seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:15:

[...]

Ja, die kleine jongetjes.... dat vind ik ook altijd een lastig punt. Toch zie je vaak dat ze al op jonge leeftijd willen domineren en onderdeel zijn van het probleem. Daarom is het zo belangrijk om al vroeg in de opvoeding feministische waarden mee te geven.Jij hebt echt een tik van de molen gehad.
Als je denkt dat kleine jongetjes al onderdeel zijn van het probleem geef je dus aan dat het grotendeels biologisch is...
TO, als je dit nu allemaal serieus meent (en daar twijfel ik toch wel een beetje aan), bedenk je dan dat je met jouw gedachtengoed de LBTG-beweging weer decennia terugzet. Die heeft net voor elkaar dat redelijk breed geaccepteerd wordt (nog steeds niet door iedereen) dat seksuele geaardheid geen ziekte is en ook geen keuze.

Ik zou hier toch even goed over nadenken voor je in je strijd voor gelijkheid-maar-dan-alleen-voor-lesbische-vrouwen vanaf de barrikaden* gaat rondroepen dat je uit eigen keuze lesbisch bent geworden terwijl je eigenlijk op mannen valt.

Ik zou als ik jouw vriendin was trouwens niet accepteren dat je partnerkeuze voor een groot deel gebaseerd was op je politieke ideologie. Niet echt een goede basis voor een gelijkwaardige relatie.
Ga in therapie!
quote:ikeaverslaafde schreef op 28 juli 2014 @ 15:05:

Reikt het geen seks hebben met mannen ook verder in je sociale leven? Wil je ook geen vrienden van het mannelijke geslacht of met mannen omgaan? Hoe is je band met je vader of is dat net zo'n seksist als de mijne die mij daardoor nét wat extremer maakte in mijn tienerfeminisme?

Ik denk dat de meeste mensen mijn vader niet als seksist zouden zien, maar zelf zie ik dat wel zo. Het is zo iemand die op een verjaardag altijd pro-feministische standpunten inneemt, maar niets doet en volgens mij ook helemaal niet de echte verontwaardiging voelt. Dan ben je in mijn ogen onderdeel van het probleem.

Ik heb ook geen mannelijke vrienden, nee. In mijn ogen kun je sowieso niet meer dan een paar goede vrienden hebben en nog een paar van de tweede categorie. Omdat ik vooral met emancipatie bezig ben en in vrouwenclubjes verkeer, ken ik ook niet zoveel mannen. Daar komt bij dat ik me snel kan ergeren aan mannen. Zelfs als ze feministisch lijken, kan ik meestal iets minder van ze hebben dan van vrouwen.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:15:

[...]

Ja, die kleine jongetjes.... dat vind ik ook altijd een lastig punt. Toch zie je vaak dat ze al op jonge leeftijd willen domineren en onderdeel zijn van het probleem. Daarom is het zo belangrijk om al vroeg in de opvoeding feministische waarden mee te geven.

Nou onderschat kleine meisjes niet, dat kunnen ook krengetjes zijn. Die discussie is achterhaald, de gender discussie is achterhaald. Meisjes die toen moesten met auto's gaan spelen en jongetjes die een barbie kregen, het heeft niet gewerkt.

Jouw feminisme is ouderwets en het is allang aangetoond dat het niet werkt.
Volgens mij zijn er ook genoeg kleine meisjes die willen domineren, als ik ouders met dochters soms mag geloven. Is volgens mij gewoon puur iets kind-eigens (wil proberen door te drukken, grenzen opzoeken) en deels is dat puur overlevingsgedrag. Mij lijkt niet dat meisjes en jongetjes daarin nou echt zóveel verschillen.
quote:AnAppleADay schreef op 28 juli 2014 @ 15:18:

Als je denkt dat kleine jongetjes al onderdeel zijn van het probleem geef je dus aan dat het grotendeels biologisch is...Ja, maar de structuren en de nadenkende mensen kunnen wel degelijk zelf bepalen hoe het uiteindelijk uitpakt.
Ze heeft een rare denkwijze, maar soms zegt ze wel rake dingen. Vind ik. En ik geloof niet dat iemand de hele dag dit soort standpunten inneemt als ze het niet meent. Dat is vervelend om te doen en moeilijk om te verzinnen, lijkt me. 😔
quote:duistercontinent schreef op 28 juli 2014 @ 15:20:

[...]

Nou onderschat kleine meisjes niet, dat kunnen ook krengetjes zijn. Die discussie is achterhaald, de gender discussie is achterhaald. Meisjes die toen moesten met auto's gaan spelen en jongetjes die een barbie kregen, het heeft niet gewerkt.

Jouw feminisme is ouderwets en het is allang aangetoond dat het niet werkt.

Precies, je ziet al op jonge leeftijd dat er verschillen zijn. Dat jongetjes willen domineren en dat meisjes veel socialer zijn en meer aan de groep en het algemeen belang denken. Daarom ben ik ook niet zo bang voor een vrouwelijke dictatuur, waarin mensen als ik het voor het zeggen hebben.

Leiding zal altijd nodig zijn in de maatschappij, maar ik denk dat vrouwen beter en verantwoordelijker om kunnen gaan met macht.
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:03:

[...]

Hoe oud was je dan? En hoe oud waren die mannen?

Trouwens echt fundamenteel oneens over wat emancipatie is.De suggestie dat Annelaure toen ze nog geen 16 was (orale) seks had met mannen en niet met jongens van haar eigen leeftijd, vind ik opmerkelijk. Wil je suggereren dat ze misbruikt werd?
Ga in therapie!
Wat een triest geval. de TO is een duidelijk voorbeeld waardoor feminisme een slechte naam heeft en anti-emancipatie. Wat zij wil is een Matriarchische dictatuur waar een select groepje mannen in concentratiekampen wordt gehouden als vee om af en toe "gemolken" te worden als er een kinderwens is bij een vrouw.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
En verkeer je dan vooral in heterogezelschappen of in lesbische gezelschappen?

Ik heb in beide gezelschappen verkeerd, maar werd juist af en toe horendol van vrouwen. Maar 'echte liefde' alleen gevoeld voor vrouwen.

Toch vind ik mannen vaak ook juist weer veel relaxter en makkelijker in de omgang. Minder drama ook, minder vriendschappengezeik, minder geroddel, minder geanalyseer.
quote:dubiootje schreef op 28 juli 2014 @ 15:19:

TO, als je dit nu allemaal serieus meent (en daar twijfel ik toch wel een beetje aan), bedenk je dan dat je met jouw gedachtengoed de LBTG-beweging weer decennia terugzet. Die heeft net voor elkaar dat redelijk breed geaccepteerd wordt (nog steeds niet door iedereen) dat seksuele geaardheid geen ziekte is en ook geen keuze.

Ik zou hier toch even goed over nadenken voor je in je strijd voor gelijkheid-maar-dan-alleen-voor-lesbische-vrouwen vanaf de barrikaden* gaat rondroepen dat je uit eigen keuze lesbisch bent geworden terwijl je eigenlijk op mannen valt.

Ik zou als ik jouw vriendin was trouwens niet accepteren dat je partnerkeuze voor een groot deel gebaseerd was op je politieke ideologie. Niet echt een goede basis voor een gelijkwaardige relatie.

Helemaal eens dat homoseksualiteit aangeboren kan zijn. Maar je kunt er ook voor kiezen, daar ben ik het bewijs van. Toch?

Ik heb trouwens wel degelijk een gelijkwaardige relatie met mijn partner. Hoewel zij echt biologisch-lesbisch is en nooit op jongens verliefd is geweest, delen we dezelfde idealen. We weten van elkaar hoe we erin staan en dat is juist wat onze relatie zo gelijkwaardig maakt en onze band zo sterk en vurig.
TO, ik vind jou zo ontzettend generaliseren. Er is bij jou geen ruimte voor het individu. En dat vind ik eng. Jou maakt het niet uit wie de leiding heeft, als het maar een vrouw is. Terwijl het gewoon de meest geschikte persoon moet zijn, los van het geslacht, imo.

Jij wilt graag laten zien dat jij nadenkt over de maatschappij, maar tegelijk accepteren je niet dat mensen anders denken. En daarmee haal je je eigen denkwijze onderuit.
quote:dubiootje schreef op 28 juli 2014 @ 15:24:

[...]

De suggestie dat Annelaure toen ze nog geen 16 was (orale) seks had met mannen en niet met jongens van haar eigen leeftijd, vind ik opmerkelijk. Wil je suggereren dat ze misbruikt werd?Dat wil ik helemaal niet suggereren, ik vraag het. Misbruik komt overigens vaak voor, dus het is niet raar dat ik dat check.
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:26:

[...]

Helemaal eens dat homoseksualiteit aangeboren kan zijn. Maar je kunt er ook voor kiezen, daar ben ik het bewijs van. Toch?

Ik heb trouwens wel degelijk een gelijkwaardige relatie met mijn partner. Hoewel zij echt biologisch-lesbisch is en nooit op jongens verliefd is geweest, delen we dezelfde idealen. We weten van elkaar hoe we erin staan en dat is juist wat onze relatie zo gelijkwaardig maakt en onze band zo sterk en vurig.Maar je valt op haar omdat zij strijdt voor dezelfde idealen. Terwijl je van nature op mannelijke karakters valt?
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:23:

[...]

Precies, je ziet al op jonge leeftijd dat er verschillen zijn. Dat jongetjes willen domineren en dat meisjes veel socialer zijn en meer aan de groep en het algemeen belang denken. Daarom ben ik ook niet zo bang voor een vrouwelijke dictatuur, waarin mensen als ik het voor het zeggen hebben.

Leiding zal altijd nodig zijn in de maatschappij, maar ik denk dat vrouwen beter en verantwoordelijker om kunnen gaan met macht.

Ga eens een weekje in een peuterspeelzaal werken of zo. Dan zul je zien dat de meisjes vaak veel dominanter zijn en erg aan zichzelf denken.

Ik ben doodsbang voor een dictatuur waarbij jij het voor het zeggen hebt, ik mag dan mijn eigen persoon niet meer zijn. Lijkt me een naar leven.
Wel mooi hoe TO het "Sommige kleine meisjes kunnen ook krengetjes zijn" vertaalt naar dat meisjes veel socialer zijn.
quote:NYC schreef op 28 juli 2014 @ 15:26:

En verkeer je dan vooral in heterogezelschappen of in lesbische gezelschappen?

Ik heb in beide gezelschappen verkeerd, maar werd juist af en toe horendol van vrouwen. Maar 'echte liefde' alleen gevoeld voor vrouwen.

Toch vind ik mannen vaak ook juist weer veel relaxter en makkelijker in de omgang. Minder drama ook, minder vriendschappengezeik, minder geroddel, minder geanalyseer.Mijn beste vrienden zijn ook lesbisch, we hebben enkele bevriende stellen. Ik ken ook nog wat biseksuele meiden, dus dat levert soms pittige discussies op, haha....
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:26:

[...]

Ik heb trouwens wel degelijk een gelijkwaardige relatie met mijn partner. Hoewel zij hij echt biologisch-lesbischhetero is en nooit op jongens verliefd is geweest, delen we dezelfde idealen. We weten van elkaar hoe we erin staan en dat is juist wat onze relatie zo gelijkwaardig maakt en onze band zo sterk en vurig.Hij is dus mijn vriend. Of is het dan opeens ongelijkwaardig alleen vanwege het geslacht?
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 10:08:

[...]

Het is inderdaad geen offer. Weliswaar ben ik volgens biologen weliswaar 'hetero' en ben ik als bakvis ook verliefd geweest op jongens, heb ik sinds ik politiek bewust werd geen enkele behoefte meer om het met mannen aan te leggen.

Maar het zou voor geen enkele vrouw een offer hoeven te zijn. Kijk eens naar beelden van een in brand gestoken vrouw, die niet meer rein is omdat ze verkracht is. Dan vergaat je vanzelf de lust om nog seks met mannen te hebben. Zonder dat je offers hoeft te brengen of steeds koude douches hoeft te nemen.

Wat een ongelooflijke onzin.

Niet alle mannen steken vrouwen in brand, niet alle mannen dragen vrouwen op handen...

Er zijn zoveel mannen op de wereld. Er zijn lieve mannen, machomannen, irritante mannen, rotmannen, sukkels, gemenerikken, etc. etc.

Zolang ik het nog fijn vind om seks met mannen te hebben doe ik dat mooi.

Ik kan je garanderen... Ik vind het een straf voor mezelf om geen seks te hebben. Spreek uit ervaring. En seks met mezelf is maar een slap aftreksel dan.
Nessemeisje, ze kan zichzelf heel goed in bochten wringen idd.
volg je verstand, gebruik je gevoel
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:27:

[...]

Dat wil ik helemaal niet suggereren, ik vraag het. Misbruik komt overigens vaak voor, dus het is niet raar dat ik dat check.Volgens mij heb jij last van grootheidswaanzin. Dat checken is namelijk niet aan jou.
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 10:13:

[...]

Yep. Net zoals veel feministes uit de jaren 60.

Dus niet vanuit gevoel???

Tja....................................
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:23:

[...]

Nou, ik heb een dochter en ik kan je vertellen dat in een groep de meiden eerder dominanter zijn dan jongetjes. Sterker nog ze motten zo'n dominant jong niet eens. Toen mijn dochter in de basis groep was, was er een lief gevoelig jongetje. Nou de dametjes stonden in de rij, het jong had een overvolle agenda.

Je haakt nog steeds op die idiote gender discussie die niet meer bestaat. Het enige wat ik mis in die agenda is het zelf realisme dat een vrouw net zo hard machtsgeil en oorlogszuchtig is als het er op aan komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven