Het krachttraining topic

19-08-2017 20:53 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het hardloop topic regelmatig voorbij komen. Ik heb gezocht of hier al een algemeen topic over was, maar volgens mij nog niet! Ik ben anderhalve maand geleden met puur krachttraining 2x per week in groepsverband (een soort van crossfit). Het is echt beesten en 'no excuses' is het enige wat ik zo'n beetje nog hoor daar. Ik heb mezelf voorgenomen om het 3 maanden 2x per week vol te houden en als dat goed gaat, over te gaan naar 3-4 keer per week. Tot nu toe bevalt het me super goed, word ik vrij snel sterker en gespierder. Om wat vetpercentage kwijt te raken wil ik wat cardio gaan doen, maar ik ga straks één uur per dag fietsen (woonwerk) en dat lijkt me op zich voldoende. Ik ben nog 'nieuw' wat voeding betreft. Ik heb me hier vrij weinig mee bezig gehouden, maar wil hier wel mee bezig. Ik wil de goede voeding in mijn lijf stoppen en niet onnadenkend blijven eten, zoals nu.

Hier dus een topic voor iedereen die zijn schema's, ervaringen, tips, vragen en gemiep en gezeur over spierpijn wil delen :proud:

Afbeelding

Hoe vaak doen jullie aan krachttraining? Wat voor trainingen? Hoe eet je hierbij en hoe serieus ben jij er mee bezig?
Francieneke, goed dat je je ervaring hier opschrijft. Want ik denk dat mensen zich best makkelijk kunnen vergissen qua te snel omhooggaan met gewichten. Je denkt dat je het wel aankan maar ondertussen kan er van alles in je lijf gebeuren waar je (nu) nog geen zicht op hebt.

En natuurlijk voelt het lekker, veel gewicht, maar mijn ervaring is dat het voor het resultaat (spiergroei) niet eens zoveel uit hoeft te maken. Je kan je spieren ook laten groeien met minder gewicht.
Trouwens, even iets heel anders. Ben ik de enige die zo'n hekel heeft aan buikspieren trainen? Vandaag met veel tegenzin een setje planken tussen m'n andere oefeningen geperst, dat vind ik dan nog wel te doen maar daarmee train je natuurlijk je hele core. Verder vind ik echt alle soorten buikspieren dood- en doodsaai. Geen idee hoe dat komt maar als iemand nog een fantastische ultracoole buikspiervariatie weet, hou ik mezelf van harte aanbevolen ;-D
zonde van de tijd, buikspieren. Die doe ik echt nooit
Meds, waarom niet? Omdat je die al meepakt bij andere oefeningen?
Ja
Alle reacties Link kopieren
Ook nooit buikspieren hier. Die pak je echt voldoende mee tijdens het trainen van benen en armen.
Life is short. Eat dessert first.
Dat heb ik vaker gehoord, maar... Ik heb wel eens periodes gehad dat ik mijn buikspieren wat fanatieker trainde, en toen zag ik ook wel meer definitie daar. Ik weet dat je geen plaatselijk vet kunt verbranden, maar m'n buik zag er dan toch wat gespierder uit. :|
zit echt tussen de oren vrees ik
Alle reacties Link kopieren
Er was een krachttraining topic, maar ik zie dat de laatste post al twee jaar geleden was.

lijf-lijn/krachttraining-vrouwen/list_messages/203498
Life is short. Eat dessert first.
PetitBiscuit schreef:
24-08-2017 21:55
Francieneke, goed dat je je ervaring hier opschrijft. Want ik denk dat mensen zich best makkelijk kunnen vergissen qua te snel omhooggaan met gewichten. Je denkt dat je het wel aankan maar ondertussen kan er van alles in je lijf gebeuren waar je (nu) nog geen zicht op hebt.

En natuurlijk voelt het lekker, veel gewicht, maar mijn ervaring is dat het voor het resultaat (spiergroei) niet eens zoveel uit hoeft te maken. Je kan je spieren ook laten groeien met minder gewicht.
Ja, als ik toen had geweten wat voor gevolgen zouden zijn dan had ik het wel anders gedaan. Het is echt balen met zo'n rug en zo'n nek.
Nu probeer ik de spieren zo sterk mogelijk te krijgen.
Ook ik vind het trainen van de buikspieren een beproeving, maar ja...ik moet wel i.v.m. mijn onderrug. Nu gebruik ik daarvoor apparaten, ook een soort "twistapparaat" voor de schuine buikspieren en zo'n ding op de grond...ooit bij TellSell te koop, ik weet de naam niet meer.

Is er hier iemand die me goede en vooral niet te saaie en langdurige buikspieroefeningen kan aanbevelen?
Alle reacties Link kopieren
francieneke schreef:
25-08-2017 09:01

Is er hier iemand die me goede en vooral niet te saaie en langdurige buikspieroefeningen kan aanbevelen?
Ja, ben even de algemene naam kwijt, maar hij gaat als volgt.

Zoek een handsteun (2, voor elke hand een) op ongeveer heuphoogte of iets hoger (bijvoorbeeld de brug met gelijke leggers), duw jezelf omhoog met je armen gestrekt zodat je gehele lichaamsgewicht op je armen/handen steunt terwijl je je benen onder je opvouwt. Probeer dat 1 minuut vol te houden. Je kan het zwaarder maken voor je core door je benen te strekken.
Lukt het niet om het in een keer een hele minuut vol te houden, dan doe je het desnoods 15 seconden, zolang je binnen een tijdsbestek van 5 minuten een totaaltijd van 1 minuut haalt.
Gaat het je eenmaal makkelijk af, die minuut volhouden, ook met een 90 graden tussen romp en benen, kan je gaan spelen door dips te gaan doen, oftewel, door je armen zakken en zo push-ups te doen, zolang je die minuut maar volhoudt.
Doe dit een keer per dag maar niet meer dan twee dagen achterelkaar, dan een dag rust nemen voor herstel. Later kan je het zelfs 2 of 3x verdeeld over een dag doen, zolang je die ene dag rust maar aanhoudt.
Naarmate het allemaal makkelijker gaat kan je gaan spelen door met je benen/voeten cirkels te gaan maken etc.

Hiermee pak je eigenlijk je gehele core, inclusief je buikspieren. En tegen de tijd dat je in staat bent om vanuit die positie naar handstand te gaan heb je wel het summum van die oefening bereikt qua kracht, controle en uithoudingsvermogen, oh en het vreet energie en stimuleert een atletische bouw.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
jaw schreef:
25-08-2017 09:40
Ja, ben even de algemene naam kwijt, maar hij gaat als volgt.

Zoek een handsteun (2, voor elke hand een) op ongeveer heuphoogte of iets hoger (bijvoorbeeld de brug met gelijke leggers), duw jezelf omhoog met je armen gestrekt zodat je gehele lichaamsgewicht op je armen/handen steunt terwijl je je benen onder je opvouwt. Probeer dat 1 minuut vol te houden. Je kan het zwaarder maken voor je core door je benen te strekken.
Lukt het niet om het in een keer een hele minuut vol te houden, dan doe je het desnoods 15 seconden, zolang je binnen een tijdsbestek van 5 minuten een totaaltijd van 1 minuut haalt.
Gaat het je eenmaal makkelijk af, die minuut volhouden, ook met een 90 graden tussen romp en benen, kan je gaan spelen door dips te gaan doen, oftewel, door je armen zakken en zo push-ups te doen, zolang je die minuut maar volhoudt.
Doe dit een keer per dag maar niet meer dan twee dagen achterelkaar, dan een dag rust nemen voor herstel. Later kan je het zelfs 2 of 3x verdeeld over een dag doen, zolang je die ene dag rust maar aanhoudt.
Naarmate het allemaal makkelijker gaat kan je gaan spelen door met je benen/voeten cirkels te gaan maken etc.

Hiermee pak je eigenlijk je gehele core, inclusief je buikspieren. En tegen de tijd dat je in staat bent om vanuit die positie naar handstand te gaan heb je wel het summum van die oefening bereikt qua kracht, controle en uithoudingsvermogen, oh en het vreet energie en stimuleert een atletische bouw.

Dank je wel Jaw! Met rechte armen ga ik dat wel redden denk ik, maar die dips....pffff, daar komt nog veel training bij kijken. Armen en schouders zijn niet heel sterk, maar wat niet is kan nog komen! :-)
francieneke schreef:
25-08-2017 09:01
Ja, als ik toen had geweten wat voor gevolgen zouden zijn dan had ik het wel anders gedaan. Het is echt balen met zo'n rug en zo'n nek.
Nu probeer ik de spieren zo sterk mogelijk te krijgen.
Ook ik vind het trainen van de buikspieren een beproeving, maar ja...ik moet wel i.v.m. mijn onderrug. Nu gebruik ik daarvoor apparaten, ook een soort "twistapparaat" voor de schuine buikspieren en zo'n ding op de grond...ooit bij TellSell te koop, ik weet de naam niet meer.

Is er hier iemand die me goede en vooral niet te saaie en langdurige buikspieroefeningen kan aanbevelen?
Planken is niet belastend voor onderrug en pak eens een lesje pilates
S-Meds schreef:
25-08-2017 10:22
Planken is niet belastend voor onderrug en pak eens een lesje pilates

Straks heb ik weer een EMS-training en daarbij hoort ook een minuut planken! Pilates zou wat kunnen zijn, dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Leuk om iedereen's ervaringen en verhalen te lezen. Grappig dat er toch veel verschillende opvattingen zijn over buikspieroefeningen. Ik heb een periode toen ik nog heel jong was niets anders dan buikspieroefeningen gedaan elke dag tot ik niet meer kon. Ik deed voor de rest niks en toch heb ik toen wel een beetje een sixpack gehad (voor een tijdje haha). Ik geloof dus eigenlijk niet zo in dat dat niks uithaalt, maar dat is puur uit de persoonlijke ervaring van een tienermeisje die ik toen was :biggrin:

Ik heb eindelijk geen last meer van mijn rug, maar gister wel enorme migraine gehad en niet gaan sporten. Bah, wat voel ik me dan zwak, eigenlijk. Zo misselijk, zo slap en zo'n dof kloppend gevoel in mijn hoofd. Met frisse moed opgestaan vandaag en een stukje hardgelopen. Morgen weer lekker krachttrainen en eens een goed gesprek aan met trainer.

Ik vind het ook fijn om te lezen dat PT echt wel het geld waard is. Ik zal eens vragen wat het bij mijn trainers kost!
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
24-08-2017 22:40
Er was een krachttraining topic, maar ik zie dat de laatste post al twee jaar geleden was.

lijf-lijn/krachttraining-vrouwen/list_messages/203498
Ah, dat wist ik niet!
Alle reacties Link kopieren
Wij werken trouwens in de groepsles met 1RM. Ik heb geen idee wat de mijne is en hoe ik dit moet berekenen... Iemand die hier meer over kan vertellen?
Hier een een vaste bezoeker van het krachthonk, zo'n 5 x per week met een splitschema. Nu bezig in een cut omdat ik mijn vet% te veel heb laten oplopen (en qua timing natuurlijk ook perfect zo tegen het einde van de zomer ;-)).

@jaw, ik denk dat je de L-sit bedoeld? Da's inderdaad een pittige oefening ook voor je flexibiliteit in je hamstrings.

Ik vind dragonflags een geweldige oefening... om te zien!

Zelf heb ik jarenlang geen buikspieren getraind want, zei men, die train je al genoeg met deadlift en squat. Nou ik niet dus... Core stability is nou net mijn zwakke plek en daar ga ik de mist in bij de grote oefeningen. Sinds een paar weken train ik wel mijn buikspieren en ik merk echt dat ik daar profijt van heb en veel makkelijker / bewuster kan bracen.

Ik doe o.a. ab rollouts, pallov presses, (side) planken en hanging leg raises.

Mijn grote uitdaging momenteel is gripkracht nu ik weer met hogere reps train.
Alle reacties Link kopieren
Jullie sporten wel allemaal vet veel! Ik zou dat ook willen, maar ik weet gewoon niet hoe op het moment. Ik krijg straks onregelmatige diensten, met maar één vrij dagdeel per week. Mijn 'sportschool' biedt deze krachttraining maar 3x per week aan op vaste tijden.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
he leuk die L sits, die ken ik niet. Ik heb van die handvaten die je op de grond zet , dat werkt waarschijnlijk wel, ga het vanavond proberen!
Alle reacties Link kopieren
12twister schreef:
25-08-2017 11:51

Zelf heb ik jarenlang geen buikspieren getraind want, zei men, die train je al genoeg met deadlift en squat. Nou ik niet dus... Core stability is nou net mijn zwakke plek en daar ga ik de mist in bij de grote oefeningen. Sinds een paar weken train ik wel mijn buikspieren en ik merk echt dat ik daar profijt van heb en veel makkelijker / bewuster kan bracen.
Die core, buikspieren, trainen, die pak je voornamelijk mee wanneer je in de fase van veel reps zit. Momenteel zit ik met meerdere sets met 10 herhalingen op 65% van mijn max. Hierbij moet je je core echt wel aanspannen, en je merkt dat die vermoeid raakt bij die laatste set, maar hij wordt niet zo belast als bij een 1RM. Ook mijn gripkracht heeft het te verduren hierdoor en grip is inderdaad momenteel mijn begrenzer omdat wanneer ik straps gebruik, ik waarschijnlijk een hogere max kan gaan tillen dan wat ik nu heb staan. Heb ook wel eens een belt geprobeerd om daar naar te kijken qua invloed, maar mijn core was toen niet mijn belemmering.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Paroxysm schreef:
25-08-2017 12:09
Jullie sporten wel allemaal vet veel! Ik zou dat ook willen, maar ik weet gewoon niet hoe op het moment. Ik krijg straks onregelmatige diensten, met maar één vrij dagdeel per week. Mijn 'sportschool' biedt deze krachttraining maar 3x per week aan op vaste tijden.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
andere sportschool zoeken of zelf aan de gang (thuis) ?
Alle reacties Link kopieren
Paroxysm schreef:
25-08-2017 12:09
Jullie sporten wel allemaal vet veel! Ik zou dat ook willen, maar ik weet gewoon niet hoe op het moment. Ik krijg straks onregelmatige diensten, met maar één vrij dagdeel per week. Mijn 'sportschool' biedt deze krachttraining maar 3x per week aan op vaste tijden.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
In hoeverre mag jij ook zelfstandig aan de slag met de gewichten op de momenten dat deze krachttraining niet aangeboden wordt? Want je hoeft maar een keer per week een goede begeleiding en terugkoppeling te krijgen waardoor je op andere dagen dezelfde oefeningen kunt herhalen onder eigen regie.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
jaw schreef:
25-08-2017 13:43
Die core, buikspieren, trainen, die pak je voornamelijk mee wanneer je in de fase van veel reps zit. Momenteel zit ik met meerdere sets met 10 herhalingen op 65% van mijn max. Hierbij moet je je core echt wel aanspannen, en je merkt dat die vermoeid raakt bij die laatste set, maar hij wordt niet zo belast als bij een 1RM. Ook mijn gripkracht heeft het te verduren hierdoor en grip is inderdaad momenteel mijn begrenzer omdat wanneer ik straps gebruik, ik waarschijnlijk een hogere max kan gaan tillen dan wat ik nu heb staan. Heb ook wel eens een belt geprobeerd om daar naar te kijken qua invloed, maar mijn core was toen niet mijn belemmering.
Ik til nu zo lang mogelijk door (met magnesium en in hook grip, au) tot ik de grip echt verlies en dan pak ik inderdaad straps. Kleine handen helpen ook niet. Handschoenen vind ik niets. Bij mixed grip draai ik toch iets teveel in waardoor ik scheef ga en op termijn last van m'n schouder krijg.

Diep respect voor de mannen die ik 200+ zie deadliften meerdere reps met een beetje magnesium en mixed grip!

Belt is toch vooral nuttig bij tegen je 1RM tillen? Heb ik ook eens uitgeprobeerd en ik merkte wel verschil! Bracen tegen een riem vind ik makkelijker dan zonder. Maar goed, zolang mijn techniek nog te verbeteren is blijf ik nog even zonder trainen. Later als we groot zijn misschien... ;-)
Alle reacties Link kopieren
12twister schreef:
25-08-2017 14:43
Diep respect voor de mannen die ik 200+ zie deadliften meerdere reps met een beetje magnesium en mixed grip!
Same here :D

Ik haal momenteel nog wel 2 a 3 reps op de 150kg maar de 200 zie ik voorlopig niet gebeuren.
Ik begin mijn mixed grip meestal zo rond de 120kg of soms bij de laatste set van de 10x100kg. Magnesium inderdaad tegen de gladde zweethanden.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven