Nuvaring: wel/geen MAP

06-04-2013 14:24 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik begrijp er namelijk niet zoveel meer van.

Momenteel zit ik in mijn 2e week van de nuvaring. Gisteravond ben ik vergeten m'n ring weer terug te doen, ik heb wel gemeenschap gehad. Inmiddels heb ik de ring weer terug gedaan maar hij is langer dan 3 uur eruit geweest.

In de bijsluiter staat: doe de ring zsm weer in, en gebruik 7 dagen een ander voorbehoedsmiddel.

In mijn eerste week is de ring er onafgebroken ingebleven.

Moet ik nu wel of niet een MAP gebruiken?

Ook heb in al een aantal dagen last van doorbraakbloedingen, ik denk zelfs dat ik op dit moment mijn 'echte' menstruatie door de nuvaring heen heb.
7 dagen condooms gebruiken volstaat. Je kan de ring ook gewoon laten zitten tijdens gemeenschap.

Ring je toevallig door? Zonder stopweek in te lassen? Dan kan dat van die dorbraakbloedingen wel kloppen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij een kwestie van logisch nadenken

Ring eruit gehad en na een paar uur (> 3 uur) er weer in.

Die tijd zorgt er niet voor dat er een eitje kan rijpen en er een eisprong is (en dat is wel noodzakelijk om zwanger te worden van de seks die je gister hebt gehad)

Maar je hormoonspiegel is wel anders dan als je de ring optijd had ingedaan. Daarom wordt er geadviseerd door de fabrikant om in dit soort gevallen de komende 7 dagen seks te hebben met een condoom. Omdat er theoretisch nu wel een eisprong kan plaatsvinden (in de komende dagen dus).

In dit soort gevallen lijkt het me verstandig om de huisarts (of de dienstdoende) te bellen. Beter dan onnodig de MAP te slikken (zo lekker spul is dat niet) of een risico te laag in te schatten.

Het bloedverlies lijkt me een doorbraakbloeding, komt vaker voor. Zie bijsluiter
Je bent zelf een theepot
Ik begrijp die 7 dagen condoom gebruiken inderdaad wel, maar ik heb gemeenschap gehad in die uren dat ik geen nuvaring in had.

Daarom dacht ik, misschien moet ik nu wel de MAP nemen. Dat staat nergens vermeld.

Ik ring inderdaad door
Als er de komende dagen (vandaag of morgen) een eisprong plaatsvindt, zouden er in theorie nog enkele levende zaadcellen aanwezig kunnen zijn. Of zie ik dat verkeerd?
quote:waterfall06 schreef op 06 april 2013 @ 14:44:

Ik begrijp die 7 dagen condoom gebruiken inderdaad wel, maar ik heb gemeenschap gehad in die uren dat ik geen nuvaring in had.

Daarom dacht ik, misschien moet ik nu wel de MAP nemen. Dat staat nergens vermeld.

Ik ring inderdaad door Als je doorringt, zit je zeg maar non-stop in je 3e week. Je had dus nu ook een stopweek kunnen nemen. Ook ben je de komende 7 dagen weer gewoon beschermd en hoef je dus geen condooms extra te gebruiken. Je hebt als het ware nu een stopweek van een paar uur genomen.
quote:meryan schreef op 06 april 2013 @ 16:32:

Als er de komende dagen (vandaag of morgen) een eisprong plaatsvindt, zouden er in theorie nog enkele levende zaadcellen aanwezig kunnen zijn. Of zie ik dat verkeerd?Heb je nu nog niet de huisarts(enpost) gebeld?
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven