Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 31 maart 2017 @ 10:10:

[...]





Ik heb geen idee. Mijn vriend heeft dit ook altijd, ik nooit. Misschien sporttape over je hele hiel? Maar dat zou je dan wel goed uit moeten proberen. Lastig zeg.



Ik heb het normaal ook niet, maar het schijnt vaker voor te komen met Saucony schoenen (hiervoor had ik altijd Asics). Mijn vriend stelde ook al sporttape voor, maar ik ben een beetje bang dat dit gaat schuren/trekken. Ik gebruik echt nooit tape, ben er allergisch voor (maar een paar uur kan geen kwaad op zich). Ik denk dat ik ook nog even langs de hardloopzaak ga voor advies.



Ik hoop dat jij snel weer fit bent zodat je nog van het lekkere weer kunt genieten
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Geen idee.

Misschien een ander zooltje of ander paar sokken.

Wel balen hoor.



Anky beterschap.



Gister samen met de hond me ronde gelopen. Die wordt altijd hyper als ik n hardloop kleding aandoe. Hij weet dat hij mee mag en is ook gezellig.

Vanmorgen krachttraining gedaan in sportschool.
quote:perzikboom6 schreef op 31 maart 2017 @ 09:50:

Loopclubje van run2day: stel je er niet te veel bij voor. Het is niet voor niets gratis. De kwaliteit verschilt nogal per stad. In de ene stad is het heel goed met een goede trainer. In de andere stad wordt het gegeven door iemand met zelf vrij beperkte ervaring en kennis van hardlopen.



Triathlon: super leuk! Als je alle disciplines kan dan doen!

Dat je niet de snelste bent geeft niets. Kijk even bij de resultaten van vorige jaren hoe lang de langzaamste er over deed en of er een cutoff tijd is. Een daglicentie kan je bij de ntb aanvragen. Laat je, zeker voor je eerste niet verleiden tot het aanschaffen van allerlei dure spullen. Dat kan altijd nog. Triathlon kan al snel DUURsport worden in de zin dat het vooral heel duur is.





[...]





Ja dat van dat dure begrijp ik! Zat al te denken wat voor pak moet ik aan met zwemmen... neem aan dat alleen badpak niet kan haha... qua fietsen doe ik gewoon m'n mountainbike denk ik, hardloopbroekje en daarover (of toch wisselen) m'n fietsbroekje. Naja kijk wel even, heb nog dik 5 maanden.



Ging vandaag hardlopen, ben al wel paar dagen moe en niet topfit, maar 5 km voelde al zwaar! Kan zo verschillen met een "fitte dag" dan loop ik genietend de 10. Had ik vandaag gewoon echt niet gekund. Ben dan wel ineens bang dat je op de wedstrijd zo'n niet fitte dag hebt, ben ik ineens bang voor die afgang en bang dat ik t niet kan
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen moet je starten en finishen in de zelfde kleding. Er is geen mogelijkheid om je na het zwemmen helemaal om te gaan staan kleden. Als je tijdens het fietsen je fietsbroekje niet op je blote huid draagt heeft het geen nut om een fietsbroekje aan te hebben. Het gaat dan juist meer schuren en niet minder.

Aangezien je niet super ver hoeft te fietsen kan je er voor kiezen om het hele ding in je hardloopkleding te doen. Als je dat niet ziet zitten dan zal je een trisuit aan moeten schaffen. Een trisuit is gemaakt om in te zwemmen. De zeem is een stuk dunner zodat je geen schuurplekken krijgt tijdens het fietsen maar ook tijdens het lopen niet het idee hebt dat je met een luier aan loopt.

Er zijn wel trisuits die verdomd veel op een badpak lijken. Ik heb geen idee of daar wel of geen zeem in zit. Het lijkt mij bijzonder onprettig zitter maar sommige profs zweren er bij. Als je er voor kiest om het hele ding in je badpak te doen zou ik wel eerst proberen of je in je badpak kan fietsen zonder dat alles tussen je kont komt te zitten.



quote:WildePerzik schreef op 31 maart 2017 @ 17:03:

[...]





Ja dat van dat dure begrijp ik! Zat al te denken wat voor pak moet ik aan met zwemmen... neem aan dat alleen badpak niet kan haha... qua fietsen doe ik gewoon m'n mountainbike denk ik, hardloopbroekje en daarover (of toch wisselen) m'n fietsbroekje. Naja kijk wel even, heb nog dik 5 maanden.



Ging vandaag hardlopen, ben al wel paar dagen moe en niet topfit, maar 5 km voelde al zwaar! Kan zo verschillen met een "fitte dag" dan loop ik genietend de 10. Had ik vandaag gewoon echt niet gekund. Ben dan wel ineens bang dat je op de wedstrijd zo'n niet fitte dag hebt, ben ik ineens bang voor die afgang en bang dat ik t niet kan
Alle reacties Link kopieren
gioia, dat gaatje schuurt je hiel dus door je sok heen?

Als een blarenpleister niet werkt zou ik inderdaad ook denken aan tape. Van die dunne, papierachtige.



anky, beterschap!



WildePerzik, ik heb weleens een wedstrijd op een niet-fitte dag gelopen. Ik was misselijk en had een beetje hoofdpijn. Alsnog een pr neergezet, adrenaline is een goede pijnstiller.



Vanochtend 40 minuten op een rustig tempo gelopen met aan het einde één versnelling. Vrij kort omdat ik een afspraak had, en rustig omdat ik benieuwd was wat een tempo dat rustig aanvoelt met mijn hartslag doet. Kwam uit op precies 7 kilometer.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Beterschap anky!



Goia, hier ook geen idee, ik hoor altijd goede verhalen over tape maar moet bekennen dat dat bij mij niet goed werkt.



Hier vandaag niet zoveel zin maar door het fanatieke geschrijf hier toch maar gegaan Het was lekker weer en omdat ik me beter voelde dan verwacht besloot ik eens rechtdoor te gaan in plaats van rechtsaf, want ik vroeg me al maanden af waar die weg eigenlijk heen leidde. Een klein natuurgebiedje, zo bleek, met een meer en vogels en bloeiende planten. Onverwachte verrassing, en ik kwam uiteindelijk keurig uit op een bekende weg en kon zo mooi doorsteken naar huis. Thuis even uitgerekend hoe ver ik nou had gelopen en het bleek ruim 11km . Tijd niet bijgehouden, het zal iets meer dan een uur zijn geweest. Zo zie je maar, geen zin is dus echt geen excuus
quote:perzikboom6 schreef op 31 maart 2017 @ 17:37:

Over het algemeen moet je starten en finishen in de zelfde kleding. Er is geen mogelijkheid om je na het zwemmen helemaal om te gaan staan kleden. Als je tijdens het fietsen je fietsbroekje niet op je blote huid draagt heeft het geen nut om een fietsbroekje aan te hebben. Het gaat dan juist meer schuren en niet minder.

Aangezien je niet super ver hoeft te fietsen kan je er voor kiezen om het hele ding in je hardloopkleding te doen. Als je dat niet ziet zitten dan zal je een trisuit aan moeten schaffen. Een trisuit is gemaakt om in te zwemmen. De zeem is een stuk dunner zodat je geen schuurplekken krijgt tijdens het fietsen maar ook tijdens het lopen niet het idee hebt dat je met een luier aan loopt.

Er zijn wel trisuits die verdomd veel op een badpak lijken. Ik heb geen idee of daar wel of geen zeem in zit. Het lijkt mij bijzonder onprettig zitter maar sommige profs zweren er bij. Als je er voor kiest om het hele ding in je badpak te doen zou ik wel eerst proberen of je in je badpak kan fietsen zonder dat alles tussen je kont komt te zitten.





[...]





Die badpakken heb je met en zonder zeem. Ooit (ver in vorige eeuw ) startte ik altijd in badpak. Tripakken waren toen een beetje uit de mode, de heren startten ook gewoon in een Speedo (best lachen als je foto's van toen terug ziet).

Voor een eerste triathlon zou ik denk ik proberen een tripak van iemand te lenen. Bij een triathlonvereniging zijn er altijd wel mensen die ergens een ongebruikte hebben liggen.
Leuk zo'n onverwachte verrassing Cerulli!
Alle reacties Link kopieren
Kijk, zo leer je nog eens wat. Ik ben vrij lang dus ik heb de trend "triathlon in je badpak" volledig aan mij voorbij laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
ik heb vandaag gefietst : 65 km. Gelukkig was mijn loopmaatje erbij, die banden kan plakken, want mijn achterband was twee keer plat.



Heel veel beterschap Anky, hopelijk kom je er weer snel overheen

Cerulli: wat leuk dat je dan opeens zomaar een nieuwe route vindt! Toch een goed begin van het weekend....

bubblesjoy: meestal zijn het de eerste 12 minuten waarin je besluit wel of niet door te gaan als je geen zin hebt. Na 15 minuten ga je meestal gewoon door



ik heb (bijna) twee trisuits en een wetsuit om straks buiten te gaan zwemmen. Kan niet wachten! Niet dat ik al ooit ook maar iets triatlons heb gedaan, maar toch...... Oefen je ook wel even op de wissels Perzikboom? Ook al kun je alle drie de sporten, toch even proberen hoe het voelt om na een stuk fietsen te gaan hardlopen. Ik doe koppeltrainingen; bijv. 10km fietsen/3km hardlopen. een keer een run-bike-run proberen: die zijn er ook voor ATBs geloof ik.
Ohh goed om te weten allemaal, ik zal mij maar eens in de wetsuits en triatlonpakjes gaan duiken. Marktplaats of lenen oid zou fijn zijn inderdaad. Blijft zo fijn dit, tips uitwisselen hier, dank!
quote:anky schreef op 31 maart 2017 @ 20:39:

[...]





Die badpakken heb je met en zonder zeem. Ooit (ver in vorige eeuw ) startte ik altijd in badpak. Tripakken waren toen een beetje uit de mode, de heren startten ook gewoon in een Speedo (best lachen als je foto's van toen terug ziet).

Voor een eerste triathlon zou ik denk ik proberen een tripak van iemand te lenen. Bij een triathlonvereniging zijn er altijd wel mensen die ergens een ongebruikte hebben liggen.Je kunt voor de eerste keer ook een sportbikini aandoen. Ik gebruikte dat in het verleden. Doe je in de wissel snel een shirtje erover aan. Sommige officiële triathlons hebben kledingregels, maar dat staat altijd in de voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
Never mind. Voelde mij aangesproken maar had iets verkeerd gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, jullie zijn niet meer bij te houden zeg.... Weet niet waar ik moet beginnen met lezen en reageren. Ik had niet zoveel tijd afgelopen week. Lange dagen op werk enzo, 's avonds nog thuis werken, dan heb ik echt geen puf meer om daarna ook nog in mijn "vrije" tijd achter de computer te zitten....



Veel mensen die triathlons (gaan) doen zie ik? Ik vind het knap hoor, mijn ding is het niet. Zoals ik al eerder zei: ik ben al blij als ik 1 baantje zwemmen vol hou haha. En die obstacle runs en mudmasters en aanverwanten: heel stoer maar ook niks voor mij... Ik kan het echt niet opbrengen om door de modder te kruipen, zonde van mijn nagels hahahaha.... Nee, serieus, ik vind het echt heel tof, maar toch..



Leuk die Garmin groep: hoe kan ik mij aanmelden? Ik heb wel een best oude Garmin, maakt dat iets uit? Normaal hou ik de loopjes best wel offline, heel soms wil ik wel eens wat delen op fb of zo, maar meeste hou ik toch wel privé. De mensen die mij kennen weten wel wat ik loop als ze ernaar vragen.



Deze week zogenaamd begonnen met afbouwen van schema maar de trainingen waren alsnog best wel pittig. Morgen nog een duurloop van 1.5 uur, volgende week nog 1 keertje intervallen en een half uurtje lopen en dan moet het maar gaan gebeuren. Ik vind het nu wel spannend worden. Kijk zelfs al een beetje met een schuin oog naar het weerbericht.



Aan de ervaren (marathon)lopers: doen jullie nog iets speciaals met eten zo in die laatste week? Ik heb dit hele weekend verjaardagen waaronder morgen die van mijn dochter, en volgende week viert mijn broer ook zijn verjaardag.... Ik was niet van plan iets speciaals te doen behalve weinig vet en vlees. En naar mijn broer neem ik wel een eigen bordje pasta mee. Verjaardagen in onze cultuur zijn vooral veel eten enzo, maar niet persé het eten waarop je lekker een hardloopwedstrijd doet de volgende dag



@Gioia: hopelijk gaat het wel snel beter met je voeten want dat kun je nu niet gebruiken!

@Allemaal: zoals ik al zei: zo vreselijk veel geschreven, ik loop bij ieders verhaal ver achter de feiten aan geloof ik . Maar wel reuze gezellig om alles zo bij te lezen. Ik lees ook dat veel van jullie ook een andere sport doen naast hardlopen. Knap hoor! Ik doe naast al dat geloop 1 uurtje bodypump in de sportschool maar daar houd het wel mee op qua sport. Uiteraard wel andere beweging omdat ik elke dag stuk moet fietsen voor werk maar dat kan ik niet echt sport noemen .
Alle reacties Link kopieren
Naturalista het enige speciale wat ik doe met eten is in ieder geval de laatste dagen niets bijzonders meer te eten. En meestal eet ik de drie laatste dagen nitraat rijke groentes erbij. De dag ervoor drink ik wel bewust het goed (en op de dag zelf natuurlijk ook). Begin nu op te schieten he.



Ik had vanmorgen een wisselduurloop. Nog maar net op weg kwam ik een bekende tegen die met een duurloop van 3 uur bezig was dus die is omgedraaid en met mij meegerend. Heel gezellig. zo gezellig dat ik soms te laat was met de tempoblokjes en zo aan het kletsen dat de tempoblokjes ook niet echt snel gingen. Maar het ging om de hartslagwisselingen en met zoveel geklets is mijn hartslag vast voldoende opgelopen. Het was in ieder geval een heel relaxte 23,5km. Morgen een rustige duurloop.
Hier nog paar uurtjes werken.

Na onrustig slaapdienst nachtje was ik straks van plan om richting mijn vader te lopen met de hond ( oké beetje foetelen man pikt me onderweg op) om daar voetbal te kijken.

Maar nu denk ik nog van pff misschien toch maar mee de auto in.

Hoop de zin en drive voor vanmiddag te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nou Naturalista, het beloofd volgende week een warme dag te worden...

Ik kom net terug van een rondje en vond het erg pittig met de warmte nu al.



Zojuist 6 km gelopen, nieuwe schoenen (new balance) gelijk uitgetest en liepen lekker vlot. Mag ook wel, het kost nogal wat. Ik ben benieuwd naar volgende week met de 1/4, het beloofd iig een drukte te worden met lopers en toejuigers!



Kwebbel, nog je loopje gedaan? Kan mij voorstellen dat je de puf er niet voor hebt vandaag.

Baukje, leuk een gezellige loop, knap dat je dan nog zoveel energie hebt om tussendoor te kwebbelen.
Wat was het zalig lopen vanochtend! Dit is het perfecte loopweer voor mij. Zonnetje, geen wind, een graad of 10, heerlijk.

Kwebbel als ik jou was zou ik me gauw gaan omkleden, die zin komt vanzelf als je de buitenlucht ruikt.



Naturalista als je een account hebt voor Garmin connect kan je mee in de groep. Je kunt je garmin-naam naar mij pb-en dan voeg ik je toe. Je kunt ook zelf in Connect zoeken naar de groep (Viva hardlopen deel 5) en een verzoek doen om lid te worden.



MeFunny ga je volgende week op je nieuwe schoenen lopen? Je doet de 10 toch?



Zo nu douchen en aan de slag. Fijne zondag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Voor volgende week toch juist ideale temperaturen . Ik lees 12-14 graden en windkracht 3. Veel mooier kun je het voor een wedstrijd niet hebben denk ik. Maar goed het is nog een week dus er kan wel wat veranderen.

Vandaag was het ook heerlijk loopweer. Rondje van 22,6km. Ongeveer de heft verhard, de helft onverhard om een beetje texel na te bootsen. Streven was 5min20/km gemiddeld. Kwam uit op 5min08 gemiddeld dus iets te snel. Maar in texel zitten ook echt zware stukken dus gemiddeld moet ik ook wel wat sneller lopen omop het gemiddelde van 5min20/km daar uit te komen.

zojuist voor de tweede keer oma geworden. Dus jullie weten wel hoe ik de middag ga besteden.
Alle reacties Link kopieren
@oogjes, ik was het wel van plan om volgende week op mijn nieuwe schoenen te lopen, ik vroeg nog in de winkel of dat een goed idee was, hij gaf aan dat dat met dit "korte stukje" (en bedankt) wel kon. Ik ga meedoen aan de kwart (10,5km). Mijn nieuwe schoenen liepen vandaag iig al lekkerder dan mijn oude, die zijn gewoon echt op. Maar als iemand ander/beter advies heeft hoor ik dat graag.



@baukje, Gefelciteerd met je kleinkind wat een leuk nieuws! Veel plezier vandaag en de komende tijd



Op mijn weeralarm staat er voorspelt dat het volgende week 17 graden gaat worden...

Het is vandaag ook insmeer weer, zit al te verpieteren in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je kleinkind baukje!

Ben je aan het taperen voor Texel, of doe je dat niet omdat het een opmaat voor een langere ultra is?



MEFunny, ik zou wel afgaan op wat die verkoper zegt, dat het wel kan op de nieuwe schoenen. Zou ze wel lekker vaak aantrekken deze week.



Het is heerlijk weer vandaag, volgens mij bevond de halve stad zich in de duinen. Vooral de wielrenners bleven maar langsracen.

Ik heb rustig aan gedaan maar had het toch wel zwaar, niet door de temperatuur (die is heerlijk nu) maar door de ongelijke en zanderige ondergrond. Wel enorm genoten van de mooie uitzichten en de zon. 75 minuten gelopen en in die tijd 12,7 km afgelegd, en daarna het rekken en strekken op het strand gedaan.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
MEfunny wat raar van dat weer. Ik heb gewoon bij het knmi gekeken. Maar goed daar komen uiteindelijk de voorspellingen toch vandaan zou ik zeggen. In ieder geval tot de zaterdag erop blijft het weer zo ongeveer dus ik hoop op texel op de maandag erna ook nog dat ideale weer mee te kunnen pakken.

Wat betreft de energie om te kletsen tijdens het lopen; feitelijk had ik dat dus niet want om wel voor het gevoel in de goede zones te trainen had ik dus langzamer gelopen dan gepland. Maar de pm reguleert de hoogte van mijn hartslag op grond van ademfrequentie. En die gaat omhoog zodra ik ga kletsen en daarmee dus ook mijn hartslag.

Tyche het taperen doe ik pas na volgende week zondag. Dan heb ik nog een volle week(wedstrijd is op maandag). Heb zelf de ervaring dat ik daar niet te vroeg mee moet beginnen om een optimaal effect van de trainingen ervoor te hebben. Nu heeft de trainer de laatste week ook nog vrij ambitieus ingevuld maar daar ga ik zelf wel wat aanpassingen in doen. De volgende ultra is al 19 dagen later. Dus dat wordt een kwestie van snel en goed herstellen en dan vorm behouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFunny schreef op 30 maart 2017 @ 22:19:





@baukje, 10k in 35 min . O my G....Wat zeg ik 35min, vandaag liep hij gewoon de 10 in 33min......
Meestal ga ik toch in de ochtend lopen en bij ons zegt hij ook heerlijk loopweer.

Beetje moezel vind ik ook super fijn.

Tyche zand lopen is zwaar en zeker als het losse zand is maar toch mooie afstand gemaakt hoor.



MEfunny dat gaat zeker goed komen eb laat je niet gek maken. 10 km is een hele afstand die menige waaronder ik nu nog niet loop.



Baukje gefeliciteerd met je kleinkind lekker genieten hoor.



Ik vanmiddag toch me rondje gemaakt maar pff was zwaar lopen kreeg pas niet te pakken en de hond liep ook niet lekker mee. Al al toch gelopen ook wel blij dat ik wel ben gegaan.

Van dr week weer beter hoop ik.
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd baukje met je tweede kleinkind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven