Het krachttraining topic

19-08-2017 20:53 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het hardloop topic regelmatig voorbij komen. Ik heb gezocht of hier al een algemeen topic over was, maar volgens mij nog niet! Ik ben anderhalve maand geleden met puur krachttraining 2x per week in groepsverband (een soort van crossfit). Het is echt beesten en 'no excuses' is het enige wat ik zo'n beetje nog hoor daar. Ik heb mezelf voorgenomen om het 3 maanden 2x per week vol te houden en als dat goed gaat, over te gaan naar 3-4 keer per week. Tot nu toe bevalt het me super goed, word ik vrij snel sterker en gespierder. Om wat vetpercentage kwijt te raken wil ik wat cardio gaan doen, maar ik ga straks één uur per dag fietsen (woonwerk) en dat lijkt me op zich voldoende. Ik ben nog 'nieuw' wat voeding betreft. Ik heb me hier vrij weinig mee bezig gehouden, maar wil hier wel mee bezig. Ik wil de goede voeding in mijn lijf stoppen en niet onnadenkend blijven eten, zoals nu.

Hier dus een topic voor iedereen die zijn schema's, ervaringen, tips, vragen en gemiep en gezeur over spierpijn wil delen :proud:

Afbeelding

Hoe vaak doen jullie aan krachttraining? Wat voor trainingen? Hoe eet je hierbij en hoe serieus ben jij er mee bezig?
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je reactie! Met dat plaatje bedoelde ik niet dat ik er per se zo uit wil zien, hoor, haha. Meer een motivatie-foto.

Waarom ga je naar 1x per week toe? En vind je het het waard? En ronde billen vind ik persoonlijk erg mooi ;-)
Paroxysm schreef:
20-08-2017 11:30
Ken je deze uitspraken echt niet? Ik bedoel tot je écht niet meer kan en alles uit je tenen moet komen. Dat je mindset je verder brengt.
het is geen gebruikte term in de krachtsport. als het uit je tenen moet komen je mindset moet je verder brengen ga je te ver. Bij kt staat techniek voorop. Je traint tot 80% spierfalen ongeveer, dat betekent dat de oefening zwaar is maar je hem nog wel correct perfect moet kunnen uitvoeren. niks tenen en niks mindset.

Je hoeft je core niet te trainen want wat je doet is allemaal core werk. Ik denk dat je techniek niet deugt en je jezelf te ver laat meevoeren waardoor je verkeerde techniek hanteert. Dat krijg je teveel kracht op je rug. Nu herstel en pas weer trainen als de pijn weg is. Je zit niet te wachten op een hernia
als het een soort crossfit is kijk dan uit. ik zie veel crossfitters terugkeren naar old skool krachttraining vanwege heftige blessures
Alle reacties Link kopieren
S-meds:

Ik ben het hier deels mee eens (gebaseerd op eigen ervaringen, uiteraard). Ik denk dat basisoefeningen wel degelijk goed kunnen helpen om beter bewust te zijn van je core, voordat je zwaar gaat trainen. Ik heb namelijk een jaar geleden een cursus gevolgd waar je echt begint aan de basis en dat je bewust wordt van je core met basisoefeningen met lichaamsgewicht. Ik merkte dat dat heel erg hielp als ik daarna met gewicht ging trainen. Ik ben alleen heel erg ziek geworden en ben net weer begonnen en merk nu dat ik dat weer wat kwijt ben. Ik heb de basis core oefeningen ook niet meer gedaan en ben gelijk met gewicht gaan trainen. En ik merk dat verschil. Vandaar dat ik dat dus weer thuis zelf een beetje wil oppakken, vooral het stukje bewust worden. Ik wil ook graag mijn techniek perfectioneren. Hoe denk je hierover?

Wat zou jij me verder adviseren? Ik ga er vanuit dat de professionals waar ik bij train weten waar ze mee bezig zijn. Ze zijn erg gericht op techniek en als het echt niet gaat, willen ze dat je stopt om blessures te voorkomen. Maar soms heb ik ook een trainer die meer bezig is met zijn vriendinnetje te trainen dan de reguliere deelnemers, die dus ook niet veel bij ons staat...
Ik heb besloten om een poweryoga (ook in een kleine groep) erbij te gaan doen. Qua tijd red ik het dan niet meer, maar ook de hersteltijd wordt dan lastig. Ik merk dat ik graag twee dagen tussen dergelijke heftige trainingen wil hebben met die poweryoga gaat dat dan niet meer. Plus het is best prijzig, mocht ik het enorm missen, heb ik besloten het wel weer twee x per week te gaan doen, maar nu eerst kijken hoe 1 x per week bevalt met alle andere activiteiten erbij.

Je vraagt of ik het waard vind, ja ik vind het het waard, maar goed het is wel prijzig, mijn man doet het ook, en is er ook erg tevreden over. Ik moet zeggen dat het voor mij nu ook makkelijker is om te gaan, bij een sportschool skipte ik nog wel eens, nu natuurlijk nooit!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 11:36
als het een soort crossfit is kijk dan uit. ik zie veel crossfitters terugkeren naar old skool krachttraining vanwege heftige blessures
Ja het is een soort crossfit, maar dan zonder de officiële naam crossfit.
Alle reacties Link kopieren
Tessa, mag ik vragen wat je betaald voor 1 uurtje personal training?
Paroxysm schreef:
20-08-2017 11:42
S-meds:

Ik ben het hier deels mee eens (gebaseerd op eigen ervaringen, uiteraard). Ik denk dat basisoefeningen wel degelijk goed kunnen helpen om beter bewust te zijn van je core, voordat je zwaar gaat trainen. Ik heb namelijk een jaar geleden een cursus gevolgd waar je echt begint aan de basis en dat je bewust wordt van je core met basisoefeningen met lichaamsgewicht. Ik merkte dat dat heel erg hielp als ik daarna met gewicht ging trainen. Ik ben alleen heel erg ziek geworden en ben net weer begonnen en merk nu dat ik dat weer wat kwijt ben. Ik heb de basis core oefeningen ook niet meer gedaan en ben gelijk met gewicht gaan trainen. En ik merk dat verschil. Vandaar dat ik dat dus weer thuis zelf een beetje wil oppakken, vooral het stukje bewust worden. Ik wil ook graag mijn techniek perfectioneren. Hoe denk je hierover?

Wat zou jij me verder adviseren? Ik ga er vanuit dat de professionals waar ik bij train weten waar ze mee bezig zijn. Ze zijn erg gericht op techniek en als het echt niet gaat, willen ze dat je stopt om blessures te voorkomen. Maar soms heb ik ook een trainer die meer bezig is met zijn vriendinnetje te trainen dan de reguliere deelnemers, die dus ook niet veel bij ons staat...
het lijkt mij overbodig, kijk alle oefeningen die je doet zijn in basis core oefeningen. Er is geen betere core oefening dan een deadlift. Maar als je last van je rug hebt zou ik eerder denken dat je te zwaar pakt, zekerals je core door ziekte nog niet sterk is. Ga terug in gewichten, je merkt wel als je sterker bent. Helaas ben ik niet zo enthousiast over "professionals" in een sportschool zie je nog wel mensen met een HBO opleiding maar ik weet niet of je daar traint?
Paroxysm schreef:
20-08-2017 11:43
Ja het is een soort crossfit, maar dan zonder de officiële naam crossfit.
maar in een sportschool? Crossfit instructeurs hebben geen HBO opleiding, ze doen interne cursusjes. van echte profs kan je niet spreken
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 11:45
het lijkt mij overbodig, kijk alle oefeningen die je doet zijn in basis core oefeningen. Er is geen betere core oefening dan een deadlift. Maar als je last van je rug hebt zou ik eerder denken dat je te zwaar pakt, zekerals je core door ziekte nog niet sterk is. Ga terug in gewichten, je merkt wel als je sterker bent. Helaas ben ik niet zo enthousiast over "professionals" in een sportschool zie je nog wel mensen met een HBO opleiding maar ik weet niet of je daar traint?
Ik train niet in een reguliere sportschool. Het is een kleinschalige 'school' die circuittraining, die les die ik volg en bootcamp aanbiedt. De cursus die ik heb gevolgd vorig jaar vond ik zelf nogal 'zweverig' en het contrast met de les die ik nu volg is eigenlijk heel erg groot. Alles wat jij zegt, werd in die cursus vorig jaar ook gezegd. Ook: niet te ver gaan, luister naar je lichaam, etc. De trainer die ik toen had, lette zeer goed op de houding van iedereen. Corrigeerde iedereen. Was erg oplettend, maar iedereen deed ook op hetzelfde moment de zelfde oefening. Bij de training nu wordt gezegd: vandaag gaat het om mindset, je kan meer dan je lichaam je vertelt. 1 trainer is heel erg bezig met houding en techniek, de andere probeert wel bij iedereen feedback te geven, maar dat gaat gewoon niet echt. De groep is te groot voor 1 trainer (11 man), denk ik.

Ik ben sinds mijn ziek-zijn gewoon erg 'slap'. Met deadliften kan ik een stang van 20kg met aan elke kant nog 5kg, maar bij het laatste setje krijg ik mijn rug niet recht en mijn buikspieren niet meer aangespannen. Misschien 'loop' ik mezelf voorbij en moet ik terug naar puur en alleen de stang. Mijn techniek daarbij is goed, maar als ik teveel sets doe, gaat het gewoon niet meer goed.
Paroxysm schreef:
20-08-2017 11:43
Tessa, mag ik vragen wat je betaald voor 1 uurtje personal training?
Uit mijn hoofd, 65 euro. Dit kan overigens ook goedkoper, maar of de kwaliteit dan het zelfde is weet ik niet. Het loopt bij ons via de zaak, dat maakt het iets gemakkelijker, maar toch het blijft super veel geld, het is dat het een anoniem forum is, want liever hang ik het niet aan de grote klok dat ik zoveel geld uitgeef aan sport, omdat ik weet en snap dat niet iedereen dit kan betalen.
Hé, leuk dat je hier een topic over opent, Paroxysm.

Ik doe nu ongeveer 3,5 jaar aan krachttraining. Het gaat wel in periodes, soms wat fanatieker en soms staat het op een wat lager pitje, maar ben in die tijd nooit gestopt of zo. Het is echt m'n grootste hobby namelijk! Ik boks daarnaast ook af en toe, al is dat nu dan weer even wat minder omdat ik weer fanatiek aan het krachttrainen ben.

Ik ben net overgestapt van een split schema (verschillende spiergroepen trainen per keer, ik deed het vier keer per week) naar een full body training (alle spiergroepen tegelijk trainen). Die full body training doe ik nu 2-3 keer per week, en dan ben ik ongeveer 1,5 uur per keer bezig.

Ik merk dat ik best wel aanleg heb voor spiergroei. Ik merkte dus wel in het begin al dat mijn spieren een stuk prominenter werden, ook al wordt hier gezegd dat dat niet kan. :p Ik ben trouwens niet drooggetraind, daarvoor ben ik niet serieus genoeg met m'n voeding bezig. En eerlijk gezegd is dat ook niet echt m'n doel. Ik vind het wel mooi op deze manier: gespierd met een laagje zacht eroverheen. :P Hoe je zo'n wasbordje krijgt, dat weet ik dus ook niet. Nou ja, eigenlijk weet ik het wel: dat laatste vet kwijtraken op je buik heeft volgens mij vooral met voeding te maken, dat los je niet op met trainen. Dan moet je volgens mij echt streng volgens je macro's eten, en dan nog: gister hoorde ik toevallig nog iemand zeggen dat zijn body-buildende vriend al jaren keihard traint en op z'n dieet let om aan die felbegeerde sixpack te komen, maar dat het hem tot op heden nog niet is gelukt. Dus het zal ook wel een stukje aanleg zijn.
Paroxysm schreef:
20-08-2017 11:51
Ik train niet in een reguliere sportschool. Het is een kleinschalige 'school' die circuittraining, die les die ik volg en bootcamp aanbiedt. De cursus die ik heb gevolgd vorig jaar vond ik zelf nogal 'zweverig' en het contrast met de les die ik nu volg is eigenlijk heel erg groot. Alles wat jij zegt, werd in die cursus vorig jaar ook gezegd. Ook: niet te ver gaan, luister naar je lichaam, etc. De trainer die ik toen had, lette zeer goed op de houding van iedereen. Corrigeerde iedereen. Was erg oplettend, maar iedereen deed ook op hetzelfde moment de zelfde oefening. Bij de training nu wordt gezegd: vandaag gaat het om mindset, je kan meer dan je lichaam je vertelt. 1 trainer is heel erg bezig met houding en techniek, de andere probeert wel bij iedereen feedback te geven, maar dat gaat gewoon niet echt. De groep is te groot voor 1 trainer (11 man), denk ik.

Ik ben sinds mijn ziek-zijn gewoon erg 'slap'. Met deadliften kan ik een stang van 20kg met aan elke kant nog 5kg, maar bij het laatste setje krijg ik mijn rug niet recht en mijn buikspieren niet meer aangespannen. Misschien 'loop' ik mezelf voorbij en moet ik terug naar puur en alleen de stang. Mijn techniek daarbij is goed, maar als ik teveel sets doe, gaat het gewoon niet meer goed.
dan pak je echt te zwaar. helaas is mijn ervaring dat bij dit soort "schooltjes" ongeschoolde hobbyisten trainer spelen. Kijk uit
PetitBiscuit schreef:
20-08-2017 11:56
Hé, leuk dat je hier een topic over opent, Paroxysm.

Ik doe nu ongeveer 3,5 jaar aan krachttraining. Het gaat wel in periodes, soms wat fanatieker en soms staat het op een wat lager pitje, maar ben in die tijd nooit gestopt of zo. Het is echt m'n grootste hobby namelijk! Ik boks daarnaast ook af en toe, al is dat nu dan weer even wat minder omdat ik weer fanatiek aan het krachttrainen ben.

Ik ben net overgestapt van een split schema (verschillende spiergroepen trainen per keer, ik deed het vier keer per week) naar een full body training (alle spiergroepen tegelijk trainen). Die full body training doe ik nu 2-3 keer per week, en dan ben ik ongeveer 1,5 uur per keer bezig.

Ik merk dat ik best wel aanleg heb voor spiergroei. Ik merkte dus wel in het begin al dat mijn spieren een stuk prominenter werden, ook al wordt hier gezegd dat dat niet kan. :p Ik ben trouwens niet drooggetraind, daarvoor ben ik niet serieus genoeg met m'n voeding bezig. En eerlijk gezegd is dat ook niet echt m'n doel. Ik vind het wel mooi op deze manier: gespierd met een laagje zacht eroverheen. :P Hoe je zo'n wasbordje krijgt, dat weet ik dus ook niet. Nou ja, eigenlijk weet ik het wel: dat laatste vet kwijtraken op je buik heeft volgens mij vooral met voeding te maken, dat los je niet op met trainen. Dan moet je volgens mij echt streng volgens je macro's eten, en dan nog: gister hoorde ik toevallig nog iemand zeggen dat zijn body-buildende vriend al jaren keihard traint en op z'n dieet let om aan die felbegeerde sixpack te komen, maar dat het hem tot op heden nog niet is gelukt. Dus het zal ook wel een stukje aanleg zijn.
voor vrouwen haast onmogelijk, je moet zo laag in de VP zitten dat je gezondheid in gevaar komt
Alle reacties Link kopieren
Ik ga proberen lichter te pakken en kijken of het beter gaat. Dat is sowieso mijn mindset: rugpijn = minderen. Ik zit inderdaad niet te wachten op een hernia of andere rugklachten. Ik werk als verpleegkundige en het is vaak al zwaar genoeg voor mijn rug...
ga pas weer trainen als je rug beter is. Echt, beter safe than sorry
Deadliften is een oefening die ik niet graag alleen doe, ik ben blij met de trainer die er dan bij staat, hoe zwaarder, hoe minder de herhalingen. Ik train alleen en zal dus niet voor een 'ander' te zwaar gaan trainen, de trainer ziet vrij snel wanneer er gewicht bij kan of af moet, belangrijkste is: voer de oefening goed uit, zodra je in je rug gaat hangen, is het te zwaar in mijn beleving, dus gewicht eraf of minder herhaling. Dit moet je echt tegen je trainer zeggen zodra je je rug voelt, aangeven en je laten helpen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 12:05
ga pas weer trainen als je rug beter is. Echt, beter safe than sorry
Vaak, als ik last heb van rug, duurt dit maar 1 dagje. In principe zou ik morgen gaan sporten, dus even afwachten. Ik denk dat ik eens een gesprek met mijn trainer wil aangaan om te kijken wat nou echt handig voor mij persoonlijk is. Ben wel benieuwd hoe daarop gereageerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Tessa44- schreef:
20-08-2017 12:05
Deadliften is een oefening die ik niet graag alleen doe, ik ben blij met de trainer die er dan bij staat, hoe zwaarder, hoe minder de herhalingen. Ik train alleen en zal dus niet voor een 'ander' te zwaar gaan trainen, de trainer ziet vrij snel wanneer er gewicht bij kan of af moet, belangrijkste is: voer de oefening goed uit, zodra je in je rug gaat hangen, is het te zwaar in mijn beleving, dus gewicht eraf of minder herhaling. Dit moet je echt tegen je trainer zeggen zodra je je rug voelt, aangeven en je laten helpen.
Goede tip. Ik zal proberen wat assertiever te zijn in hulp vragen.
Tessa44- schreef:
20-08-2017 12:05
Deadliften is een oefening die ik niet graag alleen doe, ik ben blij met de trainer die er dan bij staat, hoe zwaarder, hoe minder de herhalingen. Ik train alleen en zal dus niet voor een 'ander' te zwaar gaan trainen, de trainer ziet vrij snel wanneer er gewicht bij kan of af moet, belangrijkste is: voer de oefening goed uit, zodra je in je rug gaat hangen, is het te zwaar in mijn beleving, dus gewicht eraf of minder herhaling. Dit moet je echt tegen je trainer zeggen zodra je je rug voelt, aangeven en je laten helpen.
ik deadlift ook zelden alleen, maar in geval van TO heeft ze geen spotter
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 12:12
ik deadlift ook zelden alleen, maar in geval van TO heeft ze geen spotter
Ik ga morgen voor of na het trainen een gesprek aan, als ik ga trainen. Aangeven dat ik meer nodig heb en geen zin heb in elke keer rugpijn.
Ik heb heel lang moeten oefenen op de juiste deadlift of squattechniek. Moet je gewoon meedraaien in de groep of is er wel tijd om eerst techniek te oefenen?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 12:16
Ik heb heel lang moeten oefenen op de juiste deadlift of squattechniek. Moet je gewoon meedraaien in de groep of is er wel tijd om eerst techniek te oefenen?
Er is wel tijd. Het ligt een beetje aan jezelf. Misschien overschat ik mezelf of ben ik te enthousiast. Ik heb overigens niet standaard last van mijn rug trouwens.

En zou een personal training traject kunnen helpen? Dat je 1x per week een maand lang aan je techniek werkt en ondertussen blijft meedraaien in zo een les? Dit zijn trouwens ook vragen die ik morgen ga stellen :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Deadlift techniek heb ik trouwens zonder stang, puur techniek hoe je je lichaam moet houden geleerd, vorig jaar! Ik kan het ook prima, maar zodra het me te zwaar wordt in mijn laatste sets, lukt het niet meer.
Eerlijk gezegd ben ik niet dol op deadliften, ik doe het echt niet elke training. je moet het echt geconcentreerd en langzaam doen, ik voel mijn rug ook wel, volgens de trainer zijn dat spieren, hij zegt dat dan aan de hand van waar ik aangeef. Mijn man heeft een hernia, hij doet nooit deadliften, of wel eens met een licht gewicht voor hem. Hij is super gespierd en heeft een hele goede core, maar deadliften is dan niet geschikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven