23 en nog maagd

25-02-2014 10:39 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ben een man van 23 maar ben nog steeds maagd. En nu vroeg ik me af is het raar om nog maagd te zijn op deze leeftijd als man zijnde?
quote:kiiwi schreef op 01 maart 2014 @ 13:42:

maar het is niet het enige dat je vormt.

Jij denkt dat iemand met autisme in staat is tot het aanleren van alles wat een niet- autistisch persoon automatisch oppikt?

Dat is dus niet zo.

Autisme is net zo goed een handicap als niet kunnen horen.

En een dove kan leren liplezen, maar gaat nooit genieten van muziek, want dat kan hij niet leren horen.

http://www.participate-au ... /autisme-een-handicap.cfm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:kiiwi schreef op 01 maart 2014 @ 13:42:

Het is geen kiespijn, maar een mens is meer. Het maakt deel van je uit, maar het is niet het enige dat je vormt.

Inderdaad. Ik wou dat meer mensen zo denken...

Ik betwijfel of autisme zichtbaar is in alle posts... Maar sommigen zien het als een doodzonde.

Er zijn mensen die denken: "Als ik geen relatie heb met een autist, is alles koek en ei!" Hoe naïef kun je zijn? Er bestaat ook zoiets als schulden, rook-, gokverslaving, die voor veel spanningen kunnen zorgen in een relatie.
hans66 wijzigde dit bericht op 01-03-2014 18:34
Reden: Aanhalingstekens juist geplaatst.
% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 01 maart 2014 @ 13:49:

[...]

Ik betwijfel of autisme zichtbaar is in alle posts... Maar sommigen zien het als een doodzonde.

Ja, het is zichtbaar in al je posts. Niet erg, maar ik denk dat jouw handicap jou dermate in de weg zit dat het een contra-indicatie is voor een relatie met een niet-autistische vrouw.

Het is geen doodzonde, maar wel iets wat belemmerend werkt in een "normale" relatie.

Zolang jij daarin niet je verwachtingen bijstelt, en dat heb ik je eigenlijk in al die jaren dat jij hier schrijft nog niet écht zien doen, zal je keer op keer teleurgesteld worden in je verwachtingen mbt relaties en vrouwen.
Onze zoon had een vriend met het syndroom van Asperger.

Ook hij hing al zijn gedragingen daaraan op. Die zelfgecreëerde vrijbrief werkt nooit lang en dus "had" onze zoon een vriend met ...

Zo werkt dat. Tegenwoordig heeft iedereen een indicatie dus helaas onderscheid je je daarmee niet meer. Medelijden hoef je ook niet te verwachten. Sinds Vrouwen komen van Venus en Mannen van Mars weten beide geslachten wat hun beperkingen zijn dus moeten ze zich aanpassen.

Kortom: weet je je beperking dan kun je je aanpassen.
Geloof me nou maar, ik heb er een studie van gemaakt
quote:Thomba schreef op 01 maart 2014 @ 14:41:

Kortom: weet je je beperking dan kun je je aanpassen.

Ja. En laat nou nét autisme de diagnose zijn met als kenmerk dat het vermogen tot aanpassen in veel gevallen nogal beperkt is.

Het overslaan van bepaalde posts kan voor jou wellicht beter werken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nee hoor, denk dat jouw toekomstige vriendin er juist trots op is ook!
quote:sanne2014 schreef op 01 maart 2014 @ 15:09:

Nee hoor, denk dat jouw toekomstige vriendin er juist trots op is ook!Waarom zou ze er trots op zijn?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 01 maart 2014 @ 15:12:

[...]

Waarom zou ze er trots op zijn?Daar ben ik ook benieuwd naar.
Hi, nee dat is niet raar. Ik was (als vrouw) zelf wel laat, 20, ik was onzeker maar wilde het wel graag. mijn eerste was niet echt goed, maar ik wist wel meteen dat seks echt wat voor mij was (dat wist ik er voor ook wel...). Ben na wat daten met die man wel verder gaan kijken en heb nu geen angst meer hoor, integendeel...de kans is wel groot denk ik dat je een meisje treft dat timide is zoals jij (op dat vlak..) en je er na wellicht net als ik ook verder wil kijken. Is niet erg natuurlijk maar wel iets om rekening mee te houden.

Er zijn vrouwen die dit als kick hebben, jonge onervaren jongens ontmaagden, wie weet is dat iets voor je. Ik heb zelf ook meer met ervaren dominante mannen maar iedereen is anders, als je echt wil en het puur voor de seks wil doen zijn er genoeg opties en kan je je 'afwijking' als sterke punt gebruiken op dating sites voor seks, wie weet.
Dit is een beetje hoe ik het zelf zie.

Is het raar? Ik denk dat de meeste meisjes dat toch wel raar vinden. Maar of het raar IS, dat weet ik niet, dat hangt dan ook weer af van de situatie.

Als je een studie doet/hebt gedaan waarbij je veel vrouwelijke klasgenoten hebt, en je elk weekend uit gaat. Dan zou ik dat ook al vreemder vinden.

Want als ( en dit is niet om mezelf in te dekken ) je een opleiding doet waarbij alleen jongens op school zitten en op een plek in NL waar gewoon zo goed als geen meisjes zijn aangezien die daar niks te zoeken hebben :P. En je dan een baan hebt in een mannen wereld waarbij je veel niet in NL bent, dan is het nou eenmaal wat lastiger denk ik zo.

Had ik hier van te voren over nagedacht voordat ik de opleiding begon? Nee, niet echt nee.

En nee, dat is alsnog geen excuus uiteraard. Maar geeft alleen maar aan dat de situatie waarin je zit/zat ook behoorlijk kan meetellen. Zo kan ik nog 4 studiegenoten (uit een klas van 50) waarvan ik weet dat die ook nog maagd zijn.

Verder weet ik ook wel dat het toch echt aan mezelf ligt en niet bij iemand anders. Ik zit er dan ook niet elke dag te huilen ofzo, mocht iemand dat denken.

Ik vertel alleen maar hoe het bij mij zit.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 maart 2014 @ 13:46:

Jij denkt dat iemand met autisme in staat is tot het aanleren van alles wat een niet- autistisch persoon automatisch oppikt?

Dat is dus niet zo.

Autisme is net zo goed een handicap als niet kunnen horen.

En een dove kan leren liplezen, maar gaat nooit genieten van muziek, want dat kan hij niet leren horen.

Ik vind dat nogal kort door de bocht. Doofheid zou ik een zwart-wit-handicap willen noemen, want dat is volgens mij gedefinieerd als volstrekt niks kunnen horen, zelfs niet als je een geluidsbron vlak naast een dove neerzet en een toon produceert van 130 dB (dat zeer hard en daardoor zeer gevaarlijk is voor het gehoor). Als je autisme daarmee vergelijkt, denk je dus dat iemand autistisch is, of niet, en dat er niet zoiets bestaat als een autismespectrumstoornis (of vroeger het Syndroom van Asperger).

Nu is er in mijn naaste omgeving de vraag ontstaan in hoeverre ik gehinderd ben door autisme. Ben ik sociaal echt zo onhandig of heb ik echt geen flauw benul van sociale vaardigheden? Weet ik echt zo weinig van lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en intermenselijke relaties (zoals mensen met elkaar omgaan). En gooien - qua mijn kwaliteiten - mensen het kind met het badwater weg?

Ik denk dat het stigma een groot deel van het probleem is waardoor ik in ernstige mate gehinderd word. Autisme maakt daar een deel van uit, maar het stigma en wat er bij komt kijken drukt een zeer zware stempel op mij. Mijn begeleidster zei dat ik op sociaal gebied mij ernstig onderschat. Ik op mijn beurt denk dat de sociale vaardigheden van anderen overrated zijn. Mensen zijn echt niet zo sociaal vaardig is dan dat ze beweren. Dan was mijn jeugd en jongvolwassenheid ook anders gelopen. Helaas is dat niet zo, en het is nu eenmaal een feit dat het gelopen is zoals het gelopen is. Het is zoals het is.

quote:http://www.participate-au ... /autisme-een-handicap.cfm

Ik heb dit artikel doorgelezen, maar ik vind hier en daar slechts mooie woorden en ik ga daar neerzetten zoals ik andere mensen in verhouding met mij ervaar.

"Mensen met autisme zijn niet minderwaardig omdat ze een handicap hebben. Hun manier van denken en doen is ànders dan de onze, niet minder. Ze hebben evenwel het nadeel dat ze in de minderheid zijn: de meeste mensen denken nu eenmaal niet op die manier."

Mensen met autisme worden wel vaak als minderwaardig gezien, hoewel dat naar mijn mening slechts gedeeltelijk en per individu terecht of onterecht is. Hun manier van denken is niet alleen anders maar ook minder juist. Het denken van niet-autisten is daaraan superieur. Zelfs als ik door een ander denkpatroon tot de juiste conclusie kom dan de meeste anderen, is mijn denktrant toch onjuist. Even chargeren: als ik vind dat 2 + 2 = 4 en een niet-autist vind dat 2 + 2 = 5, dan heb ik ongelijk want ik heb een andere denktrant. Ik vind dat een kromme belachelijke gedachtegang.

"Die voorsprong bestaat erin de omgeving zodanig aan te passen dat mensen met autisme, in hun anders-zijn, volwaardig kunnen meedoen. Door autisme een handicap te noemen, willen we erop wijzen dat mensen met autisme extra ondersteuning nodig hebben en dat wij de hindernissen in de samenleving moeten verwijderen om hen gelijke kansen en rechten te geven."

De maatschappij is daartoe in zeer beperkte mate bereid, want zij vindt dat zij zich niet aan de minderheid moet aanpassen. Laat de minderheid zich aan de meerderheid aanpassen, en dan is het nog zo dat de meerderheid vindt dat zij geen verantwoording schuldig is aan de minderheid. Dat wil zeggen: als ik mij vriendelijk opstel, is dat nog geen reden voor een ander om ook vriendelijk op te stellen. "Autisten zijn toch bot, egocentrisch, excentriek, vreemd, denken op een vreemde manier. Zij zijn toch die van de norm afwijken?"

"Toch mogen we hierbij zeker niet vergeten dat autisme meer is dan een verzameling van problemen. Soms uit autisme zich ook in uitzonderlijke begaafdheden. Zo zijn sommige kinderen met autisme echte wiskundeknobbels, computerbreinen, keien in muziek of andere kunstvormen, ze kunnen ook ongewoon eerlijk zijn of over een ongekend oriëntatievermogen beschikken. Het komt er dus op aan die specifieke talenten te benutten bij het uitwerken van hun levensproject."

Daar heeft de maatschappij geen boodschap aan. Dit verschijnsel heeft een naam, namelijk "wasted intelligence", of in het Nederlands: verspilde intelligentie. Een klein groepje mensen, inclusief bedrijven, begint zich dat heel langzaam te realiseren, maar de meerderheid vindt - zo voel ik dat: Dat zijn vaardigheden die in de praktijk van alledag niet nuttig zijn. Sociale vaardigheden staan voorop en "wij niet-autisten mogen bot en onvriendelijk zijn".

Ik begrijp natuurlijk dat veel mensen daar niet mee eens zijn, maar voor de verandering heb ik daar een keer geen boodschap aan. Ik schrijf slechts op hoe ik dingen ervaar en dat ik de intolerantie van anderen wel een keer zat ben.
Ik wou het hierbij laten, hoewel anderen daar natuurlijk wel op mogen reageren.
quote:hans66 schreef op 01 maart 2014 @ 13:49:

[...]

Er zijn mensen die denken: "Als ik geen relatie heb met een autist, is alles koek en ei!" Hoe naïef kun je zijn? Er bestaat ook zoiets als schulden, rook-, gokverslaving, die voor veel spanningen kunnen zorgen in een relatie.

Ik heb vandaag kennis gemaakt met jou Hans. We hadden echt een gezellige middag en ik heb je net ook een bericht gestuurd die hier een beetje op aansluit. Je bent echt een hele lieve vent en ik heb erg gelachen om jouw humor en was erg blij dat je niet een veroordelend persoon bent. Je bent open en een positief mens. Maar over jouw mede mens ben je wat minder positief, je denkt voor een ander. Met name wat ze over jou vinden. Zinloze actie, want je weet nooit wat een ander denkt, tenzij je het vraagt. En er zijn minder aardige mensen, maar ook aardige en leuke mensen. Je weet het niet totdat je op onderzoek gaat. Jij doet dat ook deels wel.

Je autisme is wel te merken, maar heb ik niet als lastig of vervelend ervaren. Er zijn er vast meer die dat niet hebben.En als ze dat wel hebben, jammer voor hen. Jij kruipt te snel in jouw schulp als het om vrouwen gaat. Ja, heel veel vrouwen zijn niet zo aardig, maar heel veel vrouwen zijn wel aardig. Focus je niet op de eerste groep, maar op de tweede. Aan de eerste moet je lak hebben. Die hebben je behoorlijk gekwetst. Ook hier lees je natuurlijk behoorlijk kwetsende dingen van vrouwen met mannen met autisme. Vaak geschreven door vrouwen die een vent hadden met autisme EN een rot karakter. Dat ben jij niet.

Maar we gaan nog een keer op stap gauw. Dan hebben we het daar over. bedankt voor de toffe middag! Ik mag niet in jouw plaats hengelen, maar dames, Hans is een leuke vent hoor! Ik heb z'n nummer. (grapje Hans...)

(En excuus aan TO, ik ga niet in op jouw OP, niet gelezen nog)
quote:jasper89 schreef op 01 maart 2014 @ 16:46:

Dit is een beetje hoe ik het zelf zie.

Is het raar? Ik denk dat de meeste meisjes dat toch wel raar vinden. Maar of het raar IS, dat weet ik niet, dat hangt dan ook weer af van de situatie.

Als je een studie doet/hebt gedaan waarbij je veel vrouwelijke klasgenoten hebt, en je elk weekend uit gaat. Dan zou ik dat ook al vreemder vinden.

.

Eens! Mijn jongste studeert iets technisch op een technische universiteit, nul meisjes op de opleiding. Hij houdt ook niet van stappen maar wel van gamen en bordspellen.

De gemiddelde autoverkoper die van stappen houdt komt makkelijker een meisje tegen met zijn snelle praatjes dan een gestudeerde nerd

En zo kun je zelfs met 25 jaar nog maagd zijn en nog nooit een vriendin gehad hebben, geen schande hoor.
Catacarax,

Ik vond het ook een hele leuke middag. Het was een goed initiatief. En ik vind het ook leuk om later weer te gaan stappen, we zien wel wanneer dat wordt. En dan zal ik trakteren.

Tja... in al die jaren ben ik opgegroeid met het idee dat mensen vaak niet te vertrouwen zijn. Ik wou dat het anders was, maar het is nu eenmaal zo, hoewel ik vind dat jij in principe gelijk hebt. Het zou zoveel beter zijn als ik het wantrouwen achter mij zou laten en ik het idee zou krijgen als anderen mij accepteren zoals ik ben; jij bent in elk geval iemand die beslist wel te vertrouwen is. Ik ben in elk geval niet iemand met een rotkarakter, van mij kan best wel inzet verwacht worden om een contact prettig te laten zijn. Ik ben zoals ik al zei gehinderd door autisme, maar ik word ook gehinderd door wantrouwen en door projectie van anderen die weleens omgingen met mensen met autisme. Zij hebben dan soms geen leuke ervaringen daarmee (en deels kan ik mij dat zelfs voorstellen; soortgelijke ervaring heb ik soms met andere autisten), maar projecteer dat dan ook niet op mij. Ik ben Hans, ik ben die anderen niet.

Ik denk, als er basis voor vertrouwen er is, zullen daarmee een aantal problemen die ik nu heb, tegelijkertijd worden opgelost: geen wantrouwen, meer lef, minder verlegenheid, socialer, noem maar op.
Maagd en schizofreen, da's pas erg.
Geloof me nou maar, ik heb er een studie van gemaakt
quote:hans66 schreef op 01 maart 2014 @ 10:44:

Jasper,

Ik denk dan dat het verlegenheid is. Veel vrouwen vallen niet op onzekere en/of verlegen mannen. Ik vind dat verlegen mensen goede partners in een relatie zouden kunnen zijn, maar veel vrouwen hebben die opvatting nu eenmaal niet.Verlegen mannen zijn de perfecte partners kan ik uit ervaring vertellen!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Hans66.. Ik kon nergens uithalen dat jij autisme hebt :p geen enkele post, maar dit zegt wellicht meer over mij dan jou.

Jasper, al eens gedacht aan een datingsite? Vriendin van mij (24) heeft daar een leuke kerel op gevonden! Denk dat er genoeg meisjes zijn die het niet raar vinden dat je maagd bent. Niet onzeker over zijn! Zit je op TUDelft ofzo? Hoewel daar ook meiden zitten trouwens. Enfin, wilde je alleen even een aardig stukje sturen omdat het mij lastig lijkt voor jezelf.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Sarosie,

Ik zou misschien autistisch kunnen reageren in de Relaties- en de Seks-pijler, maar ik meen ook vaak humor te gebruiken of mensen een helpende hand te bieden bij hun problemen waarvoor ik een oplossing heb. Dat lijkt mij niet erg autistisch. Ik post ook weleens in de Gezondheid-, de Digi- en de Actueel-pijler (de situatie in Oekraïne houdt mij bezig omdat ik in eerste instantie daarnaartoe zou gaan, maar ik mij later bedacht heb gezien de rellen daar). In de Gezondheid-pijler probeer ik na te gaan hoe bepaalde dingen medisch in elkaar steken en wat mijn ervaring is. In de Digi-pijler komen computerproblemen aan bod. Ik ben dan weleens een computer nerd, maar daar komt de nerdiness (het nerd zijn) goed van pas, dunkt me.
quote:voldemort schreef op 26 februari 2014 @ 17:44:

[...]

Als je al 36 bent komt het niet 'nog wel een keer'. Moet ik dan tot m'n 80e tevergeefs blijven wachten? Ik ga nu al langzaam kapot aan het gebrek aan liefde en intimiteit.

En ik denk ook (jij misschien uitgezonderd), dat veel vrouwen geneigd zijn om 'social wenselijke' antwoorden te geven; dan zeggen ze dat ze een lieve, betrouwbare man willen, maar eigenlijk willen ze gewoon een dominante, aggressieve 'bad boy', en hopen ze (tevergeefs) dat hij ooit nog door de liefde die zij hem schenken, verandert.

Dat is wat mannen die geen vrouw kunnen krijgen zichzelf wijsmaken. En het is onzin. Lief en betrouwbaar is alleen prima, maar saai, futloos en initatiefloos niet. En ik vermoed dat veel mannen zeggen dat ze lief en betrouwbaar zijn, maar eigenlijk gewoon saai en futloos zijn, zonder een greintje leven of spanning. En dát willen de meeste vrouwen niet.

Niet elke kerel die wél een vrouw heeft is een bad boy, en de meeste vrouwen willen geen agressieve vent. Dat is ook weer wat de mannen zonder vrouw zichzelf wijsmaken. Het ligt aan de vrouwen maar níet aan hen. Die vrouwen hebben geen smaak, die kiezen de verkeerde, enzovoort enzovoorts.

Ik ken een boel een tikje verlegen mannen, die zijn gewoon aan de vrouw. Ik ken ook een heleboel lieve en betrouwbare mannen, en dat zijn niet per se verlegen mannen. Mannen met een vlotte babbel en een mooi uiterlijk kunnen óók lief en betrouwbaar zijn
Hans, jij bent ronduit vermoeiend. En ik vind het keer op keer stuitend te lezen wat jij schrijft over vrouwen. 'Vrouwen willen geen verlegen man' en 'ze willen me niet omdat ik autisme heb'

Ik ken een boel autisten, een heel flink aantal daarvan heeft een relatie. Ik ben er zelfs wel eens één tegen gekomen die ik vreselijk aantrekkelijk vond en waar ik zonder meer iets mee zou zijn begonnen als de omstandigheden ernaar waren.

Jij generaliseert. Ik mag niet zeggen dat alle autisten zus of zo zijn, maar jij mag wél zeggen dat alle vrouwen geen verlegen man willen. Wat is het verschil?
quote:Nemesis. schreef op 25 februari 2014 @ 10:56:

Dat zeg je wel Sugarmiss, maar ik zou het dus wel erg vinden. Dat maakt me dan misschien wat oppervlakkig maar ik kan enkel eerlijk zijn.

Je bent eerlijk. Top!

En je bent ook oppervlakkig, maar hey... Daar kun je nog aan werken!

Is het dus niet beter om andere zaken in een relatie ERG te vinden? Aan zijn onervarenheid is tenslotte toch ook te werken?

Of valt of staat het bij jou om de seks (in het begin)?
Thordis,

Vrouwen schrijven zelf dat ze liever een zelfverzekerde man willen. Het is geen verzinsel van mij hoor. En veel vrouwen willen géén relatie met een autist, want autisten zijn sociaal heel beperkt, zijn bot, zijn onvriendelijk, zijn egocentrisch, enz.

Ik heb niet geschreven dat alle vrouwen geen verlegen man willen. De meeste vrouwen willen geen verlegen man. Er zullen best wel vrouwen zijn die wel een verlegen man willen, maar de meesten vinden hen irritant.

Als ik vermoeiend ben, tja... ik vind anderen soms ook vreselijk vermoeiend. Veel mensen vinden dat ik het lekker zelf uit mag zoeken en dat ze aan mijn gevoelens geen boodschap hebben. Dan heb ik ook weinig boodschap aan anderen. Wie mij tegen de haren instrijkt, heeft aan mij een verkeerde. Wie vriendelijk is, krijgt vriendelijkheid van mij terug.

Er is wederzijds onbegrip (van mij naar anderen en van anderen naar mij), maar ik heb daar niet om gevraagd. En ik ben dit onbegrip zat.
quote:hans66 schreef op 01 maart 2014 @ 23:29:

Thordis,

Vrouwen schrijven zelf dat ze liever een zelfverzekerde man willen. Het is geen verzinsel van mij hoor. En veel vrouwen willen géén relatie met een autist, want autisten zijn sociaal heel beperkt, zijn bot, zijn onvriendelijk, zijn egocentrisch, enz.

Ik heb niet geschreven dat alle vrouwen geen verlegen man willen. De meeste vrouwen willen geen verlegen man. Er zullen best wel vrouwen zijn die wel een verlegen man willen, maar de meesten vinden hen irritant.

Als ik vermoeiend ben, tja... ik vind anderen soms ook vreselijk vermoeiend. Veel mensen vinden dat ik het lekker zelf uit mag zoeken en dat ze aan mijn gevoelens geen boodschap hebben. Dan heb ik ook weinig boodschap aan anderen. Wie mij tegen de haren instrijkt, heeft aan mij een verkeerde. Wie vriendelijk is, krijgt vriendelijkheid van mij terug.

Er is wederzijds onbegrip (van mij naar anderen en van anderen naar mij), maar ik heb daar niet om gevraagd. En ik ben dit onbegrip zat.

Dat gaat vanzelf over als je het naast je neer gaat leggen, omdat je gaat begrijpen dat je gewoon een leuke man bent. Moet je wel eerst zelf geloven. Dan gaan anderen jou namelijk ook geloven. En dat kan heel makkelijk, want je bent een leuke man.En saai en verlegen ook niet, want je hebt honderduit lopen vertellen gisteren.

Weet je wat het is Hans, er is altijd wel iets mis aan je in de ogen van een ander. Al was je Cupido zelf, dan nog zijn er hele horden mensen die je niet moeten. En als je daar op gaat letten, dan ga je denken dat de wereld zo in elkaar zit. Focus bepaald realiteit. Focus op die anderen, dan wordt de wereld een stuk beter in jouw ogen. Geloof me nou gewoon maar. :-)
Daar zit wat in, Catacarax. Op school word ik ook omschreven als een leuke man. Door vrouwelijke collega's (en minder relevant door die bakvismeiden) wordt mijn anders zijn mogelijk gezien als origineel. Jongens hebben wat meer moeite met me; vinden mij apart en laten dat ook blijken.

Ik ben alleen verlegen op het gebied van daten en onbekende vrouwen. Als je weet waar ik overal naar toe reis ben ik eerder een durfal dan verlegen. Ook op andere terreinen ben ik ook zelfverzekerd. Alleen op het vlak van de liefde niet, maar misschien kan ook dat veranderen in positieve zin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven