Welke sport doen jullie? Ik zoek inspiratie...

03-08-2018 11:02 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil (nou ja, móet...) gaan bewegen maar heb echt geen idee welke sport nou goed zou zijn voor mij.
Mijn grootste beperking: motivatie. Echt...ik lig liever een boek te lezen.

Ik zoek dus iets leuks. Wat als extraatje heeft dat ik dan beweeg. Het liefst het hele lijf in 1 keer, zodat ik geen aparte 'groepen' hoef te gaan trainen.
Een gewicht statisch op en neer doen is echt niks voor mij.
Al helemaal geen club waar verplichte gezelligheid de norm is, je bardiensten moet draaien en meer van dat soort ongein.
Hardlopen heb ik gedaan: maar daar ben ik zeer blessure gevoelig in.
Sportschool abonnement heb ik gehad, maar daar heb ik dus niks mee (geen groepslessen gedaan o.i.d., maar de apparaten beklommen)

Mijn vraag: wat doe jij en wat is daar nou zo leuk aan?
Alle reacties Link kopieren
Boulderen.

Is een soort van klimmen, maar dan korte afstanden, dus je hebt geen touwen, tuig en buddy nodig. Je kunt het doen wanneer je maar wilt, zo vaak je maar wilt en zo lang je maar wilt (of kunt volhouden). Het is ideaal voor mensen die hun motivatie en voldoening halen uit kleine stapjes en korte doelen. Niets beter dan een route halen nadat je deze de vorige 3x niet was gelukt. En je traint er je arm-, been- en buikspieren mee (naast behendigheid, flexibiliteit en evenwicht).

Het enige wat je nodig hebt, zijn klimschoentjes (kun je meestal huren in de boulderhal). Uitleg is vrijwel niet nodig, je kan gewoon beginnen met het laagste niveau routes en je leert vanzelf of spreekt mensen die tips kunnen geven.
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
Alle reacties Link kopieren
Roeien is heel leuk, maar meestal moet je dan wel veel bijdragen aan de vereniging. SUPpen is ook heel leuk en je traint je hele lichaam, wel even een grote investering maar dan kan je daarna zelf gaan wanneer je wilt. Moet je wel beetje leuk water in de buurt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Boksen en kickboksen is best wel blessuregevoelig. Gelukkig heb je een trainer die uitlegt hoe je de combinatie en stoten/kicks moet uitvoeren. Je werkt aan je coördinatie, kracht en stabiliteit, wat ook weer bijdraagt om blessures te voorkomen. Ik ben ook erg blessuregevoelig, maar hiermee word je juist lichamelijk sterker.

Armkracht hoef je (nog) niet te hebben. Je kracht haal je voornamelijk uit je beweging. Als je de handeling goed uitvoert dan heb je weinig spierkracht nodig om toch hard te stoten of trappen. De spieren komen vanzelf wel :)
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
03-08-2018 11:44
Als je zo'n hekel hebt aan sport, niet doen. Je wandelt en fietst al veel, waarom dan per se willen sporten als je het echt niet leuk vindt?
Eens. Het enthousiasme druipt ervan af ;-D

Als je wilt afvallen zou ik op je eten letten. In mijn ervaring is eten zo'n 80% van het resultaat en sporten de resterende 20%
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik heb ook een hekel aan sporten. Ik heb Mn auto weggedaan, goedkoop en ik fiets nu het meeste. Verder geen zittend beroep en druk thuis, wandel ook dagelijks minimaal een uur met hond en kinderen dus ik vind t wel prima. Gezonde voeding idd
Spinning is ook leuk om te doen. Snoeiharde muziek aan en gaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren gedanst. En dan echt wel flink, vooral veel modern, klassiek, zelfs stijldansen en flamenco. Nu ik het niet meer doe merk ik pas welk effect dat had op mijn lijf en psyche. Ik zag het niet als sporten, maar als hobby waarin ik schaafde aan de beweging. Turnen deed ik als kind en vond ik daarom ook heel leuk.

Bikram yoga kwam daar het dichtst bij in de buurt, de gewone yoga die ik heb geprobeerd vond ik vooral suf, saai en niet uitdagend genoeg.

Nu doe ik niks en af en af en toe probeer ik weer te gaan hardlopen, heb ik een tijdje fanatiek gedaan, halve marathonwerk, maar wil graag zonder fanatisme en dat vind ik moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe tafeltennis.
Zit bij een club/vereniging, waar je geen bardiensten hoeft te draaien (we hebben geen bar, wel wat te drinken in de zaal) Wedstrijden mag, hoeft niet, maar zijn meestal niet echt fanatiek.

Ik zit bij een club, waar voornamelijk (oudere) mannen zitten (ik ben zelf ook niet meer zo piep, dat scheelt) en de eerste trainingen had ik vooral spierpijn in m'n kaken van het lachen. Nog steeds doe ik de meeste stappen doordat ik achter dat (K**) balletje aan moet rennen.

Verder ben ik een paar weken terug begonnen met wandelen met een luisterboek op. Dat wandelt makkelijker, voor mij, omdat ik niet na hoef te denken over 'welke route zal ik nu eens nemen'. Als je maar niet teveel langs wegen wandelt, want door het verkeer kun je je voorlezer soms niet verstaan.
Ineens is het geen probleem om na het eten nog even een half uurtje eruit te gaan. Ik hoop dat dat met slechter weer ook doorzet, maar daar kan ik nu nog neits over zeggen, natuurlijk.

Verder wil ik nog op yoga gaan en probeer ik 1x per week te zwemmen
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Klimmen in de klimhal.
curling
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
03-08-2018 11:35

Ik wil overigens een beetje afvallen (maar geen dieet), strakker worden, sterker worden (als in: afweersysteem, meer energie, minder 'klachten' zoals stijf of pijn).
Alle vormen van Yoga & Pilates
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Ik doe aan hardlopen (vind je niks), karate (te gek maar wel blessuregevoelig) en yoga (leuk, maar je moet hard aan de bak als afvallen de bedoeling is). En ik wandel en fiets veel, daar kan je ook al een eind mee komen.

Maar zoals anderen al zeggen: als je het echt niet leuk vindt en je jezelf er elke keer naartoe moet slepen hou je het op de lange termijn echt niet vol. Dus blijf zoeken naar iets wat je echt leuk vindt. Of probeer meer beweging in te bouwen in je dagelijks leven (de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto).

Uiteindelijk zal meer bewegen altijd moeite kosten dan lekker op de bank hangen dus daar moet je je ook een beetje overheen zetten. Maar van tegen heug en meug sporten wordt geen mens gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
03-08-2018 11:35
Boksen o.i.d.: is dat niet heel blessure gevoelig? Het klinkt opzich wel fijn..alhoewel ik echt geen kracht in mijn armen heb. Ik krijg wel mega snel blauwe plekken, dus dat zal er niet goed uitzien :)
Niet alles uitgelezen, maar om bovenstaande reden doe ik bokszaktraining, dan hoef je niet te incasseren. Heel fijn omdat er een trainer is die zegt wat je moet doen en het is echt een full body work out.
Alle reacties Link kopieren
Uiltje66 schreef:
03-08-2018 12:47
Niet alles uitgelezen, maar om bovenstaande reden doe ik bokszaktraining, dan hoef je niet te incasseren. Heel fijn omdat er een trainer is die zegt wat je moet doen en het is echt een full body work out.
Deels eens, je bepaalt nog meer je eigen tempo. Maar ook met een bokszak heb je kans op blessures omdat die zak heel zwaar is, bijvoorbeeld een schouderblessure. Wij doen altijd op stootkussens in de ene les en op elkaars handschoenen/scheenbeschermers in een andere les. Daarbij leer je goed verdedigen. Het is niet de bedoeling dat je elkaar blessures slaat. Juist door ook te incasseren word je sterker, stabieler en is je hele core en houding sterk. Als je een goede trainer hebt komt hij inderdaad wel altijd naar je toe om tips te geven en de techniek goed uit te leggen.
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 03-08-2018 12:55
1.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 03-08-2018 12:55
Reden: dubbel bericht
99.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bodypump. Je traint je hele lijf in een uur, en je kan het zo zwaar maken ( of niet ) als je zelf wil. Het is op muziek dus dat is ook leuk. Kickboksen heb ik ook gedaan, met een vriendin ook.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet echt een sport waar je veel beweegt of veel spieren van traint, maar ik doe aan handboogschieten. Gezellig op een vereniging, dus je bent onder de mensen. De enige intensieve beweging die je doet is lopen om je pijlen te halen en dat is afhankelijk van de afstand tussen 18 en 70m. Zwaar is het ook niet want je mag in het begin al niet met een te zware boog schieten omdat je dat rustig op moet bouwen. Probeer het eens ;)
Pergamon schreef:
03-08-2018 11:05
Roeien.

In een groep (= stok achter de deur), je gebruikt je hele lichaam, je kan het tot op hoge leeftijd en met tal van klachten blijven doen, je hoeft niet fysiek sterk te zijn (op techniek kom je heel, heel ver), het is buiten, je ziet het langschap van een andere kant en je wordt er rustig van in je hoofd.
Zit jij bij een vereniging? Ik heb, zoals iemand verderop al aangeeft, het gevoel dat er wel wat van je verwacht wordt dan: Ik lees bijv over een introductiecursus al 12 keer in 6 weken, waarvan een keer overdag in het weekend...
Het lijkt me wel tof, gewoon recreatief. Kan het ook (als beginner) solo? En is het minder blessuregevoelig dan kajak, of valt dat ook wel mee? (heb een keer een uurtje gekayakt en was toen nogal fanatiek, wat me op een pijnlijke pols/onderarm kwam te staan, wat best nog wel even duurde (klachten kwamen best wel overeen met wat men roeierspols noemt). Maar misschien deed ik het gewoon verkeerd, als ik ook lees dat je aangeeft dat roeiapparaat weer anders werkt - tenzij het scheelt dat ik dat bij de fysio heb gedaan en niet in de sportschool 😜
Alle reacties Link kopieren
Als je roeien goed leert is het niet heel blessure gevoelig. Ik ken sowieso geen roeiers met armklachten, eerder in je hamstrings of rug.
In tegenstelling tot kayakken doe je roeien met je benen, niet met je armen.
Je pols kan je denk ik wel last van krijgen als je het verkeerd aanleert.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-08-2018 12:37
curling
Meen je dat serieus? o_o
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat je vooral iets zoekt dat niet teveel als 'sporten' voelt. Klimmen en dansen zijn dan ook leuke opties. Misschien kun je de komende twee maanden elke week (of twee keer per week als je ambitieus bent) ergens een proefles doen, dat kan zelfs vaak gratis.
AnAppleADay schreef:
03-08-2018 13:59
Als je roeien goed leert is het niet heel blessure gevoelig. Ik ken sowieso geen roeiers met armklachten, eerder in je hamstrings of rug.
In tegenstelling tot kayakken doe je roeien met je benen, niet met je armen.
Je pols kan je denk ik wel last van krijgen als je het verkeerd aanleert.
Dat is ook zo (van die benen), bedenk me nu weer dat dat ook reden was dat ik roeien weer eens wil proberen.
Groepslessen in het zwembad! Aquabootcamp bijvoorbeeld. Leuk, afwisseling, en door het water voel je niet dat je sweet.

Maar het allerbelangrijkste: zoek een buddy. Een vriendin, de buurvrouw, je moeder, zodat je elkaar kunt oppeppen en motiveren. Liefst iemand met dezelfde instelling, als het verschil in motivatie groot is ga je je snel ergeren.
Alle reacties Link kopieren
Yoga! en dan niet gelijk na de eerste les afhaken, maar meerdere vormen en docenten proberen. Het heeft zón positieve invloed op mijn leven (en lichaam!) gehad :-)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-08-2018 11:03
Paardrijden! Doe het momenteel niet meer maar ik vind het de leukste sport omdat het zo veelzijdig is. Je kunt de natuur in voor 'n buitenrit, dressuur of springen.
Dit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven