seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 13:05:

[...]

Wat vind je dan van mijn analogie met de verzorging van een babyhuid? passend in de strategie om dingen belachelijk te maken en de discussie uit de weg te gaan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:kadanz, 78 seconden geleden

Volgens mij hebben sommigen van jullie nog steeds de grootste moeite met het feit dat ALLE mannen in hun wakkere leven bezig zijn met het bekijken en beoordelen van vrouwen. Dit is nou eenmaal een biologisch feit waar ik met alle plezier voor uitkom. Mannen kijken naar vrouwen. De één doet het wat subtieler dan de ander, de één houdt het goed verborgen. Het feit is dat als jij een mooie vrouw bent, dan zal er naar jou gekeken worden. Hier kun je NIKS aan veranderen.

Nee, daar heb ik niet de grootste moeite mee. Soms is het zelfs om je rot te lachen, zoals fietsers die je inhalen en tegen een boom rijden, een boer op een tractor die de sloot in rijdt.

Maar ik heb terecht de grootste moeite met dat ik elke keer als ik gebruik maak van de openbare ruimte gevaar loop. Ik weet ook wel dat niet alle mannen een gevaar zijn, ik weet alleen dat het gevaar 99 van de 100 keer uit de mannelijke hoek komt en ik kan aan de buitenkant niet zien wie gevaarlijk is. Ik kan wel gedrag herkennen en helaas heb ik al vanaf mijn tiende ervaring met seksueel geweld, de extreme uitwassen, dus niet enkel het fluiten, sissen, kontknijpen in de disco wat op twee manieren uitgelegd kan worden. Het is vaak een combinatie van factoren die maken dat ik gedrag van mannen classificeer als potentieel gevaarlijk. En het maakt me geen hol uit als ik daarmee onterecht een man classificeer als porentieel gevaar, als ik maar ongeschonden van A naar B kom, dat is het enige wat ik wil en als ik daar tere zieltjes mee kwets, so be it. Daar komt ie vast sneller overheen als ik over seksueel geweld.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:dubiootje schreef op 05 augustus 2014 @ 14:16:

[...]

Ik vind het interessant dat ik (jij misschien ook wel) als "extreem" word weggezet. Ik vraag me af wat voor extreem gedachtegoed ik dan precies aanhang. Extremisme kenmerkt zich in mijn ogen door het verlangen het gedachtegoed aan anderen op te leggen. Ik herken mij daar totaal niet in.

Overigens zegt TO mij te kennen: dat bevestigt mijn idee dat het een man is die al langer op dit forum rondloopt (en wellicht dubbelnickt?).

Extremen en extremisme zijn verschillende dingen.

Ik zie je niet als extremist. Ik denk alleen wel dat je ideeën in de praktijk wat heftig kunnen uitpakken. Het moet denk ik wel mogelijk blijven om een partner te vinden, daarvoor moet je contact kunnen leggen. Bijvoorbeeld oogcontact.

Ik ben het met je eens dat seksueel getinte opmerkingen of gebaren maken naar vreemde vrouwen niet kan. Maar ja maar niet meer kijken als je niet exact weet hoe lang (altijd dus, ieders grens is immers anders) dat gaat wel ver natuurlijk.
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 14:27:

[...]

Ik zie je niet als extremist. Ik denk alleen wel dat je ideeën in de praktijk wat heftig kunnen uitpakken. Het moet denk ik wel mogelijk blijven om een partner te vinden, daarvoor moet je contact kunnen leggen. Bijvoorbeeld oogcontact.

Ik ben het met je eens dat seksueel getinte opmerkingen of gebaren maken naar vreemde vrouwen niet kan. Maar ja maar niet meer kijken als je niet exact weet hoe lang (altijd dus, ieders grens is immers anders) dat gaat wel ver natuurlijk.

Waar heb ik geschreven dat je geen oogcontact meer moet kunnen maken dan? Heb je mijn posting over oogcontact dat, indien aangemoedigd, kan overgaan in flirten niet gelezen?

Dat is wat ik bedoel. Ik heb geen extreme denkbeelden, maar die worden wel zo voor me ingevuld. De nuances worden vergeten of er wordt overheen gelezen. Dat zegt waarschijnlijk meer over de lezer dan over mij. Ik zie niet in hoe mensen respectvol behandelen "heftig" zou kunnen uitpakken.
Ga in therapie!
jij legt nu de ideeën van Dubiootje extremer uit dan dat zij ze bedoelt volgens mij (Duub, correct me if I'm wrong)

Het gaat er niet om dat je elkaar niet aan mag kijken, dat zou erg onbeleefd zijn, maar je gaat niet staren. Het gaat er niet om dat je een vrouw geen complimentje mag geven, je gaat niet zeggen dat ze een geil wijf is.
quote:dubiootje schreef op 05 augustus 2014 @ 14:23:

[...]

Inderdaad, zo zie ik het ook niet. Ik zie veel meer in het delen van ervaringen. Als dat leidt tot bewustwording bij mensen, prachtig. Ik ben eigenlijk vooral bezig met mijn eigen bewustwording, zelf meer inzicht verkrijgen in hoe de zaken in elkaar steken, hoe mijn gedrag en mijn leven beïnvloed worden door de wereld om me heen, hoe ik mijn kinderen hierin het best kan begeleiden. Ik vind het uiteraard wel fijn te lezen als mensen iets hebben aan mijn postings.Bekijk andersom ook hoe jij de wereld om je heen beïnvloed. Zelfreflectie is ook enorm belangrijk. Voor mij ook hoor, ik ben ook niet perfect en leer ook dingen over mezelf. Door jou post's denk ik wel degelijk na over wat ik er van vind en hoe ik er tegen aan kijk. Dat kan zomaar anders zijn dan ik eerst dacht. Wat niet wil zeggen dat ik het dan perse wel met jou eens ben (of wel) alleen ook niet meer met mezelf. Zo iets.
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 14:05:

[...]

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar als ik jou lijn doortrek dan zal ik nooit een drankje voor een vrouw kunnen kopen, dan zou ik nooit een vrouw kunnen complimenteren om haar mooie kapsel, dan zou ik nooit een vrouw helpen als ze met pech langs de weg staat. Al deze acties zouden in haar hoofd wel eens kunnen leiden tot verkrachting. Het is al erg genoeg dat ik 's avonds op straat niet te dicht langs een eenzame vrouw loop, alleen maar om haar niet het gevoel te geven dat ik haar wel eens zou kunnen verkrachten.

[/b]

Die kant, het “ongemakkelijke” of “verwarrende” (of hoe je het wil noemen, ik wil het niet voor jou invullen) probeer ik juist te begrijpen. Hoe dat is en hoe dat voelt voor jou als man?

Wat ik al eerder zei, dat ongemakkelijke gevoel ben ik zelf nooit tegen gekomen, of bemerk ik ook niet bij de mannen in mijn omgeving. Dat ze bijv. zich geremd, of beperkt voelen om mij (of welke vrouw dan ook) aan te spreken, of een compliment te geven. En ik heb het niet het idee dat mannen werkelijk in de dagelijkse praktijk hiermee worstelen (correct me if I'm wrong).

Als ik op straat loop en een man zegt vriendelijk: “Goedemorgen, schoonheid.” Geen enkel probleem. Ik groet vriendelijk terug en wandel vrolijk verder. En zo is het met alle complimentjes, of goed bedoelde opmerkingen die gegeven worden. Daar heb ik nooit een moeilijke, of lastige, of vervelende situatie uit zien ontstaan. En zeker niet dat het op een of andere manier leidde tot nadelige consequenties voor de man in kwestie.

Loop ik op straat en zegt een man: “hé pssst, neuken?”, tja dat vind ik niet leuk.

Dat verschil is toch volkomen duidelijk voor iedereen m/v ?

(Bij het “schoonheid” voorbeeld zal verkrachting niet in mijn hoofd opkomen. Terwijl bij de “neuken” opmerking ik me op zijn minst ongemakkelijk voel.)

Vandaar ook mijn vraag naar concrete voorbeelden van situaties waarin iemand een vrouw een compliment geeft, of opmerking maakt, waar het “mis” ging.

Deze discussie doet mij denken aan een verjaardag waar het over gelijke rechten gaat, en oom Kees moppert: “Je mag ook niets meer van die verzuurde feministen, straks mag je niet eens meer een vrouw een complimentje geven.” En dan zie ik op die verjaardag allemaal heren die dames complimentjes geven en er is niets aan de hand.

Snap je? Het blijft voor mij allemaal zo theoretisch en abstract. Ik snap niet waar ome Kees het over heeft, of wat zijn probleem is. Want als ik hem dan begripvol vraag waar en wanneer hij geen complimentjes mocht geven, blijft het antwoord uit.
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 14:34:

jij legt nu de ideeën van Dubiootje extremer uit dan dat zij ze bedoelt volgens mij (Duub, correct me if I'm wrong)

Het gaat er niet om dat je elkaar niet aan mag kijken, dat zou erg onbeleefd zijn, maar je gaat niet staren. Het gaat er niet om dat je een vrouw geen complimentje mag geven, je gaat niet zeggen dat ze een geil wijf is. Blijft het feit dat je niet in het algemeen kunt zeggen na hoelang kijken, staren wordt en dus onprettig. Daarnaast kunnen mensen zelfs staren opvatten als compliment. Die individuele verschillen weer. Je brengt nu nuances aan die heel belangrijk zijn die niet in dat lijstje staan en waardoor dat lijstje heel anders overkomt. Er wordt gereageerd op wat er staat.
en zolang de grote dingen al niet serieus worden genomen, zal er altijd een heftige manier van verdedigen blijven. Er kan niet eens over nuances worden gesproken, als er al niet eens echt begrip is voor wat het betekent om je altijd bewust te zijn van je kwetsbaarheid als vrouw, als dat afgedaan wordt met het zit in je hoofd, je moet er gewoon anders mee omgaan, de ander bedoelt het niet verkeerd, de ander heeft het ook niet makkelijk. Ik heb geen zin om weer begrip te hebben voor de ander die zich aangesproken voelt, terwijl het helemaal niet om diegene gaat, zonder dat diegene enige moeite doet om te proberen te begrijpen hoe ik dingen ervaar!
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 14:34:

Het gaat er niet om dat je elkaar niet aan mag kijken, dat zou erg onbeleefd zijn, maar je gaat niet staren. Het gaat er niet om dat je een vrouw geen complimentje mag geven, je gaat niet zeggen dat ze een geil wijf is. Tja, het lijkt mij allemaal zo voor de hand liggend. Ik hoef toch niet uit te gaan leggen wanneer een gewone blik overgaat in onbeleefd staren? Of wanneer een blik overgaat in flirten? Zijn er echt mensen die dat niet snappen?
Ga in therapie!
quote:feministe1995 schreef op 05 augustus 2014 @ 14:16:

[...]

Het begint nog aardig.... "We vullen teveel voor elkaar in". En vervolgens een relaas over hoe anderen invullen voor loquase.

Wat een ongelofelijk arrogante post... Leer Le-Zen! En het verschil herkennen tussen een voorbeeld om een idee te illustreren en daadwerkelijk iets voor een persoon invullen.
Mwcactus, hoe denk jij dat je het verschil kan weten tussen iemand die staren opvat als een compliment en iemand die er ongemakkelijk van wordt?
Ga in therapie!
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 14:39:

[...]

Blijft het feit dat je niet in het algemeen kunt zeggen na hoelang kijken, staren wordt en dus onprettig. Daarnaast kunnen mensen zelfs staren opvatten als compliment. Die individuele verschillen weer. Je brengt nu nuances aan die heel belangrijk zijn die niet in dat lijstje staan en waardoor dat lijstje heel anders overkomt. Er wordt gereageerd op wat er staat. misschien de volgende keer dan gewoon om wat meer verduidelijking vragen voordat er dingen worden afgeschoten. Niet specifiek tegen jou hoor, dat is voor iedereen bedoelt. Je kunt gelijk gaan steigeren over wat iemand zegt, je kunt ook vragen, goh hoe zit dat? En dat geldt ook voor mezelf hoor, dat geef ik ook wel weer toe
quote:dubiootje schreef op 05 augustus 2014 @ 14:42:

[...]

Tja, het lijkt mij allemaal zo voor de hand liggend. Ik hoef toch niet uit te gaan leggen wanneer een gewone blik overgaat in onbeleefd staren? Of wanneer een blik overgaat in flirten? Zijn er echt mensen die dat niet snappen?Zou je het mij uit willen leggen? Want ik weet oprecht niet hoe ik dat onder woorden kan brengen naar mijn zoon of ieder ander. Dat is een serieuze vraag.
quote:mwcactus, 6 minuten geleden

Waarom trek je het zo door in het extreme, natuurlijk kan je gewoon een partner vinden met gepast, fatsoenlijk gedrag. Hoeveel mannen hebben een partner gevonden door in de auto naast een fietsende vrouw te gaan rijden en te sissen? Hoeveel mannen hebben een partner gevonden door een langslopende vrouw in haar kont te knijpen? Hoeveel mannen hebben een partner gevonden door van de steiger te fluiten? Hoeveel mannen hebben een partner gevonden door te potloodventen?

De meeste vinden toch een partner door normaal oogcontact bijvoorbeeld in een café, je weet wel oog-oogcontact. Niet oog-tietcontact. Als je lacht en terug gelachen wordt is dat meestal een positief signaal, moeten we nu echt alles gaan uitkauwen? Daar is ook onderzoek naar gedaan en er zijn boeken over geschreven, volg anders een cursus flirten als je echt clueless bent, maar kom er niet mee aan dat sissen, fluiten, etc goede manieren van een partner krijgen zijn. Die scheidslijn is heus wel duidelijk. Dat kinderachtig blijven hangen in deze derails is gewoon zielig en een manier om het maar niet over Rape Culture en seksisme te hebben. Want dat bestaat echt en heeft vrij weinig te maken met een partner vinden en verliefdheid.
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 14:36:

[...]

Bekijk andersom ook hoe jij de wereld om je heen beïnvloed. Zelfreflectie is ook enorm belangrijk. Voor mij ook hoor, ik ben ook niet perfect en leer ook dingen over mezelf. Door jou post's denk ik wel degelijk na over wat ik er van vind en hoe ik er tegen aan kijk. Dat kan zomaar anders zijn dan ik eerst dacht. Wat niet wil zeggen dat ik het dan perse wel met jou eens ben (of wel) alleen ook niet meer met mezelf. Zo iets. Volgens mij is dat precies het proces dat ik beschrijf. Ik vind zo'n discussie dan ook niet altijd makkelijk, maar wel verrijkend.
Ga in therapie!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 augustus 2014 @ 14:46:

[...]

Waarom trek je het zo door in het extreme, natuurlijk kan je gewoon een partner vinden met gepast, fatsoenlijk gedrag. Hoeveel mannen hebben een partner gevonden door in de auto naast een fietsende vrouw te gaan rijden en te sissen? Hoeveel mannen hebben een partner gevonden door een langslopende vrouw in haar kont te knijpen? Hoeveel mannen hebben een partner gevonden door van de steiger te fluiten? Hoeveel mannen hebben een partner gevonden door te potloodventen?

De meeste vinden toch een partner door normaal oogcontact bijvoorbeeld in een café, je weet wel oog-oogcontact. Niet oog-tietcontact. Als je lacht en terug gelachen wordt is dat meestal een positief signaal, moeten we nu echt alles gaan uitkauwen? Daar is ook onderzoek naar gedaan en er zijn boeken over geschreven, volg anders een cursus flirten als je echt clueless bent, maar kom er niet mee aan dat sissen, fluiten, etc goede manieren van een partner krijgen zijn. Die scheidslijn is heus wel duidelijk. Dat kinderachtig blijven hangen in deze derails is gewoon zielig en een manier om het maar niet over Rape Culture en seksisme te hebben. Want dat bestaat echt en heeft vrij weinig te maken met een partner vinden en verliefdheid.

Dit sluit heel goed aan bij de tip die ik aan mannen in mijn omgeving geef en ook hier heb genoemd.

Wanneer je mij benaderd (in een café, of waar dan ook) en die benadering is direct al seksueel getint. ( "Hé, neuken" pijpgebaren etc.) vind ik dat niet leuk en zal het zeker niet leiden tot een gezellig contact. Maak eerst eens gewoon een praatje met me. Wat er dan verder uit volgt, kunnen we altijd nog zien.

In het eerste geval voel ik me namelijk geobjectiveerd. In het tweede geval als mens gezien.

Goede versiertip voor mannen. Het werkt, daar kunnen mijn vrienden van getuigen. Doe er je voordeel mee. Zo lastig is het niet. Echt niet. Als je een vrouw als mens benaderd, zal ze er echt geen aanstoot aan nemen.
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 14:45:

[...]

Zou je het mij uit willen leggen? Want ik weet oprecht niet hoe ik dat onder woorden kan brengen naar mijn zoon of ieder ander. Dat is een serieuze vraag.

Eigenlijk is dit de vraag waar het om draait. Hier vind je bijvoorbeeld goede tips voor kinderen van verschillende leeftijden:

http://goodmenproject.com ... g-kids-consent-ages-1-21/
Ga in therapie!
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 14:45:

[...]

Zou je het mij uit willen leggen? Want ik weet oprecht niet hoe ik dat onder woorden kan brengen naar mijn zoon of ieder ander. Dat is een serieuze vraag.

Zie mijn post van 14.55

(Heb je mijn appels en peren post gelezen? ben wel benieuwd hoe je daarover denkt.)
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 08:54:

[...]

Er is wel een groep vrouwen zoals TO en dat is juist de groep die overal vooral moet benoemen dat de feminist zijn en het wel steeds hebben over extreme. Dat is dus wel het stereotype beeld dat mensen hebben bij feministen en feminisme.

Waarom heeft die man dat dan niet gezegd? Waarom voelde hij zich gedwongen te liegen? Naar mijn mening moet hij de keus hebben te blijven werken, zijn vrijheid hebben dat te doen. Daarnaast heeft zijn vrouw die keus en vrijheid ook en dan moeten ze zoeken naar een andere oplossing voor het kindje. Als een man niet van een vrouw mag verwachten dat ze thuis bij de kinderen blijft waarom andersom dan wel?http://www.salon.com/2014 ... cause_people_lie_to_them/

Je mag toch hopelijk verwachten dat als iemand belooft dat hij thuis blijft voor het kind, hij dan woord houdt?
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 14:39:

[...]

Blijft het feit dat je niet in het algemeen kunt zeggen na hoelang kijken, staren wordt en dus onprettig. Daarnaast kunnen mensen zelfs staren opvatten als compliment. Die individuele verschillen weer. Je brengt nu nuances aan die heel belangrijk zijn die niet in dat lijstje staan en waardoor dat lijstje heel anders overkomt. Er wordt gereageerd op wat er staat.Dat is volgens mij echt niet waar. "Normale" mensen voelen haarfijn aan in welke situatie hoe lang oogcontact, of naar iemand kijken gepast is. Daar zijn ook onderzoeken naar gedaan, waaruit blijkt dat men op de seconde precies weet wanneer het ongemakkelijk wordt, of ongepast is. Daar ontwikkelen we in ons leven een soort radar voor. Alleen peuters, of mensen met bepaalde stoornissen hebben deze radar (nog) niet.
quote:honingbijtje schreef op 05 augustus 2014 @ 15:02:

[...]

http://www.salon.com/2014 ... cause_people_lie_to_them/

Je mag toch hopelijk verwachten dat als iemand belooft dat hij thuis blijft voor het kind, hij dan woord houdt?Dan vertel ik ook nog in een latere post dat hij zelf graag een kind wilde en zelf voorstelde deel van de zorg op zich te nemen. Omdat zij twijfelde over een kind krijgen i.v.m. haar carrière.

En (over invulling gesproken) er wordt dan gedacht dat ik vind dat een man niet mag kiezen voor een carrière i.p.v. zorg voor zijn kind.

Maar dat zeg ik nergens. Pure invulling.

Als ik appels vies vind, zegt dat niets over wat ik van peren denk.
Waar het mij om gaat is dat je niet simpelweg een lijst kunt maken van normaal en wenselijk omdat dat per persoon verschilt. Iedereen maakt in de benadering naar andere inschattingsfouten en we doen allemaal dingen waar we ons niet van bewust zijn die anders opgevat kunnen worden dan we bedoelde. Het is belangrijk denk ik om je te focussen op bewustwording van die onbewuste acties. In dit geval dingen die mannen onbewust of onbewust van hoe het over kan komen doen die vrouwen een bepaald gevoel geven. Het is belangrijk denk ik wel concreet te zijn over welke dingen je wel en niet als vervelend ervaart, om die dingen te delen. Hou het bij jezelf en vertel wat het met jou doet en waarom. Dat is sowieso een belangrijke regel in communicatie, het bij jezelf houden. Door je ervaring te delen krijgen andere inzicht in hoe dingen ervaren kunnen worden. Aangezien het gaat om dingen die door verschillende mensen heel verschillend ervaren worden kun je niet zomaar een lijst maken die voor iedereen geld. Je kunt wel door je eigen grenzen aan te geven andere inzichten verschaffen die er hopelijk toe leiden dat ze zich de volgende keer bewuster zijn van hun acties en hoe die opgevat kunnen worden. Wederom geld dat opleggen vaak niet werkt en tot veel weerstand leid. Veranderingen gaan helaas traag. We hebben er al twee feministische golven opzitten om al zover te komen als we nu zijn, dat is ook niet van vandaag op morgen gegaan. Probeer naar de toekomst te kijken naar wat je kunt doen aan die bewustwording, waar kun je een voorbeeld stellen bijvoorbeeld van hoe dingen anders kunnen? Goed voorbeeld doet goed volgen.
Oké... dit wordt flink wat leesvoer voor mij...
World of Warcraft: Legion
quote:Women get ripped off because people lie to them

A new study finds that women are perceived as being easier to mislead during negotiation.

People lie. They especially lie to women, because women are easily deceived in negotiations — or, at least, they’re perceived as being easily deceived in negotiations, which is exactly why people lie to them. According to a new study published in the journal Organizational Behavior and Human Decision Processes, women are more likely to be lied to than men, as negotiators opportunistically deceive them to get ahead.

For the first portion of the study, researchers Laura J. Kraya and Alex B. Van Zanta from the University of California, Berkeley and Jessica A. Kennedy from the University of Pennsylvania had participants perform a role-playing exercise: in pairs, one participant acted as a prospective seller of a real estate property while the other acted as a prospective buyer. The buyer was clearly male, female or gender neutral. Male buyers were rated as less easily misled than female buyers, and women were considered to be less competent, but also to exhibit more warmth. Warmth? What a consolation.

In order to account for deception, the researchers provided a scenario in which the buyer and seller in the role-playing activities had distinctly different goals. Think Progress breaks it down:

Then the researchers examined negotiations between business school students who … were put in pairs where one acted as an agent selling a piece of real estate property on behalf of a client who only wanted it used for “tasteful” and preferably residential purposes, while the other acted as an agent for a buyer who planned to build a commercial high-rise hotel catered to tourists and convention visitors, “a use inconsistent with the seller’s interests,” the authors note. That meant the buyer’s agent could either tell the truth, endangering the deal, misrepresent the client’s plans, or just tell an outright lie.

They found that the women playing a seller’s agent “were deceived to a greater degree than male sellers.” And buyers were more likely to admit that they had deceived women — 22 percent of them did — than to men — 5 percent. It didn’t matter whether a man or a woman was representing the buyer; they both deceived women at the same rate. To add insult to injury, buyers were more likely to be blatantly deceptive with women than with men, but they were more likely to be outright truthful with men.Klopt helaas met mijn ervaringen in de praktijk. Maar kleinigheidje, laten we het weer over staren hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven