Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik span mijn schouders te veel aan tijdens hardlopen en heb mijn armen te hoog.
Maar met armen lager lopen vind ik niet prettig lopen..
Iemand tips?
Daev83 schreef:
03-08-2018 20:04
Iets perzik : wat voor soort core training doe jij als ik vragen mag?


Ik heb daar een schemaatje voor gekregen van de sportarts met plankvariaties, brug, soort crunches... maar op Pinterest barst het ook van die dingen dus ik ga gewoon wat variëren denk ik anders wordt het helemaal saai (heb er al zo’n hekel aan). Plank schijnt wel erg belangrijk te zijn, deden we bij de loopgroep ook vaak.
Op welk tijdstip lopen jullie nu eigenlijk met deze warmte en is het dan wel te harden?

Ik heb nu vakantie maar ben blijkbaar steeds ‘te laat’ en dan loop ik om 10:00 uur al in de bloedhitte.

Ik hoor wel van veel mensen dat ze nu ‘s ochtends heel vroeg lopen, maar is dat dan 5:00 uur? 9:00 uur?

Het idee van een belachelijk vroege wekker in mijn vakantie staat me enorm tegen maar dat lopen in de bloedhitte vind ik ook niks. ‘s Avonds heel laat heb ik er ook niet zo’n zin meer in want dan wil ik gewoon slapen.

Ik kom er niet uit. Ik mis de winter waarin ik in de weekenden gewoon om 11:00 uur of 15:00 uur kon lopen, maakt niet uit, en doordeweeks gewoon gelijk na het werk begin van de avond, en dat het altijd lekker fris was.
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van heel vroeg de wekker in je vakantie of in een vrij weekend is dat je overdag nog gewoon een uurtje (of twee uurtjes) slaap of in ieder geval rust kunt pakken. Ik vind het door de week als je dus voor het werk moet lopen en dan dus nog de hele dag echt actief moet zijn een grotere uitdaging. Maar in mijn beleving heb ik geen andere keuze. Ik wil goed trainen en na een werkdag heb ik in de avond als de temperatuur nog nauwelijks gezakt is daar de energie niet meer voor.
Vannacht was het niet goed afgekoeld. Komende nacht wordt het iets frisser dus dan heb je in de ochtend iets meer ruimte. Had vanmorgen een training van maar 90min en ook geen zin om weer die wekker te zetten. Uiteindelijk toch om half zeven uit bed gekomen, kwart voor acht gaan lopen. Begon met dik 21 graden maar de temperatuur liep wel heel snel op vanmorgen.
Normaal gesproken ga ik ook echt wel een uur eerder.
Had een pittige training met zes herhalingen van 3min vlot, 2min snel , 1 min heel hard. Dan een minuutje wandelen en 3 minuten rustig en dan weer van voren af aan. Kwartiertje inlopen en kwartiertje uitlopen en zo kwam ik aan 18km. Morgen een rustige duurloop. En dan toch maar iets vroeger beginnen. Vanmiddag een fietstochtje met wat terras pauzes.

Daeve dat soort dingen van je schouders ontspannen , je bovenlijf niet draaien maar je armen echt het werk laten doen dat zijn toch dingen die je met gerichte loopscholing kunt verbeteren.
Af en toe bewust je duimen opsteken zorgt al voor een betere armhouding (sommigemensen zwaaien de armen echt schuin voor hun lijf in plaats van voor en achterwaartse beweging). Je bovenlijf niet meedraaien kun je oefenen door met je armen boven je hoofd te lopen of al touwtje springend lopen.
Het is vaak niet een facet maar het zijn verschillende facetten die elkaar beinvloeden. Uiteindelijk moet je dus al die facetten aanpakken maar wel beginnend bij de basis (in dit geval een goede houding van de romp)
Ja, echt voor- en achterwaartse beweging maken met je armen en niet schuin!

Het lukt dan ook beter om je schouders laag te houden, hoewel ik daar zelf vaak nog bewust op moet letten.

Die gouden tip kreeg ik toen ik een keer moest revalideren en op de loopband stond met een fysiotherapeut. Heb mezelf het hardlopen aangeleerd en het nadeel is dan wel dat niemand je wijst op techniekfouten.
Alle reacties Link kopieren
Baukje: ja klopt die oefeningen doen we op de club ook, die je noemt.
Zit nog maar sinds april bij de club en ben nu 4 weken niet geweest ivm schoolvakantie. Dus heb nog niet genoeg geoefend.. zinvol dus om weer naar de ateletiek te gaan .

Perzik: probleem heb ik nu op met tijd indelen om te lopen ..vanwege de hitte maar ook vanwege de schoolvakantie waardoor mijn twee kleine kinderen er gewoon altijd zijn :) .. heel gezellig natuurlijk maar minder tijd voor mezelf .. mijn man heeft eigen bedrijf dus die werkt vaak 50 + uur dus vaak ook gebrek aan oppas ..
Nog twee weken dan gaat normale leven weer beginnen en heb ik meer tijd ..
Ik loop nu sowieso op zondag ochtend maar ik ga niet vroeg bed uit ... Loop rond 9 uur in bos ... En probeer nog twee avonden te gaan maar dan pas om 21 uur .. alsnog warm maar beter te doen dan midden op de dag ..
Ik probeer met die warmte op schaduwplekken te lopen zoals in het bos..scheelt echt heel veel .

Heb jij trouwens nog advies over voeding gehad van de sportarts?
Ben ook zelfde lengte en gewicht en probeer ook paar kilo kwijt te raken. .
anoniem_372094 wijzigde dit bericht op 04-08-2018 13:20
12.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
04-08-2018 12:19
Ja, echt voor- en achterwaartse beweging maken met je armen en niet schuin!

Het lukt dan ook beter om je schouders laag te houden, hoewel ik daar zelf vaak nog bewust op moet letten.

Die gouden tip kreeg ik toen ik een keer moest revalideren en op de loopband stond met een fysiotherapeut. Heb mezelf het hardlopen aangeleerd en het nadeel is dan wel dat niemand je wijst op techniekfouten.
Ja dat is inderdaad een goeie!!
Zelf houd ik alleen mijn armen te hoog.
Maar lager vind ik ook echt niet fijn .
Bij ons op de club letten ze gelukkig wel op techniek fouten.
Mijn nek is altijd een probleem..ook op mijn werk achter de pc span ik te veel mijn schouders waardoor nekpijn en hoofdpijn.
Voor de nek en schouders heb ik wel een tip: elke keer als je je werk even onderbreekt, trek je je schouders een keer of vijf rustig op en laat ze dan weer zakken. Werkt nog beter als je je schouders bij het laten zakken een beetje naar achteren draait. Ik draai daarna nog even mijn hoofd rustig van links naar rechts (zo ver mogelijk strekken) en draai een aantal keer met mijn polsen, tot slot doe ik alsof ik met kracht water van mijn handen af schud. Kost nog geen minuut maar je haalt de spanning er wel deels mee weg.
Alle reacties Link kopieren
Tnx poppy voor de goede tips!
Ga daar zeker mee aan de slag!
Let nu steeds op mijn schouders en merk dat ze echt vaak gespannen staan..
Even ervan bewust worden dus .
Werk jij ook op een kantoor?
Niet echt op een kantoor, maar ik heb periodes dat ik bijna alleen maar achter een beeldscherm zit, vaak ook nog onder tijdsdruk. Als ik dan niet bewust bezig ben met tussendoor bewegen, krijg ik echt last van mijn hoofd, nek, schouders, armen/handen.

Het stomme bij mij is dat ik me niet gestrest voel, vind mijn werk erg leuk, voel me niet overvraagd of zo. Ook in mijn privéleven heb ik niet bovenmatig veel stress. Ik ben me er dus niet van
bewust dat mijn houding verkeerd is, totdat ik “ineens” hoofdpijn krijg en besef dat mijn schouders en nek nogal strak staan.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor!
Ik denk dat het ook niet perse stress hoeft te zijn.
Ik werk ook met een tijdsdruk en moet me erg concentreren. Daar heb ik geen stress van maar merk wel dat ik gewoon geconcentreerd en gespannen zit daardoor.
Ook zit ik altijd bijna met mijn hoofd in de computer omdat ik volgens mij een leesbril nodig heb .. :rofl: .
Als ik erop let kan ik wel ontspannen, maar vaak gebeurd het als je vergeet erop te letten.
Daev83 schreef:
04-08-2018 12:48
Heb jij trouwens nog advies over voeding gehad van de sportarts?
Ben ook zelfde lengte en gewicht en probeer ook paar kilo kwijt te raken. .


Meer eiwit eten. Maar heb het daar niet zo uitgebreid over gehad want ik weet theoretisch prima wat ik moet doen om af te vallen, ik deed het alleen nog niet (minder junkfood eten en portiecontrole).
Alle reacties Link kopieren
Zaterdag bijna 15 km gelopen, het was laat op de dag en prima te doen qua warmte. Beetje heuveltraining gedaan en het ging vrij goed. Iets sneller dan de laatste tijd, maar wel gewoon lekker. Ik heb pas weer in november een wedstrijd, dus ik hoef ook niet een schema te volgen. Ik ga nu sowieso 2x in de week in het buitenbad zwemmen en 2x fietsen.

Helaas werd ik 's nachts wakker met knallende hoofdpijn. Het duurde echt heel lang voor de pijnstillers werkten. Ik ben er zelfs uit geweest! o_o Zondag daarom maar rustig aan gedaan. Gewoon een stuk gewandeld.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Balen hè Diana die hoofdpijn.
Ik had vrijdag na het loopje van 8 km ook barstende hoofdpijn .
Denk toch de warmte .
Alle reacties Link kopieren
Mooie afstand zeg diana. Vervelend van die hoofdpijn. Misschien veroorzaakt door vochttekort? Wat heerlijk dat je een buitenbad in de buurt hebt. Ik heb een hekel aan zwembaden maar in deze hitte is dat toch wel heel lekker.

Daev, jij vroeg mij laatst nog over ondergrond en blessuregevoeligheid. Algemeen gesproken is een afwisseling in ondergrond goed; op asfalt kun je jezelf goed timen en is het makkelijker om als beginner de juiste techniek aan te leren. Bos, strand, en heuvels hebben twee voordelen: meestal meer demping (fijn voor je gewrichten) en het daagt je spieren net iets anders uit, waardoor je sterker wordt. Heuvels zijn heel goed voor je conditie en kracht. Maar omdat je dus je spieren anders belast, kan het zijn dat je dit ook moet opbouwen. Ik weet nog wel de eerste keer dat ik in de duinen liep; ik haalde hijgend en zwetend net 6 km terwijl ik de op weg al 10 km liep. En ik hoor weleens dat mensen die beginnen met lopen op de baan last krijgen van hun schenen doordat de demping anders is dan ze gewend zijn.
Of het feit dat ik veel op bospaden loop invloed heeft gehad op mijn blessure, kan ik niet zeggen. Ik ben geboren met scheve heupen maar waarom dat pas recent voor klachten heeft gezorgd, terwijl ik al jaren loop, dat weet ik niet.

Over je armen: doe als warming-up ook een paar armzwaaien en schouderdraaien om je schouders warm te maken. Waarschijnlijk zijn die spieren in de bovenkant van je romp te stijf waardoor hij te veel meedraait als je rent. Nog een reden om yoga of een vaste serie rekoefeningen op te nemen in je programma. Bij mij helpt het ook om de focus op mijn ellebogen te leggen ipv op mijn handen. Ellebogen bij je houden en niet naar buiten draaien resulteert ook in rechte armen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche, ik had voldoende water bij mij en ook gedronken. Ook veel gelopen in de warmte en dat gaat meestal goed.
Het zal een combinatie zijn van factoren, warmte, droogte, snelheid, misschien toch verkrampter lopen enz. Maar zo erg had ik het nog niet gehad.

Onderweg heb ik wel eens dat ik wat stijf word in de schouders en dan is even zwaaien wel lekker. Tijdens een wedstrijd moet ik dan wel even checken of er dan niemand achter mij loopt. :hihi:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Zaterdag een training met pittige versnellingen, zondag in de vroege ochtend een duurloop van 23km en vandaag eigenlijk een rustdag. Maar omdat ik vandaag een extra vrije dag heb en toch heel vroeg wakker vanmorgen mijn interval training die ik voor morgen gepland had staan gedaan. 8x800m. Ze gingen lekker snel maar het was ook nog heerlijk fris vanmorgen. Kan ik morgen tot kwart voor zeven uitslapen omdat ik dan mijn rustdag heb ingepland en dus mijn training niet voor het werk hoef af te werken.
Vanaf woensdag gelukkig weer wat koeler.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
06-08-2018 14:39

Onderweg heb ik wel eens dat ik wat stijf word in de schouders en dan is even zwaaien wel lekker. Tijdens een wedstrijd moet ik dan wel even checken of er dan niemand achter mij loopt. :hihi:
Dat is tegenwoordig wel een dingetje met die stokken waar veel mensen bij trails mee lopen. 90% van de tijd lopen ze er mee te zwaaien ipv dat ze ze gebruiken en dan vliegen die gevaarlijke wapens je om de oren als je wil passeren. Dan is een beetje armen losgooien nog heel onschuldig.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
06-08-2018 14:56
Dat is tegenwoordig wel een dingetje met die stokken waar veel mensen bij trails mee lopen. 90% van de tijd lopen ze er mee te zwaaien ipv dat ze ze gebruiken en dan vliegen die gevaarlijke wapens je om de oren als je wil passeren. Dan is een beetje armen losgooien nog heel onschuldig.

O ja, die stokken. Ik heb er nooit zo last van, want dat zijn de fanatiekere lopers. ;-D Heb jij ze wel eens gebruikt? En heeft het zin?
Ik ben nogal flexibel, dus ik mijn armen kunnen zo'n beetje alle kanten op. Ik heb wel eens iemand bijna geraakt. Hij had niet verwacht dat ik zover kon. En ik had nog wel effe omgekeken. :$

Gisteren heerlijk wezen zwemmen. Ik zwem nu steeds 2 km en dan afwisselen een baan schoolslag en een baan borstcrawl en elke 10 banen een baan vlinderslag. Het viel mij op dat er veel 'echte' zwemmers waren. Dus geen poedelaars maar mensen die echt serieus baantjes zwemmen (dus hoeft niet hard te gaan maar wel gewoon echt zwemmen). Ik lag ook in een baan waarbij er netjes steeds rechts van lijn werd gezwommen. Na de training kreeg ik zelfs nog een complimentje voor mijn stijl. :cheer2: Mijn dag was gelijk goed!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@Poppy, welkom.
Rustig beginnen komt alles goed.

Tuurlijk
Ja ik heb vier paar hardloopschoenen, merk Asics GT 2000-4: waarvan er 1 nog redelijk nieuw is, 1 voor mudmasters en 2 gewone.
O ja, mijn dochter heeft ook een paar Asics schoenen. Ze doet niet aan hardlopen, ze zit op korfbal.

@Dinaf, dank je wel, ja ik moet iets doen aan mijn gps probleem.

@Baukje, dank je mijn vakantie was heerlijk. Ja, ik heb lekker getraind in de vakantie. Ik vind het leuk om in een totaal andere omgeving te gaan hardlopen. Dit keer was het Groningen, erg mooie omgeving.
Gaaf hoor om een trail van 44 km. te lopen. Alles goed gegaan?

@Tyche, dank je ja gaat lekker. Ja het word inderdaad tijd voor een nieuw horloge of is een upgrade van runkeeper een goede optie of heeft dit niets met gps te maken?Jij bent ook goed bezig.

@YetAnotherNick, knap hoor dat jij zoveel bent afgelopen.

@Noctua, welkom. Ik train tussen de middag via mijn werk, erg gezellig en handig.

@Gio, gefeliciteerd! Succes met je zwangerschap. Rustig aan doen hoor. Ik heb tijdens mijn beide zwangerschappen niet hardgelopen.

Zo, na twee weken niet te hebben hardgelopen wel veel gefietst, vanmiddag weer lekker gelopen met de loopgroep van mijn werk, het begon ook nog te regenen. Love it. Er stond 7.3 km. op de teller van mijn collega. Ik had mijn telefoon niet meegenomen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Mother, ik heb geen ervaring met runkeeper. Mijn vriend gebruikte dat vroeger wel en die had inderdaad ook af en toe dat de gps eerder stopte, of niet goed begon.

Mijn Garmin is denk ik binnenkort ook aan vervanging toe. Is hier iemand die vaak onder een dicht bladerdek loopt en die tevreden is over haar horloge? Dat is voor mijn horloge een uitdagende plek om het signaal goed op te pikken, en ik zie achteraf soms dat hij stukken van mijn gelopen route 'afsnijdt' waardoor ik ineens minder snel en dwars door een vijver lijk te hebben gelopen. Ook duurt het soms erg lang voordat hij de satelliet gevonden heeft.
Is dat onvermijdelijk in het bos, of hebben jullie tips voor een horloge dat wel echt accuraat is? Ik gebruik nu eigenlijk alleen de basisopties: tijd, snelheid/tempo, afstand en hoogte meten. Ik hoef er geen hartslagmeter of telefoonopties bij (al zit dat eerste geloof ik standaard bij de meeste exemplaren), maar een accurate gps en huidige snelheid lijkt me wel fijn.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche: bedankt voor het delen van je kennis over de ondergronden. . Ik loop de laatste tijd alleen in het bos (vind ik echt fijn). Maar best een ongelijke ondergrond waardoor ik merk dat ik wel wat langzamer ben, maar alsnog merk ik dat bos echt mijn favoriet is! Ik vind het heerlijk tussen de bomen lopen en heb het idee dat ik extra veel spieren train door de ondergrond.
Volgens mij heb ik dezelfde Garmin forerunner als jij hebt.. 110 dacht ik.
Ik heb zelf ook het idee dat hij onder de bomen soms even niet werkt of niet helemaal zuiver meet.
En inderdaad GPS zoeken duurt ook lang!.
Denk jij ook dat de GPS soms niet werkt, waardoor bepaalde meters niet juist gemeten worden en dat het horloge wellicht een langzamere tijd op een bepaald afstand heeft gemeten dan werkelijkheid?

Vanmorgen 6 km in bos hardlopen. Was fijn!
Alle reacties Link kopieren
Ja daev we hebben dezelfde inderdaad.
Ik kan thuis op de kaart zien welke route hij gemeten heeft en de combinatie vol bladerdek + bewolking zorgt vaak voor afgesneden stukken. Ik maak ook scherpe bochten, als hij dan even het signaal mist worden er best wat meters afgesneden.
Nou loop ik doorgaans toch op gevoel en intensiteit en niet op snelheid, maar ik houd ervan als alles precies klopt.

Als ik voor de afwisseling eens op de weg train schiet mijn snelheid omhoog, dat vind ik wel leuk. In het bos moet je er goed bij zijn, zeker als er veel bladeren op het pad liggen. Goed voor de mindfulness. :D
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Haha zeker goed voor de mindfulness.
Je moet goed opletten, anders struikel je over een tak en lig je zo op je snufferd :rrr: .
Maar ik vind het verder echt fijn lopen .. en mooi... En prettig dat het niet van die lange stukken weg zijn waar geen einde aan lijkt te komen.

Natuurlijk is op gevoel lopen het beste, maar ik hou ook van duidelijkheid. Ben benieuwd welk horloge het gaat worden.

Ik heb gisteren gelopen maar heb nu gewoon weer zin en tijd om te lopen (morgen geen tijd) zou het heel slecht zijn om twee dagen achter elkaar te lopen, een keertje? Heb vandaag geen pijntjes in de benen.

Edit: heb toch maar besloten om te gaan wandelen vandaag .. gevoelige schenen liggen nog altijd op de loer dus wil niet forceren..lastig als je hoofd wel wil...
Alle reacties Link kopieren
Ben de EK marathon in Berlijn aan het kijken! Wat vind ik het toch altijd knap, dat tempo zo lang volhouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven