Ongewenste seks?

05-10-2012 23:15 216 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva-forummers,

ik zou het erg waarderen als jullie zouden meedenken over het volgende:

Ik ken een man met wie ik af en toe naar bed ga. Alles prima, we willen allebei geen vaste relatie (in ieder geval niet met elkaar) en weten wat we aan elkaar hebben.

Vannacht kwam hij onverwachts langs en ik was niet in de stemming. Moe, druk op werk, een beetje ziek, problemen in de familie enzovoorts. Ik heb hem wel gewoon binnen gelaten want ik verwachtte absoluut geen problemen maar heb wel meteen gezegd dat het hem vanavond niet ging worden. Vond hij prima, we zijn gewoon in bed gaan liggen en ik wilde rustig gaan slapen. Tot hij dus wel seksueel begon, strelen en dergelijke, en ik nogmaals zei geen zin te hebben, vanavond niet in ieder geval. Hier had hij echter geen boodschap aan en het eindigde ermee dat we het toch gedaan hebben, onder dwang van hem. Het ging heel snel, voor ik het wist was het voorbij. Ik heb wel tijdens de seks nogmaals gezegd dat ik niet wilde.

Ik ben nu erg in de war en weet niet wat ik moet denken. Heb hem zelf binnen gelaten in mijn huis maar ben wél duidelijk geweest over dat ik niet wilde. Maar ik ben wel vaker met hem naar bed geweest en ben niet gewond geraakt ofzo.
Ik ben ook ruim 45kg zwaarder als mijn vrouw, maar zelfs als wij echt wild tekeer gaan zie ik geen blauwe plekken op haar armen.

Ik zou er toch eens goed over na denken om naar de politie te stappen. Dit soort dingen worden echt serieus genomen.
Het is een grote schoft en het lijkt me een heftige gebeurtenis, maar ik zou bij jezelf echt goed nadenken wat je zelf voelt. Iedereen hier kan wel van alles roepen, maar uiteindelijk is het toch je eigen gevoel wat hier de doorslag moet geven.

Voel je je echt zwaar misbruikt cq. verkracht, dan kun je overwegen om aangifte te doen maar dan ga je goed door de mangel bij de politie en blijft het uiteindelijk zijn woord tegen het jouwe. Of hij uiteindelijk veroordeeld zal worden is onzeker en het is de vraag of jij dit intensieve traject in wilt.

Voel je je alleen zwaar pissig en verdrietig omdat een scharrel je grenzen niet heeft gerespecteerd en kun je dit van je af zetten met een boze mail en het uitbannen van deze gast uit je leven, dan lijkt me dat een makkelijkere oplossing...
quote:sunflower001 schreef op 06 oktober 2012 @ 13:46:

Het is in dit geval belangrijk wat TO voelt en denkt over de situatie. Ze twijfelde of er sprake was van verkrachting. Ik hoop dat ze het zsm kan verwerken.Je had sowieso eerst even de eerdere pagina's moeten lezen voordat je jouw reactie plaatste, TO had daar namelijk al wat meer details gegeven.
quote:sunflower001 schreef op 06 oktober 2012 @ 13:28:

Waar ik ook bang voor ben is dat de politie alleen een melding ervan maakt, maar TO hierdoor in de problemen komt. Bijvoorbeeld dat die man haar gaat bedreigen ofzo. Hij is ook veel sterker en groter zegt ze!Ik denk dat Hellogoodbye kan inschatten hoe die man verder zal reageren; zij kent hem immers. Mocht ze toch het gevoel hebben dat die man gewelddadig wordt, zou ze expliciet aan de politie kenbaar maken dat ze zich door hem bedreigd voelt, nu ze die aangifte of melding doet. Als ik haar was hield ik dat t.o.v. hem stil, tot na zijn arrestatie.
World of Warcraft: Legion
Ik denk dat ik wel begrijp waarom vooral vrouwen de neiging hebben de "schuld" bij het slachtoffer te leggen. Je hebt niet duidelijk genoeg aangegeven dat je niet wilde, je hebt niet hard genoeg gevochten, eerder wilde je wel seks met hem etc.

Als je zo denkt kun je namelijk werkelijk geloven dat het jou nooit zal overkomen. Jij zou immers anders reageren, op de goede manier en daarom gaat het dan heel anders en wordt je niet verkracht. Dat voelt veilig.

Helaas werkt dat natuurlijk niet zo, sommige mannen zijn gewoon eikels. Waaronder de lulhannes die TO heeft verkracht.
quote:cellista schreef op 06 oktober 2012 @ 18:08:

Ik denk dat ik wel begrijp waarom vooral vrouwen de neiging hebben de "schuld" bij het slachtoffer te leggen. Je hebt niet duidelijk genoeg aangegeven dat je niet wilde, je hebt niet hard genoeg gevochten, eerder wilde je wel seks met hem etc.

Maar hebben sommige mannen deze redenatie ook niet? (Ik zelf denk namelijk niet; ik denk vooral zoals de meerderheid hier denkt)

Ook ik denk dat Hellogoodbye meer dan eens zowel verbaal ("nee" zeggen) als non-verbaal (van zich afduwen) geweigerd heeft. Een man kan trouwens wel sterker zijn dan een vrouw, maar kan wel waarnemen of de vrouw bij het wegduwen kracht uitoefent.
quote:hans66 schreef op 06 oktober 2012 @ 18:55:

[...]

Maar hebben sommige mannen deze redenatie ook niet? (Ik zelf denk namelijk niet; ik denk vooral zoals de meerderheid hier denkt)

Ook ik denk dat Hellogoodbye meer dan eens zowel verbaal ("nee" zeggen) als non-verbaal (van zich afduwen) geweigerd heeft. Een man kan trouwens wel sterker zijn dan een vrouw, maar kan wel waarnemen of de vrouw bij het wegduwen kracht uitoefent.

Dus wegduwen en nee zeggen is niet genoeg, volgens jou?

Kracht kan afnemen door alcohol, schrik/angst en het feit dat je moeilijk kan bewegen als je ligt of wordt vastgehouden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:dreamer schreef op 06 oktober 2012 @ 10:50:

Ik kan me hier echt zó kwaad over maken, dat zelfs vrouwen dit bagatelliseren. "Ooh.. ging het zó.. nee, dan ben je niet verkracht, dan is iemand gewoon wat over je grenzen gegaan en voel je je gebruikt.. " Wat denk je dat verkrachting is? En waarom denk je dat vrouwen dit maar moeten accepteren? Omdat het gewoon zo vaak gebeurt? Is dat geen reden om er júist actie tegen te ondernemen?

En als vrouwen dit maar blijven bagatelliseren, geef je deze mannen dan geen vrijbrief om ermee door te gaan? Als vrouwen zelfs al zeggen dat het niet zo erg is en het slachtoffer niet zo moet zeuren?

Echt.. Nou idd, ik kan er met m´n pet niet bij...
quote:sunflower001 schreef op 06 oktober 2012 @ 13:28:

Ik herhaal nog een keer, wellicht heb ik het verkeerd verwoord. TO heeft niks fout gedaan. Zij heeft gereageert als heel veel vrouwen. Het is ook met geen woord goed te praten wat haar is overkomen. Uit de posts wordt duidelijker dat het echt wel op te merken was dat ze het niet wilde. Ik had enigzins nog het idee dat die man misschien wel dacht: ze zegt wel nee, maar het kan misschien toch. Hele verkeerde gedachten, maar er zijn mannen die denken dat een vrouw naderhand in de stemming kan komen. Ik wil niet naar overkomen en bedoel helemaal niet dat TO schuldig is of wat dan ook. Dit wil ik benadrukken! Ik zou wensen dat die man heel erg gestraft wordt! Zo te horen heeft ze wel bewijs en hoop dat er echt iets mee gedaan wordt! Waar ik ook bang voor ben is dat de politie alleen een melding ervan maakt, maar TO hierdoor in de problemen komt. Bijvoorbeeld dat die man haar gaat bedreigen ofzo. Hij is ook veel sterker en groter zegt ze!

LEES dan ook eerst al haar posts voordat je gaat zitten oordelen en bagatelliseren. En dat het moeilijk te bewijzen is, dat weten we allemaal, maar is dat een reden om het dan maar af te doen met een 'Foei, niet meer doen hoor!'? Het gaat niet alleen om jou, maar ook om toekomstige slachtoffers.

Bah. Hoe haal je het in je hoofd om iemands situatie zo te onderschatten.
Ik denk dat voor heel veel mensen (en dus ook vrouwen) verkrachting een 'ver van hun bed show' is. (Gelukkig maar, ben ik geneigd te zeggen), die zij vooral associëren met enge, vreemde mannen op straat, de bosjes ingetrokken, slaan en geweld etc.

Helaas wijze de keiharde cijfers uit dat de meeste gevallen van verkrachting gepleegd worden door bekenden, vaak gewoon in een huiselijke sfeer. Gepleegd door mannen die deze vrouwen zèlf binnen hebben gehaald. Vaak zelfs gewoon in hun bed hebben uitgenodigd.

Ergens snap ik de verwarring dus wel, ook van degenen die het overkomt (Is dit nu verkrachting of niet???). Verkrachting is dan ook een zwaar beladen woord en een ervaring waarvan je hoopt dat het je nooit overkomt.

Maar het bagatelliseren is absoluut de verkeerde reactie. Nooit mag je ongewenste seks vergoelijken, nooit jezelf de schuld geven, nooit het jezelf verwijten. Laat staan dat je dat voor een ander doet!

Wat hellogoodbye met deze ervaring doet, is ze natuurlijk vrij in. Ook of ze aangifte of melding doet. Maar ik hoop in elk geval dat ze de feiten erkent. Hoe pijnlijk ook. Want niet erkennen, is jezelf verloochenen en je integriteit ontkennen. En daarvoor ben je te waardevol. Als vrouw. Als mens.

Ik vraag me af of al die mensen die zeggen dat het een gevalletje "over grenzen heengaan" is en dat TO het maar beter kan vergeten en vooral geen aangifte moet doen dat ook zouden zeggen als ze bijvoorbeeld op straat overvallen was maar de aanvaller haar tas niet te pakken had gekregen. Seksueel geweld is de enige misdaad die nog steeds wordt gebagatelliseerd. Door zowel mannen als vrouwen. Ik las zelfs een reactie waarin werd gezegd dat sommige mannen nu eenmaal niet helemaal helder denken als ze opgewonden zijn. Welnu, als er zelfs geen lampje gaat branden als er iemand huilend onder je ligt en vraagt of je alsjeblieft kunt stoppen, dan is er iets serieus mis met je. En daarom heeft TO wat mij betreft alle reden om naar de politie te stappen. Misschien zullen die haar vertellen dat vervolging moeilijk zal worden, en hoe dan ook is het geen wondermiddel dat alles zal oplossen. De verwerking zal ze zelf moeten doen, welke beslissing ze ook neemt. Maar dat is geen reden om haar dan maar aan te raden het erbij te laten zitten. Door dat soort adviezen komen verkrachters nog altijd weg met hun daden.
quote:viva-amber schreef op 06 oktober 2012 @ 19:36:

Dus wegduwen en nee zeggen is niet genoeg, volgens jou?

O, zeker wel!! Één "nee" zou al genoeg moeten zijn. Wie na één "nee" doorgaat is al een hufter.

quote:Kracht kan afnemen door alcohol, schrik/angst en het feit dat je moeilijk kan bewegen als je ligt of wordt vastgehouden.Ik heb dan ook liever geen seks met een vrouw die niet bij haar volle verstand is.
Ik mag hopen dat je met 'liever geen' bedoelt: 'nooit'
Als ik de berichten van Schouderklopje en Zonnebloem lees, vraag ik me af of jullie het hele gebeuren niet bagataliseren om het voor jezelf wat beter te behappen te houden.

Zoals Schouderklopje zegt dat ze als ze heel kwaad is wel een kerel van 40 kilo zwaarder en een stuk sterker haar huis uit zou slaan: tja, ik kan me voorstellen dat je dat graag wilt geloven. Maakt het nog niet waar. Maakt het bovendien voor TO niet anders, wat er gebeurt is.

Ik schrik van de reacties waarin de verkrachting wordt genuanceerd door sommigen. Echt heel heftig dit!

TO: veel sterkte en wijsheid in je beslissingen.
Wat eten we vanavond?
Mooi geschreven, Hello Goodbye.
Wat eten we vanavond?
quote:Mieomij schreef op 06 oktober 2012 @ 20:54:

Ik mag hopen dat je met 'liever geen' bedoelt: 'nooit'Ik bedoel in beschonken toestand. Dan is seks riskant. Je weet nooit precies of ze wel wil. Als ze bij haar volle verstand is, weet ze dat wel.
quote:makreel schreef op 06 oktober 2012 @ 21:02:

Als ik de berichten van Schouderklopje en Zonnebloem lees, vraag ik me af of jullie het hele gebeuren niet bagataliseren om het voor jezelf wat beter te behappen te houden.

Zoals Schouderklopje zegt dat ze als ze heel kwaad is wel een kerel van 40 kilo zwaarder en een stuk sterker haar huis uit zou slaan: tja, ik kan me voorstellen dat je dat graag wilt geloven. Maakt het nog niet waar. Maakt het bovendien voor TO niet anders, wat er gebeurt is.Zij vergeet gewoon dat mannen doorgaans fysiek sterker zijn dan vrouwen. Een kerel sla je als vrouw niet zomaar het huis uit.

Zoals Schouderklopje zegt dat ze als ze heel kwaad is wel een kerel van 40 kilo zwaarder en een stuk sterker haar huis uit zou slaan: tja, ik kan me voorstellen dat je dat graag wilt geloven. Maakt het nog niet waar. Maakt het bovendien voor TO niet anders, wat er gebeurt is.

Inderdaad. Iedereen denkt en hoopt wellicht dat ze de (daad)kracht hebben om op het beslissende moment de potentiele verkrachter te weren.

De praktijk is anders en dat heeft niks met (daad)kracht te maken. Heel veel vrouwen zijn zo overdonderd door de acties van degene die seksueel over hun grenzen gaat dat ze amper geloven dat het hen gebeurt...

'Hé tot-voor-even-leuke-man, wat doe je nou? Wacht effe, mis ik wat? Heb ik het niet duidelijk gemaakt? Waarom ga ie nou door? Moet ik wat doen? Of doe ik te moeilijk? Wat doe hij als ik....'

Vrouwen staan, totaal onvoorbereid, voor immense dilemma's. Vragen buitelen door hun hoofd, signalen verwarren en verlammen. En dit allemaal in split seconds. In hun eigen huis. In hun eigen bed. Met degene die ze zo vertrouwden dat hij in hun huis, in hun bed mocht zijn. Als ze op hun allerkwetsbaarst zijn.

En dan is voorbij. Blijven ze achter met hun vragen. Hun verwarring. Schaamte. Verwijten. En ja, ook woede. Maar wat moet je daarmee? Achteraf. En een deel van die woede betreft henzelf. Hadden ze maar...

Het is zo makkelijk te bedenken wat je zal doen, als het jou treft. Er zijn vast wel vrouwen die de signalen wèl in daadkracht om kunnen zetten, maar laten we eerlijk zijn: je weet nooit wanneer het je overkomt, wie dat doet en hoe en òf je op dat moment de helderheid hebt om de signalen te interpreteren èn er onmiddellijk adequaat op te reageren èn voldoende kracht te hebben om een verkrachting af te wenden.

Geen vrouw hoeft het zichzelf te verwijten als dat niet lukt. Ze heeft er immers niet om gevraagd. En niemand heeft het recht haar dit aan te doen. Laat dat voorop staan.
quote:bliksemse_bende schreef op 06 oktober 2012 @ 21:52:

[...]

Geen vrouw hoeft het zichzelf te verwijten als dat niet lukt. Ze heeft er immers niet om gevraagd. En niemand heeft het recht haar dit aan te doen. Laat dat voorop staan.Ik ga niet je hele bericht quoten want dat leest zo lastig, en ik heb er normaal gesproken een hekel aan als mensen iemand anders alleen quoten om te zeggen dat ze het ermee eens zijn, maar je verwoordt in deze post precies wat ik denk, alleen gestructureerd.
Ik zou kappen met die gozer!!

Nee is nee, dus wat is daar niet duidelijk aan???

Vooral omdat je het een paar keer hebt aangegeven...
quote:dgdgdg schreef op 06 oktober 2012 @ 22:02:

Ik zou kappen met die gozer!!

Nee is nee, dus wat is daar niet duidelijk aan???

Vooral omdat je het een paar keer hebt aangegeven... ik denk niet dat HelloGoodbye nog verder met hem wil hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dank voor alle reacties, het meedenken en de tips die gegeven worden.

Ik zie dat er hier een hele discussie is losgebarsten, ik zal er nu niet verder op ingaan maar het gaat op zich prima met me. Toch nog even een reactie omdat ik niet zo'n TO wil zijn die ineens verdwenen is.

Ze schrijft in haar post dat het heel snel ging en voordat ze het wist voorbij was. Ook schrijft ze dat ze NIET gewond is. En toen het afgelopen was huilde ze. Ik heb de posts wel degelijk gelezen! Hierop baseerde ik mijn mening. Verderop lees ik wel dat ze blauwe plekken heeft opgelopen doordat hij haar hardhandig heeft vastgehouden. Ik verwijt haar nogmaals niks, het had net zo goed mij kunnen overkomen! Als ik die indruk heb gemaakt mijn excuses. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat sommige mannen echt maar dan ook echt lomp kunnen doen. In dit geval. Het is niet goed te praten. Ik wil TO veel sterkte toewensen en ben blij om te horen dat het beter gaat.

Dat heb ik nooit gezegd. Een kerel die 40 kilo zwaarder is krijg ik mijn huis niet uitgemept. Maar vaak zal dat niet nodig zijn. De meeste kerels krijg je ook wel weg door goed pissed of te worden. Daar heb je je fysiek niet voor nodig.
quote:hans66 schreef op 06 oktober 2012 @ 21:21:

[...]

Zij vergeet gewoon dat mannen doorgaans fysiek sterker zijn dan vrouwen. Een kerel sla je als vrouw niet zomaar het huis uit.Nee, dat weet ik ook wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven