Hardlopen #7

03-02-2019 17:57 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die van hardlopen houdt (of wil gaan houden). Niveau, ervaring, aantal trainingen per week, of je marathons loopt of helemaal geen wedstrijden: het maakt niet uit, iedereen is welkom.
What a nuanced anxiety
Vandaag niet geweest door omstandigheden, morgen nieuwe kans.

Wel nu totaal 10kg kwijt sinds november, ben eind sept begonnen met hardlopen en vanaf oktober met regelmaat, dus geeft duidelijk resultaat...
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een lange rustige duurloop gedaan van 26 km. :yes:
Ik ging niet voor een snelle tijd, aangezien ik afgelopen zondag nog de 25 km bij de Midwintermarathon heb gelopen. Na 5 km moest ik mijn jasje uitdoen, want het was gewoon te warm. De wind was hier en daar wel koud!

Het nadeel van een lange loop (als je niet een paar keer hetzelfde rondje wilt lopen), dat je toch wel ver van huis gaat. Ik heb tegenwoordig dus ook gewoon mijn telefoon bij mij, voor het geval ik niet verder kan, hoef ik niet helemaal terug te strompelen.
Het was echt heel rustig, ondanks dat ik over wegen liep die populair zijn bij fietsers/loper. Maar ja, het weer is niet super, en oh ja, veel mensen werken vandaag. :biggrin: Ik telde tussen km nr 3 en km 15, wel 1 man + hond, 2 fietser en 2 auto's.

Ik had voorheen vaak hoofdpijn na het lopen, nu meer coretraining (zwemmen) en ik merk dat het vaak meer in mijn kaak zit. :sarcastic: Maar dat ik er minder last van heb als ik af en toe iets hards eet... vaaag! ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Thuis dat is heel wat 10kilo eraf. Goed hoor.

Dianaf goed bezig. Ik neem nooit een telefoon mee alleen als ik echt hele dagen ga trailen zoals volgend weekend. Maar dan loop ik ook echt risico te verdwalen. Heb nu wel een mini telefoontje gekregen moet alleen nog een sim kaartje in. Dan wil ik wel proberen er een gewoonte van te maken om bij lange trainingen altijd een telefoon mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem altijd m’n telefoon mee. Niet om m’n arm, dat vind ik irritant. Ik heb een flipbelt gekocht en dat vind ik ideaal. Dat is een elastische band die strak om je middel zit en er zitten rondom 4 vakken in, waarvan 1 met een rits (je hebt ook flipbelts zonder rits, die zijn iets goedkoper) en daarachter zit m’n telefoon. Tijdens het lopen heb ik altijd Runkeeper aanstaan. Ik kan ‘m dus niet zien, maar heb de voicemelding op 5 minuten staan zodat ik de afstand en snelheid wel doorkrijg. Voor de langere afstanden heb ik ook twee kleine bidons (170 ml) en gelletjes in de flipbelt. De elastische band drukt de inhoud strak tegen je aan, daardoor heb je eigenlijk geen last van je bagage. Ook zit er een haakje in genaaid waar je je sleutels aan vast kunt maken, zodat je ze niet per ongeluk verliest als je er een gel uittrekt o.i.d. Daarvoor had ik een gewone belt, maar daar vielen tijdens het hardlopen de bidonnetjes nog wel eens uit. (6)

Geen aandelen hoor! :P Ben er gewoon enthousiast over.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Dankjewel baukje :) t voelt ook veel beter ;)
Zeker nu met kracht/core trainingen erbij word ik gewoon strakker/sterker.


Vandaag 11,35km gemaakt in 1.03.25
Heerlijk die wind, stukken mee, veel stukken tegen. Het was goede uitdaging.
En eindelijk de 5km onder 26min kunnen maken! 25.43min :D zo blij, was helemaal het plan niet vandaag om zo snel te lopen maar er zat een emotie die eruit moest...
Alle reacties Link kopieren
Vanaf vrijdag weer hardlopen, mijn nieuwe schoenen zitten in de koffer. Nu wachten tot ik aan boord zit, lekker op de indische oceaan mijn rondjes draaien. Lekker met een 26 graden ofzo.

Dames wat ik van jullie lees, nu buiten hardlopen doe ik niet na. Ben, net als op mijn racefiets een mooi weer harloper fietser. Laatste 6 week lekker in de sportschool besteed.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Zeefietser ik vind rondjes aan boord lopen dan weer een hele uitdaging. Hoe groot zijn de rondjes die je dan kunt lopen?

Thuis goed hoor je doel behaald en dan nog gewoon naar de 11km verder kunnen.
Ja, lekker vind ik dat, dat je 5km knalt (blijkbaar; had niet helemaal door) en daarna nog steeds vrij stabiel even klimt naar de 11km!

Streven voor wedstrijd van 24ste is 10km in/onder de 55min, moet lukken vandaag zat ik 55.07 (record staat op 54.32) zonder veel moeite lukt.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
09-02-2019 20:29
Zeefietser ik vind rondjes aan boord lopen dan weer een hele uitdaging. Hoe groot zijn de rondjes die je dan kunt lopen?

Thuis goed hoor je doel behaald en dan nog gewoon naar de 11km verder kunnen.
Net hoe ik het doe, boot is 120 mtr lang, dus korste rondje is dan 240. Maar extra rondje over main deck dan duw je er zo nog 300 mtr bij. Zitten dan nog wel wat trappen bij maar dat maakt niet uit. Je kan ook gewoon op main deck blijven en elke 70 mtr om de trap heen en zo rondjes rennen.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Als nieuweling op dit forum klets ik graag mee. Wat een heerlijk topic dit, ik word vrolijk van al die loopverhalen! En wat een afstanden lopen jullie allemaal zeg. Ik ben benieuwd naar de manier waarop jullie dit hebben opgebouwd en hoe lang jullie al lopen. Waarom zijn jullie ooit begonnen?
Ik was vroeger fanatiek met atletiek, altijd een duurloper geweest. Helaas door medische problemen heb ik nooit echt kunnen doorzetten met trainen. Nu toch weer een serieuze poging om gewicht te verliezen, conditie op te bouwen en hopelijk dit jaar nog een 10km te lopen. Dat doe ik nu door middel van interval trainingen aan de hand van een (beginners)loopschema. Ik merk sinds deze week alleen dat ik zere schenen en kuiten begin te krijgen... hebben jullie tips? Vorige zomer nog nieuwe schoenen gekocht en kan mij bijna niet voorstellen dat het daar aan ligt!
Alle reacties Link kopieren
Learnsinglaugh schreef:
09-02-2019 22:56
Ik merk sinds deze week alleen dat ik zere schenen en kuiten begin te krijgen... hebben jullie tips? Vorige zomer nog nieuwe schoenen gekocht en kan mij bijna niet voorstellen dat het daar aan ligt!
Heb je de schoenen wel aan laten meten? Nieuwe schoenen zegt niet zoveel als je niet de juiste hebt!
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, goeie schoenen laten aanmeten mbv loopanalyse. En opbouwen volgens een schema is the way to do it! Eventueel zou je je nog kunnen aansluiten bij een loopgroep, ik ben daardoor wel snel verbeterd.

Fitch, redt jouw telefoon het qua batterij met Runkeeper? Die van mij loopt te snel leeg om er echt 3 uur mee te lopen. Heb dan natuurlijk ook Spotify aan en podcasts ;) om die reden loop ik nu met Fitbit die ik eenmaal thuis sync met Runkeeper.

Diana, wij zitten echt op hetzelfde schema. Ik heb gisteren ook een lange duurloop gedaan, 180 min op laag tempo. Conditioneel prima maar deze keer begon m’n bil/heup flink op te spelen. En wat een wind man!

Ik wilde vandaag misschien nog een snelle 5k doen ter afwisseling maar ik geloof dat ik het lijf maar ff wat rust gun. Dinsdagavond weer intervallen!
Alle reacties Link kopieren
Thuis als je in training 55.07 loopt dat moet het op een wedstrijd toch nog veel sneller kunnen. Kun je je doelen denk ik best wel scherper stellen. Het is toch niet erg als je een reëel maar wel scherp doel stelt en het een keer niet haalt. Op die manier haal je wel veel meer uit je lijf dan gewoon je trainingsdoel proberen te evenaren. Of was die 55.07 in een wedstrijd?

Zeefietser ik vind het toch knap dat je het op kunt brengen op de boot.

learn zere kuiten en schenen hoeft natuurlijk niet aan de schoenen te liggen maar zo in de opbouw is een overbelasting nog veel voor de hand liggender. En in de opbouw hoef je soms niet veel te doen om overbelast te geraken zeker als je lichaam wat zwakke punten heeft. Beter dus dat door een fyio te laten beoordelen zodat je gericht kunt werken aan die zwakke punten.

lorelei hopelijk vallen de problemen in de heup/bil mee.
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
10-02-2019 08:01

Fitch, redt jouw telefoon het qua batterij met Runkeeper? Die van mij loopt te snel leeg om er echt 3 uur mee te lopen. Heb dan natuurlijk ook Spotify aan en podcasts ;) om die reden loop ik nu met Fitbit die ik eenmaal thuis sync met Runkeeper.
Het scherm neemt veel stroom, maar nadat ik runkeeper heb gestart druk ik het scherm weg. Als m’n iPhone in de flipbelt zit, kan ik er toch niet op kijken. Dan gaat ‘ie makkelijk 3 uur mee! Ik luister trouwens geen muziek tijdens het lopen, maar ik weet niet of dat veel scheelt in batterijgebruik.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
baukje schreef:
10-02-2019 08:30
Thuis als je in training 55.07 loopt dat moet het op een wedstrijd toch nog veel sneller kunnen. Kun je je doelen denk ik best wel scherper stellen. Het is toch niet erg als je een reëel maar wel scherp doel stelt en het een keer niet haalt. Op die manier haal je wel veel meer uit je lijf dan gewoon je trainingsdoel proberen te evenaren. Of was die 55.07 in een wedstrijd?

Zeefietser ik vind het toch knap dat je het op kunt brengen op de boot.

learn zere kuiten en schenen hoeft natuurlijk niet aan de schoenen te liggen maar zo in de opbouw is een overbelasting nog veel voor de hand liggender. En in de opbouw hoef je soms niet veel te doen om overbelast te geraken zeker als je lichaam wat zwakke punten heeft. Beter dus dat door een fyio te laten beoordelen zodat je gericht kunt werken aan die zwakke punten.

lorelei hopelijk vallen de problemen in de heup/bil mee.
Nee, was in een training. Ik weet niet precies wat realistisch is, moet ook nog wennen aan wedstrijden (dat je mensen voorbij moet gaan omdat je anders niet op je eigen tempo gaat enzo) dus rond 54-55 vind ik een mooi streven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het sowieso ook nog moeilijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen training en wedstrijd. Ik weet dat het gebruikelijk is en mijn schema’s zijn er ook op gebaseerd, maar het voelt nog altijd wat tegennatuurlijk. Logisch voor professionele sporters, maar niet voor een hobbyloper als ik zeg maar. Ik heb het ook nooit over wedstrijden maar over loopevenementen - ik doe namelijk geen poging om te winnen :)
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
10-02-2019 11:16
Ik heb het ook nooit over wedstrijden maar over loopevenementen - ik doe namelijk geen poging om te winnen :)
Grappig, ik noem het ook nooit een wedstrijd, maar een prestatieloop. :)

Maar Baukje heeft helemaal gelijk, tijdens een loop ligt je tempo echt een stuk hoger. Dat ligt aan de entourage, adrenaline, voorbereiding (ik laat in de week voor een loop in ieder geval mijn wijntje staan), warming up, geen water mee hoeven sjouwen ivm verversingspunten etc. Dat scheelt mij op 10 mijl ongeveer 10 minuten in vergelijking met een training.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Zoals jullie benoemden draag ik aangemeten schoenen. Misschien toch eens nadenken over dat overbelasten. Als het aanhoudt ga ik zeker een fysio mee laten denken.
Aansluiten bij een loopgroep vind ik een leuk maar spannend idee. Een beetje bang voor "maar zij lopen veel sneller en beter, straks vinden ze me niet leuk of aardig" enzo. Maar misschien wel een mooie manier om me daar over heen te zetten.
Learnsinglaugh schreef:
10-02-2019 13:16
Zoals jullie benoemden draag ik aangemeten schoenen. Misschien toch eens nadenken over dat overbelasten. Als het aanhoudt ga ik zeker een fysio mee laten denken.
Aansluiten bij een loopgroep vind ik een leuk maar spannend idee. Een beetje bang voor "maar zij lopen veel sneller en beter, straks vinden ze me niet leuk of aardig" enzo. Maar misschien wel een mooie manier om me daar over heen te zetten.
Ik vind het wel klinken als overbelasting ja, goed mee oppassen...
fitch schreef:
10-02-2019 12:34
Grappig, ik noem het ook nooit een wedstrijd, maar een prestatieloop. :)

Maar Baukje heeft helemaal gelijk, tijdens een loop ligt je tempo echt een stuk hoger. Dat ligt aan de entourage, adrenaline, voorbereiding (ik laat in de week voor een loop in ieder geval mijn wijntje staan), warming up, geen water mee hoeven sjouwen ivm verversingspunten etc. Dat scheelt mij op 10 mijl ongeveer 10 minuten in vergelijking met een training.
Ik drink sowieso geen wijn/alcohol :D maar adrenaline zal wel helpen inderdaad en geen water mee hoeven nemen. :) Ben benieuwd!
Helaas is mijn halve marathon van Schoorl niet gegaan zoals ik wilde. De eerste 15 kilometer gingen goed, maar toen kreeg ik kramp in mijn bilspier, de pijn trok verder mijn heup en been in. Zelfs wandelen deed op een gegeven ogenblik veel pijn. De laatste 6 kilometer uitgestrompeld ☹.

Nu de vraag hoe dat zo kan. Is wel een spier die me wel vaker irriteert, maar ging juist beter de afgelopen weken. Toch te snel gestart? Of zit het tussen mijn oren? Was vlak nadat ik besloot langzamer te gaan omdat ik anders bang was het eind niet te halen.

Hoe doen jullie dat; doorgaan als het tegen heeft gezeten?
Alle reacties Link kopieren
Ik noem de evenementen wel meestal wedstrijden. Ik loop niet om van anderen te winnen maar wel om mezelf te overwinnen :)
In een wedstrijd loop ik niet per se sneller. Ik sla juist dicht van de adrenaline en de mensen langs de kant. Juist daarom blijf ik ze wel doen, hopelijk kan ik er ooit beter mee omgaan.

Gisteren 11km gelopen, m'n verste afstand ooit. Rustig aan gedaan en vervolgens op de terugweg enorme tegenwind waardoor ik 2x een stukje heb gewandeld. Ik liep een heuveltje op en opeens stopten m'n benen gewoon met joggen en gingen ze wandelen.
Volgende week proberen om 12 te doen en zo ieder weekend een km erbij en dan 1x per maand een flink stuk terug en een 3 of 5km doen om aan snelheid te blijven werken.
Alle reacties Link kopieren
Mii71 schreef:
10-02-2019 16:59
Helaas is mijn halve marathon van Schoorl niet gegaan zoals ik wilde. De eerste 15 kilometer gingen goed, maar toen kreeg ik kramp in mijn bilspier, de pijn trok verder mijn heup en been in. Zelfs wandelen deed op een gegeven ogenblik veel pijn. De laatste 6 kilometer uitgestrompeld ☹.

Nu de vraag hoe dat zo kan. Is wel een spier die me wel vaker irriteert, maar ging juist beter de afgelopen weken. Toch te snel gestart? Of zit het tussen mijn oren? Was vlak nadat ik besloot langzamer te gaan omdat ik anders bang was het eind niet te halen.

Hoe doen jullie dat; doorgaan als het tegen heeft gezeten?
Zoeits hebik ook wel eens gehad maar dan op mijn vakantie fiets met volle bagage. Was de eerste dag fietsen en na een kilometer of 40 kramp in allebei mij benen, kuiten, hamstrings en nog een stuk of wat spieren, allebei de kanten hetzelfde. Was voor mij toch echt een kwestie van voeding (magnesium) en vocht.
Wat ik dan trouwens deed was even stilstaan, kramp weer weg, op de fiets en heel langzaam door fietsen, want ja je moet wel door.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Voor mij liggen mijn trainingstijden ver onder wedstrijd tijden. En juist voor hobbylopers als ik is het van belang om niet altijd intensief te trainen. Beter doseren in trainingen zorgt voor betere wedstrijd tijden. Altijd het uiterste uit jezelf halen tijdens trainingen zorgt er voor dat je op een gegeven moment geen progressie meer maakt omdat je je lichaam altijd uitput.
Jammer MIi dat je bilspier opspeelde. Maar je geeft al aan dat je er vaker last van hebt. Zonder gerichte aanpak blijft je dat achtervolgen en ja dan komt het juist in volle glorie op het moment dat je net wat beter wil presteren.
Tegenslagen heb ik al heel vaak gehad. De wil om bepaalde doelen te behalen, het geluk wat ik haal uit het hardlopen om de momenten dat het goed gaat helpen mij die periodes door te worstelen.
Mijn marathon ging goed. Regen viel nog mee, de wind wat wel heftig aanwezig. Heb hem echt gelopen als duurlooptraining. Met de pacers van 3hr45 meegegaan en omdat de laatste 8km weer pal wind tegen was daar maar lekker ingebleven en niet meer gaan versnellen. Nou op de laatste paar honderd meter na dan want ik wilde toch voor die grote groep finishen . Dat dan weer wel. over een maand 50mijl, dat zal een groter uitdaging gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 09:55
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven