Hardlopen #7

03-02-2019 17:57 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die van hardlopen houdt (of wil gaan houden). Niveau, ervaring, aantal trainingen per week, of je marathons loopt of helemaal geen wedstrijden: het maakt niet uit, iedereen is welkom.
What a nuanced anxiety
Een leuk kopje uit de krant van eergisteren, voor degenen die gewoon rustig hun rondje park willen doen, met of zonder koptelefoon ;) :

Voor uw gezondheid is 50 minuten joggen per week genoeg: frequentie, snelheid en duur maken niet uit. Ook de amateur die in het weekend in een sukkeldrafje twee rondjes door het park holt, blijkt het leven aantoonbaar te verlengen. Voor de gezondheidswinst maakt het niet veel uit of u meerdere keren per week uren rent, of eens per week een klein uurtje.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/vo ... ~b7065aeb/
Ja, leuk artikel was dat! :-)

Vraagje aan mensen die wel eens op een loopband hebben getraind, of daar veel ervaring mee hebben. De komende weken verblijf ik veel in verschillende hotels, waardoor het niet altijd even makkelijk zal zijn om buiten een rondje te lopen (donker, onbekende omgeving). Nu heb ik afgelopen week al de loopband een keer geprobeerd maar dat was niet zo'n succes. Ik haalde net de 5 km, maar met onderbrekingen en in een vrij langzaam tempo.

Nu was het ook de eerste keer na anderhalve week met griep en was ik nog niet helemaal fit, dus ik hoop dat het voornamelijk daaraan lag, maar vandaag 6k buiten was weer zo makkelijk en lekker dat ik echt nu al tegenzin in die loopband heb.

Iemand tips?
Poeh, geen tips Kastanjez. Ik heb ooit weleens op een loopband gelopen in een sportschool en vond het helemaal niks dus niet meer gedaan. Voelt zo onnatuurlijk. Misschien jezelf er even aan overgeven dat het wat minder lekker is en zodra het kan wel een rondje buiten doen?

Leuk artikel idd :).

Ik ga straks voor het eerst in 2 weken weer lopen. Zo jammer, na mijn eerste 5 km in lange tijd buikgriep gekregen en daarna verkouden dus het duurde lang voordat ik weer opgekrabbeld was. Nu iig fit genoeg om weer een voorzichtig rondje te lopen. Het zal geen 5 km worden maar iig fijn het weer op te pakken! Ik ben helaas erg vaak ziek. Ik heb een bijna 4 jarige in huis die alles mee pikt en ik alles van haar. Had gehoopt dat regelmatig sporten mijn weerstand zou verhogen maar helaas :-(.
Kastanjez schreef:
08-11-2019 21:09
Ja, leuk artikel was dat! :-)

Vraagje aan mensen die wel eens op een loopband hebben getraind, of daar veel ervaring mee hebben. De komende weken verblijf ik veel in verschillende hotels, waardoor het niet altijd even makkelijk zal zijn om buiten een rondje te lopen (donker, onbekende omgeving). Nu heb ik afgelopen week al de loopband een keer geprobeerd maar dat was niet zo'n succes. Ik haalde net de 5 km, maar met onderbrekingen en in een vrij langzaam tempo.

Nu was het ook de eerste keer na anderhalve week met griep en was ik nog niet helemaal fit, dus ik hoop dat het voornamelijk daaraan lag, maar vandaag 6k buiten was weer zo makkelijk en lekker dat ik echt nu al tegenzin in die loopband heb.

Iemand tips?
Het kan best aan de griep gelegen hebben, misschien was je lichaam toch nog niet volledig herstel, nog niet genoeg reserves opgebouwd na een weekje griep. Ik ga ook stelselmatig te snel weer van start na een griepje of verkoudheid, dus ik ken dat gevoel (hier ook kleuters in huis met alle griepjes, hoestjes en buikkwaaltjes die je er gratis bijkrijgt).

Ik vind lopen op een loopband juist makkelijker dan in het 'echt'. Het hangt er een beetje van af welke instellingen je gebruikt. Ik zet de helling meestal op 0.5% of 1.0% om het 'hamsterwiel-effect' tegen te gaan en dan hou ik het gerust uren vol in zo'n hotel-gym. Heerlijke demping, TV voor je neus, airco, genoeg drinken...

Stond de snelheid wel goed? In hotels staat de snelheid vaak op z'n Amerikaans, dus in mijlen per uur i.p.v. kilometers. Dat is een factor 1.65 sneller! (5 mijl per uur x 1,65 = 8,25 kilometer per uur)
Ik heb één keer op een loopband gestaan en vond het zwaar en raar. Wie weet ook kwaliteit van de band? Ik zou er niet te veel vergelijkingen op loslaren en trots zijn dat je überhaupt gaat!
Alle reacties Link kopieren
En als je het echt niet fijn vindt, kun je wellicht op de fiets, crosstrainer of roeitrainer of zo. Wel lekker bewegen en de conditie bijhouden zonder het onprettige gevoel op de loopband.
Heerlijk hardloopweer.

Net rondje van 5 km in 30 min. :sun:
Alle reacties Link kopieren
Goed zeg Eviva!

Ik deed de Urban trail run in mijn stad vanochtend. Heel leuk evenement! Je loopt door allerlei gebouwen, onder andere door de bioscoop en een kerkdienst. Het ging niet om tijd dus lekker gelopen en genoten. Het weer was zalig inderdaad.

Bij mijn loopgroep werd de groep te groot dus gesplitst. Gelukkig ben ik ingedeeld bij de betere goden. Toch een beetje blij 😬
Dat is een compliment Eeka dat je bij de betere mag :) . altijd leuk!

Dat schijnt echt heel leuk te zijn in die gebouwen lopen, nooit gedaan maar klinkt gaaf!

Ja prachtig loopweer he zo :daisy:
Klinkt goed Eviva! Lekker weer aan het looen dus!

Eeka, klinkt superleuk zo’n urban trail!

Mijn rondje van zaterdag ging probleemloos na 2 weken niet gelopen te hebben. Fijn dat ik het weer makkelijk kan oppakken. Zometeen weer. Het is alleen wel koud zeg! Da’s effe wennen.
Alle reacties Link kopieren
Aargh, ik dreig verkouden te worden. Dat kan echt niet deze week want zondag is de 7 heuvelen! Heb een dikke, gevoelige keel en beetje pijnlijke ogen alsof ik 2 dagen niet geslapen heb.
Niet blij mee, hopelijk trekt het weg.

Eeka, leuk he, zo'n urban trail? Kon je wel een beetje doorlopen?
Ik heb 'm vorig jaar in mijn stad gedaan maar omdat de wandelaars eerder mochten starten waren er flinke opstoppingen in sommige gebouwen. En ik vond het erg duur. Dus dit jaar overgeslagen.

Ben trouwens aan het kijken naar een andere loopgroep. Loop nu via de sportschool maar dat is best prijzig en verder sport ik er toch niet. Wil wel maar kom er niet aan toe. Dus maar eens rondkijken naar loopgroepen. Iemand nog tips waar ik op kan letten om een goede groep uit te zoeken?
noctua schreef:
11-11-2019 09:29
Klinkt goed Eviva! Lekker weer aan het looen dus!

Eeka, klinkt superleuk zo’n urban trail!

Mijn rondje van zaterdag ging probleemloos na 2 weken niet gelopen te hebben. Fijn dat ik het weer makkelijk kan oppakken. Zometeen weer. Het is alleen wel koud zeg! Da’s effe wennen.
Hey, ik heb jou nog weleens via privechat gesproken, weet je nog? onder naam Eva :-) Onze echt naam is het hetzelfde.
Hoe gaat het met jou?
Lekker he om het hardlopen weer op te pakken!!
Goede avond dames (en heren?)
Ik kom even binnenvallen met een vraag over hardloopschoenen. Ik loop nu op schoenen van de Lidl, maar wil vrijdag beter schoenen gaan halen. Ik ben aan het trainen voor de 5 km en heb vandaag de les 10-1-12-1-10-1 gelopen. (ik loop 2x pw)
Welke winkel en welke schoenen raden jullie mij aan? Run2day, RunnersWorld, andere winkel?
Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf goede ervaring met starshoe breda. Verder heeft het weinig zin een bepaalde winkelketen te adviseren ,het is maar net wie er in de winkel staat. Bij de door mij genoemde winkel moet je een afspraak maken en wordt je altijd geholpen door een van de twee zeer kundige eigenaren. Zijn ze er zelf niet dan gaat de winkel gewoon dicht. Dus nooit geholpen door een minder kundig hulpje.
wat betreft welke schoenen daarvoor moet je dus naar een goede winkel waar ze je goed adviseren want wat voor de een een goede schoen is is voor de andere een bron van ellende. Of te wel DE goede schoen bestaat niet De bij jou lijf en loopstijl passende schoen is degene die je zoekt.
Dank voor je antwoord baukje. Zal eens kijken naar strarshoe. De twee winkels die ik noemde doen een harloopanalyse om te kijken welke schoen bij je past. Vandaar dat ik ze noemde.
Alle reacties Link kopieren
Eeka, dat klinkt leuk, die Urban Trail Run! Ik zou de Glow Run wel een keer willen doen, lijkt me ook heel tof. Helaas is 'ie dit jaar afgezegd.

Vraag: ik loop nu 2-3 keer per dag 30 minuten, maar qua tempo gaat het niet echt omhoog (eerder omlaag). Nu heeft de app die ik gebruik ook een 5k-verbeteraar met intervaltrainingen afgewisseld met 'gewoon' lopen, maar ik ben nogal blessuregevoelig. Is het dan verstandig om zo'n intervaltraining te doen, of kan ik beter gewoon blijven lopen en mezelf proberen toch te pushen om wat harder te lopen?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Kittens iedere schoenverkoper die zijn zaak serieus neemt doet een hardloopanalyse toch? Voordeel van starshoe is dat ze niet alleen een loopanalyse doen maar ook eerst hogerop kijken (rug/bekken/knieen) om te kijken of eventuele afwijkingen in het lopen niet daar vandaar komen (zijn overigens ook fysiotherapeuten). Want je kunt niet zonder meer een afwijkende voetstand corrigeren die zijn oorzaak elders heeft. Dan creeer je mogelijk nog veel grotere problemen.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje om jezelf te verbeteren zal je je lichaam meer trainingsprikkels moeten geven. Daar altijd hetzelfde te doen verbeter je aanvankelijk wel maar sta je al snel stil om vervolgens inderdaad zelfs achteruitgang te krijgen. Want dezelfde prikkels krijgen steeds minder effect.
Door jezelf continu proberen te pushen sneller te lopen loop je juist meer risico op blessures. Gevarieerd trainen volgens plan verkleint het blessure risico. Dus een gericht schema maakt je en sneller en verkleint het blessure risico. Nu staat en valt het natuurlijk wel bij het schema. het moet wel passend zijn en de trainingen moeten logisch op elkaar volgen.
Alle reacties Link kopieren
Thanks, Baukje, dan ga ik toch maar eens dat schema proberen. Het is intervaltraining afgewisseld met 'gewoon' hardlopen. Als het niks is kan ik altijd nog stoppen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Maechtje schreef:
13-11-2019 22:14
Thanks, Baukje, dan ga ik toch maar eens dat schema proberen. Het is intervaltraining afgewisseld met 'gewoon' hardlopen. Als het niks is kan ik altijd nog stoppen.
Zo’n schema volg ik ook. Ik vind het superleuk (ben nog maar een beginner trouwens) en ga echt met sprongen vooruit. Vanwege een zware knieblessure ben ik ook erg blessuregevoelig, maar juist vanwege de opbouw (denk ik) heb ik helemaal geen last van mijn knie tot nu toe.
De intervaltrainingen zijn het zwaarst maar ik vind ze super omdat je er zo merkbaar door verbetert.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
08-11-2019 21:09
Ja, leuk artikel was dat! :-)

Vraagje aan mensen die wel eens op een loopband hebben getraind, of daar veel ervaring mee hebben. De komende weken verblijf ik veel in verschillende hotels, waardoor het niet altijd even makkelijk zal zijn om buiten een rondje te lopen (donker, onbekende omgeving). Nu heb ik afgelopen week al de loopband een keer geprobeerd maar dat was niet zo'n succes. Ik haalde net de 5 km, maar met onderbrekingen en in een vrij langzaam tempo.

Nu was het ook de eerste keer na anderhalve week met griep en was ik nog niet helemaal fit, dus ik hoop dat het voornamelijk daaraan lag, maar vandaag 6k buiten was weer zo makkelijk en lekker dat ik echt nu al tegenzin in die loopband heb.

Iemand tips?
Beetje late reactie, maar wat ik fijn vind om op de loopband te doen is intervaltraining. 1 minuut wandelen, 1 minuut net iets harder rennen dan je normaal doet. Dat moet je natuurlijk wel prettig vinden of aandurven, want er vanaf vallen is ook niet alles. Voordeel: intervaltraining duurt korter dan een 'duurloop', omdat je je meer inspant. Minder tijd op de loopband, toch een goede training. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren intervaltraining geprobeerd. Het duurde wel even voor ik de smaak te pakken had. Ik vond het behoorlijk pittig! Naderhand ook best last van m'n schenen, maar dat is nu weggetrokken, dus dat komt wel goed denk ik.

De intervaltraining is voor 5k en ik liep tot nu toe meestal 4.3-4.5 in een half uur, dus ik denk dat ik eerst een paar keer de 5k ga lopen. Het lijkt misschien niets, 700 meter, maar ik merkte dat ik het tegen het eind (na de 4 km écht niet meer trok). Ik heb ook nog wat moeite om m'n tempo te reguleren, maar dat komt vanzelf wel goed denk ik.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Wees wel voorzichtig Maechtje, ik had ook pijn in mn scheen maar trok telkens ook weer weg. Tot het opeens voelde alsof mn scheen door midden zou breken en ik ruim 3 maanden niks kon en weer van 0 moest opbouwen.
Hoop dat het bij jou niet zo verloopt maar wees wel voorzichtig.

Nog een paar uurtjes tot de 7 heuvelen. Nu aan de havermout en bananen zitten in de tas. Zin in!
Aapie25 schreef:
15-11-2019 20:50
Beetje late reactie, maar wat ik fijn vind om op de loopband te doen is intervaltraining. 1 minuut wandelen, 1 minuut net iets harder rennen dan je normaal doet. Dat moet je natuurlijk wel prettig vinden of aandurven, want er vanaf vallen is ook niet alles. Voordeel: intervaltraining duurt korter dan een 'duurloop', omdat je je meer inspant. Minder tijd op de loopband, toch een goede training. :)
Goede tip. Ga ik misschien ook eens proberen. Heb toch nog een abonnement op de sportschool.
Alle reacties Link kopieren
multomap schreef:
17-11-2019 10:48
Wees wel voorzichtig Maechtje, ik had ook pijn in mn scheen maar trok telkens ook weer weg. Tot het opeens voelde alsof mn scheen door midden zou breken en ik ruim 3 maanden niks kon en weer van 0 moest opbouwen.
Hoop dat het bij jou niet zo verloopt maar wees wel voorzichtig.

Nog een paar uurtjes tot de 7 heuvelen. Nu aan de havermout en bananen zitten in de tas. Zin in!
Dank je, doe ik hoor! Ik hoop eigenlijk dat het gaat zoals bij gewoon hardlopen, de eerste paar keren had ik er ook veel last van maar daarna trok het weg.

Maar ik ben zeer uitgebreid verzekerd, ik ga een afspraak maken met de fysio denk ik. Voor de zekerheid.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven