seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:kadanz schreef op 07 augustus 2014 @ 12:30:

[...]

Ze is tegen een situatie aangelopen die op meerdere manieren bekeken kan worden, en niet in eerste instantie een seksistische. Als zij dat seksistisch ervaren heeft dan kan ze uitleggen waarom.

Het probleem is dat jullie geen tegenspraak dulden. Jullie klagen ergens over, alleen jullie mening geldt. En vrouwen hebben volgens jullie gewoon gelijk als het om seksisme gaat.

Schaf Zwarte Piet dan ook per direct af als er nooit discussie mogelijk is met een gediscrimineerde.

Overigens gaf ik zelf ook in mijn eerste post al toe dat mijn ervaring niet direct seksistisch of discriminerend genoemd kan worden, en in mijn latere post nuanceer ik dit verder.

Ik ben het met Rosanna eens dat ervaringen vaak in twijfel getrokken worden waar dat vervelend is, maar hier heb ik oprecht zelf de ruimte opzettelijk gecreëerd.

Ik sta wel volledig achter Rosanna's punt dat het te vaak uiterlijk is waar tov vrouwen als eerste over gepraat wordt. En ja, dat vind ik ook vervelend als het vrouw tegen vrouw is.
Loquase, mwcactus, dank, dank. Ik ben blij dat jullie nog aan het principe "ere wie ere toekomt" doen.
quote:UCchick1990 schreef op 07 augustus 2014 @ 12:28:

Ik vind mijn eigen voorbeeld zelf een lastige.

Ik vond het vervelend omdat ipv smalltalk over het weer er smalltalk over mijn uiterlijk werd gemaakt. Ik zou zelf bijvoorbeeld geen commentaar hebben op de kleur van iemands stropdas oid, en ik kreeg het gevoel dat eenzelfde opmerking niet gemaakt zou worden bij een man. Maar, dit is persoonlijk. Voor mij was het in eerste instantie een onhandige opmerking in een poging tot smalltalk. Pas zodra duidelijk werd dat er meer speelde en er dus een context bij kwam, ben ik de opmerking zwaarder op gaan nemen. En dat is het lastige, die context, die beïnvloedt dus hoe ik dit voorbeeld zie. Bij iemand die verder volledig professioneel is, zie ik het als onschuldige opmerking. In dit geval zie ik het als een opmerking passend in een patroon.

Overigens, de consultants waren aangenomen via een open aanbestedingsproces en nee, het zou niet met 1 mail van mij klaar voor ze zijn. Ook weet ik zelf niet precies wat ik wil dat er mee gedaan wordt. Dat is aan de dame in het team die wel rechtstreeks met heftigere opmerkingen werd geconfronteerd.

Ook een beetje na mij de zondvloed: ik heb een nieuwe baan (sorry dames, zal stoppen met opscheppen) en het project dus overgedragen. De nieuwe projectleider heeft mij om input gevraagd mbt de opmerkingen naar een van de medewerkers, en die heb ik gegeven als volgt: er zijn tegen mij opmerkingen gemaakt die ik op dat moment als onhandig heb aangemerkt maar die ook in een breder patroon kunnen passen, dat kan ik niet 1 op 1 beoordelen.

Het punt is dat als je een voorbeeld geeft en de context ontbreekt dat volledig anders over komt. Wat je eerder schreef was alleen dat hij iets zei over de kleur van je kleding en het interieur. Als je een opmerking over een kleur gebruikt als voorbeeld van seksisme dan zullen veel mensen het daar niet mee eens zijn omdat ze een opmerking over een kleur nou niet zo gek vinden. Mensen oordelen op wat ze weten en vanuit hun eigen belevingswereld natuurlijk.

Van de opmerking over koffie die ik kreeg zouden sommige vrouwen compleet uit hun panty geschoten zijn, ik ervoer dat niet als seksistisch in die situatie. Dat heeft te maken met de context en mijn belevingswereld.

Misschien het vanwege de complexiteit van de situatie gewoon niet zo een goed voorbeeld in de discussie omdat de context er hierbij zo toe doet en dat wat lastiger uit te leggen is?

Maar terug naar die opschepperij van je, eerlijk!
quote:mwcactus schreef op 07 augustus 2014 @ 12:47:

[...]

Het punt is dat als je een voorbeeld geeft en de context ontbreekt dat volledig anders over komt. Wat je eerder schreef was alleen dat hij iets zei over de kleur van je kleding en het interieur. Als je een opmerking over een kleur gebruikt als voorbeeld van seksisme dan zullen veel mensen het daar niet mee eens zijn omdat ze een opmerking over een kleur nou niet zo gek vinden. Mensen oordelen op wat ze weten en vanuit hun eigen belevingswereld natuurlijk.

Van de opmerking over koffie die ik kreeg zouden sommige vrouwen compleet uit hun panty geschoten zijn, ik ervoer dat niet als seksistisch in die situatie. Dat heeft te maken met de context en mijn belevingswereld.

Misschien het vanwege de complexiteit van de situatie gewoon niet zo een goed voorbeeld in de discussie omdat de context er hierbij zo toe doet en dat wat lastiger uit te leggen is?

Maar terug naar die opschepperij van je, eerlijk!Klopt, achteraf heb ik zelfs met de ellenlange post die het was waarschijnlijk niet genoeg context kunnen geven, en was het dus niet het handigste voorbeeld. Of is dat te bescheiden?
quote:kadanz schreef op 07 augustus 2014 @ 12:30:

[...]

Ze is tegen een situatie aangelopen die op meerdere manieren bekeken kan worden, en niet in eerste instantie een seksistische. Als zij dat seksistisch ervaren heeft dan kan ze uitleggen waarom.

Het probleem is dat jullie geen tegenspraak dulden. Jullie klagen ergens over, alleen jullie mening geldt. En vrouwen hebben volgens jullie gewoon gelijk als het om seksisme gaat.

Schaf Zwarte Piet dan ook per direct af als er nooit discussie mogelijk is met een gediscrimineerde.

Jullie? jammer dat jij nu weer aan het generaliseren slaat en daardoor een genuanceerd gesprek een stuk lastiger maakt.

Ook jammer dat je het als "klagen" wegzet. Dat is invulling van jouw kant. Ik zie hier verschillende mensen vertellen (vertellen dus en niet klagen, soms vinden ze iets juist fijn, of grappig) over bepaalde situaties. En verder genuanceerd discussiëren of het al dan niet seksistisch zou kunnen zijn en waarom. (Zoals bijv. LadyZiva en ik zojuist deden)

Ik zeg toch ook niet dat jij klaagt, omdat je blijkbaar soms geen complimentjes mag/kan geven of grapjes mag maken? Ik ontken het ook niet. Ik vraag je naar het hoe en wanneer en hoe je dit ervaart.

En geen tegenspraak dulden, moet ik heel hard om lachen. Het is alleen lastig om het over een probleem te praten wanneer een probleem door de gesprekspartner al bij voorbaat ontkend wordt.

Wanneer je oprecht interesse hebt in het onderwerp en je gesprekspartner serieus neemt, is het wel handig om i.i.g. andermans woorden serieus te nemen. Dat doe je niet door het te ontkennen, of af te doen als klagen, of allerlei dingen voor een ander in te vullen.
quote:UCchick1990 schreef op 07 augustus 2014 @ 12:39:

Loquase, mwcactus, dank, dank. Ik ben blij dat jullie nog aan het principe "ere wie ere toekomt" doen.

Soms krijg ik in deze discussies het gevoel dat er vrouwen zijn die bewust een beeld van de vrouw als sneu onderdrukt wezen willen blijven neerzetten en niet eens willen weten hoe die vrouwen hun doel wel behaald hebben omdat ze vinden dat mannen iets moeten veranderen en ze daar op zitten te wachten (als of het anders niet erg en serieus genoeg is, wel meevalt). Hun prestatie wordt genegeerd of ze worden zelfs in sommige gevallen uitgesloten van de discussie omdat ze geen idee hebben hoe het is om wel een sneue onderdrukte vrouw te zijn. Dat heb ik echt zien gebeuren dat er tegen vrouwen gezegd werd dat "het dan dus niet over hen ging".

Heb jij zitten wachten tot iemand je kwam uitnodigen voor die plek? Nou ja dat deden ze dus uiteindelijk wel maar naar ik aanneem omdat jij de beste was en dat ben je vast niet zomaar geworden. Aanname van mij he. Dus vertel!
Het was een suggested job op LinkedIn. Hij leek me leuk. Andere sector, beter betaald, en ik voldeed aan de eisen. Dus besloten de stap te zetten, niet geschoten altijd mis want had al leuke baan.

Vacature stond al een maand open. Ik heb de recruiter gebeld en uitgelegd waarom ik de baan heel graag wilde en aan alle punten in vacature voldeed. Dat was een woensdag. Hij vroeg me te solliciteren maar gaf aan dat er al gesprekken gepland waren en hij dus niks kon garanderen.

De maandag erna werd ik gebeld. De donderdag erna gesprek. Die middag gebeld dat ik door was naar 2e ronde. Woensdag erna gebeld dat ik als enige door was naar 2e ronde. Die vrijdag 2e gesprek. En tijdens het gesprek aangenomen.
quote:UCchick1990 schreef op 07 augustus 2014 @ 12:36:

[...]

Ik sta wel volledig achter Rosanna's punt dat het te vaak uiterlijk is waar tov vrouwen als eerste over gepraat wordt. En ja, dat vind ik ook vervelend als het vrouw tegen vrouw is.

Daar ben ik het mee eens en dat probeer ik (o.a.in mijn post van 12.17) ook verder te verduidelijken en te nuanceren.

Dat vrouwen onderling elkaar ook veelvuldig op het uiterlijk bekritiseren, ben ik ook eens. Dat heb ik ook al in verschillende berichten aangekaart. Sowieso is dat een stokpaardje van mij en iets waar ik, bijv. op dit forum, vaak tegen ageer.
ik ben en voel me echt geen sneue onderdrukte vrouw hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 07 augustus 2014 @ 10:34:

grappig, iemand vertelt iets waar ze tegenaan gelopen is en er wordt haar van alle kanten verteld dat ze dat toch echt verkeerd gevoeld heeftDat dus.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik zie mezelf ook niet als sneu en onderdrukt. Maar ik zie wel verschillen in hoe mannelijke collega's en vrouwelijke soms worden behandeld en beloond in mijn sector. Dat aankaarten of daarover frustraties hebben, maakt me niet sneu vind ik. Maar dat maakt het niet OK.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Verder vind k afgeven op andere vrouwen om zo in een goed blaadje bij mannen te komen niet OK. Ik vind het ook geen compliment als een man zegt: jij bent niet zoals andere vrouwen. Dan ben ik benieuwd wat voor hij een issues met hen heeft. ( ik heb het nu natuurlijk niet op gewoon individuele kritiek op iemand handelen als mens uiteraard)
quote:UCchick1990 schreef op 07 augustus 2014 @ 12:50:

[...]

Klopt, achteraf heb ik zelfs met de ellenlange post die het was waarschijnlijk niet genoeg context kunnen geven, en was het dus niet het handigste voorbeeld. Of is dat te bescheiden? Nee applaus voor je zelfreflectie en het vermogen feedback goed te incasseren. Dus ja te bescheiden!
quote:rosanna08 schreef op 07 augustus 2014 @ 12:29:

[...]

voor mij wel, ben het totaal niet met je eens

Wat heb je weinig mensenkennis dan.

Niet alleen die verhalen over hoge functies, maar ook die verhalen over haar uiterlijk passen in hetzelfde straatje. "Oh, iedereen vindt mij zo'n lekker wijf. Pffff..... wat irritant. Ik ben natuurlijk wel een lekker wijf, maar heb ik om opmerkingen gevraagd?"

Als je ook maar een piepklein beetje tussen de regels kan lezen en een beetje inzicht heb in 'reversed psychology', dan weet je dat UCChick zichzelf ook op dit punt (uiterlijk) fantastisch vindt en daar maar wat blij mee is.

En dat is dus precies de tegenovergestelde manier van mijn feminisme. Jezelf objectiveren omwille van een secundaire pay-off (op je werk bekend staan als het lekkere wijf) in plaats van je zelf geestelijk en lichamelijk onafhankelijk maken van een man.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:rosanna08 schreef op 07 augustus 2014 @ 13:06:

ik ben en voel me echt geen sneue onderdrukte vrouw hoor

Ik reageerde op het niet erkennen van de prestaties van succesvolle vrouwen en de discussie in het algemeen en hoe sommige vrouwen in discussie soms op mij overkomen. Het ging niet in het bijzonder om deze discussie of iemand hier in het bijzonder.

Dit is eigenlijk ook een "nee joh rustig maar, ik had het niet over jou" reactie bedenk ik me nu. Blijkbaar wilde je laten weten dat jij niet zo bent terwijl ik het dus niet over jou had maar over de vrouwen die wel zo zijn. Exact wat mannen ook doen in deze discussie. Ik heb nu het gevoel dat ik je gerust moet stellen en doe dat, ongeacht of jij dat wil of verwacht of niet dat gevoel heb ik wel anders zat ik niet te typen. Lastig en boeiend hoe die dingen werken.
quote:mwcactus schreef op 07 augustus 2014 @ 12:59:

[...]

Soms krijg ik in deze discussies het gevoel dat er vrouwen zijn die bewust een beeld van de vrouw als sneu onderdrukt wezen willen blijven neerzetten en niet eens willen weten hoe die vrouwen hun doel wel behaald hebben omdat ze vinden dat mannen iets moeten veranderen en ze daar op zitten te wachten. Hun prestatie wordt genegeerd of ze worden zelfs in sommige gevallen uitgesloten van de discussie omdat ze geen idee hebben hoe het is om wel een sneue onderdrukte vrouw te zijn. Dat heb ik echt zien gebeuren dat er tegen vrouwen gezegd werd dat "het dan dus niet over hen ging".

Heb jij zitten wachten tot iemand je kwam uitnodigen voor die plek? Nou ja dat deden ze dus uiteindelijk wel maar naar ik aanneem omdat jij de beste was en dat ben je vast niet zomaar geworden. Aanname van mij he. Dus vertel!

Grappig dat ik het precies andersom lees. Ik zie juist vrouwen zeggen dat ze er niet mee zitten, of echt niet huilend in hun bedje liggen, maar stoere vrouwen die gewoon vertellen over bepaalde ervaringen. En vertellen hoe ze met bep. zaken omgaan. Wat ze ermee doen en hoe ze bijv. bep. zaken aankaarten. Deze vrouwen worden juist door anderen als klagers weggezet.

Ik heb werkelijk geen enkele vrouw zichzelf, of andere vrouwen zien omschrijven als "sneu en onderdrukt."

Vrouwen die dat soort ervaringen delen weg te zetten als personen die doen alsof ze zichzelf proberen neer te zetten als "sneue onderdrukte wezens", is de gesprekspartner ridiculiseren en de discussie polariseren. Iets waarvan je zelf in een aantal posts aangeeft zo op tegen te zijn.

(Disclaimer: er zijn wel vrouwen die ervaringen hebben met seksueel geweld, die vertellen het daar moeilijk mee te hebben en dat die ervaringen diepe impact op hun leven heeft. Dat lijkt mij volkomen terecht en logisch. Maar ook in die gevallen neemt niemand, noch die vrouwen zelf, noch anderen de woorden "sneu en onderdrukt" in de mond.)
Jamaar, wat voor nut heeft het dan als wij met z'n allen besluiten geen heteroseksuele relaties meer aan te gaan? Wat is daar het doel van?

Ik ben een lekker wijf, ik hoor het regelmatig. Ik vind het prettig om te horen. Ik hou van seks, ik ben onafhankelijk, zelfstandig, hoogopgeleid, succesvol in mijn werk. Waarom moet ik in godsnaam mannen (en heteroseksuele seks) afzweren? Ben ik in jouw ogen een slaafje van mannen? Dat slaat echt helemaal nergens op.

Nogmaals mijn vraag (die je gewoon genegeerd hebt): Welk effect hoop je te bereiken met je oproep dat vrouwen massaal heteroseksuele relaties afzweren?
quote:feministe1995 schreef op 07 augustus 2014 @ 13:29:

[...]

Wat heb je weinig mensenkennis dan.

Niet alleen die verhalen over hoge functies, maar ook die verhalen over haar uiterlijk passen in hetzelfde straatje. "Oh, iedereen vindt mij zo'n lekker wijf. Pffff..... wat irritant. Ik ben natuurlijk wel een lekker wijf, maar heb ik om opmerkingen gevraagd?"

Als je ook maar een piepklein beetje tussen de regels kan lezen en een beetje inzicht heb in 'reversed psychology', dan weet je dat UCChick zichzelf ook op dit punt (uiterlijk) fantastisch vindt en daar maar wat blij mee is.

En dat is dus precies de tegenovergestelde manier van mijn feminisme. Jezelf objectiveren omwille van een secundaire pay-off (op je werk bekend staan als het lekkere wijf) in plaats van je zelf geestelijk en lichamelijk onafhankelijk maken van een man.

Willen jullie even niet te snel gaan ik moet even nieuwe tena's halen. Ik doe denk ik gewoon luiers, reversed psychology? Whoeoeoehahahahaha

Ik denk dat ik uit protest de hele nacht met man ga liggen seksen.

Wanneer moet je weer naar school? Heb je geen vrienden om iets mee te doen dat je vrouwen komt klieren? Nou ik vermaak me in ieder geval. Bedankt voor je extra waardevolle bijdragen.

Op Viva zitten trouwens alleen maar lekkere wijven hoor.
quote:theemok schreef op 07 augustus 2014 @ 13:36:

Jamaar, wat voor nut heeft het dan als wij met z'n allen besluiten geen heteroseksuele relaties meer aan te gaan? Wat is daar het doel van?

Ik ben een lekker wijf, ik hoor het regelmatig. Ik vind het prettig om te horen. Ik hou van seks, ik ben onafhankelijk, zelfstandig, hoogopgeleid, succesvol in mijn werk. Waarom moet ik in godsnaam mannen (en heteroseksuele seks) afzweren? Ben ik in jouw ogen een slaafje van mannen? Dat slaat echt helemaal nergens op.

Nogmaals mijn vraag (die je gewoon genegeerd hebt): Welk effect hoop je te bereiken met je oproep dat vrouwen massaal heteroseksuele relaties afzweren?Heb ik ook al een heel aantal keer gevraagd maar TO komt liever andere vrouwen afzeiken dan deelnemen..
quote:theemok schreef op 07 augustus 2014 @ 13:36:

Nogmaals mijn vraag (die je gewoon genegeerd hebt): Welk effect hoop je te bereiken met je oproep dat vrouwen massaal heteroseksuele relaties afzweren?

Heb je dit topic uberhaupt doorgelezen, of op zijn minst de eerste 10 pagina's? Daar staat het meerdere keren heel duidelijk uitgelegd.

Het punt is dat je mannen moet raken waar het ze pijn doet. Alleen door seks in te zetten als machtsmiddel zul je mannen mede-eigenaar maken van het probleem en ze voldoende motiveren om een radicale koerswijziging te ondersteunen.

Zo duidelijk?
quote:UCchick1990 schreef op 07 augustus 2014 @ 12:22:

Lieverds, jullie moeten nog wel even zeggen wat jullie van mijn opschepperij vinden he. Want o jee, iemand die trots is op wat ze bereikt heeft en dat uitdraagt en uitspreekt, en prestaties gebruikt als illustratie in een voorbeeld, daar moeten we toch wat aan doen!

Oei, was ik helemaal vergeten. Je bent een opschepperT! Je hebt het veel te goed voor elkaar voor een vrouw. Dus ksjt, dimmen he

En voor jou: super dat je al zo veel bereikt hebt! Daar mag je zeker trots op zijn.
O nee, het is me volkomen duidelijk. Dankjewel voor deze wijze levensles.
quote:feministe1995 schreef op 07 augustus 2014 @ 13:41:

[...]

Heb je dit topic uberhaupt doorgelezen, of op zijn minst de eerste 10 pagina's? Daar staat het meerdere keren heel duidelijk uitgelegd.

Het punt is dat je mannen moet raken waar het ze pijn doet. Alleen door seks in te zetten als machtsmiddel zul je mannen mede-eigenaar maken van het probleem en ze voldoende motiveren om een radicale koerswijziging te ondersteunen.

Zo duidelijk?

OK dus mannen mogen seks niet gebruiken als machtsmiddel want dat creëert ongelijkheid maar om gelijkheid af te dwingen moeten vrouwen seks gebruiken als machtsmiddel. Zoiets?

Maar goed stap 1 is we hebben geen seks met mannen. Wat is stap 2 dan volgens jou?
Ik ga het vanavond mijn nuchtere, geëmancipeerde echtgenoot maar vertellen. Ik ga hem verlaten na 32 jaar. Ik ben dat machtsmisbruik beu. Ik word lesbisch.

Ik denk dat hij niet meer bijkomt van het lachen. En de pastasaus aan laat branden.
quote:loquase schreef op 07 augustus 2014 @ 12:17:

[...]

...

Wat vind je er bijv. van dat vrouwen vaak allereerst op hun uiterlijk beoordeeld worden? En dat vaak bij vrouwen het uiterlijk als hun grootste en belangrijkste waarde wordt beschouwd?

Bij beide vragen positief dan wel negatief en zowel door mannen als vrouwen.

Op je eerste vraag: Ik beoordeel iedereen de eerste paar seconden op hun uiterlijk, niets mis mee als ze dit bij mij doen. Juist omdat het niet anders kan. Het bijstellen van het oordeel n.a.v. je ervaring met de betrokken persoon heeft juist waarde.

Op je tweede vraag kan ik nu even alleen reageren met een wedervraag (ik herken dit niet in mijn omgeving): wat maakt het dat jij denkt dat de meeste mensen het uiterlijk van de vrouw als grootste en belangrijkste waarde beschouwen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven