Wie heeft er ook een paard?

29-12-2017 16:59 270 berichten
Ik vroeg me af of er meer forummers zijn met paarden? En zo ja of het leuk zou zijn om hier te schrijven.

Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
TotiLas zoon. Leuk! Ik zou in ieder geval naar een goede instructeur zoeken die leert te rijden met je gevoel: weinig hand, ontspannen zit, paard goed in balans rijden. Je kunt nu veel leren.
Alle reacties Link kopieren
Ja absoluut, ik heb goede begeleiding :-D
Alle reacties Link kopieren
Wauw Totilas! Laatst nog de eerste documentaire gezien die Annette van Trigt over hem heeft gemaakt.

Ik heb ook een KWPN’er, Ultimo. Springgefokt maar mijn instructrice is heel enthousiast over haar dressuurkwaliteiten. Wil ergens in de herfst gaan starten met wedstrijden. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat na 12 jaar geen wedstrijd meer gereden te hebben 😁
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Nohr, spannend weer! Zet m op!
Wat leuk suckerpunch! Heel veel plezier. :)

Hier hebben wij ons paard inmiddels naar een paddock paradise verhuisd ivm zijn artrose. Heel blij dat we de stap genomen hebben. Paard is helemaal happy, benen mooi slank en een stuk soepeler. Heerlijk ook dat er geen “binnen” en “buiten” meer bestaat; hij heeft de vrije keuze. :)
Alle reacties Link kopieren
Met artrose moet je inderdaad bewegen bewegen bewegen. Opstallen is niet goed dan. Iones heeft lang geleden nog eens dikke stalbenen gehad. Sinds hij bij mij thuis is NOOIT meer. Ook niet nu hij 28 is. Ik ben niet zo voor dat eeuwige ophokken van paarden. Of ophokken van dieren in het algemeen.
Heel lang een eigen paard gehad, heb er nu te weinig tijd voor. In de toekomst komt er wel weer een denk ik want mijn dochtertje vindt het ook helemaal geweldig. Als ik wil kan ik zo een paard van een vriendin berijden maar het past nu niet in mijn drukke schema en ik weet hoe ik ben dan raak ik weer helemaal verkocht en wil ik er weer eentje voor mezelf!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste bericht. Ik rijd en verzorg momenteel drie paarden twee Friezen 11jarigje en 3jarige en een schimmel 16jaar met veel pit! :)
:-D
Alle reacties Link kopieren
Eekhoorn23Eekhoorn schreef:
02-09-2018 20:39
Hoi allemaal

Ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste bericht. Ik rijd en verzorg momenteel drie paarden twee Friezen 11jarigje en 3jarige en een schimmel 16jaar met veel pit! :)
:-D
Leuk! dan mag de eigenaar zich in de handen klappen met jou.
De meeste mensen willen best een keer rijden maar hebben er niets voor over om op iemand zijn paarden te mogen rijden.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
02-09-2018 22:55
Leuk! dan mag de eigenaar zich in de handen klappen met jou.
De meeste mensen willen best een keer rijden maar hebben er niets voor over om op iemand zijn paarden te mogen rijden.
Ik hoef er niets voor te betalen en ze betalen mij ook niet. Ik kom er 5 tot 6 keer per week :) echt heerlijk dat het nog zo op deze manier nog kan!
Ik heb ook paarden, ze staan thuis bij ons.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag aan mede paardenbezitters. Mijn dochter (14,5 jr) heeft een (lease)paard (2 jaar nu) ze mag hem volledig als haar eigen paard beschouwen, maar nooit officieel gekocht.

Probleem is dat na die 2 jaar, het paard nog steeds kuren heeft, ze kan er alleen mee in de bak rijden, paard heeft extreem verlating angst enz. Gevolg ze valt er regelmatig af.

Ik heb het onderhand gehad met het paard, durf er zelf ook niet op te rijden, terwijl ik dat graag doe. Ik ben voorstander van doorzetten, maar na 2 jaar nog geen verbetering, betwijfel of het ooit nog komt. (Paard is nu 7)

Mijn dochter moet er echter niet aandenken, om haar weg te doen, zouden jullie zelf die beslissing nemen?
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als moeder vooral ook aan de veiligheid denken. Er zijn genoeg paarden dus waarom een paard met kuren.
Ik zou dat niet doen, ik weet zelf nog hoe ik op die leeftijd was :-D Op die leeftijd gaat het voor een groot gedeelte niet om het rijden, maar alles er om heen. Enig idee waarom hij zo doet? Gebrek aan ervaring van jullie of zit hem iets dwars?
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
06-09-2018 19:33
Ik zou dat niet doen, ik weet zelf nog hoe ik op die leeftijd was :-D Op die leeftijd gaat het voor een groot gedeelte niet om het rijden, maar alles er om heen. Enig idee waarom hij zo doet? Gebrek aan ervaring van jullie of zit hem iets dwars?
Ik vermoed verkeert aangeleerd, door de vorige berijder (was iemand die alleen maar zo hard mogelijk wilde gaan), in combinatie met verlatingsangst (raakt hele maal in paniek als andere paarden de bak verlaten, als ze vanaf het begin alleen is, is er niets aan de hand.)
Such a beautiful place to be with Friends.
als je op deze leeftijd ingrijpt kan je rekenen op een hoop drama. Het is niet anders. Ik weet dat ik een paar jaar ouder was en mijn eerste paard in moest laten slapen, heb weken gehuild. Meisjes en paarden he.
Alle reacties Link kopieren
Eekhoorn23Eekhoorn schreef:
05-09-2018 22:48
Ik hoef er niets voor te betalen en ze betalen mij ook niet. Ik kom er 5 tot 6 keer per week :) echt heerlijk dat het nog zo op deze manier nog kan!
De ene dienst is de andere waard. Maar er zijn echt weinig mensen die er iets voor terug willen doen, voor het rijden op een paard. En ik had vroeger zó graag gewild maar ik kende niemand. Ik was echt een stadskind. Mijn ouders hadden totaal verkeerde connecties.

polydox schreef:
06-09-2018 00:00
Ik heb ook paarden, ze staan thuis bij ons.
Met Polydox ergens in de afstamming? Polydox was lang geleden.

Is er mogelijkheid tot een ander paard Love dobey of is ze uitgereden als ze dit paard niet meer mag rijden?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
06-09-2018 20:31

Is er mogelijkheid tot een ander paard Love dobey of is ze uitgereden als ze dit paard niet meer mag rijden?
Het is bij een manege, ze kan bij wijze van spreken, zo een andere uitkiezen, maar dat wil ze dus niet.
Such a beautiful place to be with Friends.
Ja klopt Iones, maar die is overleden helaas. Maar zit al even op het forum hier 😉 Ik heb met name veel paarden met Duits bloed staan.
LoveDobby schreef:
06-09-2018 15:23
Even een vraag aan mede paardenbezitters. Mijn dochter (14,5 jr) heeft een (lease)paard (2 jaar nu) ze mag hem volledig als haar eigen paard beschouwen, maar nooit officieel gekocht.

Probleem is dat na die 2 jaar, het paard nog steeds kuren heeft, ze kan er alleen mee in de bak rijden, paard heeft extreem verlating angst enz. Gevolg ze valt er regelmatig af.

Ik heb het onderhand gehad met het paard, durf er zelf ook niet op te rijden, terwijl ik dat graag doe. Ik ben voorstander van doorzetten, maar na 2 jaar nog geen verbetering, betwijfel of het ooit nog komt. (Paard is nu 7)

Mijn dochter moet er echter niet aandenken, om haar weg te doen, zouden jullie zelf die beslissing nemen?
Dat is inderdaad balen dat het na 2 jaar nog zo is. Hij is nog redelijk jong, je zou hem nog weg kunnen brengen naar een trainingscentrum ,bv

http://www.equinologica.nl/gedragsproblemen

Ik hou zelf wel van een paard met pit maar dit is te gevaarlijk als ze er regelmatig afvalt dan wordt ze straks angstig en is de lol van het paardrijden weg. Heel veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Wel een rare manege om zo'n paard te hebben. Zij zijn wettelijk aansprakelijk als het mis gaat als eigenaar.
iones schreef:
07-09-2018 21:04
Wel een rare manege om zo'n paard te hebben. Zij zijn wettelijk aansprakelijk als het mis gaat als eigenaar.
Het hangt er maar vanaf wat hij precies doet en wat de rijervaring is. Als hij niet alleen wil blijven is dat natuurlijk voor een manege les geen beletsel. En bokt hij vuil, gaat vandoor of springt alleen maar soms opzij? Persoonlijk zou ik als manege hem snel weer terug willen hebben om het aangeleerde gedrag eens aan te pakken. Als je niet handig bent als ruiter en daarvoor moet je vaak veel kilometers maken, dan krijg je dat niet even opgelost.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
08-09-2018 23:43
Het hangt er maar vanaf wat hij precies doet en wat de rijervaring is. Als hij niet alleen wil blijven is dat natuurlijk voor een manege les geen beletsel. En bokt hij vuil, gaat vandoor of springt alleen maar soms opzij? Persoonlijk zou ik als manege hem snel weer terug willen hebben om het aangeleerde gedrag eens aan te pakken. Als je niet handig bent als ruiter en daarvoor moet je vaak veel kilometers maken, dan krijg je dat niet even opgelost.
Als een ruiter van een paard af valt, of dat nu door de ruiter zelf komt, of dat het aan het paard ligt, maakt niet uit: de eigenaar van het paard is wettelijk aansprakelijk. Die manege is niet verstandig bezig om die reden. Als dat meisje op een dag veel kosten moet maken om te revalideren, moet de manege schokken.
En wat jij zegt, dat paard moet effe onder het zadel bij een hele goede ruiter om die streken af te leren.

En met dat laatste ben ik eens: als je niet handig bent als ruiter moet je vaak veel kilometers maken. Daar kwam ik achter toen ik mijn eerste paard iones kocht. Ik was een manegeruiter. Hij een jonge kwal van 3, licht ingereden. Ik heb af moeten zien. Veel valpartijen, waarbij ik me overigens nooit bezeerde. Goede begeleiding en mental support erbij gehaald en ik kwam er doorheen. Maar mijn paard was wél eerlijk, ondanks zijn streken. Later toen ik bij een handelaar paarden ging inrijden, leerde ik snel veel en veel meer.
En dan is het nog jong spul, dat is nog wel bij te sturen over het geheel genomen. Lastiger is als het gedrag al gesetteld is, dan gaan ze een stuk verder als je dat wil corrigeren. Dan moet je toch wel kunnen doorpakken en niet te schijterig zijn. Dat is niet voor een onervaren ruiter weggelegd. Ik doe ook geen jong spul meer, tenminste niet meer het zadelmak maken.
Wat betreft het vallen, van elk paard kan je vallen. Dat houdt je niet tegen als manege. Als manege paard kan hij heel goed geschikt zijn en als leasepaard misschien minder. Alhoewel het niet in te schatten is of dit wellicht bij een andere ruiter minder problemen oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Ze kan inderdaad het paard verknallen. Als ik eigenaar was van dat paard, of ik nou stalhouder was of manegehouder of wat dan ook, ik zou daar wel iets tegen ondernemen.

Wat zou helpen LoveDobbey, is wat ik zelf destijds deed: intensieve begeleiding erbij nemen. Een heel goed instructeur die haar leert hoe dit paard aan te pakken, en die er zelf ook op gaat zitten om te voelen wat er gebeurt.
In haar eentje gaat ze dit niet redden.

Doe het GOED of doe het NIET. Maar niet half!
Zo heb ik het destijds ook aangepakt in 1993. Het heeft me heel veel gebracht. In het begin een hoop angst voor mijn eigen paard, mijn droom die werkelijkheid werd en vervolgens een deceptie van "zou ik hem dan toch niet beter verkopen?" naar een paard waarmee ik vergroeide en ik heel veel mooie dingen mee beleefd heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven