Seksuele ongelijkheid

06-01-2026 03:21 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zien veel mannen het mannelijke orgasme als het einde van de vrijpartij? Wanneer een vrouw geen orgasme bereikt, wordt dit vaak als normaal gezien en wanneer de vrouw al eerder tot haar hoogtepunt komt, lijkt het de norm te zijn dat de seks doorgaat tot de man zijn hoogtepunt bereikt.

Hoe zien jullie dit?
Een vrouw kan meerdere keren achter elkaar, een man kan één keer en heeft dan minstens twintig minuten rust nodig.

Alle documentaires die ik hierover heb gezien bevestigen dit.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Dat minder vrouwen een orgasme krijgen komt ook doordat ze hun lichaam minder goed kennen. Het is ook een kwestie van uitproberen bij jezelf.
KooktMetKnoflook schreef:
08-01-2026 08:07
Een vrouw kan meerdere keren achter elkaar, een man kan één keer en heeft dan minstens twintig minuten rust nodig.

Mijn praktijkervaring bevestigd dit niet.
Ooit een man gehad die 3 x heel snel achtereen kwam. Zeg maar in 10 minuten tijd.
En tijdens swingersavonden kan mijn man in c.a. 4 uur tijd ook echt wel 5 a 6 x klaarkomen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
misokoekje schreef:
07-01-2026 12:41
Ik denk dat dit net anders zit als je zegt. 'Blauwe ballen 'kunnen misschien wel voorkomen maar het gaat er om dat dit door veel mannen ingezet wordt al pressiemiddel om de vrouw door te laten gaan met seks uit schuldgevoel. En dat is echt walgelijk. Je hebt altijd handjes.
Zo ervaar ik het niet. Zelf voel ik me ook echt slecht soms als ik niet klaarkom, als mijn partner dat van mij weet is het dan meteen een pressiemiddel of hem een schuldgevoel geven? Want ik heb zelf ook handjes...

Ik weet dat er veel egoïstische klootzakken bestaan, maar waarom zou je uitgaan van het meest negatieve scenario? Volgens mij willen veel mannen juist graag dat hun partner geniet. Seks is iets wat je samen doet en samen ontdekt. Als volwassene ben je niet willoos overgeleverd aan wat een man wil.

Net als ik als meisje niets heb geleerd over gezonde seks hebben veel mannen dat waarschijnlijk ook niet, helaas.
Happening schreef:
08-01-2026 07:56
Maar jij schreef dit: maar het gaat er om dat dit door veel mannen ingezet wordt al pressiemiddel om de vrouw door te laten gaan met seks uit schuldgevoel.

Veel mannen?

we moeten dit echt niet generaliseren en mannen op deze manier in een hoek zetten alsof het allemaal klootzakken zijn. Natuurlijk bestaan er klootzakken, maar verreweg de meeste mannen willen dat hun vrouw geniet van seks.

Het mannelijk en vrouwelijk orgasme zijn hormonaal niet hetzelfde. Er komen andere stoffen vrij, waardoor mannen een flinke dip krijgen en vrouwen veel minder, maar juist meer behoefte hebben aan intimiteit. Dus eigenlijk past het prima bij elkaar als je als vrouw een orgasme krijgt en daarna verlangt naar nabijheid en dus geniet van 'de daad', terwijl de man op zijn beurt klaarkomt.

Het verschil is dat er meer vrouwen moelijk een orgasme bereiken dan mannen. Daar moet je allebei wat voor doen: de man moet voldoende tijd en moeite doen en de vrouw moet uit haar hoofd, zich overgeven en hem laten weten wat werkt bij haar. Communiceren dus. Het ligt niet alleen aan mannen als het niet lukt.
Ik schreef dat niet, dat zei iemand anders..

Bij mij gaat het ook zeker niet om moeilijk klaarkomen, ik ben totdat ik met de pil startte waarschijnlijk vaker gekomen dan mijn vriend.

Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven geniet ik soms niet meer van de daad zodra ik zelf ben klaargekomen. Dus dan stopt het bij ons, ook als mijn vriend nog geen orgasme heeft gehad.

En dan dus de vraag: zou jij dit accepteren? Dat de seks stopt omdat de vrouw haar zin is verloren nadat zij eerder haar orgasme heeft bereikt.

Ik ben benieuwd naar jouw antwoord! 😉
En als het antwoord nee is, dan ligt daar wat mij betreft precies het pijnpunt en dan voel je als vrouw toch echt een bepaalde druk of schuldgevoel , ondanks dat je een man bent die ervan geniet om zijn bedpartner te laten genieten.
KooktMetKnoflook schreef:
08-01-2026 08:07

Dus omdat een documentaire dit zegt moet ik maar doorgaan terwijl ik het vaker niet meer prettig vind na mijn orgasme?

Ik weet dat dit voor meerdere vrouwen geldt, maar dus niet voor allemaal. Mijn zin is meestal weg na mijn 1e orgasme!
Serotonientje93 schreef:
08-01-2026 10:01
Dus dan stopt het bij ons, ook als mijn vriend nog geen orgasme heeft gehad.

En dan dus de vraag: zou jij dit accepteren? Dat de seks stopt omdat de vrouw haar zin is verloren nadat zij eerder haar orgasme heeft bereikt.
Dat vind ik wel vreemd ja. Je hebt seks met zijn tweeën en het is naar mijn mening de bedoeling dat beiden na afloop tevreden zijn.

Hoe je daar komt, verschilt per stel.

Ik zeg niet dat je je moet laten penetreren als dat onprettig voelt, maar een beetje fantasie is wel gewenst.

Als ik of partner op regelmatige basis na afloop nog even de satisfyer/fleshlight erbij moet pakken, zou ik dat heel stom vinden.

En ik vind partners die mokkend de laatkomer afwerken, waardoor die zich een taakje voelt, ook stom
Mijn ervaring is dat mannen vaak wel 2x achter elkaar klaar kunnen komen. Dan begonnen we aan de seks en kwam hij al snel klaar, tot zijn spijt, door 'gewoon' door te gaan kon hij daarna nog een keer klaarkomen. Dat heb ik bij twee partners gemerkt. Bij een ander was er sowieso weinig behoefte om klaar te komen. Dan waren we soms een middag aan het seksen, een tijdje penetratie, even stoppen, weer doorgaan, stoppen, weer doorgaan. Voor hem was dat geen enkel probleem, hij stond zichzelf pas heel laat toe om klaar te komen en had daar last van. Zo zie je maar, algemeenheden kunnen je nooit op iedereen toepassen. Dat maakt het juist ook interessant. Gelukkig ook maar, er is geen vast stappenplan voor seks dat bij elke partner werkt. Het gaat om luisteren naar elkaar (letterlijk en figuurlijk).
Serotonientje93 schreef:
08-01-2026 10:04
Dus omdat een documentaire dit zegt moet ik maar doorgaan terwijl ik het vaker niet meer prettig vind na mijn orgasme?

Ik weet dat dit voor meerdere vrouwen geldt, maar dus niet voor allemaal. Mijn zin is meestal weg na mijn 1e orgasme!
Over het algemeen komen bij mannen en vrouwen dezelfde stoffen vrij bij een orgasme. Waaronder oxycotine, dopamine en melatonine. Bij mannen komt vaker de stof melatonine in hogere dosis vrij en dat verklaart grotendeels het ‘klaar en moe zijn’ na een orgasme. Bij vrouwen is doorgaans de dosis oxicotine hoger, dat is het zogenaamde ‘knuffelhormoon’.

De nuance zit in vaker, doorgaans, grotendeels en meestal. Misschien komt bij jou ook de stof melatonine in een wat hogere dosis vrij bij een orgasme, dat kan.
Oom leeftijd kan meespelen als factor.
Where is my mind?
Serotonientje93 schreef:
08-01-2026 10:01
Ik schreef dat niet, dat zei iemand anders..

Bij mij gaat het ook zeker niet om moeilijk klaarkomen, ik ben totdat ik met de pil startte waarschijnlijk vaker gekomen dan mijn vriend.

Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven geniet ik soms niet meer van de daad zodra ik zelf ben klaargekomen. Dus dan stopt het bij ons, ook als mijn vriend nog geen orgasme heeft gehad.

Ik ben benieuwd naar jouw antwoord! 😉
En als het antwoord nee is, dan ligt daar wat mij betreft precies het pijnpunt en dan voel je als vrouw toch echt een bepaalde druk of schuldgevoel , ondanks dat je een man bent die ervan geniet om zijn bedpartner te laten genieten.
Grappig dat iedereen er vanuit gaat dat ik een man ben, omdat ik niet meedoe aan het mannen bashen. Ik ben een vrouw en in mijn relatie stopt de seks meestal niet als 1 van ons is klaargekomen. Ook niet als hij als eerste klaarkomt. Maar ik krijg zoveel orgasmes dat het voor mij helemaal niet erg is als de seks wel een keertje stopt voordat ik een orgasme krijg. Voor hem geldt hetzelfde. Ik voel geen enkel schuldgevoel als hij een keertje niet klaarkomt. Er komt altijd heel snel een volgende keer en dan voelt het extra intens. Voor mij is niet het orgasme het meest waardevol, maar de verbinding en intensiteit van het contact.

Vrouwen dragen ook verantwoordelijkheid voor hun eigen opstelling in de slaapkamer. Zorg dat je weet wat je lekker vindt en laat dat weten aan je man. Je zal zien dat hij dat heel erg graag voor je wil doen. En reageer dan een beetje enthousiast als hij zijn best doet, dat helpt ook enorm. Het moet van twee kanten komen.
Happening schreef:
08-01-2026 12:16
Grappig dat iedereen er vanuit gaat dat ik een man ben, omdat ik niet meedoe aan het mannen bashen. Ik ben een vrouw en in mijn relatie stopt de seks meestal niet als 1 van ons is klaargekomen. Ook niet als hij als eerste klaarkomt. Maar ik krijg zoveel orgasmes dat het voor mij helemaal niet erg is als de seks wel een keertje stopt voordat ik een orgasme krijg. Voor hem geldt hetzelfde. Ik voel geen enkel schuldgevoel als hij een keertje niet klaarkomt. Er komt altijd heel snel een volgende keer en dan voelt het extra intens. Voor mij is niet het orgasme het meest waardevol, maar de verbinding en intensiteit van het contact.

Vrouwen dragen ook verantwoordelijkheid voor hun eigen opstelling in de slaapkamer. Zorg dat je weet wat je lekker vindt en laat dat weten aan je man. Je zal zien dat hij dat heel erg graag voor je wil doen. En reageer dan een beetje enthousiast als hij zijn best doet, dat helpt ook enorm. Het moet van twee kanten komen.
Ik zag in een latere reactie van je dat je een vrouw bent idd. Wat maakt dat je vind dat ik mannen bash? Geef toch aan dat mijn vriend juist anders hierin staat. Ik merk echter dat er bij mij een stuk zit dat ik lastig los kan laten en dat is het gevoel dat ik hem tekort doe, ondanks dat hij een lieverd is en mij alle ruimte geeft. Ik vind het zelf ook het fijnst als ik nog door kan na een orgasme want ik wil het liefst dat hij wel komt, maar vind ook dat het moet kunnen dat het stopt. Daar sta jij hetzelfde in en mijn vriend gelukkig ook.

Wat maakt dat je ervan uitgaat dat ik niet enthousiast reageer of geen verantwoordelijkheid neem voor ons seksleven? Op dit moment zit het voor mij een beetje in een seksueel dipje omdat ik enkele maanden geleden ben gestart met de pil en dit te grote gevolgen heeft voor mijn seksbeleving. Neemt niet weg dat ik alsnog mijn best doe hem te plezieren, al is het oraal of met mijn handen. Het is jammer dat zijn inspanningen momenteel niet het genot oplevert dat het voorheen wel deed. Daar genoten we gewoon erg van. Ik praat al sinds het begin van onze relatie heel open over onze seks, op een bepaald punt in de relatie kwamen we zelfs regelmatig tegelijk klaar. Dat was heerlijk.

Naast dat ik de seks nu even als minder bevredigend en minder gelijkwaardig ervaar, heb ik hiervoor jarenlang relaties met vrouwen heb gehad. Toen had ik het idee dat ik niet in staat was om een man te geven wat hij nodig heeft in een relatie. Helaas in mijn jongere jaren, ik ben actief sinds mijn 13e, meerdere jongens/mannen meegemaakt die grensoverschrijdend en/of egoïstisch gedrag lieten zien. Daardoor een bepaald beeld van mannen gecreëerd dat mijn seksualiteit t.av. mannen lang in de weg heeft gestaan. Gelukkig heb ik op latere leeftijd door positieve ervaringen een ander beeld gevormd en nu dus zelfs in een relatie met een man.

Nu we gezamenlijk hebben besloten dat ik stop met de pil heb ik er vertrouwen in dat ik binnenkort ook weer evenveel kan genieten als voorheen.

Ik was vooral benieuwd naar hoe andere mannen tegen mijn stelling aankijken, maar het grappige is dat juist vrouwen tot mijn verbazing aardig in de verdediging schieten. Van bashen lijkt me geen spraken in ieder geval.
Waitingforthenight schreef:
08-01-2026 10:59
Mijn ervaring is dat mannen vaak wel 2x achter elkaar klaar kunnen komen. Dan begonnen we aan de seks en kwam hij al snel klaar, tot zijn spijt, door 'gewoon' door te gaan kon hij daarna nog een keer klaarkomen. Dat heb ik bij twee partners gemerkt. Bij een ander was er sowieso weinig behoefte om klaar te komen. Dan waren we soms een middag aan het seksen, een tijdje penetratie, even stoppen, weer doorgaan, stoppen, weer doorgaan. Voor hem was dat geen enkel probleem, hij stond zichzelf pas heel laat toe om klaar te komen en had daar last van. Zo zie je maar, algemeenheden kunnen je nooit op iedereen toepassen. Dat maakt het juist ook interessant. Gelukkig ook maar, er is geen vast stappenplan voor seks dat bij elke partner werkt. Het gaat om luisteren naar elkaar (letterlijk en figuurlijk).
Precies dat!
SurferRosa schreef:
08-01-2026 11:14
Over het algemeen komen bij mannen en vrouwen dezelfde stoffen vrij bij een orgasme. Waaronder oxycotine, dopamine en melatonine. Bij mannen komt vaker de stof melatonine in hogere dosis vrij en dat verklaart grotendeels het ‘klaar en moe zijn’ na een orgasme. Bij vrouwen is doorgaans de dosis oxicotine hoger, dat is het zogenaamde ‘knuffelhormoon’.

De nuance zit in vaker, doorgaans, grotendeels en meestal. Misschien komt bij jou ook de stof melatonine in een wat hogere dosis vrij bij een orgasme, dat kan.
Oom leeftijd kan meespelen als factor.
Dat zou goed kunnen. Of misschien meer testosteron dan normaal. In sommige dingen ben ik ook wat mannelijker dan mijn vriend.
Serotonientje93 schreef:
09-01-2026 04:29
Ik zag in een latere reactie van je dat je een vrouw bent idd. Wat maakt dat je vind dat ik mannen bash? Geef toch aan dat mijn vriend juist anders hierin staat. Ik merk echter dat er bij mij een stuk zit dat ik lastig los kan laten en dat is het gevoel dat ik hem tekort doe, ondanks dat hij een lieverd is en mij alle ruimte geeft. Ik vind het zelf ook het fijnst als ik nog door kan na een orgasme want ik wil het liefst dat hij wel komt, maar vind ook dat het moet kunnen dat het stopt. Daar sta jij hetzelfde in en mijn vriend gelukkig ook.

Wat maakt dat je ervan uitgaat dat ik niet enthousiast reageer of geen verantwoordelijkheid neem voor ons seksleven? Op dit moment zit het voor mij een beetje in een seksueel dipje omdat ik enkele maanden geleden ben gestart met de pil en dit te grote gevolgen heeft voor mijn seksbeleving. Neemt niet weg dat ik alsnog mijn best doe hem te plezieren, al is het oraal of met mijn handen. Het is jammer dat zijn inspanningen momenteel niet het genot oplevert dat het voorheen wel deed. Daar genoten we gewoon erg van. Ik praat al sinds het begin van onze relatie heel open over onze seks, op een bepaald punt in de relatie kwamen we zelfs regelmatig tegelijk klaar. Dat was heerlijk.

Naast dat ik de seks nu even als minder bevredigend en minder gelijkwaardig ervaar, heb ik hiervoor jarenlang relaties met vrouwen heb gehad. Toen had ik het idee dat ik niet in staat was om een man te geven wat hij nodig heeft in een relatie. Helaas in mijn jongere jaren, ik ben actief sinds mijn 13e, meerdere jongens/mannen meegemaakt die grensoverschrijdend en/of egoïstisch gedrag lieten zien. Daardoor een bepaald beeld van mannen gecreëerd dat mijn seksualiteit t.av. mannen lang in de weg heeft gestaan. Gelukkig heb ik op latere leeftijd door positieve ervaringen een ander beeld gevormd en nu dus zelfs in een relatie met een man.

Nu we gezamenlijk hebben besloten dat ik stop met de pil heb ik er vertrouwen in dat ik binnenkort ook weer evenveel kan genieten als voorheen.

Ik was vooral benieuwd naar hoe andere mannen tegen mijn stelling aankijken, maar het grappige is dat juist vrouwen tot mijn verbazing aardig in de verdediging schieten. Van bashen lijkt me geen spraken in ieder geval.
Lees je eigen OP nog eens. Die gaat niet over jou. Die gaat over 'veel mannen'. Reacties gaan over 'het patriarchaat'. Daar reageer ik op, want dat vind ik veel te algemeen gesteld. Het helpt ook totaal niet, want als mannen niet weten wat vrouwen willen of nodig hebben, dan moeten wij ze dat leren. Hun partners. Want elk lichaam is anders en elke vrouw heeft andere behoeftes, die ook nog afhangen van het moment in de cyclus. En dan hebben vrouwen met kleine kinderen of in de overgang ook nog specifieke omstandigheden. We zijn seksueel gewoon geen eenvoudige wezens. Mannen zijn veel eenvoudiger en gelijkmatiger wat dat betreft. Als een vrouw niet weer wat te doen is er altijd nog missionaris. Voor vrouwen werkt dat niet zo. Het heeft weinig nut om de schuld te geven aan 'het patriarchaat' terwijl we er zelf als vrouwen zoveel aan kunnen doen.
Ik leg enkel uit waar mijn zienswijze vandaan komt. Jij hebt jouw eigen visie die vooral naar de vrouwen in kwestie kijkt. Ik denk dat het veel complexer is.
Happening schreef:
09-01-2026 07:41
Het heeft weinig nut om de schuld te geven aan 'het patriarchaat' terwijl we er zelf als vrouwen zoveel aan kunnen doen.
Het probleem met het patriarchaat is dat zowel mannen als vrouwen het geïnternaliseerd hebben. Niemand denkt 'mijn genot is minder waard dan zijn genot', maar het is wel hoe ze zich gedragen.

1 op de 10 vrouwen heeft altijd pijn bij penetratie. Dat is echt een bizarre hoeveelheid en die hebben tóch penetratie seks, terwijl ze niet van een man zouden vragen om pijn te lijden voor haar plezier.

Er zijn hier af en toe topics van vrouwen die om wat voor reden dan ook niet gepenetreerd kunnen worden en die zich afvragen of ze überhaupt mogen daten.

En er zijn er hier dan best veel die zeggen dat ze vóór de eerste date aan een man moeten vertellen dat ze niet gepenetreerd kunnen worden o_o koekoek

Alsof een vrouw alleen liefde waard is met een functionerend warm gat
Dropdrop schreef:
09-01-2026 16:30
Het probleem met het patriarchaat is dat zowel mannen als vrouwen het geïnternaliseerd hebben. Niemand denkt 'mijn genot is minder waard dan zijn genot', maar het is wel hoe ze zich gedragen.

1 op de 10 vrouwen heeft altijd pijn bij penetratie. Dat is echt een bizarre hoeveelheid en die hebben tóch penetratie seks, terwijl ze niet van een man zouden vragen om pijn te lijden voor haar plezier.

Er zijn hier af en toe topics van vrouwen die om wat voor reden dan ook niet gepenetreerd kunnen worden en die zich afvragen of ze überhaupt mogen daten.

En er zijn er hier dan best veel die zeggen dat ze vóór de eerste date aan een man moeten vertellen dat ze niet gepenetreerd kunnen worden o_o koekoek

Alsof een vrouw alleen liefde waard is met een functionerend warm gat
Maar als je het omdraait geldt dat toch net zo goed? Stel als man ben je impotent en je gaat daten. Dan krijg je ongetwijfeld hetzelfde advies. Ik zou ook willen weten of een man impotent is. De liefde bedrijven is toch best een belangrijk onderdeel van een relatie voor mij. En ik vind penetratie het fijnste onderdeel. Als ik zou moeten kiezen tussen klaarkomen en penetratie dan kies ik het laatste. Dus ik word liever niet verliefd op een man die dat niet kan. Ik zou dat echt enorm missen.

Ik denk dat er veel meer tussen de oren zit bij vrouwen dan we denken. Als die vrouwen zeggen tegen hun man dat het heel veel pijn doet, denk je dan echt dat mannen het nog willen? De meeste niet hoor. Dan zoek je samen naar oplossingen. Andersom ligt er ook enorme druk op mannen om hard te worden en klaar te komen. Een man kan het niet faken.

De enige remedie voor allebei is communiceren.
Happening schreef:
09-01-2026 16:58
En ik vind penetratie het fijnste onderdeel. Als ik zou moeten kiezen tussen klaarkomen en penetratie dan kies ik het laatste. Dus ik word liever niet verliefd op een man die dat niet kan. Ik zou dat echt enorm missen.
Maar stel nou die impotente man waar jij zo verliefd op bent, geeft zoveel om jouw plezier dat hij jou wil neuken met een voorbind.

Is dat dan genoeg? Of moet hij er eigenlijk nóg meer plezier aan beleven dan jij?
Bij de 2 lange goede relaties in mijn leven vinden/vonden de mannen mijn orgasme net zo belangrijk als de zijne. De rest waren heel egoïstisch ingesteld en slaat de teller veel vaker naar de man uit dan naar mij. Achteraf als ik erover nadenk echt belachelijk, maar ik was jong en je bent minder zeker.
Dropdrop schreef:
09-01-2026 17:36
Maar stel nou die impotente man waar jij zo verliefd op bent, geeft zoveel om jouw plezier dat hij jou wil neuken met een voorbind.

Is dat dan genoeg? Of moet hij er eigenlijk nóg meer plezier aan beleven dan jij?
Als je van iemand houdt is dat natuurlijk genoeg (hoewel ik dan nooit voor zo'n neppert zou gaan, dat lijkt me helemaal niks), maar als ik het van tevoren zou weten, zou ik niet voor een impotente man gaan, nee. Ik denk trouwens niet dat mijn vent meer van de daad geniet dan ik. Ik vind het het lekkerste wat er is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven