Hoofdpijn door badmuts

31-10-2020 23:29 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zwemmen is een hobby van me en een hele tijd geleden heb ik, wegens toentertijd een kleurtje in mijn haar en die willen beschermen tegen chloor, een siliconen badmuts gekocht. Werkt best goed, alhoewel het niet alles droog weet te houden. Alleen had ik nooit kunnen weten dat zo'n muts ook tijdens en na het zwemmen voor knallende koppijn kan zorgen. Ik had gelezen dat je juist geen knot op je hoofd moet maken, maar dat deed ik al nooit. Gewoon een paardenstaartje en die in de muts frutselen, maar dan nog krijg ik hoofdpijn.
Iemand de gouden tip?
Alle reacties Link kopieren
Een minder strakke badmuts :P
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Douchemuts?
Alle reacties Link kopieren
Heb je alleen een badmuts of ook een zwembrilletje? Ik krijg hoofdpijn als mijn zwembril te strak zit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je junior of senior badmuts?
Van welk merk? Zelf vind ik die van speedo strakker zitten dan Arena, deze voelt groter
Draag je duikbril? Deze onder badmuts doen ipv erover.
Weet je zeker dat komt door badmuts, drink je voldoende tijdens zwemmen?
Ander merk/ maat proberen? Zit best veel verschil in per merk soms.
Geen elastiekje. Gewoon in elkaar draaien en er onder schuiven.

Het hangt ook van je haar af: bij echt dik en lang haar, zit een gewone badmuts te strak.
Maar ik heb een paar speciale voor lang haar geprobeerd, en ben uiteindelijk bij een "gewoon" model uitgekomen.

Tip om je haar te sparen: eerst natmaken met gewoon water. Je houdt het nl toch niet droog, maar als er al water in zit, trekt het chloorwater er niet zo tussen.
Alle reacties Link kopieren
Aan onvoldoende drinken ligt het niet, want ik heb het echt alleen als ik met muts op zwem. Zwembrilletje zit niet te strak. De muts is van het merk Turbo.
Ik zwem niet echt heel intensief, alhoewel ik probeer om in ieder geval een halfuurtje banen te zwemmen en daarna hang ik meestal te kletsen met andere deelnemers (zwemmen is via dagbesteding van de ggz) of ik probeer ontspannen te drijven.

Met een douchemuts gaan zwemmen? :clown:
Badmuts van Speedo halen. Zwem ik al jaren mee en nog nooit last van gehad!
Alle reacties Link kopieren
Ander merk lijkt me al een goed idee.

Helaas zal het haar van tevoren natmaken onder de douche de komende tijd niet gaan omdat het zwembad nu met de coronaregels de douches heeft afgesloten.
Misschien ook opletten dat je haar niet in een te strakke staart zit? Want de badmuts trekt dan aan je haren, die al strak zitten. Ik denk dat je daar ook hoofdpijn van krijgt. Maar ik denk dat een andere badmuts al veel helpt!
Alle reacties Link kopieren
konijnenpantoffeltje schreef:
01-11-2020 00:17
Aan onvoldoende drinken ligt het niet, want ik heb het echt alleen als ik met muts op zwem. Zwembrilletje zit niet te strak. De muts is van het merk Turbo.
Ik zwem niet echt heel intensief, alhoewel ik probeer om in ieder geval een halfuurtje banen te zwemmen en daarna hang ik meestal te kletsen met andere deelnemers (zwemmen is via dagbesteding van de ggz) of ik probeer ontspannen te drijven.

Met een douchemuts gaan zwemmen? :clown:
Ze hebben hele leuke met grote bloemen. :daisy: :idee:
Alle reacties Link kopieren
konijnenpantoffeltje schreef:
01-11-2020 00:27
Ander merk lijkt me al een goed idee.

Helaas zal het haar van tevoren natmaken onder de douche de komende tijd niet gaan omdat het zwembad nu met de coronaregels de douches heeft afgesloten.

Hoe ver moet je naar het zwembad? Is thuis van tevoren natmaken een optie? (Dan wel even knotje zodat het makkelijker nat blijft). Verder zit er weinig anders op dan een ander merk proberen denk ik..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
En zwembril onder badmuts? Aders dat nog optie
Of haar nat maken door eerst zonder badmuts in water te gaan
Voelt badmuts als te strak of niet?

Weet niet of zo is, nooit getest, maar kan me voorstellen dat met badmuts meer zweten is doordat warmte daar niet weg kan en je dus meer vocht nodig hebt.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je een te kleine maat? Ik zou een ander merk proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan je spieren afknellen. Kaakspieren, nekspieren, voorhoofdsspieren. Oorspieren, oorkraakbeen. Of je huid. Kan ook. Daar wordt aan getrokken door dat latex.

Of misschien is het wel toeval. Ik heb zelf de ervaring met badmutsen dat ze alleen maar hielpen tegen baldadige jongens die jou nat wilden spetteren, maar als je dook werd je haar toch wel nat; alleen het topje van je hoofd bleef dan droog.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je haar kleuren met een middel dat gewoon wel tegen chloor kan. Probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
konijnenpantoffeltje schreef:
01-11-2020 00:27
Ander merk lijkt me al een goed idee.

Helaas zal het haar van tevoren natmaken onder de douche de komende tijd niet gaan omdat het zwembad nu met de coronaregels de douches heeft afgesloten.
Ik maak mijn haar altijd aan de badrand nat.
Alle reacties Link kopieren
Probeer je de hele tijd je hoofd boven water de houden? Hierdoor belast je je nek bovenrug en schouder spieren. Dit kan ook hoofdpijn geven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als mijn dochter een nieuwe badmuts heeft, heeft ze daar ook de eerste tijd hoofdpijn van. Als ze hem langer gebruikt heeft, wordt de muts wat soepeler en is het over.
Ze kan trouwens na een training van drie uur (waarbij ze meer onder dan boven water is) met droog haar het bad uitkomen. Het heeft te maken met het goed aansluiten van de badmuts of je haar droog blijft of niet.
zx123 schreef:
01-11-2020 08:23
Ik maak mijn haar altijd aan de badrand nat.
Waarom?
Het idee van je haar vooraf nat maken is bedoeld zodat het chloorwater niet in je haar trekt, waardoor je haar minder uitdroogt. Dus dat doe je met leidingwater. Verder heeft het geen nut.

Bij ons zwembad ga ik na het omkleden naar de toiletruimte en daar maak ik mijn haar nat bij de wasbak; dan kan ik voor de spiegel mijn badmuts op doen. Het water druipt er een beetje onderuit, wat geen punt is als je op het punt staat het bad in te gaan. Maar vooraf doen is niet handig.

Ik ben de laatste 2 weken niet meer geweest, dus weet niet of het nu nog op die manier kan.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
01-11-2020 21:22
Waarom?
Het idee van je haar vooraf nat maken is bedoeld zodat het chloorwater niet in je haar trekt, waardoor je haar minder uitdroogt. Dus dat doe je met leidingwater. Verder heeft het geen nut.
Nee, dat is niet zo.
Ik zwem iedere dag en heb geen last van droog haar door chloor. Ik maak mijn haar nat zodat mijn badmuts beter blijft zitten. Een droge badmuts op droog haar kan omhoog kruipen. Misschien niet als je wat recreatief schoolslag zwemt, maar als je echt zwemt en dus ook wat harder is het beter om allebei nat te maken.
zx123 schreef:
02-11-2020 11:05
Nee, dat is niet zo.
Ik zwem iedere dag en heb geen last van droog haar door chloor. Ik maak mijn haar nat zodat mijn badmuts beter blijft zitten. Een droge badmuts op droog haar kan omhoog kruipen. Misschien niet als je wat recreatief schoolslag zwemt, maar als je echt zwemt en dus ook wat harder is het beter om allebei nat te maken.
Okee, maar als het chloorwater je niet uitmaakt, en je nat haar niet erg vindt, wat voegt voor jou dan de badmuts toe; haar uit je ogen houden ofzo?
Als ik het chloor niet wilde omzeilen, was een hoge staart met een vlecht er in voor mij net zo goed.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
02-11-2020 14:35
Okee, maar als het chloorwater je niet uitmaakt, en je nat haar niet erg vindt, wat voegt voor jou dan de badmuts toe; haar uit je ogen houden ofzo?
Als ik het chloor niet wilde omzeilen, was een hoge staart met een vlecht er in voor mij net zo goed.
Jij zwemt geen wedstrijden. Haar remt af. Lang haar remt nog meer af en trekt en zit voor je zwembril en gaat bijvoorbeeld onder je oksels vastzitten bij de doorhaal. En daarom moet die badmuts dus ook niet opkruipen, want dat remt ook en leidt af. Ook bij een training leidt dat teveel af, vandaar dat iedereen dan ook een badmuts draagt zodra het haar voor de ogen valt.

Ik denk dat het ook wel wat minder rommel geeft. Af en toe liggen er zulke haarballen op de bodem....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven