Minnaartopic, deel 21.

31-07-2013 15:24 3002 berichten
Al 20 delen schrijven we over onze minnaars en alle heftige gevoelens die meespelen of juist niet. Hier mogen we schoftig genieten, mijmeren, zeuren over wel of geen contact en aftellen tot de volgende date.

Met andere woorden:

Kan jij een minnaar hebben zonder verliefd op hem te worden? Blijf jij met het grootste gemak hangen in het verlust stadium of liggen heftige gevoelens constant op de loer?

Dit topic is voornamelijk voor gelijkgestemden maar natuurlijk mag iedereen zich in de discussie mengen. Dit kan trouwens ook op een ander topic genaamd: "vind jij een SV ook zo vervelend?"

Kanttekening van mij: Ik zie graag dat de (vaste) schrijvers een avatar naast hun nick plakken. Zo houden we iedereen goed uit elkaar en blijven we lekker kleurrijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:JanJurk schreef op 09 september 2013 @ 18:00:

Een minnaar/ minnaressen relatie waarbij de nr 1 partners onwetend zijn is ook ontstaan door iets waardoor jaloers zijn ook redelijk gebillijkt kan worden. Beide partners hebben het vermogen om met een ander iets op te bouwen wat feitelijk exclusief is in een monogame relatie en zullen dus ook meer redenen hebben tot onzekerheid en jaloezie.Janjurk, ik heb sterk het vermoeden dat hier iets interessants staat, maar ik snap het echt niet. Zou je het toe kunnen lichten?
Ik wil geen stichtelijke woorden verspreiden op dit "wereldsche" forum Rooss. Jaloezie is zo oer als je het maar hebben kan. Mozes kwam de berg af met een aantal stenen tafelen waarin de heer hem had laten beitelen:

10.Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.

Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.

Dit gaat uiteraard over bezit in de context van dagen ver voor de seksuele revolutie waarbij vrouwen nog lang zo frivool niet waren als dat de mannen al gewoon waren. Maar het is ook best wel oer in die zin .

Liefde en houden van zijn gevoelens die alles te maken hebben met jaloezie. Het gaat over kwetsbaarheid en jezelf kwetsbaar op durven stellen door er juist over te praten. Ik ken geen enkel mens wat nog nooit jaloers is geweest overigens en dat kan al in hele kleine dingen zitten en het handelt niet altijd over liefde. Het kan ook zitten in aandacht, achtergesteld worden en verlegenheid. Het zit diep verweven in de waarden van mensen en het ontkennen van het bestaan ook. Ik denk zelfs dat iedereen jaloers te krijgen is door gedrag van een ander (al dan niet in scene gezet).

Als je hardop met me meedenkt en je laatste zin onder de loep legt Jaloezie steekt de kop op als er onbalans is in jezelf, als je onzeker bent, twijfelt. kan je jezelf een meer onzekere situatie voorstellen als in liefde en houden van?
@Vuilnisman, ik praat soms ook wel in raadselen en met heel veel woorden zeg ik:

Als je een ander (je nr 1) kan beduvelen door met een ander (nr 2) een relatie aan te gaan, weet je dat beide partijen het aandurven met een ander (al dan niet gebaseerd op seks) iets te beginnen. Het feit dat je ontrouw kan zijn en je nr 2 ook geeft aan dat je het al een keer gedaan hebt, dat maakt vaak heel onzeker en geeft het meer ruimte aan jaloezie.

Daarnaast hoe zou ik het vinden als mijn nr 1 iets met een ander begint zonder me daarover in te lichten, dan mag ik toch verdrietig, wantrouwend en ook bovenal jaloers zijn als ze een uurtje langer wegblijft uit de kroeg?
.
quote:barbarella70 schreef op 09 september 2013 @ 19:14:

Ben het eens met Rooss, jaloezie is echt iets anders. Ik heb het nooit gevoeld. Niet dat ik nu altijd zo zeker van mezelf ben (geweest), maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit iemand iets heb misgund.

Liefde is een basisemotie, zonder is er geen (goed) leven mogelijk.

En als er een wulpse wildvreemde vrouw jouw kerel gaat versieren waar jij met je neus bovenop staat in een overvolle kroeg met een boezem als Heeeidi (sorry) tegen hem aan gedrukt, je kerel het zich laat wel gevallen en jouw gevoelens en protesten daarover totaal negeert? Ben je dan niet jaloers?

En dan als overtreffende trap hij de week daarna er weer heen wil als jij dat niet wil? Ga je dan lekker slapen of lig je dan groen van jaloezie in de echtelijke sponde?
quote:JanJurk schreef op 09 september 2013 @ 18:00:Kijk eens wat het voor positieve dingen het verteld (over affectie), help elkaar door er over te praten en er niet tegen te vechten.Mijn ervaring is dat mijn emoties mij alles vertellen over wat ik wezenlijk wel/niet wil. Ik ben degene die wat van al mijn innerlijke belevingen kan leren. Ik ben er zelf verantwoordelijk voor al mijn 'onderstroming' te herkennen, erkennen en hanteren. Laat mij mijn emoties maar in alle rust met mezelf alleen (en zo nodig belangeloze buitenstaanders) verdragen, balanseren en nuanceren voordat ik overweeg ze te ventileren.

Het is me namelijk net iets te vaak overkomen dat een seksvriend voor/met mij de wirwar van emoties ging liggen duiden om me onder druk te zetten voor hem als echte partner te kiezen. "Wij hebben gevoel voor elkaar èn wij voelen elkaar aan in bed, wij zijn voor elkaar gemaakt dus jij hebt niets meer te zoeken bij je man".

Ik heb daardoor geleerd dat mijn emoties ook misbruikt kunnen worden om mij te manipuleren naar eigenbelang als ik zelf nog onzeker was wat die emotie mij nu kwam vertellen en die ander heel overtuigend kon lullen.

Bovendien is het risico mij te groot dat bij emotioneel gedoe waarvan de echte partner onwetend is en een info-achterstand door opbouwt de emotionele verbondenheid verplaatst van de echte partner naar de bedpartner. Ik wil een aanvulactie, geen inruil-actie
Zoals ik er nu over denk: nee. Ik gun hem van harte van alles, net zoals hij het mij gunt. Ik moet het nog ervaren, dat er iets gebeurt waar ik bij ben, misschien dat ik er dan wel anders over denk. Maar ik kan met mijn volle verstand en in alle eerlijkheid zeggen dat ik hem zijn plezier gun, zolang er tussen ons niets verandert.
@ Kipkluifje, het is zoals het persoonlijk ervaren wordt ook wat betreft de ontdekking en kennismaking met jezelf en jouw kant van jouw emoties. Helemaal gelijk. Ik sprak uit een totaal andere hoek die meer handelt over een situatie tussen twee mensen die van elkaar houden en samen met jaloezie willen dealen. Niets manipulatief mee bedoeld en al helemaal niet bedoeld als inruil-actie.
quote:Sensual_D schreef op 09 september 2013 @ 17:03:

[...]

een beetje jaloezie in moeilijke tijden als het gewoon niet lukt elkaar even te zien, even te spreken.. gewoon gezonde jaloezie. Anderen zullen dit wellicht niet eens als jaloezie herkennen.. Jaloezie is niet alleen negatief.

Iemand missen is al een vorm van jaloezieIs dat niet verlangen? Dat is toch geen jaloezie? Ik kan ook wel erg verlangen naar contact met mijn minnaar. Maar het maakt het niet zo dat ik zijn eigen partner dat contact niet gun. Ik ben niet jaloers op haar, dat zij veel meer tijd met hem doorbrengt. Dat zijn toch twee verschillende dingen?
@JanJurk ams mijn meisje versierd wordt waar ik bijsta heb ik daar geen moeite mee hoor, als zij zich er fijn bij voelt, prima.
quote:Sensual_D schreef op 09 september 2013 @ 14:28:

Emoties kun je niet onder no-go's scharen.. Acties en wat je tegen elkaar zegt wel, het "Wat doe je ermee" ..

Ja duh.. Daar gaat het hier toch ook om. Jaloezie die niet uitgesproken wordt of niet uit gedrag herkenbaar is, bestaat voor de minnaar dan toch ook helemaal niet? De no-go was toch ook het ervaren van jaloezie van de minnares?
quote:barbarella70 schreef op 09 september 2013 @ 20:03:

Zoals ik er nu over denk: nee. Ik gun hem van harte van alles, net zoals hij het mij gunt. Ik moet het nog ervaren, dat er iets gebeurt waar ik bij ben, misschien dat ik er dan wel anders over denk. Maar ik kan met mijn volle verstand en in alle eerlijkheid zeggen dat ik hem zijn plezier gun, zolang er tussen ons niets verandert.

Ik ga er geen wedloop van maken hoor Barberella Ik snap ook echt wel wat je bedoeld in wat je verteld en ik denk ook dat de ene mens de ander niet is. Je laatste zin zegt letterlijk alles "zolang er tussen ons niets veranderd" en daar zit denk ik ook de crux. Wat nu als je merkt dat je partner er anders in komt te staan?

Het is ook een soort van herhalen van zetten, ik denk dat dit ook echt een heel moeilijk onderwerp is met heel veel diversiteit en persoonlijke interpretatieverschillen.
quote:JanJurk schreef op 09 september 2013 @ 19:33:

@Vuilnisman, ik praat soms ook wel in raadselen en met heel veel woorden zeg ik:

Als je een ander (je nr 1) kan beduvelen door met een ander (nr 2) een relatie aan te gaan, weet je dat beide partijen het aandurven met een ander (al dan niet gebaseerd op seks) iets te beginnen. Het feit dat je ontrouw kan zijn en je nr 2 ook geeft aan dat je het al een keer gedaan hebt, dat maakt vaak heel onzeker en geeft het meer ruimte aan jaloezie.

Daarnaast hoe zou ik het vinden als mijn nr 1 iets met een ander begint zonder me daarover in te lichten, dan mag ik toch verdrietig, wantrouwend en ook bovenal jaloers zijn als ze een uurtje langer wegblijft uit de kroeg?

Ja maar ho ff. Nu praat je over een geheel andere situatie. Mijn nr.1 heeft er alle recht op om jaloers te zijn. Hij staat op nummer 1 bij mij en als hij het gevoel heeft dat hij tekort komt, dan mag hij mij zeker aanspreken daarop en zijn jaloezie kenbaar maken.

Maar voor mij staat een minnaar toch echt op een andere trede. Die mag gerust zeggen dat hij naar mij verlangt, of me vaker wil zien etc. Maar hij mag zijn jaloezie tov mijn eigen partner lekker voor zich houden. Simpel omdat het in mijn minnaarsrelatie geen ruimte voor is. Dat impliceert nl dat er geen evenwicht meer is in de relatie. En dat is niet de manier waarop ik een minnaarsrelatie wil hebben.
quote:JanJurk schreef op 09 september 2013 @ 20:06:Ik sprak uit een totaal andere hoek die meer handelt over een situatie tussen twee mensen die van elkaar houden en samen met jaloezie willen dealen.Oké, jij bedoeld twee mensen die openlijk een liefdesrelatie genieten?

Het lijkt mij namelijk nogal ondermijnend voor de echte relatie om met de geheime relatie te gaan werken aan de liefde-jaloezie wisselwerking, omdat het dan imo verwarrend is bij wie 't hart ligt en/of deze überhaupt nog wel thuis bij de echte partner is.
quote:Rooss4 schreef op 09 september 2013 @ 19:01:

JanJurk, hoe is het met jou? Hoe is het met 1, 2, 1,5?

Enige verandering aan de horizon of nog steeds op de wachtbank? Zit je hier nu weer vakkundig omheen te lullen JJ?
quote:SweetInez schreef op 09 september 2013 @ 20:11:

[...]

Ja duh.. Daar gaat het hier toch ook om. Jaloezie die niet uitgesproken wordt of niet uit gedrag herkenbaar is, bestaat voor de minnaar dan toch ook helemaal niet? De no-go was toch ook het ervaren van jaloezie van de minnares?Dat was mijn no-go ja.. Volgens mij haal je mijn post met die van een ander door elkaar.. Er werd geschreven dat jaloezie überhaupt een no-go was.. En dat spreek ik tegen.. Mag dat niet?
quote:Sensual_D schreef op 09 september 2013 @ 20:39:

[...]

Dat was mijn no-go ja.. Volgens mij haal je mijn post met die van een ander door elkaar.. Er werd geschreven dat jaloezie überhaupt een no-go was.. En dat spreek ik tegen.. Mag dat niet?Volgens mij schreef vuilnisman dat jaloezie in een minnaarsrelatie een no-go was. Mi ervaart de ander dat alleen als degene die jaloers is er iets mee doet. Als je dat stilzwijgt en altijd mooi weer speelt, dan zal je dat als de andere partij dus niet ervaren. Dus wil je überhaupt jaloezie in een minnaarsrelatie ervaren, dan moet de minnares er iets mee doen, toch? Dus lijkt me dat onderscheid een beetje kul. Als jij niks met je jaloezie doet, dan is het dus ook geen issue in een minnaarsrelatie (vind het nogal mierengeneuk, zeg maar..)
Hahaha SweetInezz, klopt ik ben daar ook wel goed in hè .

Nog even voor de goede orde, ik heb veel gepredikt uit eigen werk en eigen ervaring met mijn exnr 1 en toenmalig nr 2 waar ook wel eens jaloezie voorkwam toen de relatie tussen nr 2 en mij zich ging verdiepen. Uiteindelijk ben ik ook gescheiden. Mijn referentiekader is daardoor ook wel vertroebeld merk ik gaandeweg de discussie over jaloezie. Dat kwam ook omdat ik en nr 2 veel verder en dieper gingen als goed is voor een minnaar relatie. Dit is weer heel erg on topic trouwens .

Wachtbank vroeg je Rooss en SweetInezz in de herhaling... Dat is niet helemaal meer relevant hier, het is een soort van pluche zetel geworden en dat houten wachtbankje waar je een betonnen reet van krijgt en bovendien splinters je deel kunnen zijn is uit het zicht.

Ik ben er wel heel happy mee nu....

Sense! Ik volg je verhaal hier nog steeds, hoop alles behapbaar (al kan ik me dat ook heel anders voorstellen) xx
quote:innote schreef op 09 september 2013 @ 20:09:

@JanJurk ams mijn meisje versierd wordt waar ik bijsta heb ik daar geen moeite mee hoor, als zij zich er fijn bij voelt, prima.

Innote, ook niet als dat een bedreiging voor je relatie zou kunnen gaan vormen?

Ik kan er nog steeds niet in geloven dat er mensen zijn zonder jaloezie maar het kan ook gewoon mijn ego zijn dat weigert mensen gelijk te geven
quote:JanJurk schreef op 09 september 2013 @ 21:23:

[...]

Innote, ook niet als dat een bedreiging voor je relatie zou kunnen gaan vormen?

Ik kan er nog steeds niet in geloven dat er mensen zijn zonder jaloezie maar het kan ook gewoon mijn ego zijn dat weigert mensen gelijk te geven Ik ken haar goed genoeg om te weten dat als er een einde aan de relatie zou komen door dit geflirt, dat einde er ook was gekomen zonder dat.
.
Heidi, Heidi, Deine Welt sind die Berge - Heidi, Heidi, denn hier oben bist Du zu Haus'
quote:innote schreef op 09 september 2013 @ 21:28:

[...]

Ik ken haar goed genoeg om te weten dat als er een einde aan de relatie zou komen door dit geflirt, dat einde er ook was gekomen zonder dat.Dat begrijp ik, maar gaat voorbij aan de vraag. Heb je dan nóg geen jaloerse gevoelens als dat zo voor je neus en wellicht stiekem in een andere setting zonder jouw bijzijn zou kunnen gebeuren?
Heeeidi, even buiten je weelderige boezem om . Die stichtelijke woorden mag je ook gerust met een korrel zout nemen. Dat gaat me meer om het oer van Rooss een loer te draaien en is dus met een knipoog bedoeld.

Verder geef je met je post aan wel jaloers te kunnen zijn toch? Het heeft niet te maken met wat je ermee doet maar wel dat je het kan zijn (hoe verwerpelijk je het ook vindt). Mooi trouwens hoe je aangeeft dat het een soort van intuitie is die alarm slaat... denk dat je daarmee de spijker op zijn kop slaat. Daarnaast is intuitie juist iets wat gebaseerd is op wat de ander ervan maakt in t koppie en dus jouw deel waar je weinig controle op hebt. Dat maakt het volgens mij zo onbeheersbaar dat mensen er ook echt gesjochte van raken....
.
Heidi, Heidi, Deine Welt sind die Berge - Heidi, Heidi, denn hier oben bist Du zu Haus'
quote:JanJurk schreef op 09 september 2013 @ 21:47:

[...]

Dat begrijp ik, maar gaat voorbij aan de vraag. Heb je dan nóg geen jaloerse gevoelens als dat zo voor je neus en wellicht stiekem in een andere setting zonder jouw bijzijn zou kunnen gebeuren?

Nee, zij is een zelfstandig iemand, en wat wij samen hebben is mooi, maar sluit niet uit dat zij ook gevoelens heeft van hetzij plezier, hetzij meer.

En daar waar het zwaartepunt ligt daar kiest ze voor in het dagelijks leven, ga ik van uit. Een relatie is een balans tussen daar waar je hart het meest ligt, en de dingen die je verder beleeft, in mijn ogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven