Het krachttraining topic

19-08-2017 20:53 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het hardloop topic regelmatig voorbij komen. Ik heb gezocht of hier al een algemeen topic over was, maar volgens mij nog niet! Ik ben anderhalve maand geleden met puur krachttraining 2x per week in groepsverband (een soort van crossfit). Het is echt beesten en 'no excuses' is het enige wat ik zo'n beetje nog hoor daar. Ik heb mezelf voorgenomen om het 3 maanden 2x per week vol te houden en als dat goed gaat, over te gaan naar 3-4 keer per week. Tot nu toe bevalt het me super goed, word ik vrij snel sterker en gespierder. Om wat vetpercentage kwijt te raken wil ik wat cardio gaan doen, maar ik ga straks één uur per dag fietsen (woonwerk) en dat lijkt me op zich voldoende. Ik ben nog 'nieuw' wat voeding betreft. Ik heb me hier vrij weinig mee bezig gehouden, maar wil hier wel mee bezig. Ik wil de goede voeding in mijn lijf stoppen en niet onnadenkend blijven eten, zoals nu.

Hier dus een topic voor iedereen die zijn schema's, ervaringen, tips, vragen en gemiep en gezeur over spierpijn wil delen :proud:

Afbeelding

Hoe vaak doen jullie aan krachttraining? Wat voor trainingen? Hoe eet je hierbij en hoe serieus ben jij er mee bezig?
Paroxysm schreef:
20-08-2017 12:23
Deadlift techniek heb ik trouwens zonder stang, puur techniek hoe je je lichaam moet houden geleerd, vorig jaar! Ik kan het ook prima, maar zodra het me te zwaar wordt in mijn laatste sets, lukt het niet meer.
Minder sets zou ik dan doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is dus ook wat ik mij afvraag. Is dit spierpijn in mijn rug of is het echt rugpijn... Voor mijn gevoel is dit niet spierpijn.
Ik ben ook niet zo gek op deadliften, doe het eigenlijk bijna nooit. Ik heb jaren onderrugklachten gehad, dat is nu wel een stuk minder door bepaalde oefeningen (planken, maar ook vooral glute bridges e.d.). Maar deadliften is zo blessuregevoelig, vertrouw 't nooit helemaal. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Ik doe sinds oktober aan krachttraining. Nu sinds 2 maanden ook onder begeleiding van een personal trainer (1x in de week). Is zijn geld meer dan waard, maar wel een prijzig geintje.
Ik trainde voorheen 5x per week met een split schema, nu ben ik terug naar 4x per week maar dan full body. Komt ook met name omdat ik voor werk sport, behalve dan die personal training, die is savonds. Dus dan sla ik de ochtend erna over.

Favoriete oefening is de romanian deadlift.
De trainer zal zeggen spierpijn, maar je kent je eigen lijf het beste. Spierpijn is na twee dagen weg
Paro, ik kan zoveel trainen omdat ik zelfstandig ondernemer ben. Ik kan mijn tijd aan werk meestal heel flexibel indelen en werk dus 'om mijn trainingen' heen.
Paroxysm schreef:
20-08-2017 12:23
Deadlift techniek heb ik trouwens zonder stang, puur techniek hoe je je lichaam moet houden geleerd, vorig jaar! Ik kan het ook prima, maar zodra het me te zwaar wordt in mijn laatste sets, lukt het niet meer.
eh, het meest essentiele onderdeel van de deadlift techniek is het liften van de stang
Paroxysm schreef:
20-08-2017 12:22
Er is wel tijd. Het ligt een beetje aan jezelf. Misschien overschat ik mezelf of ben ik te enthousiast. Ik heb overigens niet standaard last van mijn rug trouwens.

En zou een personal training traject kunnen helpen? Dat je 1x per week een maand lang aan je techniek werkt en ondertussen blijft meedraaien in zo een les? Dit zijn trouwens ook vragen die ik morgen ga stellen :biggrin:
Ja dat kan helpen. maar neem dan een gediplomeerd trainer dat is iemand met ALO plus aantekening PT. En ook zal jouw sportzaaltje met crossfit-lijkend-programma een andere mening hebben over goede techniek. Echter zij baseren dat niet op wetenschap
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 13:01
Ja dat kan helpen. maar neem dan een gediplomeerd trainer dat is iemand met ALO plus aantekening PT. En ook zal jouw sportzaaltje met crossfit-lijkend-programma een andere mening hebben over goede techniek. Echter zij baseren dat niet op wetenschap
Ik heb helemaal niet gezegd dat zij niet gediplomeerd zijn :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
Orangetree, PetitBiscuit, Lostit and S-meds, bij wat voor soort organisatie trainen jullie dan? Ik lees van split naar fullbody, maar wordt dat zoveel aangeboden bij jullie? Ik heb helaas niet de luxe dat ik flexibel kan werken. Ik mag maar 1 vaste vrije dagdeel per week :(
anoniem_352695 wijzigde dit bericht op 20-08-2017 15:04
Reden: onduidelijk
1.11% gewijzigd
Paroxysm schreef:
20-08-2017 15:00
Ik heb helemaal niet gezegd dat zij niet gediplomeerd zijn :sarcastic:
ik bedoel dat je even goed research moet doen. In een weekendje kan je namelijk je crossfit aantekening halen zonder enige vooropleiding
ik train in sportschool
Ik merk wel dat ik strakker ben geworden sinds ik weer naar de sportschool ga. Ik haat er elke minuut van hoor maar ik merk wel dat ik er baat bij heb. Een lichaam zoals de vrouw op de foto zou ik nooit willen hebben. Ik vind dat echt afschuwelijk lelijk.
Nog dames die aan callisthenics doen hier?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 15:10
ik bedoel dat je even goed research moet doen. In een weekendje kan je namelijk je crossfit aantekening halen zonder enige vooropleiding
Dat is inderdaad niet heel serieus te nemen dan... Ik zal eens checken. En wat sportschool betreft, jij klinkt alsof je weet waar je mee bezig bent en ik weet dat duidelijk (nog) niet zo goed. Ik wil graag wat meer begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
20-08-2017 15:12
Ik merk wel dat ik strakker ben geworden sinds ik weer naar de sportschool ga. Ik haat er elke minuut van hoor maar ik merk wel dat ik er baat bij heb. Een lichaam zoals de vrouw op de foto zou ik nooit willen hebben. Ik vind dat echt afschuwelijk lelijk.
Dat is wel nice! Wel jammer dat je het zo haat, dat maakt het moeilijker om te gaan. Ikzelf vind het trainen wel erg leuk. Ik ga samen met mijn partner en dat scheelt wel.
@Paroxysm, ik train ook gewoon bij de sportschool en maak mijn schema's zelf. Toen ik begon zat ik bij een klein sportschooltje en heb ik veel begeleiding gehad, van een trainer daar en omdat het een hecht clubje was, ook van de meer gevorderde sporters. Nu zit ik bij een iets grotere school en doe ik eigenlijk alles gewoon zelf. Alleen dus risicovolle oefeningen zoals deadlifts liever niet. Omdat ik dat ook nooit veel heb gedaan, weet ik daarvan ook gewoon niet genoeg over de techniek. Van de rest wel.
Ik ben trouwens benieuwd naar jullie leeftijden, omdat dat volgens mij ook best wel een invloed kan hebben op krachttraining. Hoe ouder je wordt, hoe lastiger me het lijkt om spieren op te bouwen. Al geloof ik ook echt dat het - mits je weet je waar je mee bezig bent - heel heilzaam kan zijn in het gezond ouder worden. Maar nogmaals, mits je weet waar je mee bezig bent, want volgens mij kan je ook een hoop vernachelen als je met zware gewichten traint en de techniek niet goed onder de knie hebt.

Ik ben zelf bijna 27.
Paroxysm schreef:
20-08-2017 15:04
Orangetree, PetitBiscuit, Lostit and S-meds, bij wat voor soort organisatie trainen jullie dan? Ik lees van split naar fullbody, maar wordt dat zoveel aangeboden bij jullie? Ik heb helaas niet de luxe dat ik flexibel kan werken. Ik mag maar 1 vaste vrije dagdeel per week :(
Bij Reebok Crossfit in de stad waar ik woon. Ik wilde een professionele school. Kost ook wat. Ik ben iets meer dan 100 euro per maand kwijt maar dan kan ik onbeperkt. Ik ben overigens 50. Ben pas laat begonnen, was 42 ofzo. Maar doe nu met veel plezier viking strongmen runs en loop menig twintiger eruit ;). Leeftijd zegt niet zo veel. Als je mentaal bent en bereid bent tot het uiterste te gaan
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blijkbaar toch zo slecht niet bezig, er is nog hoop :P
Ben nu 38, het 'piep' is er stilletjes wel vanaf ondertussen ;-D maar hopelijk toch nog jong genoeg om wat spieren te kweken.
badmeester schreef:
20-08-2017 15:14
Nog dames die aan callisthenics doen hier?
ja
PetitBiscuit schreef:
20-08-2017 18:02
Ik ben trouwens benieuwd naar jullie leeftijden, omdat dat volgens mij ook best wel een invloed kan hebben op krachttraining. Hoe ouder je wordt, hoe lastiger me het lijkt om spieren op te bouwen. Al geloof ik ook echt dat het - mits je weet je waar je mee bezig bent - heel heilzaam kan zijn in het gezond ouder worden. Maar nogmaals, mits je weet waar je mee bezig bent, want volgens mij kan je ook een hoop vernachelen als je met zware gewichten traint en de techniek niet goed onder de knie hebt.

Ik ben zelf bijna 27.
hoe ouder je wordt hoe belangrijker krachttraining is
hier 55+
Ik ken wel iemand die vroeger fanatiek aan krachtsport deed. Die is er meer gestopt toen hij ouder werd en heb nog nooit zo'n uitgezakt lichaam gezien. Ik denk dat wanneer je veel spieren hebt ontwikkeld je niet zo maar kunt stoppen.
S-Meds schreef:
20-08-2017 18:40
ja
Had niet anders verwacht! Ik doe het nu een aantal maanden na een decennium van fitness. Heb jij een tip bij het volgende:

Stel ik wil zon vlag kunnen doen, dat kan ik nu nog niet. Alleen: hoe ga ik daar komen? Ik doe nu wel aantal verschillende pull ups en push ups maar weet niet wat ik daarna moet doen om daar te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven