Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de felicitaties!

Tyche, het was eigenlijk een 10 km grotendeels dwars door het bos, maar door de regen hebben ze ene bepaald stuk er uit gehaald, dus het was maar 9,4 km. :-)

Anoniem, ik heb een hardloophorloge en die geeft elke km mijn snelheid aan.

Er is wel weer een update geweest bij TomTom. Nu kan je makkelijker intervaltrainingen ed kunt uploaden. Voorheen kon je bijvoorbeeld geen 4-3-2-1 of zo invoeren, wel 20x 1 minuut en dan een bepaalde tijd rust. Ik ben er best blij mee, want dat maakt het trainen weer makkelijker.

Vandaag weer een 10km gelopen (die van dinsdag was een tussendoortje) en hij ging heel moeilijk, ik was gewoon te hard van start gegaan, maar had het niet echt door. Toch nog gemiddeld 5:34 min/km gelopen, maar het ging zo moeizaam na de 5 km.

Anoniem, misschien moet je eens bij de Decathlon kijken, daar heb je veel keus qua prijzen. Wat je kunt doen als je een shirt met lange mouwen hebt, is een shirt met korte mouwen er over heen voor extra warmte of een hemdmodel eronder. Ik draag liever iets met lange mouwen dan een jasje of zo. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Balen dat het niet goed ging vandaag dianaf, maar wel netjes hoor die 5:43 min/km. Dat wil ik ook kunnen!

Bleghh ik baal.. heb deze week maar 1 keer hardgelopen. Was echt weer een volle, drukke week.
Heb vandaag de beslissing gemaakt om te stoppen bij mijn weekend-bijbaan om me volledig te focussen op mijn afstuderen dit jaar, en om niet constant gestrest te zijn in het weekend. Dat geeft me ook weer meer tijd om wat meer te gaan hardlopen, dus daar ben ik blij mee :)
anoniem_160549 wijzigde dit bericht op 08-10-2017 20:38
10.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-dubbelpost-
Alle reacties Link kopieren
Anoniem, qua kleding: ik loop in een 3€ shirtje van Decathlon met daarover een vestje van AH dat ik met 50% korting nog 10€ voor betaald heb.

In het begin liep ik in een katoenen shirtje maar daar koelde ik vreselijk snel mee af, die sneldroogdingetjes maken echt een wereld van verschil.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:51
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Anoniem, dit jaar is mijn afstudeerjaar dus ik ben al begonnen in september. Moet 3 dagen stage lopen, heb elk blok 1 of 2 tentamens en nog mijn scriptie. Word een pittig jaartje dus! Wat voor studie doe jij? En vanwaar dat je pas in februari gaat afstuderen?
Alle reacties Link kopieren
Dianaf nog gefeliciteerd!!

Ik baal flink, voel me niet fit en ik zou vanmorgen gaan lopen. Maar dat leek mij niet verstandig. Hoop dat het snel overgaat aangezien ik as zondag de 8 in Amsterdam loop.

Ik heb trouwens wat hardloop kleding bij de Lidl besteld. Was toch bezig voor skispullen.
Heb gister weer sinds 10 jaar op de latten gestaan en dat voelde goed.
Ik.

Weet niet meer wie het vroeg maar ik loop met app van endomondo. Loop nog steeds te stoeien met de app van mijn fitbit.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:52
99.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Anoniem, ah vandaar! Altijd spannend dat afstuderen (niet dat ik dit al vaker heb gedaan maar oké :hihi:)
Alle reacties Link kopieren
Vandaag had ik ongeveer wat jij gisteren had dianaf, een rustige duurloop van 70 minuten waarbij ik iets te hard van start ging. Eerste vijf km ging prima, maar daarna werd het zwaar. Bij elkaar 12,2 km gelopen.

Anoniem, ik zou ook eerder een shirt kopen dan een jasje. Als het shirt te koud wordt kun je er altijd nog een oude trui overheen aantrekken; hoe dichter de kleding op je huid zit hoe belangrijker het is dat het ademend materiaal is dat geen vocht vasthoudt. Een jasje is eigenlijk alleen nodig als het hard regent, en het kan fijn zijn op de fiets waar je meer last hebt van de koude wind.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:13
99.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nog steeds op de bank. Weer bij fysiotherapie geweest en oefeningen meegekregen plus advies helemaal niet hard te gaan lopen tot blessure hersteld is. Gatverdamme. Ondertussen ga ik eens in de week naar de sportschool om te crosstrainen en ik wandel en fiets daarnaast veel. Ik zie aan mijn gezicht dat ik dikker wordt. Als ik hersteld ben kan ik weer hardlopen opstarten, dan kom ik weer meeschrijven. iedereen veel succes met trainen!
Alle reacties Link kopieren
Tyche, rot is dat hè, dat je eigenlijk niet meer verder kunt/wilt en toch van jezelf moet. Ik zag het maar als een training voor mijn mentale inzet. :hihi:

Jongensmama2009, kun je niet om oefeningen die je thuis kunt doen vragen? In ieder geval is thuis zitten klote als je graag wilt!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@Jongensmama, ach nee, sterkte toegewenst.

@Travelgirl, sterkte toegewenst.

Zo, afgelopen zondag lekker alleen 10 km. op de teller en vanmiddag met de loopgroep van mijn werk 5 km. met leuke intervaloefeningen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Ow nee jongensmama, ik hoop dat het toch allemaal snel herstelt!

Anoniem, ik zweer echt bij decathlon, ook voor mijn andere sportspullen (op de sportbh en sportschoenen na dan). Zit echt prima en je betaalt er echt niet te veel voor. Ze hebben ook van die extra warme loopshirts voor in de winter, met fleece aan de binnenkant (voor een tientje :D) Ik ben dus wel een liefhebber van de shirts ipv de jasjes. In de winter heb ik als ik buiten ga sporten een thermohemd aan en ook altijd een 'colletje' om, gewoon zo'n los ding wat ik om mijn nek draag. En een muts. Maar zo koud is het voorlopig nog niet (hoewel ik het heerlijk vind om buiten bezig te zijn als het lekker koud is). Nu loop ik met een driekwart broek en gewoon een hemdje, ik krijg het heel snel warm van sporten:)

Zelf ben ik al best even bezig met hardlopen, maar ik ben behoorlijk traag. Ik gebruik de app van c25k die vind ik heel fijn. Ik kan nu 25 minuten doorlopen, op een heel rustig tempo.. Ik heb een supersportieve broer die binnenkort een marathon gaat lopen en hij zegt dat ik misschien gewoon niet gemaakt ben voor het hardlopen.. Had me ingeschreven voor de 7 heuvelen nachtloop, maar ik voel me een beetje gedemotiveerd. Die is 7k en over iets meer dan een maand.
Ik kan nu ongeveer 3,5/4 kilometer lopen en daar doe ik dan zo'n 25 minuten over. Heb er een half jaar over gedaan om dit te kunnen, maar ik moet erbij zeggen dat ik vaak maar twee keer per week liep en tussendoor ook met een verzwikte enkel en wat andere klachten heb gezeten. Ik wil niet opgeven, maar ook niet pas na een uur de finish over komen rollen. Ik voel me gewoon even geen volwaardige hardloper nu :( Is die 7k haalbaar denken jullie of moet ik gewoon mijn kaartje verkopen en gewoon zelf blijven lopen? Ik zit hier op het moment best wel een beetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Konijntje, ik denk echt dat dat wel haalbaar is hoor!

Als je vanaf nu consequent drie keer per week loopt, en elke week probeert je afstand tijdens een rustige traing uit te breiden met een halve kilometer, zit je over een maand op 6 km (je hoeft niet elke training verder dan de vorige; doe bijvoorbeeld twee keer zo'n 4 km op een voor jou pittig maar haalbaar tempo en dan een keer echt rustig aan langer).
Met de extra tijd en de energie van de wedstrijd kun je dan ook 7 km lopen. Gewoon niet te snel van start gaan. In het slechtste geval moet je gaan wandelen, maar ook dan ben je een ervaring rijker. Grote kans dat je jezelf verrast! Misschien dat je door je broer niet ziet dat jij ook een echte hardloper bent, maar je loopt toch? Als je je lekker voelt na en tijdens het lopen is er geen enkele reden om jezelf niet als geschikt te zien. Sommige mensen zijn vanaf hun eerste pogingen al supersnel, maar de meeste mensen moeten dat langzaam opbouwen. Daar is niets mis mee!
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf persoonlijk 3 keer per week hardlopen best wel moeilijk aangezien ik het daarnaast ook heel druk heb met werk/stage. Heb dan 's avonds echt de puf niet meer om nog te gaan hardlopen en vind dit ik ook best zonde van mijn avond (na het douchen heb je vaak nog maar een uurtje of 2 voordat je gaat slapen). Hoop dat ik hier toch mijn draai in kan gaan vinden de komende tijd, aangezien ik nu maar 1 of 2 keer per week ren.. Hoevaak rennen jullie ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
@Konijntje: Ik zou het gewoon gaan doen die nachtloop. Het is een nachtloop de de meesten zullen wel wat rustiger lopen dan normaal en het is gewoon leuk!. En 3,5-4 km in 25 minuten is heel keurig hoor, dat is 8,4-9,6 km/uur. Dus dan ben je na ongeveer 43-50 minuten wel klaar met je 7 km. En er zijn heus een heleboel mensen die net zo hard lopen als jij! En zoveel mensen die gewoon voor het gezellige gaan en niet voor een toptijd!

En als je per ongeluk wel de laatste bent (kan mij niet voorstellen) dan wordt je door zo'n beetje toegejuicht hoor! Dat zag ik bij mijn laatste 2 wedstrijden ook gebeuren. Veel mensen vinden het heel knap als je die 7 km kunt lopen, maar er is altijd wel bewondering voor de mensen die niet snel zijn, maar toch doorzetten!

Dus ik wil niets meer horen over ik ben geen echte hardloper of zo, want dat ben je dus wel!

Ik ben trouwens ook fan van een colletje (buff). In de winter lekker warm om je nek, en makkerlijk te veranderen in een muts/oorwarmer/zweetdoekje of zo. In de zomer gebruik ik hem ook vaak als zweetband.

@mriekr: ik loop ongeveer 2-3 keer per week, de laatste tijd vaker 2 dan 3 keer. Soms word het mij gewoon te veel om 3 keer te gaan, ook omdat ik er ook andere dingen naast doe. Ik heb wel als voordeel dat ik door de weeks meestal gelijk uit werk kan gaan hardlopen. Ik kan dan tussen 5-half 6 beginnen. Dan heb ik nog de hele avond voor mij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Jongensmama, wat ontzettend vervelend zeg. Wens je heel veel sterkte. Als je behoefte heb om een hard onder de riem, dan breek je maar in dit forum!!

Net met mijn loopgroep op pad geweest, 5 km gelopen. Ondanks de verkoudheid ging het goed. Voelt ook weer lekker dat ik wat heb gedaan
Dit geeft een mens weer goede moed voor zondag.

Heb voor het eerst met compressie kousen gelopen, kan er nu nog weinig over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Jongensmama, balen zeg. Beterschap.

Mriekr, ik ren meestal drie keer per week. In vakanties om de dag dus dat is soms vier keer, soms sla ik een training over. Twee keer is genoeg om ongeveer op hetzelfde niveau te blijven, om sneller te worden of afstand op te bouwen is drie keer beter.

Net een korte traing van 30 minuten, ruim 5,5 km. En wat krachtoefeningen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Goed dat jullie zoveel rennen tyche en dianaf! Geeft mij ook weer motivatie. Ik wil zaterdag weer gaan, ik ben dan bij mijn ouders dus kan dan lekker het natuurgebied in :)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nog mee!
Mriekr, alles wat je doet is natuurlijk goed. Ik sport zelf 2 avonden in de week, ik loop dan niet hard. Voor mij is sport een onderdeel van mijn avond programma. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor jou als student anders aanvoelt. Als het zonde van je tijd word.

Ik ben ook fan van declathon, maar ik kan fysiek naar de winkel toe. Dat is echt een walhalla voor sporters en actievelingen. Kan daar heerlijk rondstruinen.
Ik ben van plan om dit weekend een loopje te gaan doen!
Alle reacties Link kopieren
Grmbl, gisteren na de eerste 10 meter rennen 'iets in mijn kuit geschoten': alsof er keihard een stok op werd geslagen (diezelfde plek op diezelfde kuit is eerder wel al gevoelig gebleken maar daar kon ik omheen door vooral rustig genoeg te lopen).

Heb mijn blokje van 3 minuten nog uitgestrompeld/gelopen maar daarna toch maar naar huis gegaan. Rest van de dag rust gehouden en een kruk gebruikt.
Vandaag doet het wel nog pijn, vooral in het afrollen van mijn voet maar kan er wel alweer wat gewicht op zetten en het stukje autorijden naar mijn werk lukte ook nog wel (net).

Dus even niet lopen hier, ik hoop volgende week woensdag terug te kunnen, of is dat onrealistisch?
Alle reacties Link kopieren
Konijntje wat een nare opmerkingen van je broer. Hij liep ook niet de ene op de andere dag een marathon. Je bent al op de helft. Als jij gewoon 3 per week gaat trainen en de laatste week niet vlak voor de run gaat lopen. Dan red jij het, je bent immers al op de helft. Ik dacht het NL ook bij de Dam tot Dam by Night. Ik had toen de woensdag voor de run voor het laatst gelopen, zo ben je niet al moe aan de start. En begon heel rustig na de eerste 2 km zag ik lopers al lopen, terwijl ik op mijn rustige tempo door kon gaan. Dat was het advies van mijn trainer traag starten je haalt ze wel in. En dat is waar en vooral genieten!!! Je kan het. En de laatste 2 km loop je karakter want de sfeer geeft je vleugels 😁.

Monica laat ff een fysio of je huisarts kijken. Klinkt niet goed. Dan weet je ook of het niet gescheurd is aangezien jij zo'n stokslag beschrijft.
@konijntje

Gewoon gaan. Die zevenheuvelennachtloop is een recreatief evenement met een versierd parcours. Het gaat daar echt om de ervaring. Alleen in het eerste startvak staan mensen die het als wedstrijd beleven. De rest komt voor de lo.. In het laatste startvak zijn ook mensen die bijna alleen wandelen. Kun je nog geen zeven kilometer rennen dan doe je het in intervallen. Paar minuten of kilometer rennen, waarbij je op een goede looppas let, even wandelen en dan weer door. Gaan hoor! Het is een hartstikke leuk evenement.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven