seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 16:07:

[...]

be careful what you wish for....... Ik denk dat mijn sarcasme je ontging
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 15:59:

Als ik zo naar dit topic kijk dan kan ik maar twee conclusies trekken.

Mannen mogen best eens wat meer stil staan bij de gevoelswereld van 'de vrouw', en sommige vrouwen moeten niet op elke slak zout leggen en realiseren dat niet elke dubieuze mannelijke benadering gelijk seksistisch is.

Eerlijke samenvatting?Ik kan niet voor andere vrouwen spreken, maar dat denk ik absoluut niet. Jouw invulling.
quote:feministe1995 schreef op 05 augustus 2014 @ 15:57:

Iemand had het over het “objectiveren” van vrouwen. Deze discussie speelt natuurlijk al langer. In het verleden kozen veel feministes ervoor om zich niet te laten objectiveren, door hun oksel- en schaamhaar te laten groeien, hun bh’s te verbranden , korte kapsels te nemen en niet mee te doen aan de door de machocultuur opgedrongen eisen aan schoonheid, slankheid, etc. In het moderne discours gaat het niet eens zozeer om de druk om mooi te zijn, als wel om de druk ‘geil’ en ‘experimenteel’ te zijn (de druk om naar parenclubs te gaan, sperma door te slikken, anale seks te hebben, etc.).

Ik voel totaal geen druk om deze dingen te doen. Ik vind ze heerlijk! En als ik er geen zin in heb. Doe ik het niet. De meeste dingen die jij noemt komen vaker van mij af dan van mijn man...

Wat heb jij een raar beeld van relaties... Ik moet helemaal niks. Ik met geen seks hebben. Dat doen we als we dat allebei fijn vinden. Ik hoef ook niet aan een schoonheidsideaal te voldoen... Kom ik 30 kilo aan dan vind mijn man mij toch de mooiste. En al zou hij dat niet vinden... Ik ben de vrouw waar hij van houdt...

Seks is geen machtmiddel. Ik doe wat ik fijn vindt en hij ook. En daar vinden we samen een fijne weg in. Seks is een uiting van liefde.
quote:dubiootje schreef op 05 augustus 2014 @ 16:11:

[...]

Sterker nog, er werd gesteld dat hij zich "gedwongen voelde" om te liegen. Waarbij de schuld voor zijn gejokkebrok - tadatada - weer eens bij de vrouw werd gelegd.Dat maak jij er van. Dat heb ik niet gezegd hoor dat vul jij nu in.
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 15:59:

Mannen mogen best eens wat meer stil staan bij de gevoelswereld van 'de vrouw', en sommige vrouwen moeten niet op elke slak zout leggen en realiseren dat niet elke dubieuze mannelijke benadering gelijk seksistisch is.

Eerlijke samenvatting?

Naast dat de definities van 'best wel eens wat meer', 'dubieuze' en 'sommige vrouwen' wat uiteen kunnen lopen, gaat jouw opmerking eraan voorbij dat de achtergestelde positie van vrouwen meer is dan alleen gevoelswereld van 'de vrouw' helaas.

'Achter gestelde positie' klinkt zwaarder dan ik het bedoel, maar er is wel degelijk nog verbetering wenselijk.
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 15:25:

Waar het mij om gaat is dat je niet simpelweg een lijst kunt maken van normaal en wenselijk omdat dat per persoon verschilt. Iedereen maakt in de benadering naar andere inschattingsfouten en we doen allemaal dingen waar we ons niet van bewust zijn die anders opgevat kunnen worden dan we bedoelde. Het is belangrijk denk ik om je te focussen op bewustwording van die onbewuste acties. In dit geval dingen die mannen onbewust of onbewust van hoe het over kan komen doen die vrouwen een bepaald gevoel geven. Het is belangrijk denk ik wel concreet te zijn over welke dingen je wel en niet als vervelend ervaart, om die dingen te delen. Hou het bij jezelf en vertel wat het met jou doet en waarom. Dat is sowieso een belangrijke regel in communicatie, het bij jezelf houden. Door je ervaring te delen krijgen andere inzicht in hoe dingen ervaren kunnen worden. Aangezien het gaat om dingen die door verschillende mensen heel verschillend ervaren worden kun je niet zomaar een lijst maken die voor iedereen geld. Je kunt wel door je eigen grenzen aan te geven andere inzichten verschaffen die er hopelijk toe leiden dat ze zich de volgende keer bewuster zijn van hun acties en hoe die opgevat kunnen worden. Wederom geld dat opleggen vaak niet werkt en tot veel weerstand leid. Veranderingen gaan helaas traag. We hebben er al twee feministische golven opzitten om al zover te komen als we nu zijn, dat is ook niet van vandaag op morgen gegaan. Probeer naar de toekomst te kijken naar wat je kunt doen aan die bewustwording, waar kun je een voorbeeld stellen bijvoorbeeld van hoe dingen anders kunnen? Goed voorbeeld doet goed volgen.Kijk dit filmpje eens, daar zie je hoe vrouwen reageerden op verschillend ongewenst gedrag van mannelijke lastigvallers en hoe die mannen daar stuk voor stuk op reageerden. Hoe stel jij je voor dat je op dit soort gedrag moet reageren om de man in kwestie bewust te maken van het gedrag? In het geval van hatseflats, wat was een goede manier geweest van communiceren om de mannen in kwestie duidelijk te maken dat ze niet van dat gedrag gediend was? Als je aan het joggen bent en wordt nageroepen, wat zou je dan het beste kunnen communiceren? Als er een onbekende man je aanspreekt en aan je haren begint te zitten, hoe zou je dan het best kunnen communiceren wat voor gevoel dat jou geeft? Serieuze vraag.
Ga in therapie!
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 16:14:

[...]

Dat maak jij er van. Dat heb ik niet gezegd hoor dat vul jij nu in.Ok dan, hoe moet ik dat "gedwongen voelde" dan interpreteren? Hoe weet jij dat hij zich gedwongen voelde en dat hij er niet gewoon zelf voor koos om te liegen?
Ga in therapie!
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 16:11:

[...]

Ik denk dat mijn sarcasme je ontging neuh, maar andersom wel
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:mwcactus schreef op 05 augustus 2014 @ 15:33:

Ik laat me toch ook wat meeslepen in de details terwijl ik dat niet wil. Ik denk dat het niet zo een zin heeft te discussiëren wat nou te lang kijken is daar zijn we nou best al een tijd mee bezig en er nog niet uit en ik denk niet dat we daaruit gaan komen ook.

Wat jammer dat we nou geen gespreksleider hebben.. Hè ja... zucht. Iemand? Niemand?
Ga in therapie!
quote:feministe1995 schreef op 05 augustus 2014 @ 15:57:

Iemand had het over het “objectiveren” van vrouwen. Deze discussie speelt natuurlijk al langer. In het verleden kozen veel feministes ervoor om zich niet te laten objectiveren, door hun oksel- en schaamhaar te laten groeien, hun bh’s te verbranden , korte kapsels te nemen en niet mee te doen aan de door de machocultuur opgedrongen eisen aan schoonheid, slankheid, etc. In het moderne discours gaat het niet eens zozeer om de druk om mooi te zijn, als wel om de druk ‘geil’ en ‘experimenteel’ te zijn (de druk om naar parenclubs te gaan, sperma door te slikken, anale seks te hebben, etc.).

Als we ons beperken tot het schoonheidsideaal. Voelen jullie je dan meer aangetrokken tot de jaren 70-oplossing (weigeren te voldoen aan het mannelijke schoonheidsideaal) of zien jullie korte rokjes, geschoren oksels en makeup als verenigbaar met modern feminisme? (Ook al weet je dat de mannelijke reactie erop is dat je als vrouw geobjectiveerd wordt en als ‘neuk-object’ gezien wordt)

De jaren 70 oplossing is vergelijkbaar met een boerka maar dan door vrouwen zelf bedacht. Het is verschrikkelijk om geen persoonlijke vrijheid te hebben, of dat nu is omdat je aan maatschappelijke doctrines moet voldoen (schoonheidsideaal) of omdat je dat juist niet mag (want dan ben je 'neuk-object').

Het tweede dus, zeker verenigbaar. Alleen ben ik het er niet mee eens dat "de mannelijke reactie erop is dat je als vrouw geobjectiveerd wordt en als ‘neuk-object’ gezien wordt". In 99,9% van de tijd heb ik daar geen enkele last van.

Of het moet zijn omdat ik verschrikkelijk lelijk ben natuurlijk...
quote:ZonnigKleintje schreef op 05 augustus 2014 @ 16:15:

[...]

Naast dat de definities van 'best wel eens wat meer', 'dubieuze' en 'sommige vrouwen' wat uiteen kunnen lopen, gaat jouw opmerking eraan voorbij dat de achtergestelde positie van vrouwen meer is dan alleen gevoelswereld van 'de vrouw' helaas.

'Achter gestelde positie' klinkt zwaarder dan ik het bedoel, maar er is wel degelijk nog verbetering wenselijk.Juist en daar zou je denk ik beter je energie in kunnen steken dan al die "details" op individuele basis. Veranderingen in de persoonlijke benadering een op een zijn voor vrouwen individueel natuurlijk prettig maar ik denk niet dat het iets gaat veranderen aan het aantal vrouwen in top functies bijvoorbeeld of überhaupt betere carrière kansen of alleen al de vrijheid daar voor te gaan zonder oordelen. Dat heeft denk ik niet direct te maken met de (angst voor) seksueel geweld (ik heb het over Nederland he) maar meer met de manier waarop er over vrouwen in die functies gedacht wordt of over vrouwen die fulltime werken. Dat zijn dingen waar je concreet met elkaar over in gesprek kan denk ik. Kijk wat mensen nu tegenhoud (dat is niet simpelweg mannen) en kijk wat je daar mee kunt. Daarmee kun je concreet iets verbeteren aan de positie van de vrouw denk ik.
quote:loquase schreef op 05 augustus 2014 @ 16:10:

[...]

Dit gebeurt gewoon als je op straat loopt, of in de kroeg of bijv. het verhaal van Lemoos bij het tanken. Het lijkt me zinloos de discussie aan te gaan of ik dit soort dingen echt meemaak. Het zou fijn zijn als je wil aannemen dat dit echt gebeurd. Vele vele andere vrouwen hier hebben soortgelijke verhalen ook gedeeld.

Je bent het dus met mee eens dat dit soort dingen niet normaal zijn (toch?) En wat wel een normale manier van benaderen is (toch?). Dan begrijp je het verschil. En is er verder geen probleem, denk ik.

Lees anders mijn post van 14.38 nog even. Want ik probeer echt te begrijpen hoe jij het contact met vrouwen dan ervaart. En waar je evt. tegenaan loopt.

Fijne dag nog iedereen en tot later.

Ik neem ook aan dat dit echt gebeurt, dat trek ik niet in twijfel. Ik vroeg naar de setting. De enige plek waar ik mannen dit soort dingen heb zien doen is in een dronken bui tijdens het stappen. Dan nog is dit geen normale manier om vrouwen te benaderen, maar dat hoeft niet eens gezegd te worden, dat is evident.

Neem je van mij aan dat een normale man dit niet doet?
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 16:18:

[...]

neuh, maar andersom wel Al dat moderne communiceren ook
Zo'n forum (en het hele internet) is de grote gelijkmaker. Allerlei mensen die zichzelf normaalgesproken binnen 2 minuten in het midden van een grote lege cirkel zouden bevinden wanneer ze hun extremisme zouden uitdragen, staan hier als gelijken tussen de posts van mensen die wel in discussie willen. Dat vergeet ik nog wel eens, geef ik toe.

Wat ik schadlijk vind is dat het internet niets vergeet. Hoe meer posts er gedaan worden waarin gesteld wordt dat vrouwen onderdrukt worden door mannen, hoe meer het gaat lijken alsof dat ook echt zo is. Ik vrees iets te vaak dat de onwetenden en de opportunisten dit onderscheid niet kunnen of willen maken.
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 16:34:

[...]

Ik neem ook aan dat dit echt gebeurt, dat trek ik niet in twijfel. Ik vroeg naar de setting. De enige plek waar ik mannen dit soort dingen heb zien doen is in een dronken bui tijdens het stappen. Dan nog is dit geen normale manier om vrouwen te benaderen, maar dat hoeft niet eens gezegd te worden, dat is evident.

Neem je van mij aan dat een normale man dit niet doet? uhm nee, sorry Kadanz, wat dat is namelijk gewoon niet zo. Tenzij je wil zeggen dat er een heleboel mannen rondlopen die niet normaal zijn. Heb je het filmpje van Dubiootje gezien?
Waar denk jij dat de verandering in moet liggen dan, mwcactus? Meer vrouwen aan de top? Ik dacht dat ook en zet me daar ook actief voor in, maar ik krijg steeds sterker het idee dat geweld tegen vrouwen en seksisme een echte verandering in de weg staan. Ook als er meer vrouwen aan de top komen. Dat gaat op dit moment sowieso tergend langzaam, en als vrouwen een topfunctie krijgen, dan belanden ze in een zwaar seksistisch klimaat waarin ze moeten vechten om serieus te worden genomen (of überhaupt uit te mogen praten...). Zie bijvoorbeeld dit filmpje van de ronduit onbeschofte wijze waarop het Amerikaanse Congres de nieuwe Fed-voorzitter Yellen ondervraagt in haar confirmation hearing (met vergelijkende opnamen van de confirmation hearing van haar mannelijke voorganger Bernanke). Ze krijgt werkelijk niet de kans ook maar één zin af te maken. Voel je de vijandigheid? Zie je hoe de mannen die haar ondervragen en de voorzitter geen greintje respect voor haar tonen, ondanks dat ze net is benoemd tot de machtigste financiële positie in de VS? Staat dit volgens jou volledig los van de manier waarop vrouwen in het algemeen worden behandeld in de maatschappij?

Zie jij hier de oplossing? Gaan meer Neeliekroezen ervoor zorgen dat het seksueel geweld en de seksuele intimidatie van vrouwen afnemen?
Ga in therapie!
Zonnigkleintje, je hoeft echt niet mooi te zijn om geobjectiveerd te worden. Het heeft weinig met aantrekkingskracht te maken en vooral heel veel met macht.
Ga in therapie!
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 16:43:

[...]

uhm nee, sorry Kadanz, wat dat is namelijk gewoon niet zo. Tenzij je wil zeggen dat er een heleboel mannen rondlopen die niet normaal zijn. Heb je het filmpje van Dubiootje gezien?

Nee, dat filmpje heb ik niet gezien. Heb je een linkje?

Normale mannen doen dit soort dingen niet. Ik doe het niet, mijn familie doet het niet, mijn vrienden doen het niet, mijn collega's (op die ene na) ook niet. Natuurlijk blijven er dan mannen over die het wel doen, maar dat is niet normaal.

Hoe vaak gebeurt het jou? De categorie pijpbewegingen, gericht aan jou, in het openbaar?
quote:kadanz, 1 uur geleden

Ik vraag me dan toch heel hard af onder wat voor mannen je je begeeft! Pijpgebaren? 'Hé neuken?' En dit zijn nuchtere mannen? Natuurlijk zijn er mannen die dit soort taal bezigen, maar ik zie daar toch een heel specifieke setting bij.

Gewoon, tanken bij een benzinepomp zoals Lemoos. De rij bij de kassa van de Albert Heyn zoals bij mij.

Maar goed, dat is geen ook plek voor een vrouw alleen!
You know how I know? Because I reeaally think so!
linkje naar filmpje

weet je, ook de familie van mannen die veroordeeld worden wegens verkrachting of aanranding of incest zeggen, dat doet mijn broer, vader, neef, oom etc niet. Dat wil niet zeggen dat jij geen gelijk kunt hebben, maar sluit daar je ogen niet voor

Verder heb je hier al een aantal verhalen kunnen lezen van vrouwen die vertellen dat ze op straat benaderd worden, een oom die allemaal rare dingen zegt, een collega die zich er op voor laat staan een seksist te zijn.

Het feit dat jij geen mensen denkt te kennen die dit soort dingen doet, wil niet zeggen dat het niet gebeurt of dat de mannen die dit doen niet normaal zijn. In het algemeen normaal bevonden dan he, we kunnen nog een discussie voeren over wat normaal is
Ik trek elke keer weer mijn wenkbrouwen op wanneer er gesteld zou worden alsof vrouwen in NL achtergesteld zouden worden. Er is denk ik geen land ter wereld waarin vrouwen zo bevoordeeld worden ten opzichte van mannen als in NL. Wat je als gevolg daarvan krijgt, is dat groepen vrouwen deze wettelijke bevoorrechting aangrijpen om hun privilleges uitgebreid te krijgen. Ze krijgen immers al bevestigd dat zij specialer zijn dan mannen, dus waarom niet nog een stapje verder?
quote:kadanz, 1 uur geleden

Eerlijke samenvatting?

Nee.

quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 15:55:

[...]

Ik vraag me dan toch heel hard af onder wat voor mannen je je begeeft! Pijpgebaren? 'Hé neuken?' En dit zijn nuchtere mannen? Natuurlijk zijn er mannen die dit soort taal bezigen, maar ik zie daar toch een heel specifieke setting bij.Deze post illustreert zo mooi jouw seksistische belevingswereld. Vrouwen die dit soort mannen tegenkomen begeven zich zelf in hele specifieke settings uiteraard. Normale vrouwen overkomt dit niet. Ergo: eigen schuld, dikke bult.
quote:dubiootje schreef op 05 augustus 2014 @ 16:16:

Kijk dit filmpje eens, daar zie je hoe vrouwen reageerden op verschillend ongewenst gedrag van mannelijke lastigvallers en hoe die mannen daar stuk voor stuk op reageerden. Hoe stel jij je voor dat je op dit soort gedrag moet reageren om de man in kwestie bewust te maken van het gedrag?

Ik heb intussen dat filmpje ook gezien. Ik probeer een vinger erachter te krijgen, waarom deze mannen dat doen. Zij hebben geen respect voor vrouwen. Waarom hebben zij dat in de opvoeding niet meegekregen? Zouden ze denken: "Ik heb zin in haar, dus moet ze ook zin in mij hebben." Hij wil wat van haar, maar het komt niet in hem op, dat zij door hem met rust wil worden gelaten.

quote:In het geval van hatseflats, wat was een goede manier geweest van communiceren om de mannen in kwestie duidelijk te maken dat ze niet van dat gedrag gediend was? Als je aan het joggen bent en wordt nageroepen, wat zou je dan het beste kunnen communiceren? Als er een onbekende man je aanspreekt en aan je haren begint te zitten, hoe zou je dan het best kunnen communiceren wat voor gevoel dat jou geeft? Serieuze vraag.Negeren en/of weg proberen te lopen, zou ik zeggen.
World of Warcraft: Legion
quote:kadanz, 15 minuten geleden

Nee, dat filmpje heb ik niet gezien. Heb je een linkje?

Normale mannen doen dit soort dingen niet. Ik doe het niet, mijn familie doet het niet, mijn vrienden doen het niet, mijn collega's (op die ene na) ook niet. Natuurlijk blijven er dan mannen over die het wel doen, maar dat is niet normaal.

Hoe vaak gebeurt het jou? De categorie pijpbewegingen, gericht aan jou, in het openbaar?

Ik durf te wedden dat deze mannen door hun sociale omgeving als hele normale en nette mannen beschouwd worden. Je denkt toch niet dat ze dit doen als hun vrouw naast ze zit in de auto, of als hun moeder erbij is, of hun leidinggevende in de buurt is?
quote:quote:

kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 16:34:

[...]

Neem je van mij aan dat een normale man dit niet doet?Nee. Neem ik niet van je aan omdat ik weet dat dit gewoon niet waar is. Normale mannen doen dit ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven