Discussie: wanneer is een vrouw 'makkelijk'?

18-06-2019 17:04 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb nu al een tijdje regelmatig discussies met vriendinnen/ouders over dit onderwerp. Ik volg nu het vak seksuologie en het valt me op dat veel vooroordelen helemaal geïnternaliseerd zijn. Zo erg zelfs dat ik mezelf er ook op betrap dat ik vrouwen heel anders beoordeel als het om seksueel gedrag gaat dan mannen. Ik zit zelf weer op Tinder en na al dat swipen was ik ook wel eens benieuwd hoe de ‘vrouwenprofielen’ eruit zien. Het viel me op dat enkele dames er vrij duidelijke teksten bij hadden gezet (‘niet op zoek naar een relatie, gewoon plezier’). Ik merk bij mezelf dat ik meteen een soort minachting voel als ik zoiets lees, terwijl mannen op Tinder schaamteloos op zoek zijn naar casual seks.

Waarom worden vrouwen anders behandeld dan mannen als het om seks gaat? Vrouwen worden als lustobject gezien, maar moeten tegelijkertijd mysterieus en hard to get zijn. Dat is een eis waar je als vrouw onmogelijk aan kunt voldoen. Ondertussen kunnen mannen doen wat ze willen zonder dat iemand ze erop wijst. Waarom worden mannen die zo schaamteloos op zoek zijn naar seks niet ‘geslutshamed’?

Ik heb het idee dat de hele maatschappij is ingericht op het plezier van de man (vrouwen moeten sexy, verleidelijk en trouw zijn) en het indammen van het plezier van vrouwen (slutshamen, roddelen, schaamte). Ik had laatst een discussie met mijn moeder (die gelovig is opgevoed maar dat nu niet meer is). Zij vond dat vrouwen nu veel te makkelijk zijn en zich te snel laten overhalen om seks te hebben. Ik begrijp niet waarom het voor vrouwen niet mogelijk is om ervoor uit te komen dat ze zin hebben in een avontuurtje of het simpelweg prima vinden om bij een eerste date het bed in te duiken. Het lijkt helemaal geen optie te zijn dat je dat als (jonge) vrouw gewoon hartstikke leuk vindt, daarvan geniet, en dat het niets te maken heeft met een lage eigenwaarde. Ben je alleen makkelijk als je seks hebt met mannen om je gevoel van eigenwaarde te verhogen of überhaupt al als je veel casual seks hebt omdat je dat gewoon leuk vindt?

Ik weet dat er ook veel (jonge/toekomstige) ouders op dit forum zitten en ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Geef je je zoon meer vrijheid op het gebied van seks dan je dochter? Kan je dochter van (casual) seks genieten zonder het label ‘makkelijk’ te krijgen?
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Wij voeden onze dochter heel open- minded op qua sexuele ideeen.
Daar ben ik trots op. Het is geen taboe en dat moet men er ook niet van maken.
Als ze er straks aan toe is, hoop ik dat ze het doet omdat ze hetzelf wil. En dat ze er vooral van gaat genieten!
En ook dat ze eerst wat rondkijkt voordat ze zich vast legt.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
18-06-2019 22:43
Tsja wat mij betreft gaan ze beiden hun goddelijke gang maar, precies zoals zij zelf blieven als ze het maar veilig doen. Ik heb er als ouder van een zoon en dochter geen oordeel of denken bij, behalve dan dat ze moeten genieten als ze het willen. Vreemde is alleen dat zij zelf vol oordelen en veroordelingen zitten op dit gebied en ik denk wel eens dat de jongeren nu soms lijken te zijn opgegroeid in de jaren 50 of eerder. Ik gun sommigen dan ook echt meer vrijheid van denken en leven op dit gebied.
Dat is ook wat je tegenwoordig leest en hoort op t.v. social media en tijdschriften.
Je jongeren van tegenwoordig zijn preutser dan vroeger!
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders waren heel open en gemakkelijk, je kon alles vragen en kreeg ook duidelijk antwoord zonder dat er waarschuwingen bij gegeven werden.
Ik ben zelf vader van drie dochters, alle drie zijn ze heel verschillend en toch hebben we ze net zoals mijn ouders bij mij gedaan hebben vrij gelaten en met woord en beeld voorlichting gegeven.
Wij zijn nudist dus lopen vaak naakt zeker als het mooi weer is en tot zekere leeftijd hadden de meiden er geen problemen mee, thuis en in de tuin helemaal niet maar op de naturisten camping of het naaktstrand wilden ze dat vaak niet meer.
Alle drie hebben ze een verschillende relatie , een is getrouwd, een heeft een zogenaamde open relatie en een heeft een samenlevingscontract.
Mijn dochters zijn erg close met elkaar en gaan regelmatig bij elkaar eten en met zijn drieën stappen en ook de mannen doen dat wel met elkaar maar minder vaak.
Bij deze vraag is mijn dochter met de open relatie denk ik het meest interessant, ze weet dat hij een of meerdere vriendinnen er op na houd en hij blijft begrijpen wij daar ook wel slapen, zij zegt het prima te vinden maar wij ervaren toch met tussen de regels door lezen daar een probleem mee te hebben, voor zo ver wij weten heeft zij geen ander.
laatst vroeg ik aan mijn schoonzoon of hij er nog hetzelfde over zou denken als mijn dochter ook nog iemand had waar ze regelmatig bleef slapen en heel verrassend duurde het voor ik een antwoord had wat langer als normaal en het kwam er op neer dat hij dat niet prettig zou vinden.
Waarop ik tegen hem gezegd heb dat hij er toch eens over na moest denken of het voor mijn dochter niet heel kwetsend is dat hij er wel een tweede relatie of meer op na houd, dat antwoord heb ik nog niet.
Normaal wil kan en mag ik me er natuurlijk niet mee bemoeien maar ik ben niet zo moeilijk en praat met derden ook over het onderwerp seks heel gemakkelijk en open waarbij ik denk ik zelf best begrip kan hebben voor de wens om minder bekrompen over seks met een derde te doen hoewel mijn vrouw het wel begrijpt maar gelijk zegt dat ze het nooit zou doen en toch laatst zij wel eens naar een paren club te willen wat dan toch een beetje tegenstrijdig is.
Ik ben van mening als je vrij bent en behoefte hebt aan een seksueel contact je dat zowel als man of vrouw gewoon moet kunnen doen en ook op bv. Tinder mag vermelden.
Dat er dan weer mensen zijn die er bij een vrouw eerder een stempeltje op drukken als bij een man is denk ik hetzelfde als een vrouw een leiding gevende positie geven, nu ben ik als man niet echt dominant dus misschien ligt het daarwel aan dat ik er geen probleem mee heb.
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
19-06-2019 07:27
Dat is ook wat je tegenwoordig leest en hoort op t.v. social media en tijdschriften.
Je jongeren van tegenwoordig zijn preutser dan vroeger!
niet preutser, wel later seks (ze zijn zich meer bewust van de gevaren EN vinden het minder belangrijk om het te doen, omdat 'iedereen het doet'. Juist door social media, weten ze, dat er grote groepen zijn, die nog even wachten.
Ze zijn wijs hoor, de jeugd van tegenwoordig
Alle reacties Link kopieren
Maar ook preutsheid komt meer terug. Vooral door de druk van social media. Als je topless zont maakt iedereen gelijk een foto van je.

Volgens mij heb ik ook eens gelezen dat door de multiculturele samenleving de preutsheid ook groter wordt. Je krijgt toch een mengeling van culturen waarbij je snel te bloot gekleed bent.
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
18-06-2019 21:40
Een vrouw kan zwanger raken wanneer ze zich laat neuken. En dat kan voor haar levensbepalende consequenties hebben, net als voor het kind dat ze eventueel als gevolg daarvan gaat baren. Dat is de enige reden dat de seksuele moraal van vrouwen anders beschouwd wordt dan die van mannen (okee, nog naast dat vrouwen geneukt worden en mannen neuken).

Je dissertatie is volkomen overbodig, TO. Niet heel zelden vraagt het om niets meer dan gezond verstand om te zien hoe dingen in elkaar steken.

En dat is dus weer die terminologie, die vrouwen wegzet als slet en dergelijke. Ze laat zich niet neuken, ze heeft seks. Net als de man waarmee ze dat doet. Dat klinkt veel gelijkwaardiger.

En als antwoord op de vraag: wanneer is een vrouw makkelijk? Nooit, altijd, maakt niet uit.
Later is nu
De pubers van nu zijn inderdaad preutser dan wij vroeger waren en ook het slutshamen komt nog regelmatig voor. Dus het aloude 'hij is stoer, zij is een hoer' geldt nog steeds (of weer eigenlijk) onder de jongeren van tegenwoordig. Wat dat betreft zijn we echt weer een paar stappen terug.
thanx schreef:
19-06-2019 07:16
Wij voeden onze dochter heel open- minded op qua sexuele ideeen.
Daar ben ik trots op. Het is geen taboe en dat moet men er ook niet van maken.
Als ze er straks aan toe is, hoop ik dat ze het doet omdat ze hetzelf wil. En dat ze er vooral van gaat genieten!
En ook dat ze eerst wat rondkijkt voordat ze zich vast legt.
Het maakt niet uit hoe open-minded je je kinderen / dochters opvoedt. Aan slutshaming liggen veel subtielere invloeden ten grondslag dan alleen een seksuele moraal. De objectivering van vrouwen bijvoorbeeld. Je kan nog zo open-minded zijn over seks. Als je bijvoorbeeld structureel een meisje duidt aan de hand van haar uiterlijk en een jongen aan de hand van zijn prestaties dan leer je kinderen een dubbele moraal, de basis voor slutshaming.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
19-06-2019 10:53
Het maakt niet uit hoe open-minded je je kinderen / dochters opvoedt. Aan slutshaming liggen veel subtielere invloeden ten grondslag dan alleen een seksuele moraal. De objectivering van vrouwen bijvoorbeeld. Je kan nog zo open-minded zijn over seks. Als je bijvoorbeeld structureel een meisje duidt aan de hand van haar uiterlijk en een jongen aan de hand van zijn prestaties dan leer je kinderen een dubbele moraal, de basis voor slutshaming.
Ook dat inderdaad. Zowel prestaties als uiterlijk worden boven karakter gezet. Dat werkt ook door buiten de seksuele context.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
19-06-2019 09:09
En dat is dus weer die terminologie, die vrouwen wegzet als slet en dergelijke. Ze laat zich niet neuken, ze heeft seks. Net als de man waarmee ze dat doet.
Ze hebben seks en zij laat zich neuken. Vrouwen hebben geen pik, nietwaar? Hij dringt in haar binnen, hij zou haar kunnen bezwangeren.

Dat is nogal anders voor hun beiden.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
19-06-2019 14:06
Ze hebben seks en zij laat zich neuken. Vrouwen hebben geen pik, nietwaar? Hij dringt in haar binnen, hij zou haar kunnen bezwangeren.

Dat is nogal anders voor hun beiden.
Die opmerking gaat niet over anatomie maar over de bijdrage die de mensen die seks hebben leveren. Je laten neuken impliceert een passieve rol. Alsof de vrouw geen inbrengt heeft, behalve dat ze akkoord is. Dát is het probleem. Het aandeel van de vrouw is veel groter dan alleen maar geen 'nee' zeggen. Ze is er niet om alleen af en toe in te stemmen met seks om een man te pleasen. Ze komt iets halen tussen de lakens; intimiteit, spanning, genot. En dat moet de man gaan leveren. En dat is zo eng voor mannen (en vrouwen) dat ze vrouwen liever die passieve homp vlees laten die alleen binnen allerlei maatschappelijke opgelegde kaders van deugdelijkheid mag instemmen met seks.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 19-06-2019 16:57
Reden: typo
8.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik las ''mannelijk'' i.p.v. ''makkelijk''. Had mij wel een leuker onderwerp geleken :hihi:
Wie wat wil die moet wat.
Vanzai schreef:
19-06-2019 14:06
Ze hebben seks en zij laat zich neuken. Vrouwen hebben geen pik, nietwaar? Hij dringt in haar binnen, hij zou haar kunnen bezwangeren.

Dat is nogal anders voor hun beiden.

Dat is, hoe kan het haast ook anders, natuurlijk weer onzin. Je verwart het gegeven dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen met de manier hoe je daar mee om kan gaan. Dat jouw manier wat beperkt is wil niet zeggen dat dit voor iedereen telt en wil zeker (gelukkig) niet zeggen dat dit representatief is voor de rest van de mensheid.

Vangt zij zijn pik dan? Steelt zij dan zijn zaad? Forceert zij zijn vaderschap? verliest hij zijn mannelijkheid in haar? Allemaal lulkoek. Ik weet zeker dat er momenten zijn geweest waarop jij triomfantelijk haar dacht te neuken terwijl jij degene was die genomen werd.
kindrebel schreef:
19-06-2019 10:53
Het maakt niet uit hoe open-minded je je kinderen / dochters opvoedt. Aan slutshaming liggen veel subtielere invloeden ten grondslag dan alleen een seksuele moraal. De objectivering van vrouwen bijvoorbeeld. Je kan nog zo open-minded zijn over seks. Als je bijvoorbeeld structureel een meisje duidt aan de hand van haar uiterlijk en een jongen aan de hand van zijn prestaties dan leer je kinderen een dubbele moraal, de basis voor slutshaming.
Zoals Simone de Beauvoir zo prachtig schreef: "Je wordt niet als vrouw geboren, je wordt tot vrouw gemaakt."
De verschillen tussen vrouwen en mannen zijn niet natuurlijk. Ze zijn niet aangeboren maar het resultaat van opvoeding en de maatschappij waarin het individu opgroeit. Zo schrijft zij in haar boek La deuxième sexe. De titel verwijst naar de plaats die de vrouw inneemt. Vrouwen worden gezien als tweederangs burgers, zij komen na de man die wordt gezien als eerste sekse.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
19-06-2019 14:33
Die opmerking gaat niet over anatomie maar aan de bijdrage die de mensen die seks hebben leveren. Je laten neuken impliceert een passieve rol. Alsof de vrouw geen inbrengt heeft, behalve dat ze akkoord is. Dát is het probleem. Het aandeel van de vrouw is veel groter dan alleen maar geen 'nee' zeggen. Ze is er niet om alleen af en toe in te stemmen met seks om een man te pleasen. Ze komt iets halen tussen de lakens; intimiteit, spanning, genot. En dat moet de man gaan leveren. En dat is zo eng voor mannen (en vrouwen) dat ze vrouwen liever die passieve homp vlees laten die alleen binnen allerlei maatschappelijke opgelegde kaders van deugdelijkheid mag instemmen met seks.

Precies
Een vrouw die zich laat neuken is in mijn ogen heel wat anders dan een vrouw die seks heeft. Passief versus actief. (saai versus lekker, maar dat kan ik natuurlijk niet bewijzen)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
broekrok schreef:
19-06-2019 14:58
Zoals Simone de Beauvoir zo prachtig schreef: "Je wordt niet als vrouw geboren, je wordt tot vrouw gemaakt."
De verschillen tussen vrouwen en mannen zijn niet natuurlijk. Ze zijn niet aangeboren maar het resultaat van opvoeding en de maatschappij waarin het individu opgroeit. Zo schrijft zij in haar boek La deuxième sexe. De titel verwijst naar de plaats die de vrouw inneemt. Vrouwen worden gezien als tweederangs burgers, zij komen na de man die wordt gezien als eerste sekse.

Mijn motto :-]
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
19-06-2019 14:33
Die opmerking gaat niet over anatomie maar over de bijdrage die de mensen die seks hebben leveren. Je laten neuken impliceert een passieve rol. Alsof de vrouw geen inbrengt heeft, behalve dat ze akkoord is. Dát is het probleem. Het aandeel van de vrouw is veel groter dan alleen maar geen 'nee' zeggen. Ze is er niet om alleen af en toe in te stemmen met seks om een man te pleasen. Ze komt iets halen tussen de lakens; intimiteit, spanning, genot. En dat moet de man gaan leveren. En dat is zo eng voor mannen (en vrouwen) dat ze vrouwen liever die passieve homp vlees laten die alleen binnen allerlei maatschappelijke opgelegde kaders van deugdelijkheid mag instemmen met seks.
:worship:
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
19-06-2019 14:33
Die opmerking gaat niet over anatomie maar over de bijdrage die de mensen die seks hebben leveren. Je laten neuken impliceert een passieve rol. Alsof de vrouw geen inbrengt heeft, behalve dat ze akkoord is. Dát is het probleem. Het aandeel van de vrouw is veel groter dan alleen maar geen 'nee' zeggen. Ze is er niet om alleen af en toe in te stemmen met seks om een man te pleasen. Ze komt iets halen tussen de lakens; intimiteit, spanning, genot. En dat moet de man gaan leveren. En dat is zo eng voor mannen (en vrouwen) dat ze vrouwen liever die passieve homp vlees laten die alleen binnen allerlei maatschappelijke opgelegde kaders van deugdelijkheid mag instemmen met seks.
Ja, wat zonde is dat hè
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Dit zemeltopic doet me denken aan die van ene EdmundBurke die hier enige tijd geleden actief was. Toevallig geen familie of jaarclubgenootje TO?
On-topic: vrouwen zijn NOOIT makkelijk.
Ook niet als het niet over seks gaat.
Alle reacties Link kopieren
ThunderassMan schreef:
19-06-2019 18:02
On-topic: vrouwen zijn NOOIT makkelijk.
Ook niet als het niet over seks gaat.

In combinatie met jouw motto :rofl:
Later is nu
Dreamer schreef:
19-06-2019 16:36
Mijn motto :-]
:high5:
Alle reacties Link kopieren
Er is wel degelijk een dubbele moraal.
Momenteel moeten vooral meisjes oppassen dat zij niet naakt in beeld verschijnen in filmpjes waar ze met een jongen aan de gang zijn. Híj komt er mee weg en zíj niet. Zij wordt neergehaald. Terwijl hij net zo goed de daad of wat dan ook verricht.
iones schreef:
19-06-2019 19:44
Er is wel degelijk een dubbele moraal.
Momenteel moeten vooral meisjes oppassen dat zij niet naakt in beeld verschijnen in filmpjes waar ze met een jongen aan de gang zijn. Híj komt er mee weg en zíj niet. Zij wordt neergehaald. Terwijl hij net zo goed de daad of wat dan ook verricht.
Daar komt ie niet mee weg
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
19-06-2019 19:44
Er is wel degelijk een dubbele moraal.
Momenteel moeten vooral meisjes oppassen dat zij niet naakt in beeld verschijnen in filmpjes waar ze met een jongen aan de gang zijn. Híj komt er mee weg en zíj niet. Zij wordt neergehaald. Terwijl hij net zo goed de daad of wat dan ook verricht.
Het enige bekende geval van zelfdoding na sexting betrof een jongen die van een flat sprong nadat er een filmpje van hem verscheen.....
jouw leven is een keuze

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven