Welke sport doen jullie? Ik zoek inspiratie...

03-08-2018 11:02 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil (nou ja, móet...) gaan bewegen maar heb echt geen idee welke sport nou goed zou zijn voor mij.
Mijn grootste beperking: motivatie. Echt...ik lig liever een boek te lezen.

Ik zoek dus iets leuks. Wat als extraatje heeft dat ik dan beweeg. Het liefst het hele lijf in 1 keer, zodat ik geen aparte 'groepen' hoef te gaan trainen.
Een gewicht statisch op en neer doen is echt niks voor mij.
Al helemaal geen club waar verplichte gezelligheid de norm is, je bardiensten moet draaien en meer van dat soort ongein.
Hardlopen heb ik gedaan: maar daar ben ik zeer blessure gevoelig in.
Sportschool abonnement heb ik gehad, maar daar heb ik dus niks mee (geen groepslessen gedaan o.i.d., maar de apparaten beklommen)

Mijn vraag: wat doe jij en wat is daar nou zo leuk aan?
Alle reacties Link kopieren
''Vroeger'' heb ik veel geskeelerd en geschaatst. Heel leuk om te merken dat je het steeds beter kunt en je techniek/kracht kunt blijven verbeteren. Plus ik heb er mooie billen aan overgehouden (acht jaar geskeelerd, inmiddels al 5 jaar niet meer maar nog steeds mooie billen).

Momenteel doe ik paaldansen. Ik dacht in het begin ook dat ik het niet zou kunnen ivm te weinig kracht maar iedereen begint vanaf 0. Als je begint met (veel) kracht zul je misschien sneller vooruitgang boeken maar zelfs dat hoeft niet eens want het meeste is techniek.
Je krijgt wel vaak blauwe plekken maar geloof me, daar word je trots op (ik wijs de zelfs de kleinste blauwe plek altijd trots aan aan mijn vriend hahaha). En ik ben verliefd geworden op deze sport. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Of dansen. Stijldansen of salsa. Is niet alleen lichamelijk goed, maar het is ook een sociale bezigheid.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat vijf minuten lang zo vaak mogelijk op de grond zitten en weer opstaan. Elke dag sneller. Als je aan de maximum zit doe je het zonder handen. Ben je daar heel goed in dan neem je een gewicht van vier kilo in je handen. Enz.

Daarna ga je zo vaak mogelijk op een stoel staan en er weer af. Eerst een lage kruk, daarna steeds hoger. Dan met meer gewicht in je handen.

Zo kan je zelf de doelstellingen verzinnen. Kost helemaal niks.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
03-08-2018 11:37
Triatlon. Lekker veelzijdig :hyper:
Hier ook triathlon; dan sport je meteen 3x per week (1x fietsen, 1x hardlopen, 1x zwemmen).
Leuk dat je dan kunt ontdekken waar je goed in bent en wat je leuk vindt en kunt dan alle kanten op.
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
03-08-2018 11:49
Boksen en kickboksen is best wel blessuregevoelig. Gelukkig heb je een trainer die uitlegt hoe je de combinatie en stoten/kicks moet uitvoeren. Je werkt aan je coördinatie, kracht en stabiliteit, wat ook weer bijdraagt om blessures te voorkomen. Ik ben ook erg blessuregevoelig, maar hiermee word je juist lichamelijk sterker.

Armkracht hoef je (nog) niet te hebben. Je kracht haal je voornamelijk uit je beweging. Als je de handeling goed uitvoert dan heb je weinig spierkracht nodig om toch hard te stoten of trappen. De spieren komen vanzelf wel :)
Eens. Ik geef zelf boksles (naast eigen trainingen en vroeger wedstrijden) en blessures zijn goed te vermijden door goed naar je trainer te luisteren en zeker in het begin alles rustig aan te doen met je bewegingen. Door je bewegingen bijna in slow motion te doen bouw je enerzijds je conditie beter op zonder jezelf te forceren en leer je hoe je de techniek netjes uitvoert waardoor de kans op blessures minder wordt. Mocht je gaan boksen, investeer dan wel voor je eerste les in goede windsels (liefst meer dan 2 meter) - mensen onderschatten vaak pols en knokkel blessures die windsels kunnen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Woepsie96 schreef:
03-08-2018 17:44
''Vroeger'' heb ik veel geskeelerd en geschaatst. Heel leuk om te merken dat je het steeds beter kunt en je techniek/kracht kunt blijven verbeteren. Plus ik heb er mooie billen aan overgehouden (acht jaar geskeelerd, inmiddels al 5 jaar niet meer maar nog steeds mooie billen).

Momenteel doe ik paaldansen. Ik dacht in het begin ook dat ik het niet zou kunnen ivm te weinig kracht maar iedereen begint vanaf 0. Als je begint met (veel) kracht zul je misschien sneller vooruitgang boeken maar zelfs dat hoeft niet eens want het meeste is techniek.
Je krijgt wel vaak blauwe plekken maar geloof me, daar word je trots op (ik wijs de zelfs de kleinste blauwe plek altijd trots aan aan mijn vriend hahaha). En ik ben verliefd geworden op deze sport. :heart:
:lol: Jaaaaa, zo herkenbaar! Ik krijg niet snel blauwe plekken. Soms verwacht ik na een training een blauwe plek te krijgen en dan ben ik de dag erna bijna teleurgesteld dat je niets ziet! :$
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
Aikido. Je leert valtechnieken (altijd handig), traint je hele lijf en je leert jezelf verdedigen. Het is gebaseerd op techniek en ontspanning, dus je hoeft er niet sterk of lenig oid voor te zijn. Je wordt er dus ook niet heel sterk of heel strak van, dus als dat je doel wel is, dan is het niet je sport. Je krijgt er een goede lichaamsbeheersing van en het helpt je ook nog eens ontspannen. Je kunt het op allerlei niveaus doen, tot op hoge leeftijd en het is hartstikke uitdagend, want het is technisch wel moeilijk. Proeflessen zijn vrijwel overal gratis en aikidoka zijn meestal vriendelijk en verwelkomend, dus ga vooral ergens een proefles doen!
Alle reacties Link kopieren
bridgen?
Alle reacties Link kopieren
real_tweety schreef:
06-08-2018 21:50
bridgen?
Das nog best vermoeiend, je moet steeds van tafel naar tafel lopen terwijl je je drankjes vasthoudt :whistle:
Crossfit!
Je traint voor jezelf, maar bent toch gezellig met een groep. De verhalen over dat boxen net een soort sekte zouden zijn, vind ik onterecht. Bij ons is het heel relax en kun je zelf bepalen in hoeverre je meedoet met activiteiten.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-08-2018 11:39
Afvallen en beter afweersysteem en meer energie zit vaak wel in de voeding. Sport heeft daar amper invloed op.

Helemaal als je er de pest aan hebt en dus maar 1 of 2 x per week gaat sporten.
Echt zo oneens! Als ik minstens 2 x per week sport barst ik van de energie en ben ik nooit ziek.Toen ik nog niet sportte was ik futloos, kwam ik de bank niet af en pakte ik elke verkoudheid mee. Mijn huid is ook beter en mijn pms ook.

Dat heeft bij mij allemaal een directe link met sporten. Ook niet zo gek, je bloed gaat harder stromen, je hele lichaam wordt geactiveerd. Met alleen wat wandelen bereik je dat niet zo snel.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zo lees past zwemmen het best bij je. Tijdens het zwemmen gebruik je alle spiergroepen en zwemmen is de minst blessure gevoelige sport.
Je kunt 's ochtends gaan zwemmen om je dag goed te beginnen maar ook kun je 's avonds nog even het zwembad in springen, zelf vind ik dit heel fijn dat ik mijn eigen tijden kan uitzoeken. Je kunt er ook voor kiezen om bij een vereniging te gaan zwemmen of lekker voor jezelf.
Genoeg keuze dus :sun:
Alle reacties Link kopieren
Ik doe van alles wat, ik zwem, ik loop hard en ik fiets. In het verleden ging ik ook dansen, maar dat heb ik laten vallen ivm te druk schema en vriend had geen zin meer. Maar ik ben nergens fanatiek in, ik vind het gewoon fijn om te bewegen. Maar alleen bijvoorbeeld zwemmen of iets anders zou ik maar saai vinden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bitterbal wellicht een optie? Bevalt mill goed terwijl ik voor andere balsporten niet te porren ben.
NYC schreef:
10-08-2018 20:26
Bitterbal wellicht een optie? Bevalt mill goed terwijl ik voor andere balsporten niet te porren ben.
Ik kan toch echt niet bedenken wat dit moest zijn voordat je autocorrect ermee aan de haal ging ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik haat sporten, ik heb een hond genomen zodat ik toch flink loop en ik fiets naar mijn werk etc. Ik probeer sporten echt in mijn leven te passen als een nuttige bezigheid terwijl ik met leven bezig ben.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
03-08-2018 12:55
Bodypump. Je traint je hele lijf in een uur, en je kan het zo zwaar maken ( of niet ) als je zelf wil. Het is op muziek dus dat is ook leuk. Kickboksen heb ik ook gedaan, met een vriendin ook.
Die wilde ik ook noemen, doe dit sinds een paar weken 2 tot 3 x per week. Train je al je spiergroepen in een keer en je ziet snel resultaat.


Maar TO wil niet sporten, ze wil afvallen en dan moet je gewoon minder gaan eten. Gaat het vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
To wil inderdaad niet sporten :D maar die bitterbal sport klinkt uitermate interessant!

Dank voor alle suggesties.
Inmiddels heb ik mijn skeelers uit het stof getrokken. Ik zie er waarschijnlijk uit als een malloot, maar het voelt wel lekker. Probleem is dat ik niet durf te remmen. Ik ren over een stuk gras uit en grijp een lantarenpaal.
Krijg wel een soort kramp in mijn scheenbeen..als dat uberhaupt al mogelijk is om te krijgen.
Dat is dan mijn talent weer. Pijn op vreemde plekken.

Zwemmen: sinds gisteren denk ik daar weer serieus over na. Ik heb het jaren geleden gedaan. 3x per week een uur baantjes trekken. Mijn probleem daarin: ik kreeg er een nekhernia van.
Gisteren viel het kwartje; ik deed alleen de schoolslag. Gisteren zag ik iemand de borstcrawl doen en toen dacht ik dat die slag wel beter is qua nek-stand.
Maar.....en deze maar is voor mij heel groot: ik ken hier iedereen in het zwembad en ik wil niet in zwemkleding voor deze mensen verschijnen. Eerstvolgende zwembad zit op minimaal 20 minuten afstand en dat is weer praktisch onhandig.
Punt van 'zet je er overheen', dat weet ik ook wel. Maar zie dat maar eens te doen. Dat alleen al zou me 20 kilo schelen aan gewicht op mijn schouders.

En ja, ik wil afvallen, maar het is geen schokkende hoeveelheid.

Ik heb een hond, dus ik wandel al genoeg.

Boksen twijfel ik nog over. Lijkt me wel lekker om negatieve energie eruit te slaan, maar ik ben met mijn motoriek van een baksteen echt in staat mijn eigen schouder te breken ben ik bang.

Kom ik toch weer op die bitterbal sport als ideaal :P

Over een kwartiertje rol ik de deur uit op mijn skeelers!
Thnx voor alle inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren geleden getraind in die verwarmde cabines. Vrij prijzig, maar wel super. Vanwege de prijs ben ik toen gestopt, maar nu ik een whiplash heb overweeg ik het wel weer en het valt me op dat er nu enorme prijsverschillen zijn. Destijds kon het maar bij één bedrijf, nu zijn er meerdere.

Voordeel; er zijn (toen althans) alleen vrouwen en de meesten daarvan komen er om af te slanken. Die twintig kilo van jou, er zullen een hoop vrouwen zijn die zouden willen dat ze jouw figuur hadden. Het is niet voor niks vrij duur, ze combineren het met een dieet. En ik weet nog dat dat niet echt een dieet was, meer zorgen dat je regelmatig eet en bewuste keuzes maakt. Maar uiteindelijk ligt het toch bij jezelf. Bij sommigen is er ook een fysiotherapeut aanwezig.
De oefeningen waren vrij makkelijk, het begon zo simpel dat ik echt dacht; dit wordt niks. Maar ongemerkt word je toch sterker. Zonder spierpijn, door de warmte.

Nadeel; het kan niet overal (paardrijden ook niet ;-D ). Goedkoop is het niet (nouja, paardrijden ook niet en zwemmen is ook niet meer om vier keer per week te doen).

Ik deed voor die whiplash aan joggen en zwemmen. Maar joggen kan nu niet en zwemmen... nou, je mag blij zijn als je anderhalve vierkante meter water kunt vinden momenteel, baantjes trekken kan alleen op onmogelijke tijden. En ik vind het toch echt niet leuk genoeg om er om half zes voor op te staan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
08-08-2018 07:32
Echt zo oneens! Als ik minstens 2 x per week sport barst ik van de energie en ben ik nooit ziek.Toen ik nog niet sportte was ik futloos, kwam ik de bank niet af en pakte ik elke verkoudheid mee. Mijn huid is ook beter en mijn pms ook.

Dat heeft bij mij allemaal een directe link met sporten. Ook niet zo gek, je bloed gaat harder stromen, je hele lichaam wordt geactiveerd. Met alleen wat wandelen bereik je dat niet zo snel.
Helemaal met deze reactie eens. Ik heb er ook lang tegen aangehikt om weer te gaan sporten, wilde eigenlijk mijn abonnement opzeggen op de sportschool.

Na stoppen met roken en ondanks een beter eetschema viel ik niet af en deed mijn lichaam al zeer bij het opstaan en weinig puf.

Nu bijna een maand weer aan het sporten en ik merk echt dat mijn energie level omhoog gaat, minder lichamelijke klachten heb. Dat ik veel vaker de fiets pakt waar ik normaal het OV zou pakken. En daarbij heb ik ook als doel dat ik in december in goed gezondheid en fit 50 word.

Vanmorgen mezelf naar de sportschool gesleept voor een groeples kick and fun, kom er altijd weer als herboren vandaan.
s-a-r-kast schreef:
11-08-2018 13:57
[...]
Gisteren viel het kwartje; ik deed alleen de schoolslag. Gisteren zag ik iemand de borstcrawl doen en toen dacht ik dat die slag wel beter is qua nek-stand.
[...]
Als je schoolslag doet zoals je het vroeger bij zwemles aangeleerd hebt gekregen dan is het inderdaad heel zwaar voor je nek. Echter als je het zoals de wedstrijdzwemmers (dus gestroomlijnd) doet dan vraagt het veel minder van je nek. Als je het dan ook nog afwisselt met inderdaad borstcrawl en eventueel rugcrawl dan is de belasting voor je nek te overzien.

Zelf handbal ik en dat vind ik heerlijk. Teamsporten zorgen bij mij voor motivatie omdat je jouw team in de steek laat als je niet komt opdagen. Het is echter een stuk minder vrijblijvend en zelf in te plannen, dus kan me voorstellen dat dat niet een sport is die je zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil binnenkort eens gaan kijken of trampolinefitness iets voor mij is. Wordt gegeven bij Jump XL (vast ook bij andere trampolinehallen), trampolinespringen vind ik namelijk erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
11-08-2018 14:38
Die twintig kilo van jou,
Die 20 kilo was een spreekwoordelijk gewicht wat op mijn schouders drukt om in zwemkleding te gaan...

Als ik nu 20 kilo zou afvallen zou ik er echt doodziek uitzien.
Ik doe zwemmen (1x per week; in zomer vaker in zee/meer/openluchtzwembad) en yoga (2x per week).

Lekker zen en lenig word ik ervan :)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe small group training. Een soort personal training, maar dan dus in een klein groepje. Crossfit voor mietjes zeg maar. Onwijs veel begeleiding, maar veel goedkoper dan personal training en ook fijner vind ik. 45 Minuten per training, superefficient en ik vind het heerlijk. In de crossfitbox hier in de buurt hangt een sfeer van ‘pijn is emotie en gewoon doorgaan tot de WOD klaar is’. Dat vind ik zelf een heerlijke insteek, maar dan ga ik ook heel hard stuk. Vandaar dat ik op SGT ben uitgekomen. Zelfde oefeningen, maar meer begeleiding en iets andere mentaliteit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven