periodieke onthouding

18-10-2013 02:08 35 berichten
Zo heet dat toch?

Hoe onbetrouwbaar is dat nou echt? Ik en m'n vriend hebben een grote hekel aan condooms, en ik verdraag andere anticonceptie niet goed. Krijg er stemmingsproblemen van, en van de nuvaring raakte ik mijn libido kwijt.

Ik had gisteren de laatste dag van m'n menstruatie, morgen komt hij langs. We kunnen nu toch gewoon veilig seks hebben zonder condoom, want het is onmogelijk dat ik nu al een eisprong gehad heb toch?
Ik was binnen twee jaar zwanger, net als de andere 40% van de mensen die dit doen. Wij wisten gelukkig dat als er een kindje zou komen wij er heel erg blij mee zouden zijn. Anders moet je dit echt niet doen!
Periodieke onthouding (Betrouwbaarheid: 80-95%, afhankelijk van de nauwkeurigheid en de regelmaat van de cyclus)

**

Dat betekent dat van de 100 vrouwen die aan periodieke onthouding doen, er zeker 5 tot 20 zwanger worden. Niet heel erg betrouwbaar dus als AC.

http://www.blixum.nl/show ... =124&cat_id=32&art_id=529
Het bijzonder is de gedachte dat je nu nog geen eisprong kan hebben. Dat weet je altijd pas achteraf. Kan zomaar zijn dat je lichaam besluit dat het anders dan anders de cyclus doormaakt, en dan?

Dit is best een goede AC, maar alleen als je het niet erg vindt om zwanger te worden. WIl je dat (nog) niet, dan zou ik als ik jou was hier toch echt niet op vertrouwen.
Periodieke onthouding heeft een pearl score tussen de 2 en 47. Dat betekent dat van de 100 vrouwen die dit gebruiken er tussen de 2 en 47 zwanger zijn binnen een jaar. Afhankelijk van de methode die je gebruikt. Het lastige is dat iedereen op een ander moment in haar cyclus ovuleert. Het lijkt me het betrouwbaarst (of beter gezegd het minst onbetrouwbaar) als je het combineert met ovulatietesten en iedere dag temperaturen.

Wij waren binnen een half jaar zwanger met periodieke onthouding. Achteraf bleek dat conceptie waarschijnlijk op dag 9 van mijn cyclus plaatsgevonden heeft. Dat kan dus blijkbaar toch wel. Ik zou periodieke onthouding alleen aanraden als een baby gewenst en welkom is. Wij wilden nog een paar maandjes wachten om nog wat praktische dingen te doen, maar die hebben we van harte uitgesteld toen de kleine zich aandiende.
Ik zweer erbij, doe het al 6 jaar zo! maar je moet natuurlijk wel he eigen lichaam goed kennen, je periodes en eisprong bijhouden en uiteraard een vriend hebben die niet per se elke keer klaar hoeft te komen of per se elke keer in je wilt komen.
Als je een persona gebruikt, is het redelijk veilig. Maar ook dan geldt: je lichaam is gemaakt om kinderen te krijgen. Best kans dat er eens een vroege of late eisprong bij gaat zitten waardoor je toch zwanger raakt.
Alle reacties Link kopieren
Zou je blij zijn , mocht je toch zwanger raken?

Anders dit dus echt niet doen, Het is absoluut niet veilig. Kan je zelf ook wel nagaan neem ik aan.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik had een keurige cyclus van 28 dagen en ging ervan uit dat ik op dag 14 mijn eisprong had. Toen ik, heel bewust, zwanger werd kwam ik erachter dat mijn eisprong op dag 9! was geweest. 2 dagen na mijn menstruatie dus......

Ik zou het er niet op gokken.
Heb je alles al geprobeerd zoals 'n mirena of 'n implanon?

Zou anders voor sterilisatie gaan, want het gaat geheid 'n keer mis en dan zit je met de shit. Natuurlijk is het niet veilig om het zonder anticonceptie te doen, het is Russisch roulette.
De types afscheiding goed kennen (de vruchtbare en de niet-vruchtbare afscheiding), je temperatuur bijhouden en dan lukt het wel.

Als je Engels goed is, raad ik je het boek "Taking charge of your fertility" aan. DE bijbel als het aankomt op de Fertility Awareness Method.
Bespreek het eens met je huisarts.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Iedereen die vindt dat het wel kan als je (bijv) je eigen lichaam goed kent houdt er blijkbaar geen rekening mee dat je helemaal niet weet hoelang het zaad van je partner blijft leven. Dat kan tot wel 5 dagen zijn (als het heel goed zaad is). En dan kom je er dus niet als je bijv op je afscheiding let, omdat dat zo'n 2 dagen voor je eisprong verandert.

Ik sluit me aan bij degenen die zeggen dat het een 'prima' methode is als je het niet erg vindt als je 'per ongeluk' toch zwanger raakt.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Inderdaad wat hierboven wordt gezegd. Ik was vrij snel zwanger toen we dachten dat we het vlak na mijn menstruatie wel zonder condoom konden doen... Eisprong was (vermoedelijk) een week eerder dan verwacht. In ons geval was het kind welkom (gewoon iets eerder dan 'gepland'), maar ik weet niet hoe jullie daar in staan. Als je nu echt geen kinderen wilt, zou ik het absoluut niet zo doen.
Mijn zoon is 'gemaakt' de dag na m'n menstruatie. Ik had voor die tijd een cyclus van 5-8 weken.

Ik geloof niet zo in de veiligheid en betrouwbaarheid van periodieke onthouding.
Later is nu
Als jij je ruim twee weken (bij een cyclus van 28 dagen) periodiek kunt onthouden, zou je het kunnen overwegen. Moet je wel precies weten wanneer je eisprong is (temperaturen, billingsmethode, ovulatietesten. Een dag na je eisprong is er niets meer aan de hand, want eitje is niet meer te bevruchten. Maar alles voor je eisprong is Russisch roulette. Niet alleen kun jij je eisprong eerder hebben, het sperma van je vriend kan in je baarmoeder een aantal dagen blijven leven. Ik zou het risico niet nemen.
Waar zit de any-key?
Neem een koperspiraaltje. Geen hormonen.
Mijn vriend en ik doen het al een jaar zo. We gebruiken condooms op de meest onveilige dagen. Tot nu toe ben ik elke maand ongesteld geworden. Wel hebben wij heel duidelijk naar elkaar uitgesproken dat als ik zwanger raak het kindje zeer welkom is.
Daar kom je vanzelf achter.
Herman Finkers zei ooit:

Periodieke onthouding als anticonceptie wil wel, mits men aan drie zeer strenge voorwaarden voldoet:

1. De vrouw moet een zeer regelmatige cyclus hebben.

2. Je moet goed kunnen rekenen.

3. En je moet gek zijn met kinderen.
Periodieke onthouding werkt niet. Hebben mijn ouders geprobeerd.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Waarom denk je dat de pil is uitgevonden.

Dat is echt niet omdat periodieke onthouding zo goed werkt.
Condooms, ladycomp, persona, periodieke onthouding, nfp: allemaal vreselijk onbetrouwbaar. Google maar eens op pearl index.

Dus ik sluit me aan bij Herman Finkers.
Periodieke onthouding was/is de enige anticonceptiemethode die toegestaan werd/wordt door de RK kerk. Dat zegt al genoeg lijkt me.
Ik heb op cd 6 seks gehad en de bevruchting was achteraf berekend zo'n 2-3 dagen later. De boekjes zeggen dat dat niet kan. Maar heb toch echt 'n prachtig kind! Ik denk dus niet dat periodieke onthouding werkt voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven