Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
21-02-2018 11:56
Nee, dit is geen goed idee. Ik sluit me aan bij baukje.

Dit is mijn situatie momenteel: begin december gestopt met lopen door een blessure; hersteld, oefeningen opgepakt om de blessure voortaan te voorkomen, en eind januari weer begonnen met een opbouwschema.

En dan moet je behoorlijk wat stappen terug doen. Je kunt niet zomaar beginnen waar je gebleven was en zeker niet nog extra trainingen erbij doen. Houd er rekening mee dat je die geplande run niet kan lopen als het al binnenkort is. Conditioneel kun je waarschijnlijk best weer snel die 5 kilometer, maar je kreeg die blessure omdat er iets niet goed zat en daarom moet je de belasting langzaam opbouwen.
Ik liep voor ik stopte tussen de 5 en 12 km per training aan één stuk, meestal zo'n drie kwartier. Nu zit ik in de vierde week van mijn schema en loop ik blokjes van 9 minuten met daartussen een wandelpauze.

Oké.. klinkt logisch .. ik heb tot op heden niet meer gelopen, dikke ontsteking in heup (ben bekend met die klachten , die staan los van hardlopen aldus arts ). De loop is half april en ga ik vermoedelijk niet halen helaas.. eerst herstellen en dan opbouwen . Helaas pindakaas .. is niet anders..
Alle reacties Link kopieren
Welkom nieuwe mede hardlopers!

Balen poldervrouw, maar het klinkt inderdaad niet goed om weer te starten. Jammer hoor!

Mieshka: die loop komt wel goed hoor in april! Gaaf dat jullie samen trainen...mijn vriend komt de bank echt niet af om hard te lopen en houdt het bij een training tennis per week :)

Ik vond het afgelopen weekend ook heerlijk om te lopen, heb zondag zelfs de heuse 10K aangetikt! Wel net boven het uur, maar heb voorzichtig gelopen, dus hopelijk straks er net onder. Komende week nog 1 tempoloop (7,5 km) , 1 interval over 5 km en een volledige 10km op het programma van de sportarts .Die laatste ga ik met twee heren samen lopen, dus ben benieuwd hoe dat gaat en wat dat met mijn snelheid doet. Wordt een uitdaging....

Daarna is de week voor CPC, dus houd ik het op korte loopjes puur om even goed te blijven lopen. ..dat lijkt mij het verstandigste?
Daarnaast veel koolhydraten eten en hopelijk iets minder koud...:)

Ik heb ondertussen wel al het nieuwe doel vast gesteld: eind september een 16k run... lekker door met opbouwen!
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
Mood doel maestro!

Poldervrouw wat balen zeg! Heb je veel pijn?

Zwemmen ging voor geen meter Mother... andere trainer dan normaal, haar tempo ligt te hoog voor mij. Dus dan ben ik een uur lang aan het haasten & dat gaat ten kosten van techniek. Jij wel een lekkere afstand gelopen zeg!!

Ik heb mijn training vanavond overgeslagen, wat een kou!
Ik ben morgen redelijk op tijd thuis, misschien dat ik voor het eten nog ff een rondje ga!
Omg wat was het koud gisterenavond... Droeg gewoon m'n hardloopvest en bodywarmer maar dat was toch iets te koud voor dit weer. Moet denk ik thermospul gaan aanschaffen... irritant, dan zul je zien is het daarna enkel zacht weer is :P
Alle reacties Link kopieren
@Pinaco, balen dat zwemmen niet goed ging. Wordt je niet sneller als je tempo iets hoger ligt dan?
Ik merk dat bij mij met hardlopen wel.
Ja ging lekker afgelopen zondag.

Training oversla vanwege de kou, nee joh gewoon gaan!

Ben je vandaag nog gaan hardlopen?

@Wildeperzik, zondag had ik mijn thermo t-shirt aan, mijn benen waren echt zo koud.

Vanmiddag weer met loopgroep getraind, best koud moet ik eerlijk bekennen. Maar toch weer 7 km. op de teller.

Vraag: wanneer ik meedoe aan een HM heb ik last van een bloedblaar, wat kan hier het beste tegen doen?
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Zo, zondag lekker wezen lopen. Ik zag er zo tegenop, maar in het zonnetje was het heerlijk. 6x4 minuten volgemaakt.
En vandaag 10-8-4-4 gedaan. Pff ik zag zo op tegen die 10minuten, maar het ging vrij makkelijk. Het laatste blok had ik het wel zwaarder. Ik zit nu dus gewoon op 32 minuten waarvan 26 minuten hardlopend, whaaa! Dat leek twee maanden terug echt onhaalbaar!
Vanavond die training wel op de loopband gedaan, want 's avonds die kou in zie ik even niet zitten :$
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, welkom nieuwe meeschrijvers!

poldervrouw, jammer inderdaad maar toch verstandig om die loop dan te laten gaan. Vervelend dat je heup opspeelt, klinkt ook pijnlijk.

Perzik, thermokleding is wel even een investering misschien, maar je hebt er daarna wel elk jaar opnieuw profijt van dus echt zonde is het niet hoor.

Mother, goed bezig zeg op je werk en een lange duurloop. Heb je daar ook die blaar van? Helaas geen idee wat je daar het beste tegen kan doen... Geen kans dat 'ie snel wegtrekt?

Nijntje, goed bezig! Wat gaat het snel hè als je terugkijkt op wat je een maand geleden kon en dat vergelijkt met nu?

Ik heb een extra rustdag gehouden en die op de bank doorgebracht in de hoop dat de hoofd-, keel- en spierpijn die ik voelde niet zou uitgroeien tot griep. Dat is gelukkig niet gebeurd. Zaterdag week 5 van mijn schema afgesloten, vandaag begonnen aan week 6: drie keer 9 minuten lopen met tussendoor 2 minuten wandelen (5,4 km). Volgende training is ineens weer korter omdat het schema overstapt van drie blokjes naar twee keer 10 minuten. Daarna stapjes naar 12, 14 en 15 minuten en dan bam, 30 minuten. Deze maand sluit ik af met 50 km. Het is een begin.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Mother nee ik heb gisteren lekker binnen doorgebracht haha! Ik wacht toch ff af tot het kwik stijgt of ik op tijd ben om in de zon te lopen. 's avonds bij -4 is me te fanatiek :biggrin: helpt je voet intapen misschien?

Ik ben niet zo'n goede borstcrawl zwemmer, dus wanneer ik ga haasten wordt het niet echt sneller maar vooral gevaarlijker :facepalm: heb aan het einde van zo'n training mijn portie water wel weer binnen gekregen.

Hartstikke goed Nijntje! En Tyche ook!

Waar halen jullie je loopschema's vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Thermo kleding is inderdaad aan te raden. Ik heb gisterenavond mijn rondje weer gemaakt. In het begin had ik het even koud, daarna niet meer. Vind het nu wel echt te koud om lekker te lopen.

Ik gebruik de app Start Running, daar kan ik mooi mijn eigen muziek of podcast bij aanzetten. Er zijn verschillende levels waarop je in kunt stappen. Ik zit nu in de tweede week van level 4. Het laatste level. Ik ben benieuwd of ik daarna ook zonder die ondersteuning kan lopen. Anders moet ik een andere app zoeken of de laatste "les" blijven herhalen. (maar ik wil graag nog verder uitbouwen dus dat laatste heeft niet mijn voorkeur) Ik heb nu toch nog wel die ondersteuning van een audiocoach nodig merk ik. Dat ik denk dat ik het niet ga redden, maar dan toch de finish haal omdat ik gehoord heb dat het nog maar 2 minuten is.

Vandaag rustdag dus vanavond lekker met de kop thee en een dekentje op de bank haha.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren best lekker gelopen, ondanks dat het sneeuwde.
Hier en daar wel wat glad. Ik was deels te warm gekleed. Ik had een kniebroek onder mijn lange broek aan, dat was prima. Maar de buf die ik als hoofdband voor over mijn oren had, heb ik al vrij snel afgedaan. En mijn windjasje heb ik ook gewoon uitgedaan. Dus gewoon shirtje en een wat dikker shirt met lange mouwen. Het waaide ook bijna niet meer, dus dat scheelt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Jorti schreef:
26-02-2018 19:30
Als je nu 9 km haalt dan moet die laatste anderhalve kilometer ook wel lukken! Heel veel succes alvast ;)



Dank je! Ik haal de afstand sowieso wel, want ik heb al tot 15 km gelopen. De vraag is voor mij niet of ik het haal, maar hoe lang ik er over ga doen. Want ik ben traag. Vriend heeft nog niet verder dan 9 km gelopen, maar die redt het ook wel. Komend weekend lopen we samen 10,5 km om het zeker te weten. :)
Alle reacties Link kopieren
Pinaco, mijn schema heb ik van de fysio. Ik moet nog even bedenken hoe ik verder ga als ik dit schema af heb, kan natuurlijk niet gelijk van 30 naar >60 minuten springen. Ik denk dat ik dan twee keer per week blokken ga lopen met een rustpauze en die blokken elke week iets langer maak (2 x 18, 2 x 20, etc), en één keer een uitbreiding van het aaneengesloten stuk (35, 40, 45 etc).

dianaf, ik heb een buff en die redt echt al de hele winter mijn oren. Heerlijk ding.
Jasje is onmisbaar op de fiets maar met dit droge weer trek ik dat uit als ik ga lopen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het beginnersschema van sportzorg.
Alle reacties Link kopieren
@Tyche, ja, ik heb genoten!
Nee, daar heb ik die blaar niet van. Ik krijg ze tijdens de HM wedstrijden.
Voor alle duidelijk: ik heb nu geen last van een blaar hoor!
Lekker extra rustdag!
Goed bezig!

@Pinaco, hahaha, ook lekker. Voet intapen, geen idee.

Oh nu snap ik het het is nu wel heel koud in het water.
Ik loop niet met een schema. Ik bepaal voor mijn loop hoeveel km. ik wil lopen en ik plan in mijn hoofd een route.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Tyge, ja ga ik doen! Vooral een legging mis ik. Die van nu bevriezen m'n benen. Qua tops kan ik er nog wel 2 over elkaar aantrekken. Maar jongens ik ga niet hoor vanavond het is hier -7!! Gevoelstemperatuur -13. Wel echt jammer maar dit is niet te doen. Zijn er hier wel bikkels die gaan vanavond? Ik kwam maandag al helemaal niemand tegen..
Nou ik ben niet gegaan hoor, wat guur was het vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Qua kou zou ik het nog wel aandurven maar er ligt hier in den vreemde 20 cm sneeuw die op veel plekken verraderlijk aangevroren is. Niet verantwoord om dan te gaan lopen vind ik. Ik ben wel wandelend naar mijn werk gegaan vandaag omdat het openbaar vervoer plat ligt, dat is toch 10 km in totaal, beter dan niets. Maar verder houd ik het maar bij wat oefeningen binnenshuis.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag gewoon gelopen hoor. gelukkig was ik vanmiddag vrij en heerlijk in het bos kunnen lopen Maar als ik vanmiddag niet vrij was geweest was ik toch echt wel vanavond gegaan Ben de wind wel helemaal zat.
Deze maand weer 411,4 km gemaakt Het gaat weer lekker.

Sinds ik teensokken van injinji gebruik nooit meer blaren gehad!

Ik heb een trainer die een schema voor me maakt die naar mijn doelen toewerkt. Grote voordeel een passend en heel gevarieerd schema De schema's op internet zijn behalve niet passend vaak heel eentonig
Alle reacties Link kopieren
Mieshka schreef:
28-02-2018 10:42
Dank je! Ik haal de afstand sowieso wel, want ik heb al tot 15 km gelopen. De vraag is voor mij niet of ik het haal, maar hoe lang ik er over ga doen. Want ik ben traag. Vriend heeft nog niet verder dan 9 km gelopen, maar die redt het ook wel. Komend weekend lopen we samen 10,5 km om het zeker te weten. :)
Wat is je doel qua tijd? In wedstrijden gaat het meestal net nog een tandje sneller dan in je meest intensieve trainingen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net thuis van de training.
Brrrrrrrrr echt super koud. Vooral met de wind in het gezicht. Lig nu in bed te bibberen
Uit de wind was het best wel goed te doen gisteren, dus in het bos of park. Ik heb twee paar sokken aangetrokken, mijn schoenen blijken de zwakste schakel deze winter, koude tenen! Vandaag waait het nóg harder, ik denk dat ik pas.

Ik heb er wel een rode neus aan overgehouden, hopelijk trekt dat snel weg :(
Alle reacties Link kopieren
Koude voeten heb ik met hardlopen nu nooit last van. Ja even als je door een ijslaagje stapt. ga vandaag wel lopen maar weet nog niet of het de interval training gaat worden die ik gepland heb Wat snel tegen de wind in met deze snijdende koude gaat mij vrees ik niet lukken. Proberen hoe het gaat als ik de intervallen een beetje haaks op de wind loop.
Bij mij scheelt het enorm in schoenen, m'n Nikes zijn enorm ademend/open en Brooks veel warmer. Had ik super warme voeten in met -5! Wel met goede hardloopsokken.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
28-02-2018 11:12
dianaf, ik heb een buff en die redt echt al de hele winter mijn oren. Heerlijk ding.
Jasje is onmisbaar op de fiets maar met dit droge weer trek ik dat uit als ik ga lopen.

Ik had er zelfs 3 bij me. :facepalm: 1 om de oren, 1 om de nek en eentje om mijn pols als reserve mocht ik koude handen krijgen....
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wauw ik heb echt respect voor degene die zijn gaan lopen buiten!
Ik vind het niet te doen hoor. Gelukkig heb ik een loopband en kon ik binnen mijn training voortzetten: 4x6 minuten en nog 3 bonusminuten om de 5km vol te maken. Ik vond het behoorlijk zwaar. Hopelijk van het weekend wel weer lekker buiten. Dan moet ik 1x15..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven