vanzelf :-x .
If that rocks your boat, by all means, go ahead... Voor je het weet wordt het een self fulfilling prophecy.
Leeuw32 schreef:

Vast, maar er zijn ook vrouwen die nogal drammerig kunnen zijn en mannen kunnen vrij gemakkelijk zijn (als in instemmen omdat ze geen zin in gedram hebben, niet dat ik dit goedkeur) Eerlijk is eerlijk: zoals jij het beschrijft klink je wel een beetje drammerig.

Het is vervelend maar een mens kan en mag ook terugkomen op een besluit, dan zul je toch moeten communiceren en beiden eerlijk je wensen kenbaar maken. Je bent pas 11 weken, tijd genoeg daarvoor.
Leeuw32 schreef:
23-08-2019 13:16
Ik hoop dat het inderdaad verandert als kind er is. Vind het knap dat jullie een kind hebben terwijl hij veel in het buitenland zit. Dat was/is voor mij een no-go. Tot de middelbare school zal man geen langdurige (dus maanden) buitenland opdrachten meer doen. En ik ook niet.
(Zijn) buitenlandtripjes zijn ook niet makkelijk. En zeker niet mijn favoriet. Maanden aaneengesloten zonder elkaar is voor mij ook geen optie.Afgelopen jaren kwam het af en toe voor dat hij weg moest en dan ging het meestal om een periode van een paar dagen tot een paar weken/maand. En dat gebeurde ook niet elke maand. Voor mij is zo’n periode even in de overlevingstand en ik probeer het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Het hoort helaas bij zijn werk. Hij heeft net een nieuwe functie waarbij het wel meer wordt. Het is het type: droombaan. Dus wil het hem voor nu gunnen. Met grootste nadeel dat we elkaar wat meer moeten missen (en dat in die periodes de volledige zorg op mij valt). we hebben hier lang over gepraat en hebben termijnen afgesproken en dat hij voor een volgende functie geen/veel minder reisjes heeft. Verder: dichterbij werk wonen (nu 3 u reistijd voor mij en alle familie ver), schoonmaker, alles laten bezorgen (met name boodschappen, luiers, kleding enz), extra crèche dag. Uiteindelijk loopt het bij ons altijd wel los. Blijven praten en elke keer kijken hoe we alles zo goed mogelijk kunnen oplossen. Dat is mijn tip.

En, ik snap dat je het voor nu echt als een no go ziet. Het is ook wel erg pittig. Maar haal diep adem. Maak je nog niet te druk. Als je kind er is moet je daar samen je draai in vinden. Dan merk je allebei ook wat wel of niet haalbaar is. Je groeit er in. Van te voren is het lastig in te schatten hoe het gaat zijn. En elke leeftijd is anders.
Maar vond/vind de opmerking over dat afspraken niet in beton gegoten moet staan/zijn een hele sterke.

Afspraken maken helemaal goed maar 'check' regelmatig bij elkaar of de afspraken die gemaakt zijn diegene nog happy maken en maak zo nodig andere afspraken. Ik bedoel geen buitenlandse opdrachten tot aan de middelbare school? Hebben jullie dat serieus besproken? Nu al? Er zijn zat stellen waarvan man of vrouw op de vaart werkt en man of vrouw dus zes/zeven weken van huis is, daar krijgt een kind toch niks van? Je hebt toch simpelweg toch geen idee hoe jullie kind straks is als het 7/8 is?

Zover vooruit afspraken maken vind ik persoonlijk een beetje tricky maar goed, als het voor jullie goed voelt, maar onthoud, het leven is niet planbaar!
TO, je hebt gelijk hoor. Als ik om me heen kijk en ook hoe het bij ons thuis is gegaan, dan groeit het (ondanks goede gesprekken en afspraken) al heel snel scheef. Ik ken maar 1 stel waar het praktisch gezien 50-50 is verdeeld en dan nog steeds doet zij de 3e shift grotendeels alleen. De rest, mijn gezin incl, komt alles grotendeels op de vrouw neer. En ik moet persoonlijk heel wat oorlogen voeren voor hele kleine winstjes en dat is écht niet leuk. Iemand zei het eerder al volgens mij: voorkomen is beter dan genezen.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Hetvrijewoord schreef:
23-08-2019 14:08
Vast, maar er zijn ook vrouwen die nogal drammerig kunnen zijn en mannen kunnen vrij gemakkelijk zijn (als in instemmen omdat ze geen zin in gedram hebben, niet dat ik dit goedkeur) Eerlijk is eerlijk: zoals jij het beschrijft klink je wel een beetje drammerig.

Het is vervelend maar een mens kan en mag ook terugkomen op een besluit, dan zul je toch moeten communiceren en beiden eerlijk je wensen kenbaar maken. Je bent pas 11 weken, tijd genoeg daarvoor.
Drammerig omdat ze aanstuurt op een eerlijke verdeling van zorg en werk waar ze eerder samen mee akkoord waren gegaan? En wat betreft het mogen terugkomen op een besluit, ik zou daar in dit geval om 2 redenen stennis om schoppen: 1. Een dergelijk besluit betekent dat er extra zorg/verantwoordelijkheid op haar bordje komt en dat de eerlijke balans werk zorg, waar beiden mee hadden ingestemd, verschuift. Zonder overleg met haar, hij deelt het gewoonweg mee.
2. Als ik meerdere avonden met man had gezeten en mijn zorgen had uitgesproken over een zorg-werk balans, we hierin overeenstemming in hadden bereikt, en man als ik zwanger was terugkrabbelde zou ik, zacht uitgedrukt, not amused zijn. Als ik dat van tevoren had geweten was ik namelijk bewust niet zwanger geworden.
Het is niet drammerig om afspraken te maken over de zorg voor jullie beider kind. Het is niet een gebrek aan communicatie van beiden als een van beide partijen eenzijdig besluit zich niet aan die afspraken te houden. En het wijst zich inderdaad vanzelf als het kind er is, dat is precies de reden waarom TO afspraken heeft gemaakt.

Dit soort dom geneuzel is precies de reden waarom mannen maar weinig voor hun kinderen zorgen.
ClaireSophie schreef:
23-08-2019 14:11
Maar vond/vind de opmerking over dat afspraken niet in beton gegoten moet staan/zijn een hele sterke.

Afspraken maken helemaal goed maar 'check' regelmatig bij elkaar of de afspraken die gemaakt zijn diegene nog happy maken en maak zo nodig andere afspraken. Ik bedoel geen buitenlandse opdrachten tot aan de middelbare school? Hebben jullie dat serieus besproken? Nu al? Er zijn zat stellen waarvan man of vrouw op de vaart werkt en man of vrouw dus zes/zeven weken van huis is, daar krijgt een kind toch niks van? Je hebt toch simpelweg toch geen idee hoe jullie kind straks is als het 7/8 is?

Zover vooruit afspraken maken vind ik persoonlijk een beetje tricky maar goed, als het voor jullie goed voelt, maar onthoud, het leven is niet planbaar!

Dus dat. Je zal alles eerst gaan ervaren. Dan merk je pas echt hoe het bij jullie werkt en dan weet je of er misschien wel wat meer ruimte voor werk of reisjes voor werk is. En blijven praten en evalueren. Want idd per leeftijd zal het anders zijn. Als je net je draai hebt gevonden, werkt alles opeens weer anders met een kind/ritme. Zo zijn ze, het slecht planbare nageslacht :lol:
Leeuw32 schreef:
23-08-2019 13:42
Dat is zeker een optie of eigenlijk al de bedoeling. Ik blijf na de geboorte 5 of 6 maanden thuis, krijg ouderschapsverlof bijna volledig doorbetaald 3 maaden. En dit komt heel goed uit met mijn nieuwe functie volgend jaar. Dan begin ik ergens in de zomer weer met werken, dat hangt even af van wanneer degene die opvolg precies weggaat. Het idee is dat man dan nog een maand thuisblijft en kind ergens in september met opvang start.
Wat fijn! Vooral de maand thuis voor man zorgde ervoor dat hij ook wist hoe het was om een periode de volledige zorg op te nemen. En zo blijf je niet in de verdeling zoals tijdens de zwangerschapsverlof zitten. Verder werkt voor iedereen iets anders het beste. Het enige is dat het voor jullie als gezin goed moet kloppen (en de baby het meest :-) )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven