Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche nog een tip ik heb die van mij voor een prikkie op marktplaats gekocht. Er zijn veel mensen die altijd het nieuwste van het nieuwste uitgeven en die doen dan hun oude horloge voor weinig van de hand. De XT reeks van garmin is overigens eigenlijk een echte triathlon horloge.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn garmin ook van marktplaats,. werkt perfect
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij.
Deed een maand geleden 32 min over 5 km en heb nu mijn pr gelopen..
29.01 over exact 5 kilometer :).
Ben zo blij dat ik m een keer binnen de 30 min heb gelopen.

In het bos ging ik langzamer maar heb toch het idee dat ik mezelf daarmee getraind heb, want nu op de weg was mijn gemiddelde snelheid opeens een stuk hoger..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na 7 jaar bank hangen, half maart begonnen met hardlopen.
Als ik aan een 5km loop mee wil doen, moet ik dan een bepaalde tijd kunnen lopen?
Alle reacties Link kopieren
Ooit hier ook wel eens eerder geschreven.
Ik heb het hardlopen ook weer een beetje opgepakt.
Vandaag voor het eerst 3,5 km aan 1 stuk gelopen zonder te wandelen.
Ik was tevreden!
Nu weer volhouden!
Alle reacties Link kopieren
Daeve in het bos doe je extra kracht op. Wat goed 3 minuten sneller.
Remedialteacher bij sommige lopen heb je een tijdslimiet waarop je binnen moet zijn. Hoewel je dat bij de 5km maar zelden ziet. In dat geval mag je er zo lang over doen als je wil.
Voor jezelf is het misschien fijn terug te zoeken welke tijden er vorig jaar gelopen zijn als je denkt vrij langzaam te zijn. Kun je inschatten of je niet de enige zal zijn of dat je inderdaad helemaal achterin komt te zitten. In dat geval moet je voor jezelf nadenken in hoeverre je dat wil. Vaak hoe groter het evenement hoe langzamer er achterin ook gelopen wordt.
Twilight leuk dat je het lopen weer hebt opgepakt.
Alle reacties Link kopieren
Baukje: dankjewel! Ja nu je het zegt, in het bos moest ik best wat meer kracht zetten om vooruit te komen, de weg gaat dan opeens veel makkelijker.

Remedialteacher: ik heb de ladiesrun een aantal keer gedaan, 5 km.
Heel vrijblijvend loopje.
De laatste komen met 45 minuten binnen ongeveer.

Twilight welkom!! :).
Alle reacties Link kopieren
Tyche, ik heb zelf een Tomtom horloge. Deze gebruik ik ook bij het mountainbiken. Ik vind het fijn om er trainingen in te kunnen zetten, zodat het horloge aangeeft wanneer ik mag wandelen ofzo (nu in m'n opbouw fase) of straks weer voor intervallen. Garmin is ook een erg goed merk. Op Facebook heb je ook van die 'loopmaatjes bieden aan...' groepen, daar komen ook regelmatig 2e hands voorbij. Ook nog behoorlijk nieuwe.

Wat goed Daev83. Lekker motiverend om zo'n barrière te slechten! 3 min is ook een flinke hap.

Remedialteacher, het ligt erg aan de loop hoeveel er mee doen en hoe snel ze zijn. Goede tip is inderdaad de uitslagen van vorig jaar even bekijken.

Baukje, wat een enorme prestaties zet jij neer zeg.

Twilight: lekker hé, om weer begonnen te zijn? Succes!

Ik heb m'n eerste week weer gehad. Heb deze week 3x gelopen. Ik begin met 5 min. stevig wandelen en dan een paar sessies van bijv 3 minuten hardlopen en 2minuten wandelen. Ik sluit ook weer af met 5 min stevig wandelen. Dan doe ik ook wat loopscholing (trippling, skipping, hakken billen etc). Al met al ben ik dan 30-35 minuten bezig en zo'n 4 km op de teller. Ik plan de trainingen echt in, in m'n agenda. Dat werkte m'n eerste week goed, dus dat blijf ik nog maar even doen!

Loop ze allemaal!
Gloeiende gloeiende, ben ik weer ziek vlak voor een run. Heel erg verkouden inclusief 39 graden koorts. Met paracetamol is het te doen, maar heb niet hardgelopen vanochtend. Kan wel janken, straks kan ik zondag die run niet doen :cry: Man zegt: is dag tegelijk en dat klopt ook wel maar maak mij toch zorgen :|
Alle reacties Link kopieren
Yetanothernick, wat ontzettend balen zeg.... De trainingen heb je al gedaan. Deze week is daarvoor niet belangrijk meer. Dus nu focus op herstellen, uitzieken. En wie weet doet die week rust je hartstikke goed! Flink aan het fruit en goed slapen! Beterschap.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weekend mijn eerste wedstrijdje gelopen, in het bos.
Gemiddeld bijna 9 km per uur, terwijl mijn doel 8 was.
Over 2 weken de 10 mijl op de weg, als ik dit zo lees, dan moet de snelheid geen probleem zijn. Nu alleen nog 2 keer zo lang volhouden.
Mijn doel daar is om hem uit te lopen, binnen 2 uur.
Ik wil er extra goed op letten dat mijn tempo de eerste kilometers wel op 8 per uur ligt, anders houd ik het misschien niet vol.

Beterschap YetAnotherNick!
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap yetanotherNick, hopelijk ben je weer genoeg opgeknapt voor je loopje.

Ik liep vrijdag erg goed voor mijn doen de 5 km.
Gisteren weer een poging gedaan maar was niet vooruit te branden..
Wat een verschil ..had het warm, had dorst , had van tevoren al geen zin en mijn benen voelden zoooo zwaar.
Heb het na 2 kilometer maar opgegeven
Wat een verschil kan het toch zijn de ene met de andere dag.
Alle reacties Link kopieren
MissesMiep dat werkt het beste inderdaad gewoon je trainingen inplannen. wachten tot je tijd over hebt dan is er altijd wel wat anders.

YetAnotherNick beterschap.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap yetanothernick!

Vorige week 3 x gelopen.
Vandaag dus voor de 4e keer het zelfde rondje gelopen. Was 3 minuten sneller dan de eerste keer! Wauw ging lekker.
Alle reacties Link kopieren
dat gaat lekker twilight
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zenuwachtig ..
Slaat nergens op, maar gewoon benieuwd of ik het ga halen.
Ga zaterdag mee doen aan een cross in het bos, 6,5 kilometer.
En dat vind ik best spannend want 6,5 kilometer is wel ongeveer de max van wat ik kan lopen.
Heb 1x 8 km gelopen maar meestal 5 of 6 km .
Alle reacties Link kopieren
Goed idee van jullie om op Marktplaats te kijken voor een horloge.

Remedialteacher, leuk dat je begonnen bent! Mijn ervaring met 5 km-wedstrijden is dat ze zo ruime tijden hebben dat je ze snelwandelend ook binnen de tijd kunt lopen. Als je in een grote race loopt en kunt lopen zonder te wandelen is de kans zeer groot dat je niet als laatste binnenkomt.

Goed bezig twilight!

YetAnotherNick, hoe voel je je nu? Wat MissesMiep zegt vind ik altijd wel bemoedigend: de training heb je gedaan, dus nu rustig aan doen hoeft geen gevolgen te hebben voor je plannen van zondag. Als je wel ziek bent geworden kan je niet optimaal presteren waarschijnlijk, maar misschien voel je je dan wel goed genoeg om mee te doen en je doel aan te passen.

Daev, je kunt meer dan je denkt hoor, je lichaam laat zich soms behoorlijk voor de gek houden door je geest. Als je 5 km kunt lopen en ook al een keer 8 km hebt gelopen, kun je in een wedstrijd echt 6,5 km lopen.
Mijn tip is om verschillende doelen te stellen, van minimaal (genieten, uitlopen) naar ambitieus (snelle tijd). Dan kun je op de dag zelf, of tijdens de loop, bepalen hoe hoog je de lat legt afhankelijk van hoe het gaat.

Ik loop nog steeds lekker om de dag mijn halve uur of iets meer. Vandaag 30 minuten met 6 versnellingen van een minuut, dat ging lekker ondanks dat ik een beetje zware benen en spierpijn had. De versnellingen hielpen daar juist tegen, het voelt dan tijdelijk zwaar maar het gemiddelde tempo gaat er toch van omhoog.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
22-08-2018 15:47
Goed idee van jullie om op Marktplaats te kijken voor een horloge.

Remedialteacher, leuk dat je begonnen bent! Mijn ervaring met 5 km-wedstrijden is dat ze zo ruime tijden hebben dat je ze snelwandelend ook binnen de tijd kunt lopen. Als je in een grote race loopt en kunt lopen zonder te wandelen is de kans zeer groot dat je niet als laatste binnenkomt.

Goed bezig twilight!

YetAnotherNick, hoe voel je je nu? Wat MissesMiep zegt vind ik altijd wel bemoedigend: de training heb je gedaan, dus nu rustig aan doen hoeft geen gevolgen te hebben voor je plannen van zondag. Als je wel ziek bent geworden kan je niet optimaal presteren waarschijnlijk, maar misschien voel je je dan wel goed genoeg om mee te doen en je doel aan te passen.

Daev, je kunt meer dan je denkt hoor, je lichaam laat zich soms behoorlijk voor de gek houden door je geest. Als je 5 km kunt lopen en ook al een keer 8 km hebt gelopen, kun je in een wedstrijd echt 6,5 km lopen.
Mijn tip is om verschillende doelen te stellen, van minimaal (genieten, uitlopen) naar ambitieus (snelle tijd). Dan kun je op de dag zelf, of tijdens de loop, bepalen hoe hoog je de lat legt afhankelijk van hoe het gaat.

Ik loop nog steeds lekker om de dag mijn halve uur of iets meer. Vandaag 30 minuten met 6 versnellingen van een minuut, dat ging lekker ondanks dat ik een beetje zware benen en spierpijn had. De versnellingen hielpen daar juist tegen, het voelt dan tijdelijk zwaar maar het gemiddelde tempo gaat er toch van omhoog.
Lekker bezig Tyche zo om de dag!!
Geen last van blessures?
Nog aan genieten van de vakantie?

Jaaaaa lief dat je het zegt, ik weet het .
Ik vind zo'n georganiseerd loopje erg leuk .. maar is lang geleden dat ik dat heb gedaan.. en voel een soort plankenkoorts omdat mensen toch kijken etc.
Maar heb vanmorgen netjes 6.5 km gelopen in bos, niet zo snel want voelde schenen ...precies 6.5 km in 42.50 minuten ..
Ik denk dat ik zaterdag wel één of twee minuten sneller kan, mits schenen mee werken.
Vond het erg warm vandaag en daar kan ik niet goed tegen, zaterdag geven ze koel weer op.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf niet meer te zeggen dat ik nergens last van heb want de vorige keren dat ik dat deed had ik de week erna toch een vaag pijntje. ;-D
Vakantie duurt officieel nog tot zondag maar ik ben deze week alweer aan het werk. Nog wel genoeg tijd om te lopen wanneer ik wil, dat zal binnenkort wat uitdagender worden.

Zijn je schenen nog steeds niet pijnvrij?
Je had er een fysio over gesproken toch?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn moeder is fysio Tyche.
Volgens haar zijn het gewoon pijntjes en geen blessure.
Ik heb me ingeschreven voor het 6.5 km loopje morgen.
Ik vind het erg spannend en voel steeds steken door schenen van woensdag, maar ik vind zo zonde om niet te gaan
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan ik me het beste mentaal voorbereiden op mijn ten miles?
Ik merk dat ik, in het begin van het lopen, steeds meer bezig ben met dat ik nog zo lang moet :|
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Procrastinator, bedoel je in de trainingen of in de wedstrijd?

Sowieso is het handig om je gedachten te richten op het feit dat je steeds verder bent in plaats van hoe ver je nog moet. Muziek kan helpen. Het opdelen van je loop in blokken, door bijvoorbeeld tempowisselingen (dat is voor de race zelf dan weer minder handig, tenzij je van jezelf weet dat dat werkt voor jou). Mantra's en visualisaties kunnen ook helpen. Perspectiefwissel: je moet dit niet doen, je mag en wil dit doen. Voor ogen houden waar je het voor doet; weten dat je het kunt; jezelf trainen om te lopen met vermoeidheid en pijn, weten dat dat erbij hoort als je diep gaat.
Een spel ervan maken door steeds iemand voor je uit te zoeken om op te focussen (of in te halen).
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik merk het tijdens mijn trainingen, volgende week wordt mijn eerste wedstrijd over die afstand. Tijdens de wedstrijd denk ik je tips ook nodig te hebben.
Bedankt voor het meedenken Tyche.
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Loopje ging voor mij doen goed ..
Maar had het parcours van tevoren niet bekeken en was één en al heuvels (in een bos) en daar heb ik nog nooit op getraind..
Veel te hard van start gegaan ook.
Waardoor ik in de laatste kilometers niet meer vooruit te branden was .
Heb 39.39 gelopen op 6.5 km .
Niet heel snel maar voor mijn doen wel goed aangezien ik nog maar 5 maanden aan hardlopen doe.
anoniem_372094 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 18:23
7.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Middenmoot geëindigd .
16e van de 31 mannen en vrouwen.
En 9e van de 18 vrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven