seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Vanmiddag in de bus. Voor mij zit een man. Buiten loopt een vrouw op straat in een leuke jurk. Die man kijkt naar haar, draait zich vervolgens helemaal om om haar na te kunnen kijken. Ik kijk hem recht in zijn gezicht met ongeveer zo'n uitdrukking: in de hoop hem te laten weten dat zijn gedrag op zijn minst een beetje vreemd is. Hij trekt zich er echter niets van aan en gaat weer normaal zitten. Tot de volgende vrouw.

Dit soort dingen maak je echt wel dagelijks mee als vrouw. Al overkomt het niet altijd iedereen persoonlijk, je ziet wel hoe een groot deel van de mannen omgaat met vrouwen. Dát heeft invloed.
quote:kadanz, 4 minuten geleden

Ten eerste, bedankt dat je op een rustige manier in discussie treed. Ook al zijn we het niet eens (of praten we langs elkaar heen) ik waardeer je rust en geduld.

Ik zit dus met een dilemma: wie moet ik geloven? wat moet ik geloven?

Ik ben niet gek, ik zie ook seksisme en zelf seksueel geweld om me heen gebeuren. Ik ontken dat dus niet. Maar op het moment dat jullie mij willen vertellen dat het mannen zijn zoals ikzelf en mijn vrienden, dan raak ik in een tweespalt: ik wil je wel geloven, maar ik zie het gewoon niet. Ik zie het mezelf niet doen, ik zie het mijn vrienden niet doen etc. Erger nog, mijn vriendin heeft het er nooit over, haar vriendinnen ook niet.

Vandaar dat ik beter wil begrijpen wat jullie mij proberen te vertellen. Krijg je elke dag met obscene gebaren te maken? Elke week? In welke setting?Tegen mannen die IRL net zo reageren als jij hier op het forum heb ik het ook nooit over.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 augustus 2014 @ 17:47:

[...]

Wekelijks en op Brussel na, kom ik zelden in No Go-areas alleen. Ik draag altijd zakelijke kleding en mijn trouwring, aan mij ligt het niet. En het is minder aan het worden nu ik ouder wordt. Fijn hè?Wekelijks obscene gebaren?
De potloodventers die ik tegenkwam tijdens het wandelen, waarbij er een mij bleef achtervolgen. De man in het zwembad die zich voor mij ging afrukken en me probeerde in te sluiten in het kleedhokje. De man die me helemaal verrot schold nadat ik hem vriendelijk afwees. De man die in de kroeg in mijn billen kneep. Het groepje mannen die me, terwijl ze obscene taal uitsloegen van mijn fiets gooiden en betastten. De collega die maar aan me bleef zitten (En nee dat ging niet om een hand op mijn arm), al gaf ik steeds duidelijk aan dat ik daar niet van gediend was. De mannen die me vanuit het niets op straat uitscholden voor hoer en slet, omdat ik niet op hun invitatie om te neuken inging... En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar ja, toen liep ik natuurlijk met mijn tieten te zwaaien en riep ik “Joehoe, hier ben ik, kom me alsjeblieft even lastig vallen.”

Ik heb het niet over complimentjes geven, of nafluiten, daar zul je me niet over horen. Het is belachelijk om te doen alsof dat het probleem zou zijn. Dat vrouwen overgevoelig reageren en dat je als man niet eens meer een complimentje kan geven. Het gaat over al die andere zaken die ik hierboven benoem.
quote:ikeaverslaafde schreef op 05 augustus 2014 @ 18:08:

Vanmiddag in de bus. Voor mij zit een man. Buiten loopt een vrouw op straat in een leuke jurk. Die man kijkt naar haar, draait zich vervolgens helemaal om om haar na te kunnen kijken. Ik kijk hem recht in zijn gezicht met ongeveer zo'n uitdrukking: in de hoop hem te laten weten dat zijn gedrag op zijn minst een beetje vreemd is. Hij trekt zich er echter niets van aan en gaat weer normaal zitten. Tot de volgende vrouw.

Dit soort dingen maak je echt wel dagelijks mee als vrouw. Al overkomt het niet altijd iedereen persoonlijk, je ziet wel hoe een groot deel van de mannen omgaat met vrouwen. Dát heeft invloed.

Misschien een bekende?

Ik zou het niet zo opzichtig doen, maar als ik een leuke vrouw zie dan kijk ik ook op. En zo elke man. Hier is NIKS mis mee.
quote:dubiootje schreef op 04 augustus 2014 @ 22:07:

[...]

Dit is hoe de meeste vrouwen hier ook mee omgaan. Het is iets wat erbij hoort, je besteedt er niet veel aandacht aan. In tegenstelling tot bij mannen, die niet de achterliggende dreiging van verkrachting hebben, komt er soms wel angst bij kijken. Vooral als de man in kwestie je na het voorval volgt, wat nogal eens voorkomt.

[...]

Gefeliciteerd TAM, je bent een feminist! Joepie! En het klopt: ik neuk ook geen mannen uit principe!

[...]

Degenen die het van zichzelf willen weten, kunnen de implicit association test doen waarvoor ik eerder de link gaf. Het is dus wel degelijk te meten!

[/quote]Dit wordt hier in de laatste pagina's wel duidelijk. Communicatie is, net als in een relatie het toverwoord. Geef je grenzen aan.Een goede relatie, met collega, partner, buurvrouw, lerares komt tot stand middels trial and error. Blijf niet hangen in de 'error'.[quote]

Ik denk dat je hiermee het verschijnsel seksuele intimidatie wel wat onderschat. Het heeft een behoorlijke impact op het dagelijks leven van meisjes en vrouwen, in kleine en grote dingen. Ik ben ooit 's avonds laat bij thuiskomst in de gang van mijn studentenhuis van achteren vastgegrepen door een belager. Ik heb die vent weggejaagd en er is verder niets gebeurd, maar ik heb maandenlang niet alleen thuis durven zijn. Hij wist immers waar ik woonde. Toen ik in een land met een sterke machocultuur woonde, wist ik wel beter dan 's avonds nog alleen een ommetje te maken. Dan kon ik geen 2 meter rustig lopen (tenzij ik mijn vriend bij me had natuurlijk, dan had ik nergens last van). Dat waren geen kwesties die werden opgelost door mijn grenzen aan te geven of mijn schouders op te halen. En dat zijn maar een paar voorbeelden.

Dat vind ik oprecht heel vervelend voor je.

[...]

Aardige vergelijking. Ik ga hem even doortrekken:

Hier ligt Noor, ze kookte linzen.

Hier ligt June, ze zeurde.

Hier ligt Parveen, ze wilde uit liefde trouwen.

Hier ligt Anja, ze was ziek.

Hier ligt de familie Peterson, hij was bang dat Obama zou worden herverkozen.

Hier ligt Reeva, ze werd aangezien voor een inbreker.

Hier ligt Christina, ze ging op huwelijksreis.

Hier ligt Emma, ze veranderde haar Facebookstatus in single.

Hier ligt Cristina, ze liep in de weg.Dat is idd vreselijk en gestoord.
quote:feministe1995 schreef op 05 augustus 2014 @ 09:15:

Ik vind het heel erg typerend dat de enige twee vrouwen die zichzelf expliciet als feministe profileren (dubiootje en ikzelf) worden afgezeken en negatief worden bejegend. Wat is het toch voor zelfhaat van vrouwen dat ze zich afkeren van hun soortgenoten en natuurlijke bondgenoten en zich, als een soort Stockholm-syndroom, op de goedkeuring van de onderdrukker richten?

Het doet me een beetje denken aan Game of Thrones, waar Theon Grejoy geen eigen wil meer heeft, en zelf niets liever is dan de slaaf van Bolton.

Hoe dan ook: dubiootje kennende (en mijzelf), zullen we nooit op te houden feministische problematiek aan de orde te stellen.Is Dubiootje nieuwe BEFF ofzo?

Laat ik in ieder geval duidelijk zijn; wat mij betreft staan dubio en jij mijlenver van elkaar verwijderd. Overigens heb ik nergens gelezen dat Dubio wordt afgezeken of negatief wordt bejegend, kritisch, ja dat wel.
quote:loquase schreef op 05 augustus 2014 @ 18:13:

De potloodventers die ik tegenkwam tijdens het wandelen, waarbij er een mij bleef achtervolgen. De man in het zwembad die zich voor mij ging afrukken en me probeerde in te sluiten in het kleedhokje. De man die me helemaal verrot schold nadat ik hem vriendelijk afwees. De man die in de kroeg in mijn billen kneep. Het groepje mannen die me, terwijl ze obscene taal uitsloegen van mijn fiets gooiden en betastten. De collega die maar aan me bleef zitten (En nee dat ging niet om een hand op mijn arm), al gaf ik steeds duidelijk aan dat ik daar niet van gediend was. De mannen die me vanuit het niets op straat uitscholden voor hoer en slet, omdat ik niet op hun invitatie om te neuken inging... En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar ja, toen liep ik natuurlijk met mijn tieten te zwaaien en riep ik “Joehoe, hier ben ik, kom me alsjeblieft even lastig vallen.”

Ik heb het niet over complimentjes geven, of nafluiten, daar zul je me niet over horen. Het is belachelijk om te doen alsof dat het probleem zou zijn. Dat vrouwen overgevoelig reageren en dat je als man niet eens meer een complimentje kan geven. Het gaat over al die andere zaken die ik hierboven benoem.

Dat zijn hele heftige zaken. Maar bijna stuk voor stuk waren dit geen normale mannen. Normale mannen trekken je niet van de fiets, normale mannen sluiten je niet al masturberend in in een pashokje, normale mannen schelden onbekenden niet uit voor hoer, en normale mannen verkopen al helemaal geen potloden.

Echt, het spijt me dat je dit allemaal hebt moeten meemaken. Maar dit is geen gedrag dat je zomaar kunt veranderen door de mannen een lesje te leren in 'respect voor vrouwen'. Dit is geen gedrag dat je verandert door opvoeding. Dit valt onder het kwaad op aarde. De Nobelprijs voor wereldvrede is voor jou als jij hier een oplossing voor weet te verzinnen.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 augustus 2014 @ 18:09:

[...]

Tegen mannen die IRL net zo reageren als jij hier op het forum heb ik het ook nooit over. Gelukkig is dit een forum waar we met respect naar elkaars mening luisteren, zonder persoonlijk te worden!
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 18:02:

[...]

Ten eerste, bedankt dat je op een rustige manier in discussie treed. Ook al zijn we het niet eens (of praten we langs elkaar heen) ik waardeer je rust en geduld.

Ik zit dus met een dilemma: wie moet ik geloven? wat moet ik geloven?

Ik ben niet gek, ik zie ook seksisme en zelf seksueel geweld om me heen gebeuren. Ik ontken dat dus niet. Maar op het moment dat jullie mij willen vertellen dat het mannen zijn zoals ikzelf en mijn vrienden, dan raak ik in een tweespalt: ik wil je wel geloven, maar ik zie het gewoon niet. Ik zie het mezelf niet doen, ik zie het mijn vrienden niet doen etc. Erger nog, mijn vriendin heeft het er nooit over, haar vriendinnen ook niet.

Vandaar dat ik beter wil begrijpen wat jullie mij proberen te vertellen. Krijg je elke dag met obscene gebaren te maken? Elke week? In welke setting?

Wat voor mannen denk je dan dat het zijn? Echt het is gewoon de leraar, de huisvader, de zakenman, de bouwvakker etc. etc. Ze zien er echt niet allemaal uit als de vieze man, of zo.

Waarom is het zo voor jou zo moeilijk te geloven?

Ik zeg niet omdat die mannen het doen jij of alle mannen het doen.

Als ik zeg dat ik appels vies vind, zegt dat niets over hoe ik denk over fruit in het algemeen.

Heb je al die voorbeelden en al die ervaringen die vrouwen hier vertellen gemist?

Ik kan niet exact vertellen hoe vaak per maand. De ene maand meer dan de ander, maar ik hou er geen statistieken van bij.

En in hele "normale" settingen. Als ik op straat loop, of fiets. In het zwembad. In het café. Op het werk. Als ik in een park wandel. In de trein.

Moet ik dan niet meer werken, zwemmen, wandelen, naar de kroeg gaan, op straat lopen? En wat doet het er toe, welke setting het is. iemand hoort dat gewoon niet te doen. Punt!

(Nu moet ik weer even weg)
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 augustus 2014 @ 13:11:

[...]

Toch ligt er aan het hele lijstjes een gemeenschappelijke factor ten grondslag en dat is seksisme. Seksisme bestaat in verschillende gedaantes waarbij verkrachting en moord de extreme uitwassen zijn, maar niettemin ook in ons 'gemoedelijke' landje voorkomen en heus niet alleen in India en Egypte.

En het hele lijstje moet gewoon besproken worden want dat alles heeft te maken met de Rape Culture en Sexual Entitlement en niet op de manier zoals sommigen het zo graag willen oppaken dat wij zouden vinden dat een vrouw aankijken de eerste stap is richting verkrachting, want dat is gewoon proberen de discussie te ridiculiseren en discussiepartners als hysterische mannenhaters te proberen weg te zetten.

Ik ben het niet eens met je gemeenschappelijk factor seksisme, maar vooruit: wat zou je graag besproken willen hebben wat te maken heeft met Rape Culture (wat wordt daarmee bedoeld?) en Sexual Entitlement?

En heeft dat zin met mensen (mannen) die zelf gewoon normaal zijn en geen pijpbewegingen maken, vrouwen nafluiten of verkrachten?

Ik wil best graag discussieren, maar waarover?
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 augustus 2014 @ 17:30:

[...]

Obscene gebaren maken, obscene taal uitslaan of in je oor fluisteren, fluiten, sissen, knijpen, tegen je oprijden, etc. Al die mannen die dt doen zijn ook gewoon iemands zoon, broer, man, collega, buurman, etc. en worden als hele normale en nette mannen beschouwd in hun omgeving. Precies hetzelfde als de aanranders, verkrachters, misbruikers en incestplegers, of denk jullie nu werkelijk dat dit allemaal randfiguren zijn? Nee, het zijn putjesscheppers, bouwvakkers, horecapersoneel, winkelpersoneel, kantoormedewerkers, shoarmaboeren, directeuren, onderwijzers, etc. etc. Allemaal gewoon nette mannen met banen, hypotheken en kinderen.Dat zijn imo geen normale mannen. Dus.
quote:ThunderassMan schreef op 05 augustus 2014 @ 18:30:

[...]

Ik ben het niet eens met je gemeenschappelijk factor seksisme, maar vooruit: wat zou je graag besproken willen hebben wat te maken heeft met Rape Culture (wat wordt daarmee bedoeld?) en Sexual Entitlement?

En heeft dat zin met mensen (mannen) die zelf gewoon normaal zijn en geen pijpbewegingen maken, vrouwen nafluiten of verkrachten?

Ik wil best graag discussieren, maar waarover?Helemaal met je eens dat dit geen zinnige discussie is met mensen die zelf niet pijpbewegingen maken, vrouwen nafluiten of verkrachten. Alsof je je in een discussie over homoacceptatie beperkt tot een discussie over potenrammen, terwijl eigenlijk iedereen het erover eens is dat dat crimineel is.
quote:ThunderassMan schreef op 05 augustus 2014 @ 18:32:

[...]

Dat zijn imo geen normale mannen. Dus. maar deze mannen worden over het algemeen door hun omgeving wel als normaal gezien
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Positief aspect is dat gescheiden mannen met kinderen ook es wat vaker hun kind mogen zien. Avondje uit voor pubers word ook een stuk goedkoper. Geen tassen meer dragen. Vuilnis word ook netjes buiten gezet. Geen reclames waarin mannen worden geportreteerd alsof ze niets kunnen (wassen, koken, strijken, kinderen verzorgen, organiseren)

Waarmee ik doel op dat het belangrijker is om een equalist te zijn ipv feminist. Mannen worden net zo goed stereotyperend behandeld, het heeft alleen veelal minder impact omdat mannen hun schouders ophalen voor dat uitspeelgedrag. (Waarmee ik niets zeg over de verhoudingen tussen het aantal vrouwelijke vs mannelijke issues)

Als je echt een grote stap wil maken als vrouw, ondermijn elkaar dan niet zoveel, supporteer elkaar en laat je niet te makkelijk opjutten door de media of andere vrouwen die 'mooier, succesvoller etc' zijn dan jij.
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 18:41:

[...]

maar deze mannen worden over het algemeen door hun omgeving wel als normaal gezien Nee, dit onstaat doordat een man een reputatie moet houden binnen een groep. Dit is te wijten aan een machocultuur die heerst waarbij ik zeker weet dat de meeste mannen zich ook niet fijn voelen. Vrouwen helpen daar net zo goed aan mee door juist op dat soort types te vallen.
quote:loquase schreef op 05 augustus 2014 @ 18:28:

[...]

Wat voor mannen denk je dan dat het zijn? Echt het is gewoon de leraar, de huisvader, de zakenman, de bouwvakker etc. etc. Ze zien er echt niet allemaal uit als de vieze man, of zo.

Waarom is het zo voor jou zo moeilijk te geloven?

Ik zeg niet omdat die mannen het doen jij of alle mannen het doen.

Als ik zeg dat ik appels vies vind, zegt dat niets over hoe ik denk over fruit in het algemeen.

Ik zeg niet dat ze er uit zien als vieze mannen. Voor mijn part zien ze er uit als de koning, feit blijft dat ze een steekje los hebben zitten. Normale mannen besluiten niet out of the blue om hun geslacht aan passerende vrouwen te showen. Echt niet.

Die man die in je billen kneep, daar kan ik me als normale man nog wat bij voorstellen, of die man die op het werk maar bleef aanraken. Misschien zelfs die baldadige jongens die je voor hoer uitscholden. Maar die mannen die je van je fiets af trekken of publiekelijk masturberen zijn zwaar abnormaal. Het spijt mij oprecht dat je anders denkt hierover. Dit zijn gewoon criminelen en gestoorden.quote:Heb je al die voorbeelden en al die ervaringen die vrouwen hier vertellen gemist?Nee, maar dan lees ik ook een voorbeeld van een man die net iets te enthousiast omkijkt naar een mooie vrouw en dan denk ik: maak je je daar druk om? Beschuldig je aan de hand van dit voorbeeld een groot deel van de mannen van veel ergere zaken?lquote:

Ik kan niet exact vertellen hoe vaak per maand. De ene maand meer dan de ander, maar ik hou er geen statistieken van bij.

En in hele "normale" settingen. Als ik op straat loop, of fiets. In het zwembad. In het café. Op het werk. Als ik in een park wandel. In de trein.

Moet ik dan niet meer werken, zwemmen, wandelen, naar de kroeg gaan, op straat lopen? En wat doet het er toe, welke setting het is. iemand hoort dat gewoon niet te doen. Punt!

Het doet er in dusverre toe dat ik wil begrijpen wat er aan de hand is. Natuurlijk mag jij vrij rondlopen en natuurlijk moeten ze met hun poten van je afblijven. Ik kom trouwens terug op iets wat ik heb gezegd. Ik heb een vriend gehad die zich op het laatst heel dubieus gedroeg tegenover vrouwen. Deze jongen kende ik van kleins af, ooit waren we dikke vrienden. Helaas raakte hij aan de softdrugs, kreeg hij een paar psychoses en raakte hij ook nog licht paranoïde. Toen deze jongen de zwangere en bovendien getrouwde vriendin van mijn partner zeer opzichtig probeerde te versieren heb ik hem goed duidelijk gemaakt dat er grenzen zijn. De vriendschap is niet lang daarna mede door dit incident beëindigd. Ik heb persoonlijk excuses gemaakt tegen de vrouw in kwestie.

Punt is, hij is de enige man in mijn leefomgeving die ik over de schreef heb zien gaan. En hij was NIET (meer) normaal.

quote:(Nu moet ik weer even weg)
quote:redheadenco schreef op 05 augustus 2014 @ 18:41:

Positief aspect is dat gescheiden mannen met kinderen ook es wat vaker hun kind mogen zien. Avondje uit voor pubers word ook een stuk goedkoper. Geen tassen meer dragen. Vuilnis word ook netjes buiten gezet. Geen reclames waarin mannen worden geportreteerd alsof ze niets kunnen (wassen, koken, strijken, kinderen verzorgen, organiseren)

Waarmee ik doel op dat het belangrijker is om een equalist te zijn ipv feminist. Mannen worden net zo goed stereotyperend behandeld, het heeft alleen veelal minder impact omdat mannen hun schouders ophalen voor dat uitspeelgedrag. (Waarmee ik niets zeg over de verhoudingen tussen het aantal vrouwelijke vs mannelijke issues)

Als je echt een grote stap wil maken als vrouw, ondermijn elkaar dan niet zoveel, supporteer elkaar en laat je niet te makkelijk opjutten door de media of andere vrouwen die 'mooier, succesvoller etc' zijn dan jij.Jij zegt het eloquenter dan ik ooit zou kunnen: dank je. En +1.
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 18:41:

[...]

maar deze mannen worden over het algemeen door hun omgeving wel als normaal gezien Dat zou best kunnen. Net als sommige seriemoordenaars. Dat doet niks af aan het feit dat het abnormale mensen zijn.
quote:Penelopeia schreef op 05 augustus 2014 @ 18:37:

[...]

Helemaal met je eens dat dit geen zinnige discussie is met mensen die zelf niet pijpbewegingen maken, vrouwen nafluiten of verkrachten. Alsof je je in een discussie over homoacceptatie beperkt tot een discussie over potenrammen, terwijl eigenlijk iedereen het erover eens is dat dat crimineel is.Helder voorbeeld!
quote:Piratesse schreef op 05 augustus 2014 @ 18:52:

[...]

Jij zegt het eloquenter dan ik ooit zou kunnen: dank je. En +1.Wat mis ik dat soort prachtige verloren woorden tegenwoordig....
waarom is het zo moeilijk voor je om te erkennen dat het normale mannen zijn die zich abnormaal gedragen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 19:03:

waarom is het zo moeilijk voor je om te erkennen dat het normale mannen zijn die zich abnormaal gedragen? Waarom is het zo moeilijk voor je om te erkennen dat het geen normale mannen zijn?
Zeg TAM, heb jij wel eens een vrouw met je ogen uitgekleed?
quote:Amand schreef op 05 augustus 2014 @ 19:21:

Zeg TAM, heb jij wel eens een vrouw met je ogen uitgekleed?Is nog verdomd lastig... ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven