Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik wil ook graag meeschrijven. Ik ben onlangs begonnen met hardlopen omdat ik ooit een keer een marathon wil lopen. Nadat ik een paar andere sportieve doelen heb behaald, is nu de marathon aan de beurt.
Ik ben dus een enorme beginner. Ik train nu 3x per week. 2x met een groep en een trainer en 1x zelf. Daarnaast doe ik nu 1x per week krachttraining gericht op het hardlopen.
M’n eerste loop was een 5km en die heb ik in 36.30 gelopen. Geen toptijd maar wel alles ‘hard’gelopen dis zeer tevreden. Nu uitbouwen naar 7.5km voor begin december.
En dan zie ik wel weer verder. De marathon is mijn ultieme doel maar ik heb geen tijdsbestek in gedachten. Gewoon steeds uitbreiden en als ik zover ben, zoek ik uit welke marathons er zijn.

Heb ook gelijk een vraag. Ik heb altijd aan het begin van een training een soort kramp in mijn voetzolen. Dat trekt vanzelf weer weg maar is wel irritant. Heeft iemand tips die deze kramp kunnen voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
Desalniette als de slippers inderdaad de oorzaak zijn dan is de oplossing in ieder geval gemakkelijk.
Iets perzik op welk percentage van je maximale hartslag probeer jij duurloop 1 te lopen. En hoever zit het onder het omslagpunt.
Lees namelijk vaak dat mensen ineens op hartslag willen gaan trainen en dan de illusie hebben om hart te kunnen lopen op een 60-70% van de maximale hartslag omdat dat het schema aangeeft. Terwijl je al jarenlang duurtraining nodig hebt die 70 % te kunnen halen (althans de meeste mensen). En ik na 13 jaar trainen, vele marathons en ultra's verder en dus heel veel duurvermogen nauwelijks onder 75% kan komen. Of nog erger de maximale hartslag en omslagpunt zelfs nooit echt hebben laten bepalen.
Als je om je zone te bereiken zo langzaam moet lopen dat het niet meer voelt als hardlopen is lopen op hartslag ook geen hulpmiddel meer maar een beperkende factor. Wandelen is heel goed maar levert geen echte bijdrage aan je hardlopen, als hardlopen door een te rustig tempo sjokken wordt doet het afbreuk aan je techniek en zal het ook meer tegen dan mee werken. Soms is het dan beter te doen wat je ook zonder hartslag meter zou doen. Gewoon een lekker tempo aanhouden waarop je nog een gesprek kunt voeren en al is dat 80% van je hartslag ,lekker belangrijk dan maar in ieder geval wel functioneel. En al trainende als dat tempo op een gegeven moment 75% worden of nog lager (of zoals bij mij nooit lager)
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer hardgelopen. 5km iets sneller dan de vorige week. Nu 30.30 ipv 30.45. Ik vond het vandaag echt veel minder leuk dan de singelloop vorige week. Vorige week deden alleen volwassenen mee, nu stond ik tussen de kinderen (dat had ik niet verwacht..). Ik stond vrij achteraan en kon slalommend over de weg heen om alle kinderen die ineens recht voor je neus gaan wandelen in te halen. Ze gebruiken echt de hele breedte van de weg. Dit vond ik echt heel lastig en hierdoor heb ik geen constant tempo gelopen. Af en toe versnellen en af en toe afremmen om zo niemand te raken.

Nee niet voor herhaling vatbaar, volgend jaar dan maar de 10km met de verwachting dat daar minder kinderen aan mee doen. (en nog even trainen dan ;-) )
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Waren het nog zulke jonge kinderen dan voor de 5km? Meestal zijn het toch al junioren (vanaf plm 12 jaar) en daar heb je nooit last van want die gaan er als een speer vandoor en als je heel snel kijkt kun je ze nog even in de rug kijken.
Ik loop nu nooit meer korte afstanden maar bij rondjes kerk had ik dan vaak juist meer last van dames die met 4-5 man naast elkaar op het gemakje lopen te kwebbelen en die je dan maar moet zien te dubbelen.
Van kinderen nooit last gehad want de kinderen die meeliepen liepen meestal veel sneller dan ik ooit zal kunnen.
@baukje: ik weet de percentages niet precies maar mijn max. hartslag was in de test 186, anaerobe drempel 183 en zone 1 hele rustige duurloop is 150 - 167 (ik kom meestal uit op gemiddelde hartslag 165).

Ik denk dat je wel een goed punt hebt om in zo’n situatie meer op gevoel te gaan lopen en minder op hartslag. Bedankt voor je uitleg!
Alle reacties Link kopieren
Jawel Baukje. Kinderen vanaf 8 jaar mochten mee doen. Dus heel veel scholen deden ook mee. Eigenlijk is dat wel heel leuk. Ze staan vol enthousiasme voor de start klaar. Papa's, mama's, opa's en oma's stonden allemaal aan de kant, om trots hun (klein)kind aan te moedigen.

Zelf vond ik die grote schoolgroepen wel vervelend. Maar het waren ook gewoon veel mensen ruim 3,5 duizend zonder startwaves.
De 5km van deze georganiseerde loop is denk ik gewoon niets voor mij als individu.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Om wraak te nemen op het zaadrondje van zaterdag, mocht ik van mezelf nu ff buiten mijn schema aankloten. Gewoon een lekker rondje lopen zonder ergens op te letten. Ik had wel mijn horloge om maar niet echt naar gekeken. Uiteindelijk heb ik 12,3 km gelopen grotendeels in hartslag zone 2. En het voelde super goed! :yes:
Alle reacties Link kopieren
Best wel raar reep chocolade dat er geen speciale jeugdloop was.De atletiek unie heeft duidelijk richtlijnen daarvoor. Mijn kinderen liepen op 9 jarige leeftijd ook wel eens een 5km maar hadden daar goed voor getraind en eindigde dan ook voor in het veld. Maar met hun leeftijd waren het meer uitzondering dan regel dat ze meededen op die afstand. Meestal is het toch vanaf middelbare school leeftijd. (11-12 jaar) en als ze dan een beetje getraind hebben dan zijn ze op die leeftijd op die afstand toch ook ruim binnen de 25min binnen.
Maar inderdaad niet leuk als het allemaal zo ophoud hoewel ik mij afvraag of het alleen door die kinderen kwam of toch ook door de volwassenen die ook niet echt goed voorbereid aan de start stonden. Want die kom je op grote wedstrijden ook massaal tegen.
De zones klinken best wel reeel iets perzik hoewel mijn anaerobe drempel veel verder van mijn maximale hartslag af ligt. Maar met een maximale hartslag van 180 loop ik mijn rustige duurloop op plm 140-145 maar dat is dus maar net iets minder dan op 80 % van de maximale hartslag. LSD gaat wel op 70 % maar dat is dus niet de 60 % die ik in veel beginners schema zie staan.
Fijn dat je nu wel lekker hebt gelopen.
Hier is het taperen begonnen . Dit weekend op zaterdag nog een lange training gedaan met tempoblokken maar zondag al een rustig kort loopje. vanavond een korte interval training, donderdag een uurtje, zaterdag een half uurtje wedstrijdvoorbereiding en dan zondag zien wat we van de marathon kunnen gaan maken.
Maar het is voor mij het toetje, mijn hardloopjaar is dit jaar hoe dan ook toch wel geslaagd.
Alle reacties Link kopieren
Zo, vanmiddag lekker gelopen: 5 km. intervaltraining door het bos,
incl. bootcamp oefeningen!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Hoi! Hier Daev met andere Nick.
Lekker bezig jullie!!
Hier gaat het lopen ook goed en scheenklachten zijn helemaal verdwenen.
Zondag gelopen.. express mijn horloge om mijn enkel gedaan zodat ik tijdens het lopen geen afstand of tijd kon zien.
En dat liep echt veel relaxter.
Achteraf zag ik dat ik 6,3 km had gelopen in 37.55 en daar ben ik tevreden mee.
Over vier weken ga ik een cross doen van 6 km, dus wil nu ook heuveltjes gaan trainen..(beetje laat, maar ach beter laat dan nooit).
Vanavond weer een rondje met horloge om enkel en dan zie ik wel hoeveel km's het me brengt.
iets_perzik schreef:
13-10-2018 16:34
Ik kan echt zo niet lopen met warm weer (boven 18 graden)! :mad:

Het was tijd voor mijn rondje in hartslag zone 1, maar waar ik de laatste tijd gemiddeld tempo 7:20-7:35 had in zone 1, was het nu tempo 8:32 en kostte het me grote moeite, de laatste 2 km kon ik wandelend afleggen en toch in zone 1 blijven. :'(

De hele zomer ging het lopen ook al zwaar ruk als het warm was, het is dus ook niet dat ik er ooit aan wen. Als het klimaat alleen maar warmer wordt, kan ik onderhand wel gaan kappen met deze hobby. :(

En iedereen maar: ‘heerlijk nazomerweertje! #genieten’ Maar IK. WIL. LOPEN. IN. DE. KOU! :mad:
Herkenbaar, ik loop ook echt zoveel beter onder de 15 graden. Ik vind zelfs 18 graden nog te warm. Heb het idee dat de ene er beter tegen kan de de ander. Ik heb het echt heel snel heet tijdens het lopen..
Maar ik heb wel lekker in het zonnetje gezeten vandaag, dat dan weer wel :).
Maar het is dan ook heel normaal dat je prestatie naar beneden gaat als het warm is. Benader dat gegeven eens positief! Mijn grote PR dit jaar was tijdens een wedstrijd bij 29 graden.
Alle reacties Link kopieren
Kadanz maar als je een pr loopt bij 29 graden zegt dat denk ik meer over het feit hoe scherp je pr stond dan over het feit dat je zomaar een pr kunt lopen met 29 graden. Waarschijnlijk als je de volgende keer gericht traint en je kunt dezelfde parcours lopen met 16 graden gaat je pr er weer aan.
Maar ben het met je eens dat warmte voor een ieder een extra uitdaging vormt. En misschien kan de een het iets beter handelen dan de ander . Maar buiten aanleg ik het ook weer een gedeelte trainbaar. En ik denk dat het vaak ook in je hoofd zit. Als je er bij voorbaat al van uit gaat dat het niet gaat dan zal het ook niet lekker gaan ook.
Ik vind de winter ook wel weer zijn extra uitdagingen hebben hoor wat betreft het lopen. Waar ik in de zomer zonder moeite om vijf uur op sta op voor het werk te trainen lukt mij dat in de winter echt niet zo gemakkelijk om dan in het donker in de koude op pad te gaan ipv de heerlijke zomerochtend in het bos. En zo kan gladheid roet in het eten gooien. En ook bij temperaturen onder de nul gaat de prestatie weer achteruit.
Helemaal mee eens baukje, ik had het anders op moeten schrijven: ondanks de hitte een fantastische wedstrijd gelopen.
Natuurlijk was het makkelijker geweest bij 16 graden, maar juist dat het bij 29 ook lukte maakte het extra mooi!
Ik snap jullie punt! Het is zeker een uitdaging. Maar, ik vind koeler weer gewoon veel fijner lopen, als ik de uitdaging even buiten beschouwing laat.
Ik heb liever een harde plensbui op mijn hoofd of harde tegenwind dan warmte tijdens het lopen.
Maar knap dat jullie daarmee wel goed presteren :).
Ik presteer minder met hitte.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat weer lekker bij mij. Nou ja, het lopen gaat weer beter, ik zit lekker in de intervallen. Maar ik heb echt veel blaren! o_o
Op de teen naast mijn kleine teen, op mijn hiel én aan de zijkant van één voet. Enfin, gaat wel weer over, maar wel irritant. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week ben ik door mijn enkel gegaan en vanavond wil ik voor het eerst weer proberen om een paar korte, rustige, intervalletjes te doen. Ik weet dat ik kan stoppen als het niet gaat, toch vind ik het spannend.
Procrastinators unite, tomorrow.
dianaf schreef:
17-10-2018 08:35
Het gaat weer lekker bij mij. Nou ja, het lopen gaat weer beter, ik zit lekker in de intervallen. Maar ik heb echt veel blaren! o_o
Op de teen naast mijn kleine teen, op mijn hiel én aan de zijkant van één voet. Enfin, gaat wel weer over, maar wel irritant. :facepalm:
Andere sokken? Beter passende schoenen?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-10-2018 09:58
Andere sokken? Beter passende schoenen?

Ik gok, niet meer op vakantie gaan. ;-D
Voor de vakantie ging het vrij goed, had het eindelijk onder controle (+ genoeg eelt), op vakantie geweest en heb weer poezelige voetjes die niets kunnen hebben. :facepalm:
Ik kreeg het ook van verschillende schoenen, met een paar normale schoenen de stad in geweest, hardgelopen met paar 1 en hardgelopen met paar 2. Tijdens het lopen nergens last van, maar steeds weer andere blaren. Moet even weer doorzetten en alert blijven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Eva_1983 schreef:
17-10-2018 07:53
Ik snap jullie punt! Het is zeker een uitdaging. Maar, ik vind koeler weer gewoon veel fijner lopen, als ik de uitdaging even buiten beschouwing laat.
Ik heb liever een harde plensbui op mijn hoofd of harde tegenwind dan warmte tijdens het lopen.
Maar knap dat jullie daarmee wel goed presteren :).
Ik presteer minder met hitte.

Ik presteer voor geen meter met warmte. :hello: De motivatie is er echt wel en ik probeer regelmatig om juist in de warmte te gaan lopen om dit toch te proberen te trainen, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik kom niet vooruit, mijn hartslag is torenhoog en mijn kop knalrood. Ik ben duidelijk iemand die niet tegen sporten in de hitte kan. :(
Hier hetzelfde. Knalrood hoofd dan en zweet me een ongeluk.
Eva_1983 schreef:
17-10-2018 13:02
Hier hetzelfde. Knalrood hoofd dan en zweet me een ongeluk.
:)

Zweten, dat hoort er toch een beetje bij! We hebben geluk dat we hier bijna altijd een koel zeebriesje hebben, in landen waar het 's zomers warmer is lopen ze ook gewoon hard. Het is zoals baukje al zegt een kwestie van wennen, je verwachtingen (tempo!) aanpassen en weten wat je nog wel en wat je niet kan, en veel drinken. Gelijk voluit bij dertig graden is ook kansloos.

En natuurlijk kleeft er ook een gevaar aan lopen in de hitte. Zonnesteek, uitdroging. Het is dus een kwestie van heel goed luisteren naar je lichaam en veel drinken. Hoe dan ook, ik kijk nu al stiekem uit naar lopen bij -8, zoals eerder dit jaar. Dat had ook wel wat. Een jaar van extremen!
Alle reacties Link kopieren
DE grote antiblaren tip. Injinji teensokken en dagelijks de voeten verzorgen met gewhol voetencreme. Bij mij werkt het in ieder geval prima. zelfs bij de ultra's over 100km.
kadanz schreef:
17-10-2018 15:08
We hebben geluk dat we hier bijna altijd een koel zeebriesje hebben, in landen waar het 's zomers warmer is lopen ze ook gewoon hard.


Die zijn gewend aan zo’n klimaat. Wij gaan vaak van lekker lopen in de kou / koelte naar ineens lopen bij 20 + graden in de volle zon precies op een wedstrijddag. O_o

En als je al geen tempo hebt zoals ik (dat je je langzame duurloop ongeveer in tempo 7:30 min / km loopt) dan valt er weinig meer bij te stellen aan je tempo behalve te gaan wandelen (of fietsen of helemaal maar thuisblijven). :-[

Ik vind dat er altijd zo makkelijk over gedacht wordt door mensen die wel goed tegen warmte kunnen. Alsof we ons maar niet moeten aanstellen. Maar zo werkt dat niet. :whip:
Natuurlijk kun je erop trainen en je tempo aanpassen etc .
Je kunt het ook als een uitdaging zien
Feit blijft dat ik gewoon niet hou van hardlopen in de hitte, het niet als een uitdaging zie en met minuten beter presteer als het koeler is.
Ieder z'n ding .
En ik weet ook zeker dat de ene persoon veel meer last heeft van hitte dan de ander.
Bij mij ook nog door het gebruik van medicijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven