Zwemmen als sport/doel

02-08-2018 12:15 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Ik zit er aan te denken om te gaan starten met zwemmen (baantjes, misschien eens aquarobics proberen) als sport en om fit te worden en een paar kilo's te verliezen (max. 5).
Wie heeft hier ervaring mee of wil het ook doen?
En iemand misschien nog een goed schema om te volgen?
Foodisgood schreef:
06-08-2018 22:19
Dat is het ook meer hoor, in principe hoef ik geen gewicht te verliezen maar wil een iets mooier lichaam en dat krijg je volgens mij met zwemmen wel en ik wil ook wat meer uithoudingsvermogen.

Wat leuk dat je ook begonnen bent! Jij bent goed voorbereid zo te lezen. Zwem jij 's ochtends of 's avonds?
Ik heb tot nu toe alleen 's ochtends gezwommen, zonder van te voren te eten. En dat bevalt heel goed. Ik zou gisteravond een proefles trimzwemmen hebben genomen maar ik had de nacht daarvoor zo slecht geslapen dat ik niet ben gegaan. In plaats daarvan ben ik vanochtend gaan banenzwemmen. Het was tussen 8 en 10 uur en ik ben om 9 uur gegaan. In het begin waren er een paar oudere dames die letterlijk middenin het zwembad gingen staan kletsen. Zwaar irritant! Een keer op en neer zwemmen en dan gewoon weer staan kletsen. Gelukkig gingen ze op een bepaald moment weg. Toen was het opens heel rustig en ben ik wat verschillende zwemslagen gaan oefenen. Borst- en rugcrawl, vlinderslag op de rug. Leuk voor de variatie. Dus al met al toch lekker gezwommen.
Lekker he, zwemmen?! Helaas vind ik het alleen 's zomers fijn, in het 50 meter buitenbad, waar ruimte is en zelden meer dan 30 mensen tegelijk aan het zwemmen zijn. Straks moet ik weer naar het binnenbad, waar je maar een aantal zwemuren voor baantjes hebt en je continu tegen iedereen aanbotst, bah.

Maar goed, dat is off topic ;-)

Ik heb een paar weken geleden dit gekocht: Afbeelding

Lekker om tussen je benen te doen en dan alleen met je armen te crawlen. Ook lekker, een baantje schoolslag met alleen je benen.

Edit: dit ding heet een pull buoy, al vanaf 5 euro bij de Decathlon.
Aha, de nieuwe versie van het plankje dat we vroeger gebruikten bij zwemles! Ik vond het altijd fijn als je met gestrekte armen het plankje voor je had.

Ik heb mezelf getrakteerd op een tweede badpak, omdat eentje te weinig is als je meerdere keren per week gaat zwemmen. Het is deze geworden, ik ben er nu al blij mee:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
lot75 schreef:
08-08-2018 20:46
Aha, de nieuwe versie van het plankje dat we vroeger gebruikten bij zwemles! Ik vond het altijd fijn als je met gestrekte armen het plankje voor je had.

Ik heb mezelf getrakteerd op een tweede badpak, omdat eentje te weinig is als je meerdere keren per week gaat zwemmen. Het is deze geworden, ik ben er nu al blij mee:

Afbeelding

Nee hoor. Voor de beentrainingen wordt over het algemeen een plankje gebruikt en een pull bouy is voor de armtraining. Natuurlijk kun je hem als plankje gebruik, maar dat zwemt niet lekker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
09-08-2018 11:07
Nee hoor. Voor de beentrainingen wordt over het algemeen een plankje gebruikt en een pull bouy is voor de armtraining. Natuurlijk kun je hem als plankje gebruik, maar dat zwemt niet lekker.
Bedoel je niet precies andersom? Ik vind hem voor mijn armen juist niet fijn, terwijl hij perfect tussen mijn benen past.

Even een vraag voor de meer regelmatige zwemmers: ik kom heel vaak misselijk uit het water en ik heb geen idee waar het van komt. Of ik nou wel of niet eet/drink van tevoren, of ik nou 's ochtends of 's avonds ga, na een klein half uur voel ik me een soort van zeeziek en dat blijft als ik er uit ben nog een half uur tot een uur hangen. Zo gek.
Alle reacties Link kopieren
Een pull buoy doe je inderdaad tussen je benen als je alleen je armen wil trainen. Als je alleen je benen doe, gebruik je normaal gesproken een plankje die je met je handen vasthoudt.
En vlinderslag op je rug is samengestelde rugslag, al dan niet met schoolslag- of vlinderslagbenen.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
13-08-2018 09:56
Bedoel je niet precies andersom? Ik vind hem voor mijn armen juist niet fijn, terwijl hij perfect tussen mijn benen past.

Even een vraag voor de meer regelmatige zwemmers: ik kom heel vaak misselijk uit het water en ik heb geen idee waar het van komt. Of ik nou wel of niet eet/drink van tevoren, of ik nou 's ochtends of 's avonds ga, na een klein half uur voel ik me een soort van zeeziek en dat blijft als ik er uit ben nog een half uur tot een uur hangen. Zo gek.
Armtraining = training alleen met de armen, dus pull bouy tussen de benen. Beentraining = plankje onder je armen en alleen met benen zwemmen. ;-D Dus ik zei het wel goed.

Kan hoor, sommige mensen hebben meer last van het klotsen in de buik dan anderen. Maar meestal heeft het te maken met je evenwichtsorgaan. Sommige mensen krijgen er last van als ze bij de borstcrawl afwisselend links of rechts ademen. Een mede-zwemmer van mijn heeft er juist last van als hij elke keer dat zijn rechterarm over het water gaat, ook lucht pakt. Je hoofd gaat dan te snel/te vaak abrupt even naar rechts en sommige mensen hebben daar last van.
Welke slagen zwem je?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Mooi badpak lot75!

Kastanjez, nee dat herken ik gelukkig niet lijkt me niet prettig.

Ik doe deze week mee met de zwemvierdaagse. Vanavond de eerste 1200 meter gezwommen. Was druk maar wel leuk.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
dianaf schreef:
13-08-2018 10:55
Armtraining = training alleen met de armen, dus pull bouy tussen de benen. Beentraining = plankje onder je armen en alleen met benen zwemmen. ;-D Dus ik zei het wel goed.
:rofl: O ja, natuuuuuuuurlijk!!!!
Kan hoor, sommige mensen hebben meer last van het klotsen in de buik dan anderen. Maar meestal heeft het te maken met je evenwichtsorgaan. Sommige mensen krijgen er last van als ze bij de borstcrawl afwisselend links of rechts ademen. Een mede-zwemmer van mijn heeft er juist last van als hij elke keer dat zijn rechterarm over het water gaat, ook lucht pakt. Je hoofd gaat dan te snel/te vaak abrupt even naar rechts en sommige mensen hebben daar last van.
Welke slagen zwem je?
Jaaaaa, dat moet het zijn! Dit jaar zwem ik voor het eerst vrij standaard met iedere derde slag een ademhaling dus inderdaad, links en rechts afgewisseld. Ik zal de volgende keer weer eens alleen rechts proberen en kijken hoe ik me dan vol. Wat fijn dat je dit gewoon weet!!!
Je kunt ook links-links-rechts-rechts doen bijvoorbeeld. Twee kanten is wel beter voor je ligging en je schouders, dus als je dat kunt zou ik het er niet helemaal uitgooien. Tenzij de slechte kant eigenlijk erg slecht en moeizaam gaat.
Ik ga vanavond eerst weer een keer zwemmen met alles aan een kant om te kijken of ik me dan inderdaad weer gewoon niet misselijk voel. De keer erna zal ik proberen wat jij voorstelt Thee, al lijkt me dat echt lastig, omdat dat dan superonregelmatig is...
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
13-08-2018 21:15
:rofl: O ja, natuuuuuuuurlijk!!!!

Jaaaaa, dat moet het zijn! Dit jaar zwem ik voor het eerst vrij standaard met iedere derde slag een ademhaling dus inderdaad, links en rechts afgewisseld. Ik zal de volgende keer weer eens alleen rechts proberen en kijken hoe ik me dan vol. Wat fijn dat je dit gewoon weet!!!
Ik moest effen 3 keer checken of ik het echt niet verkeerd had neergeschreven. :$

Ik varieer nogal qua ademhaling. Soms 1 op 2 (elke keer rechterarm naar voren is ademhalen), soms 1 op 3 (afwisselend), soms 1 op 4 of hoger (als ik lui ben). Een medezwemmer vroeg op een gegeven moment of ik het niet vervelend vond om afwisselen links/rechts te ademen, want hij werd er altijd helemaal naar van. Vandaar dat ik het wist. ;-D

Het kan trouwens ook zijn dat je te ver doordraait, volgens mij moet je maximaal horizontaal over het water kijken. Dus als je veel van het plafond ziet, dan draai je te ver door. (Vaak gaan je bovenlichaam/heupen ook extreem meedraaien.) Dat is veel lastiger voor je evenwichtsorgaan om bij te benen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
14-08-2018 10:03

Het kan trouwens ook zijn dat je te ver doordraait, volgens mij moet je maximaal horizontaal over het water kijken. Dus als je veel van het plafond ziet, dan draai je te ver door. (Vaak gaan je bovenlichaam/heupen ook extreem meedraaien.) Dat is veel lastiger voor je evenwichtsorgaan om bij te benen.
Dat kwam ook bij mij op, nadat ik gisteravond iemand onwijs zag draaien. Je draait dan bijna 360 graden tussen 2 ademhalingen ipv alleen je hoofd tot je mond eruit is.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
14-08-2018 10:44
Dat kwam ook bij mij op, nadat ik gisteravond iemand onwijs zag draaien. Je draait dan bijna 360 graden tussen 2 ademhalingen ipv alleen je hoofd tot je mond eruit is.
Ik moet er nog steeds op letten, met name als ik moe ben, dan draaien mijn heupen mee. De beenslag wordt dan weer lastiger omdat je dan je benen in de knoop legt. :$
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hm... zou kunnen dat ik aan de linkerkant ook niet helemaal optimaal draai, aangezien ik mezelf dat dus pas de laatste jaren heb aangeleerd. Aan de andere kant, heb ik niet heel lang geleden een prive zwemles gehad, waarin ik uitgebreid gecomplimenteerd werd over mijn zwemstijl, dus anders had ik het dan misschien wel gehoord.

Maar, ik ga wat dingen uitproberen, echt leuk zo'n forum!!
Het lijkt me wel dat je het dan gehoord zou hebben inderdaad. Die persoon heeft je tenslotte gezien.

Rechts is mijn voorkeurskant. Ik probeer wel af te wisselen met links voor mijn schouder, maar ik moet voor links ademen net iets meer draaien, ookal oefen ik dat al meer dan 30 jaar. Ik let er dan ook extra op dat mijn rechterarm naar voren gestrekt blijft tijdens naar links ademen, en niet zoals bij velen al naar beneden voor de volgende doorhaal. Je blijft dan rechter liggen en krijgt niet zo'n hupje in je slag als iemand waarvan de arm wegzakt. Als ik teveel rechts adem krijg ik soms links last van mijn schouder als ik wat minder netjes zwem. Maar het draait net wat soepeler en minder hoog die kant op...
Alle reacties Link kopieren
Mijn voorkeurskant is ook rechts, en juist aan die kant loop ik risico om te hoog te draaien, want die kant is flexibeler dan links. Ik heb het mijzelf ooit aangeleerd omdat ik zo stoer vond van die zwemmers die dat gewoon konden. :facepalm: :$

3thee, ik kies er regelmatig bewust voor om links te ademen. Rechts is mijn voorkeursarm, maar ik merk dat als ik links adem meer kracht zet met mijn linkerarm, waarschijnlijk omdat ik dan bewuster met die kant bezig ben. Zo probeer ik de boel meer in evenwicht te houden.
Met de rugslag probeer ik er ook op te letten dat links net zo krachtig gaat als rechts, maar dat lukt niet altijd goed...
Bij schoolslag is het makkelijk te zien en de armslag is minder relevant. Bij de vlinderslag moet je wel, omdat je anders rondjes gaan zwemmen. :rofl:

Trouwen, altijd tof om te horen dat je stijl mooi/goed is! :cheer2:
Vorige week kreeg ik ook zomaar een complimentje en ik was er echt zo blij mee. Bijna gênant. :facepalm: .
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Leuk he, Dianaf? De badmeester zei iets in de trant van 'je hebt natuurlijk veel getraind vroeger, en dat zie je gewoon nog' ehm... pardon?? Ik heb nooit bij een zwemvereniging oid gezeten en nu had ik ook al jaren niet meer echt gezwommen, dus echt een veer in mijn bevallige achterwerk.

Vandaag niet misselijk geworden van het zwemmen en bedacht dat ik voor het volgende seizoen misschien wel gewoon zo'n ding moet kopen: Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Vandaag tweede dag van de zwemvierdaagse. Ikzelf adem altijd rechts en nav de teksten eens links geprobeerd nou dacht dat ik stikte was volledig de draad kwijt.
Ik hou het voorlopig maar bij rechts geloof ik.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Kastanjez, leuk toch die complimenten over je zwemstijl!

Dianaf, hoe heb jij dat dan gedaan, jezelf de borstcrawl goed aanleren? Ik vind hem zo lastig, ik durf mijn gezicht niet goed in het water te houden. Dus ik adem nu nog erg onrustig. Ik vind het er ook altijd zo gaaf uitzien als iemand het zo soepeltjes doet.

IBI, jij zwemt dus elke avond 1200 meter, da's ook behoorlijk zeg! Knap van je. Succes nog met de komende 2 avonden.

Vandaag heb ik 2 proeflessen achter elkaar gedaan: eerst Aquavaria en daarna Trimzwemmen. Beide lessen duurden 3 kwartier en ik vond het allebei leuk. Bij het trimzwemmen kregen we steeds de opdracht om een aantal banen in een bepaalde slag te zwemmen. De trainster gaf ook tips voor mijn zwemslagen. Daar heb ik dus echt veel aan. Het leuke is dat ik deze lessen met mijn abonnement kan doen. Dus ik ben blij!
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez, ooohhh, die heb ik afgelopen vakanties veel gezien. ;-D En toen merkte ik dat ik best een zwemsnob ben. Want mijn eerste gedachte was; dat is snorkelen voor watjes. :facepalm: Mijn moeder is er helemaal blij mee, want die vind gewoon snorkelen gewoon te ingewikkeld en dit is echt heel makkelijk.

IBIopviva, als je geen reden hebt om te moeten switchen, gewoon rechts blijven ademen! Tenzij je er graag uitgehaald wordt door een hele leuke badmeester...

lot75, wat leuk dat het trimzwemmen zo goed bevallen is! Op deze manier zwem je gerichter en maak je meer vorderingen. Ik vind het zelf ook leuker om een echte training te doen, dan zelf wat bedenken.
Ik heb mezelf alleen het links ademen aangeleerd. Borstcrawl en dergelijk gewoon in de zwemles. Ik heb ooit alle zwemdiploma's gehaald en meer dan 20 jaar bij een zwemvereniging gezeten. Dat is bij mij nog altijd te zien.

Kastanjez, ik bedenk mij, dat als je nooit bij een vereniging of zo hebt gezeten, je het ooit gewoon heel goed aangeleerd hebt of gewoon talent hebt. Vaak kun je nog wel zien of iemand bij een vereniging heeft gezeten/goed les heeft gehad of het pas op latere leeftijd heeft geleerd. De laatste groep ligt toch vaak onrustiger in het water. Dus zie het maar als een super compliment aan jezelf! :cheer:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Haha, dank voor je cheers Dianaf!

Een (niet-directe) collega van mij is olympisch zwemmer geweest, en die gaf mij het advies om een hele baan links en dan een hele baan rechts te ademen. Ik wou die afwisseling namelijk er toch wel graag inhouden, ben net zo blij dat ik het mezelf geleerd heb en het lijkt me echt beter voor je lijf als je het kunt afwisselen.

Vanochtend voor het eerst geprobeerd en dat is dan toch weer veel moeilijker dan iedere 3 slagen wisselen, maar dat maakt het wel leuk, weer wat uitdaging. Het beste is, ik werd er niet misselijk van op deze manier.

En IBIopViva, wat zij zegt. Als je geen dringende behoefte voelt om aan twee kanten te ademen, lekker zo laten. Ik wou het echter per se leren (heb er een paar jaar van meer en minder intensief zwemmen over gedaan hoor!! ;-) ) en ben trots dat het nu gelukt is. Jammer trouwens, in mijn bad is geen zwemvierdaagse. Zou ik wel weer een leuke motivatie vinden om vaker te gaan.
Fijn dat je zo niet misselijk werd!

Hoe vaak ga je nu? Een zwemvierdaagse is ook maar kort - dan moet je de week erna weer een nieuw doel hebben.
Ik hou wel van doelen. In de vakantie had ik een doel en dat heb ik gehaald, dus nu ben ik verder met het volgende doel en daar pas ik mijn trainingen dan op aan.
Alle reacties Link kopieren
Als je een nieuw doel zoekt:

Hebben jullie wel eens van de 1k-wet challenge gehoord van Speedo. Het doel is om 1 km te zwemmen in de tijd die je normaal nodig hebt om 5 km hard te lopen of 10 km te fietsen. Op de site hebben ze allerlei schema's staan om zo ver te komen, zowel voor beginners als gevorderde zwemmer.

Het leek mij heel leuk, maar ik ben al te ver gevorderd. Het zou namelijk betekenen dat ik binnen de 20 minuten, 5 km zou moeten kunnen hardlopen. Dan moet ik 15 km/u lopen (4 min/km). :rofl: Mijn snelste is nl 5:33 min/km -> 10,8 km/u. Ik kom dus wat tekort qua lopen. Maar het zijn wel duidelijk schema's, dus je hebt er echt wel iets aan!
Of anders mijn zwemcoach.nl van de knzb.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik zou hem wel aan moeten passen. Zwemmend haal ik 12.40-13.00 op de 1km, dan kan ik 2km lopen proberen in die tijd en 4km fietsen (voor een mooi patroon steeds het dubbele).
Maar ik heb geen idee; ik loop weinig en 5km heb ik zeker nog nooit gehaald. Ik ga het de vakantie weer eens doen. Misschien helpt een doel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven