Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik las vandaag iets over de Spartathlon. Moest meteen aan Baukje denken 😀.

Is dat ook nog iets voor jou? Of is dat zelfs voor jou te gek?
Alle reacties Link kopieren
Leuk om jullie sportieve verhalen te lezen. Hopelijk kan ik daar ook wat motivatie uit halen.

Ik heb altijd veel gelopen en gefietst. Maar laatste jaren is er helemaal de klad in gekomen, mede door blessures. Kan me nu niet meer toe zetten om structureel weer te trainen.

Ik wil nu weer echt actief aan de slag. Vanochtend m'n eerste training weer gedaan. Heb diverse beginnersschemas bekeken. En aan de hand daarvan train ik dan vaak op gevoel. Vanochtend bestond uit 3x 2minuten en 1x 4 minuten. Tussendoor 2 minuten gewandeld.

Het liefst ga ik gericht trainen voor een wedstrijd, maar denk dat ik me eerst maar moet richten op blessurevrij blijven lopen. En daarna een leuk wedstrijdje uitzoeken.
Ben nu op vakantie, echt heerlijk om in een andere omgeving te lopen, al is het wel zoeken naar routes. Ik loop vooral op asfalt en wil niet vlak voor de run een blessure oplopen omdat ik opeens op een andere ondergrond ga lopen. Het is sowieso zwaarder dan in mijn eigen omgeving omdat het veel heuvelachtiger is! Het lukt wel goed om mijn tempo aan te houden.
Heb wel een beetje met de trainingsdagen geschoven om niet in de bloedhitte te lopen.

Ik wil ook oefeningen gaan doen voor de buikspieren, zat ook al op Pinterest te kijken!
Alle reacties Link kopieren
@tyche, bij sommige horloges kun je het aantal keren per minuut connecten met de sataliet veranderen. Vriend heeft een Polar (430?) en kan kiezen uit meerdere opties. Maar of dat makkelijk na te gaan is per horloge.
Ik heb een Tomtom en soms gaat het prima, maar soms ook minder. Bij wedstrijden met veel hoge gebouwen enzo is de meting ook minder goed.

@ldp, o_o dat is voor mensen dit van extreme uitdagingen houden.

@MissesMiep, leuk dat je weer gaat beginnen!

Vandaag 10 km gelopen, tempo lag tussen de 6:00 en 6:40 en ze voelden allemaal hetzelfde aan. :facepalm:
Ik ben aan het afbouwen ivm de aankomende vakantie, maar dat het is nog best lasrig. Mijn doel dit jaar is om gemiddeld 20 km per week te lopen en na de vakantie moet ik dus extra gaan lopen. Ik heb dus niet genoeg reserve opgebouwd. Maar ja, ik heb als ik terug kom nog 3 maanden, dus 60 km over drie maanden is maar 20 km per maand extra -> 5 km per week. Valt eigenlijk best mee. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
11-08-2018 20:27
Mother, ik heb geen ervaring met runkeeper. Mijn vriend gebruikte dat vroeger wel en die had inderdaad ook af en toe dat de gps eerder stopte, of niet goed begon.

Mijn Garmin is denk ik binnenkort ook aan vervanging toe. Is hier iemand die vaak onder een dicht bladerdek loopt en die tevreden is over haar horloge? Dat is voor mijn horloge een uitdagende plek om het signaal goed op te pikken, en ik zie achteraf soms dat hij stukken van mijn gelopen route 'afsnijdt' waardoor ik ineens minder snel en dwars door een vijver lijk te hebben gelopen. Ook duurt het soms erg lang voordat hij de satelliet gevonden heeft.
Is dat onvermijdelijk in het bos, of hebben jullie tips voor een horloge dat wel echt accuraat is? Ik gebruik nu eigenlijk alleen de basisopties: tijd, snelheid/tempo, afstand en hoogte meten. Ik hoef er geen hartslagmeter of telefoonopties bij (al zit dat eerste geloof ik standaard bij de meeste exemplaren), maar een accurate gps en huidige snelheid lijkt me wel fijn.
Ja ik wil gewoon alles precies weten. En inderdaad bij dicht bladerdek in het bos werkt mijn gps dus helemaal niet.
Ben benieuwd of iemand antwoord kan geven op jouw vragen! :$
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Poeh zeg, ik wist niet dat het moment van de dag waarop je loopt zoveel inlvoed heeft op je prestaties. Normaal loop ik ‘s avonds maar dit weekend een keer ‘s ochtends om 10 uur gaan lopen. Ben nog steeds aan het opbouwen en die training was 20 min aan een stuk. En dat viel me zwaar! Ik had lood in de schoenen en ben twee keer heel kort gaan wandelen (30 sec oid). De rest van de dag was ik kapot, had ontzettende spierpijn en de hele dag honger. Herkennen jullie dit? Ik had ontbeten met fruit en havermoutpap. Waar ontbijten de vroege lopers mee?

Ik heb me ingeschreven bij een loopcursus in september. Daar heb ik veel zin in :-). Zijn er meer die met een groepje trainen? Lijkt me niet voor alle trainingen relaxt maar 1x in de week lijkt met erg leuk.

MissesMiep: succes met opbouwen. Ik hoop dat je de motivatie blijft houden!

Buikspieroefeningen: planken is erg geschikt! Je hebt daar meerdere vormen van die het goed zwaar maken. Helpt erg goed met hardlopen deze oefeningen.
noctua schreef:
13-08-2018 20:59
Poeh zeg, ik wist niet dat het moment van de dag waarop je loopt zoveel inlvoed heeft op je prestaties. Normaal loop ik ‘s avonds maar dit weekend een keer ‘s ochtends om 10 uur gaan lopen. Ben nog steeds aan het opbouwen en die training was 20 min aan een stuk. En dat viel me zwaar! Ik had lood in de schoenen en ben twee keer heel kort gaan wandelen (30 sec oid). De rest van de dag was ik kapot, had ontzettende spierpijn en de hele dag honger. Herkennen jullie dit? Ik had ontbeten met fruit en havermoutpap. Waar ontbijten de vroege lopers mee?

Ik heb me ingeschreven bij een loopcursus in september. Daar heb ik veel zin in :-). Zijn er meer die met een groepje trainen? Lijkt me niet voor alle trainingen relaxt maar 1x in de week lijkt met erg leuk.

MissesMiep: succes met opbouwen. Ik hoop dat je de motivatie blijft houden!

Buikspieroefeningen: planken is erg geschikt! Je hebt daar meerdere vormen van die het goed zwaar maken. Helpt erg goed met hardlopen deze oefeningen.
Als ik ‘s ochtends loop eet ik alleen iets van fruit en drink ik 1 of 2 glazen water. Daarna nog 1 of 2 boterhammen. Ik eet niks extra’s. Bij mij merk ik wel iets in de warming up. Die heb ik ‘savonds niet nodig, maar als ik in de ochtend loop wel!
Alle reacties Link kopieren
Noctua: leuk! Ik heb de cursus begin april gedaan bij een vereniging.
Super leuk, interessant en ook gezellig in een groep.
Alle reacties Link kopieren
Noctua: ieder heeft z'n voorkeur qua moment van lopen. En je kan ook gewoon een mindere dag hebben. 1 mindere training zegt niets.
Als ik zelf 's ochtends loop, dan ontbijt ik niet. Maar ben nooit zo'n ontbijter. En laatste tijd dus ook geen pittige trainingen. Toen ik wel uurtje liep, at ik meestal een banaan en wat te drinken.

Nadat ik paar jaar voor mezelf heb gelopen en qua snelheid niet vooruit ging ben ik bij een start to run gestart. 2010 denk ik. In 3 maanden liep ik ê minuten sneller op de 5 km. Daarna zo'n 7 jaar blijven lopen daar. Nu anderhalf jaar gestopt wegens gebrek aan motivatie en teveel verplichtingen (niet tav de vereniging maar eigen privé verplichtingen). Ik kan het dus echt enorm aanraden.

Ik heb voor mezelf morgen na werktijd weer een training gepland. Moet me echt houden aan het beginnersschema. Eerste training voel ik wel iets. Conditioneel kan ik het prima aan (gelukkig!). Maar voel dat m'n gewrichten, spieren wel moeten wennen. Daar moet ik ook de tijd voor nemen. Ik weet dat ik blessure gevoelig ben, dus moet met een rem op trainen /en de motivatie vast houden. Ik wil meteen weer 5km kunnen lopen. Wetende dat ik ook wat te zwaar ben momenteel is dat natuurlijk absoluut niet realistisch.
Alle reacties Link kopieren
@Noctua, leuk dat je je heb ingeschreven voor een wedstrijd. Succes met trainen.
Ik loop nooit in de ochtend, kan dus ook geen advies geven.

@MissesMiep, goed naar je lichaam luisteren, komt alles goed.

@Dinaf, mag ik vragen waarom je gaat afbouwen i.v.m. de aankomende vakantie?
Misschien kan je toch nog een x gaat trainen.

Zo, vanmiddag weer gelopen met hardloopgroep via mijn werk in het bos: onverhad, verhard. Man, man, was beste pittig, 8.5 km. in de pocket.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
noctua schreef:
13-08-2018 20:59
Poeh zeg, ik wist niet dat het moment van de dag waarop je loopt zoveel inlvoed heeft op je prestaties. Normaal loop ik ‘s avonds maar dit weekend een keer ‘s ochtends om 10 uur gaan lopen. Ben nog steeds aan het opbouwen en die training was 20 min aan een stuk. En dat viel me zwaar! Ik had lood in de schoenen en ben twee keer heel kort gaan wandelen (30 sec oid). De rest van de dag was ik kapot, had ontzettende spierpijn en de hele dag honger. Herkennen jullie dit? Ik had ontbeten met fruit en havermoutpap. Waar ontbijten de vroege lopers mee?

Ik heb me ingeschreven bij een loopcursus in september. Daar heb ik veel zin in :-). Zijn er meer die met een groepje trainen? Lijkt me niet voor alle trainingen relaxt maar 1x in de week lijkt met erg leuk.

MissesMiep: succes met opbouwen. Ik hoop dat je de motivatie blijft houden!

Buikspieroefeningen: planken is erg geschikt! Je hebt daar meerdere vormen van die het goed zwaar maken. Helpt erg goed met hardlopen deze oefeningen.
10 uur vroeg? Dat is toch al best laat in de ochtend?

Zelf loop ik meestal vroeg en dan eet ik niets voor de training. Ik vind dat het fijnst, maar dat is heel persoonlijk.
Ikigai schreef:
14-08-2018 16:01
10 uur vroeg? Dat is toch al best laat in de ochtend?


Ik vind dat voor een weekend ook vroeg, zeker als je ook nog eerst wilt ontbijten, maar in een wereld vol ochtendmensen die ook in het weekend vrijwillig om 7:00 uur opstaan, schijn je dat niet hardop te mogen zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Mother2009 schreef:
14-08-2018 15:53
@Dinaf, mag ik vragen waarom je gaat afbouwen i.v.m. de aankomende vakantie?
Misschien kan je toch nog een x gaat trainen.
Ik heb al jaren dat ik op een gegeven moment geen zin meer heb om te lopen, meestal zo als mijn laatste wedstrijden geweest zijn, vaak een paar weken voor mijn vakantie. En omdat het gewoon beter is om rustig door te lopen, noem ik het dan maar afbouwen. Dan is elke loop goed en het hoeft niet serieus. ;-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
iets_perzik schreef:
14-08-2018 16:15
Ik vind dat voor een weekend ook vroeg, zeker als je ook nog eerst wilt ontbijten, maar in een wereld vol ochtendmensen die ook in het weekend vrijwillig om 7:00 uur opstaan, schijn je dat niet hardop te mogen zeggen.
Om 10 uur opstaan vind ik niet vroeg, om 10 uur lopen wel. Ik loop het liefst in de namiddag/avond, want als ik zo vroeg ga dan loop ik gewoon minder lekker. Sommige mensen hebben even nodig om soepel te worden, ik heb altijd even nodig om minder soepel te worden. Het voelt vaak alsof ik rubberen benen heb, als ik in de ochtend ga. :facepalm:
Mijn eerste halve marathon was om 7 uur in de ochtend, dat was best een uitdaging. Maar moest toen om 5 uur eruit, dus had nog even om op te stijven. :rofl:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
iets_perzik schreef:
14-08-2018 16:15
Ik vind dat voor een weekend ook vroeg, zeker als je ook nog eerst wilt ontbijten, maar in een wereld vol ochtendmensen die ook in het weekend vrijwillig om 7:00 uur opstaan, schijn je dat niet hardop te mogen zeggen.
Nou ja, 'vrijwillig'. Sinds ik kinderen heb ben ik om half 7 wel wakker, dat is dan op z'n laatst. Weekend of doordeweeks maakt hier niet uit. Meestal is het ergens tussen half 6 en half 7. Als ik ga lopen is dat meestal zo rond half 8-8 uur.
Alle reacties Link kopieren
Tyche ik heb ook een (garmin 910xt). Geen problemen met het vinden van de satellieten en ook nooit last van wegvallende verbinding. Zelfs niet als ik midden in de ardennen of de eifel zit.
ldp ik heb het limiet gelopen om mee te mogen loten voor de Spartathlon. Maar ik vind het toch voor mij te hoog gegrepen. Zowel de afstand, het parcours en ook de temperaturen. Daarnaast is het nogal een kostbare aangelegenheid om het allemaal te organiseren. Je bent er nog lang niet met de reis er naar toe en de inschrijving. Je zal ook een team om je heen moeten hebben.
MissisMiep goed dat je de draad weer opgepakt hebt.
Mijn ultraloop afgelopen zondag is heel goed gegaan. Wel pittig met de 950 hoogtemeters. Derde overall geworden en eerste in mijn categorie. En ruim drie minuten sneller dan vorig jaar. Terwijl ik vooraf had ingeschat dat het onmogelijk was mijn tijd van vorig jaar te evenaren. Vanavond al weer een interval training gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Super Baukje! :cheer:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-08-2018 16:46
Ik heb al jaren dat ik op een gegeven moment geen zin meer heb om te lopen, meestal zo als mijn laatste wedstrijden geweest zijn, vaak een paar weken voor mijn vakantie. En omdat het gewoon beter is om rustig door te lopen, noem ik het dan maar afbouwen. Dan is elke loop goed en het hoeft niet serieus. ;-)
Ach, ja nu snap ik het. Fijne vakantie toegewenst.

Zo. ik wil 12 dagen achter elkaar elke dag sporten. Eergisteren fietsen, gisteren hardlopen, vandaag fietsen/ wandelen. Op dit moment ga ik prive door een moeilijke tijd en sporten geeft mij kracht.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je derde plaats Baukje! Knap gedaan.
Waar was de wedstrijd?
Hoeveel km is een ultra?
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend Mother!! Hopelijk put je wat kracht uit het sporten! Heel goed van je !
Alle reacties Link kopieren
Sterkte mother en fijn dat je in ieder geval uit het sporten nog kracht kunt putten.

Daeve een ultra is alle afstanden boven de 50km. (sommige zeggen alles boven de marathon afstand maar omdat de 50km de eerste officiele afstand is wordt dat meestal aangehouden). In dit geval was het 56km. Niet echt bijzonder lang dus maar de uitdaging zat hem vooral in de combinatie met 950 hoogtemeters. De wedstrijd was in de Eifel (Monschau).
Over 1 1/2 week een trail marathon op de Veluwe en dan weer twee weken later 100km in Kroatië.
Vandaag enkel een rustig duurloopje van een uur (11km).
Alle reacties Link kopieren
Mother, vervelend om te horen. Sterkte hoor! :hug:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Gaaf hoor Baukje, je reist wat af dus!
Blijf je daar dan slapen en reist je gezin weleens met je mee? Of ga je alleen.
Alle reacties Link kopieren
Helaas zijn mijn schenen weer te gevoelig waardoor ik weer verplicht een paar dagen rust in moet lassen .
Zo irritant als je wel wil lopen, maar het beter is van niet .
Alle reacties Link kopieren
Baukje, bedankt voor de tip. Dat horloge ziet er goed uit,wel duur zeg. Andere ervaringen blijven welkom!
Leuk om te lezen over je ultra in de Eifel.

Mother, wat naar. Ikhoop dat het gauw beter gaat. Goed dat je iets aan het lopen hebt! Ik herken het wel dat sporten een fijne houvast is waar je kracht uit kan putten.

Daev, oei, het blijft kwetsbaar hè? Balen.

Ik loop nog steeds mijn rondjes; agelopen twee keer 35 minuten (rond 6,3 km) en vandaag 30 minuten (5,5 km). Het weer ziet er hier dreigend uit maar er gebeurt niets behalve wind, best lekker zo.
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven