Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar een wedstrijdje gedaan met meer dan 30 graden, om 2 uur 's middags in de volle zon. Ik heb gewoon een stuk rustiger gelopen dan normaal en bij alle waterposten flink wat water gedronken. Op 2 plekken stonden ze met sproeiers, dat was heerlijk! Een toptijd was het niet (langzamer dan in een training) maar toch een leuke ervaring!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Vanochtend op een rustig tempo 6 km gelopen. Daarna nog even langs de plaatselijke loopwinkel voor een zonneklep en waterflesje.
Productief dagje al met al!
Alle reacties Link kopieren
Gisteren middag een rustige duurloop van ruim 24 km gedaan. Het was 29 graden. En ondanks dat ik in het bos liep dus veel in de schaduw viel het toch heel zwaar. De temperatuur maar ook het losse zand. Op zich was het tempo prima maar had ook nog eens te weinig drinken bij (1200 cc maar dat was een half uur voordat ik bij mijn fiets was en dus ook nog naar huis moest fietsen helemaal op) en bij thuiskomst heb ik echt een paar uur bij moeten komen.
De ene keer kun je meer hebben dan de andere keer.
Dragen jullie iets van een zonneklep of een petje met deze warmte?
00gjes schreef:
29-06-2018 21:03
Dragen jullie iets van een zonneklep of een petje met deze warmte?
Vanaf komende zondag wel, dan ga ik mijn zonneklep testen!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een vraagje:
Ik loop meestal 3x per week zo'n vijf km.
De afgelopen 2x had ik enorm last van zware en pijnlijke bovenbenen, waardoor ik zelfs stukken moest wandelen.
Toevallig liep ik ook sinds die 2x met Herzog compressiekousen.
Deze zouden juist bevoordelijk voor de benen moeten zijn, maar aangezien ik de vermoeide benen nooit zo heb gehad vroeg ik me af of er meer mensen de ervaring hebben dat compressiekousen averechts werken?
Alle reacties Link kopieren
Nee bij mij werken ze prima. Maar wat is de reden dat je ze bent gaan dragen? Weet je zeker dat je de goede maat hebt? zijn er andere factoren die die zware benen verklaren? (de afgelopen dagen is het natuurlijk erg warm geweest want een enorme impact heeft op het gevoel tijdens het lopen.
Gewoon weer een paar keer zonder proberen en daarna weer met onder een beetje dezelfde omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
00gjes schreef:
29-06-2018 21:03
Dragen jullie iets van een zonneklep of een petje met deze warmte?
Petje vind ik verschrikkelijk, ook dun materiaal voelt broeierig. Het ziet er ook nog eens stom uit bij mijn hoofd.
Meestal heb ik alleen mijn zonnebril op maar vandaag heb ik die verruild voor een zonneklep en dat beviel wel goed.
Hield ook fijn mijn haar uit mijn gezicht. Zo'n klep is vooral fijn als de zon hoog staat, dus als je heel vroeg of laat op de dag loopt is denk ik een zonnebril handiger.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik loop de laatste tijd alleen 's avonds, dan heb je geen petje of zonneklep meer nodig en is het lekker koel. Ik doe toch geen wedstrijden dus dan mag ik het mezelf best makkelijk maken, vind ik. Gisteren moest het van ver komen maar puur op wilskracht heb ik mijn training af kunnen maken. Ik denk soms: waarom doe ik dit nog, mijn prestaties zijn bepaald niet om over naar huis te schrijven de laatste tijd, en ik kwakkel met mijn gezondheid en motivatie. Maar als het lukt voel ik me zo goed dat het toch de moeite waard blijft om telkens weer die lelijke schoenen aan te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb donderdag vijf km gerend en daarna bleek ik flinke blaren te hebben door de warmte waarschijnlijk. Tegenwoordig ren ik om de dag.
Ze zijn inmiddels plat geworden, ik durfde nog niet te rennen. wat is jullie advies?
Alle reacties Link kopieren
Baukje, vanwege gevoelige schenen.. en daar heb ik dan tijdens en na het lopen geen last van met de compressiekousen aan.
De warmte zou het ook kunnen zijn maar ik heb toch echt idee dat het door de kousen komt.
Ik heb ze via internet besteld maar wel alle centimeters bij mezelf opgemeten om de juiste maat te bepalen.
Alle reacties Link kopieren
cerulli schreef:
30-06-2018 18:46
Ik loop de laatste tijd alleen 's avonds, dan heb je geen petje of zonneklep meer nodig en is het lekker koel. Ik doe toch geen wedstrijden dus dan mag ik het mezelf best makkelijk maken, vind ik. Gisteren moest het van ver komen maar puur op wilskracht heb ik mijn training af kunnen maken. Ik denk soms: waarom doe ik dit nog, mijn prestaties zijn bepaald niet om over naar huis te schrijven de laatste tijd, en ik kwakkel met mijn gezondheid en motivatie. Maar als het lukt voel ik me zo goed dat het toch de moeite waard blijft om telkens weer die lelijke schoenen aan te trekken.
Heel herkenbaar dit ! Moet me er ook steeds toe aanzetten en soms tijdens het lopen merk ik ook dat ik mezelf moet blijven motiveren om door te gaan! Heb ook al regelmatig op willen geven maar dat vind ik ook weer zonde.
Inderdaad dat goede gevoel na de training is wel wat waard!
Alle reacties Link kopieren
Daeve83 veel mensen houden met dit warme weer toch extra vocht vast dus misschien dat je kousen daardoor met de warmte toch te strak zitten.

Ik heb het mij van het weekend ook gemakkelijk gemaakt met de trainingen. gisteren al voor zevenen op pad. Had een lange tempo training en dat gaat niet lukken met 29 graden, maar ik had 's middags en 's avonds ook een bijeenkomst dus ik moest sowieso heel vroeg gaan lopen om op tijd voor de trein terug te zijn.

Vandaag een rustig duurloopje van twee uur. Dat had ook in de warmte gekund maar ik was vroeg wakker en kon het niet laten om toen het eten eenmaal gezakt was toch te gaan dus ik was om zeven uur al weg. Overigen was het hier al 18 graden. lekker om te lopen hoor maar dus al warmer dan gisteren morgen.

Komende week komen de hitte trainingen wel weer. Tenminste als de warmte aanhoud, heb zelf nog helemaal niet gekeken wat de voorspellingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat maak je toch mooie afstanden Baukje! Ik lees al een tijdje mee.

Ik denk dat de kousen inderdaad knellen, misschien toch verkeerde maat .
Vandaag heerlijk gelopen , 5,5 km zonder kousen .totaal geen last van zware bovenbenen...wel voelde ik mijn schenen licht.
Maar verder, ondanks de warmte (ging vandaag om 9.30 en was al best warm) ging het super en voldaan gevoel.
anoniem_372094 wijzigde dit bericht op 01-07-2018 15:00
6.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Baukje!

Gisteren de halve marathon van de Midzomermarathon in Apeldoorn gelopen. Rustig gestart (lees langzaam), deels omdat het parcours gelijk pittig stijgt, maar ook omdat het druk was en ik geen zin had om mij op dat stijgende stuk op te blazen omdat ik zo nodig moest inhalen. Wel mijn eigen wedstrijd kunnen lopen en de laatste 7-8 km nog fors kunnen versnellen. Ik kon de laatste km zelfs nog heuvelop sprinten! :hello: Baalde een klein beetje, als ik eerder was begonnen met versnellen had ik er nog een pr van kunnen maken.
Nu de dag erna, alleen een beetje stijf in de enkel, maar geen pijntjes of spierpijn!!

Ik kan merken dat ik taaier word van die langere heuvelige parcoursen, zowel mentaal als fysiek! Wat ik normaal als afzien zou zien, voelt nu als wel zwaar, maar als ik rustig door ga, dan kom ik er wel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan weer lekker he dat je bij de midzomermarathon de tweede helft zoveel valst plat naar beneden hebt. Jammer dat met het verplaatsen van de finish (is toch niet meer in de loolaan?) je dan op zijn laats toch weer een klim hebt.
Super dat je toch nog kon versnellen. En ja het is altijd een gok. Was je eerder begonnen met versnellen dan wat het misschien te vroeg geweest en was je voor de finish weer ingekakt waardoor je tijd juist minder was.
Maar het gevoel van er had meer in gezeten geeft in ieder geval aan dat er nog meer in zit.
Alle reacties Link kopieren
Nee, de start/finish was altijd (nou ja, is pas de 3e editie) op het sportpark. Die van februari is start aan de Loolaan. Het stuk naar beneden is inderdaad best verraderlijk, je wordt daar gemakkelijk te enthousiast.

Volgende keer maar op zoek gaan naar een wat vlakker parcours, wie weet wat er dan in zit!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
01-07-2018 16:03
Nee, de start/finish was altijd (nou ja, is pas de 3e editie) op het sportpark. Die van februari is start aan de Loolaan. Het stuk naar beneden is inderdaad best verraderlijk, je wordt daar gemakkelijk te enthousiast.

Volgende keer maar op zoek gaan naar een wat vlakker parcours, wie weet wat er dan in zit!
Ja maar behalve de start finish locatie is de ronde toch hetzelfde? In de eerste helft inderdaad pittige klimmetjes die je niet goed kunt maken op het valse plat naar beneden in de tweede helft. Mooi voor een negatieve split maar op een vlak parcours zit er dan inderdaad vast nog meer in. Hoewel dan het fenomeen te snel starten weer op de loer ligt (is altijd mijn zwakte)
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
01-07-2018 17:36
Ja maar behalve de start finish locatie is de ronde toch hetzelfde? In de eerste helft inderdaad pittige klimmetjes die je niet goed kunt maken op het valse plat naar beneden in de tweede helft. Mooi voor een negatieve split maar op een vlak parcours zit er dan inderdaad vast nog meer in. Hoewel dan het fenomeen te snel starten weer op de loer ligt (is altijd mijn zwakte)

Ja, volgens mij is het parcours verder niet veranderd.
Bij een vlakker parcours durf ik wel sneller te gaan, maar dat is ook omdat je dan beter in de gaten kunt houden of het klopt. Ik vind het dan gemakkelijker om gelijkmatig te lopen. Ik merk dat ik tegenwoordig juist (in mijn optiek) te langzaam start omdat ik bang ben dat ik het anders niet red. Nu durf ik vaak dan wel de laatste 5-8 km te versnellen, maar ergens is het zonde.

Ik loop eigenlijk altijd in de buurt, dus eigenlijk altijd wel een (erg) heuvelig parcours. Ik loop toch meestal met mijn vriend en die wil er vaak niet te ver voor reizen. Vorige jaren ging ik nog wel eens alleen (ging mijn moeder mee als supporter), want echt helemaal alleen vind ik ongezellig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen petje of zonneklep. Maar ik loop meestal 's avonds, dus dan is het niet heel erg nodig meer. In de ochtend rennen is niet mijn ding. Paar keer geprobeerd, maar dan ben ik echt nog niet wakker.
Ik moet zeggen dat ik ook weinig zin heb om te lopen met dit weer. Zelfs om een uur of 21:00 vind ik het eigenlijk nog te warm, maar ik heb ook geen zin om nog langer te wachten en in het donker te lopen.
Vorige week dan ook maar één rondje door de binnenstad gemaakt. 5km in 28:30, dat ging wel lekker. Ik wil eigenlijk wat langere afstanden gaan lopen, maar zodra ik verder dan 6km ren, gaan mijn schenen gelijk protesteren, dus daar is mijn lichaam blijkbaar nog niet aan toe :-(
Alle reacties Link kopieren
Gisteren voor het eerst sinds zaterdag hardgelopen. Ik had zondag wel een stuk gewandeld (6-7 km) omdat het zo lekker weer was en gisteren gezwommen. Maar alles op een beschaafde manier, dus lekker bewegen niet uitsloven of zo. :proud:

Maar hardlopen ging heel zwaar. Gelukkig was het een standaard rondje (7 km), maar ik moest 2x echt even wandelen want ik had zo'n naar leeg gevoel in mijn buik. Waarschijnlijk een combi van de warmte, niet genoeg gegeten, misschien nog niet hersteld van zaterdag en niet gemotiveerd.

Na de vorige wedstrijden ging het allemaal prima, dus denk gewoon een slechte dag. Nou ja, toch weer 7 km gelopen, dus dat is beter dan niets!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@Cerulli, haha, dacht ik al.

@Hilo, welkom. Leuk dat jij heb meegedaan aan obstacle runs, balen dat je daardoor geblesseerd bent geraakt. Ik doe vaak mee aan mud masters, geconcentreerd lopen werkt voor mij erg goed.
Rustig aan dan komt het wel goed.

@Dianaf, goed bezig.

@Tycho, ja is best een grote groep. Tegenwoordig vind ik het heerlijk met een groep te lopen, alleen met muziek vind ik ook fijn.

Zo, zo jij bent lekker bezig met 3 keer in de week hardlopen.

@Baukje, wow, gefeliciteerd met je plaatsing voor het WK.

24 juni heb ik meegedaan aan de Urban Trail/ 10 km. het was warm maar ik heb heerlijk gelopen.

Gisteren 8.5 km. gelopen door het bos met loopgroep.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Knap hoor, al die doorzetters ondanks het warme weer. Vorige week ging het best lekker, maar gisteravond viel de warmte me erg zwaar. Helaas het rondje niet zoals gebruikelijk uit kunnen rennen, de laatste 5 minuten in stevig tempo gewandeld. Ach, achteraf dan toch een voldaan gevoel dat ik me niet heb laten weerhouden door de warmte! :cheer:
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
Yes trots!!
In april begonnen met steeds 1 minuut hardlopen en dan weer wandelen.
En nu 6,5 km hardgelopen zonder te wandelen in 40 min.
Alle reacties Link kopieren
Daeve83 heerlijk he te ervaren hoe snel de opbouw in het begin gaat.

Dianaf intussen weer gelopen en ging het deze keer beter?

Ik heb donderdag een lange duurloop gedaan van ruim 26km. vrijdag een rustdag maar dit weekend weer lekker kunnen trainen. Gisteren ruim 23 met behoorlijke tempoblokken vandaag een rustige ruim 23km maar wel met steeds een tunnel op en neer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven