Zwemmen als sport/doel

02-08-2018 12:15 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Ik zit er aan te denken om te gaan starten met zwemmen (baantjes, misschien eens aquarobics proberen) als sport en om fit te worden en een paar kilo's te verliezen (max. 5).
Wie heeft hier ervaring mee of wil het ook doen?
En iemand misschien nog een goed schema om te volgen?
Alle reacties Link kopieren
Yeah ik heb mijn medaille. Was echt leuk om te doen!

Over doelen gesproken, ik ben begonnen een paar maanden geleden met 60 banen. 4 banen school en 1 borst. Steeds wat aangepast en laatste periode om en om gezwommen.
Vanmorgen weer een nieuwe reeks gestart en nu 3 banen borst gedaan en 1 school. De andere keren zwom ik 60 banen in 50 minuten en nu 60 banen in 45 minuten. leuk.

Trouwens bij ons hebben ze op bepaalde tijden ook fitness materiaal in het water liggen. Vanmorgen na het zwemmen daar nog een kwartier mee bezig geweest. Vind dat echt een leuke meerwaarde.

Haha nou ik hou het idd bij rechts maar echt knap van de mensen hier die zich hebben aangeleerd om beide kanten te ademen. Misschien een lange termijn doel als ik al een tijdje alleen borst zwem.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Van de week voor het eerst weer in het binnenbad gezwommen en dat ging lekker soepel. Iedereen zwom mij in de weg. :rofl:
Het buitenbad is een 50 meter bad, dus de banen waren nu sowieso kort. Daarnaast heb ik ook een tijdje 2x in de week 2 km gezwommen, dus ik ging nu vliegensvlug.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat maf, ik had gisteren een reactie getypt maar die is verdwenen.

Ibi, wat knap die 60 baantjes (wel in een 25 meter bad hoop ik? Anders maak ik me ernstig zorgen over mijn 30 baantjes O.o ) met steeds meer borstcrawl. Lekker is het he, als dat lukt?!

Na dit weekend is het zwembad hier weer dicht en binnen zwemmen weet ik nu al dat het niet gaat worden. Gelukkig heb ik volgende week afgesproken om met een collega naar het werk te fietsen (ruim 30 km enkele reis): de ene dag heen, de andere dag terug.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
31-08-2018 09:54
Wat maf, ik had gisteren een reactie getypt maar die is verdwenen.

Ibi, wat knap die 60 baantjes (wel in een 25 meter bad hoop ik? Anders maak ik me ernstig zorgen over mijn 30 baantjes O.o ) met steeds meer borstcrawl. Lekker is het he, als dat lukt?!

Na dit weekend is het zwembad hier weer dicht en binnen zwemmen weet ik nu al dat het niet gaat worden. Gelukkig heb ik volgende week afgesproken om met een collega naar het werk te fietsen (ruim 30 km enkele reis): de ene dag heen, de andere dag terug.
Haha ja hoor een 25 meter bad. En inderdaad is heerlijk dat het zo goed lukt.
Zit nog te twijfelen over de vervolg trainingen. Op de planning staat nog 4 keer hetzelfde dus 60 banen 3 borst 1 school. Twijfel of ik het omhoog ga zetten naar 70 banen of 60 maar dan allen borst.

Wat jammer dat het zwembad dicht is. Wat is de reden dat je niet binnen wilt zwemmen?

Gisteren weer gaan zwemmen ging wel goed maar had wat last van mensen die op twee derde van de baan al terug gingen waardoor ik ze steeds opnieuw in moest halen. Heel irritant.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Binnenzwemmen is kansloos voor mij, om wat Dianaf zegt (iedereen zwom mij in de weg): o die 25 meter kun je niet lekker doorzwemmen. Het openluchtbad heeft riant ruimte openingstijden, waar het binnenbad maar een paar uren heeft waarop je kunt banenzwemmen, dus veel te vol. En die uren moeten dan meer weer net uitkomen in mijn agenda van die week. Vind er nooit wat an... (echt jammer hoor, maar volgend jaar gewoon weer lekker een abo op het buitenbad!!)
Alle reacties Link kopieren
Ha meiden wat leuk een zwem topic. Dat wilde ik zelf al beginnen maar ik sluit gewoon aan. Ik zwem nog steeds buiten.

@kastanjez: is zwemmen in een wetsuit niks voor je? Dan kan je ook gewoon buiten door blijven zwemmen?

Doen jjullie nog andere sporten?
Alle reacties Link kopieren
Zwemmen is het efficiëntst qua gewichtsverlies en stofwisseling, maar ik heb jammer genoeg nu geen zwembad dichtbij mij. Vroeger zwom ik regelmatig, 1 a 2 keer per week, iedere keer 40 baantjes. Kort, maar voldoende om mij op te laden.
Daar heb ik nou nog nooit aan gedacht Dikkerdjedap, een wetsuit! Helaas heb ik geen open zwemwater echt in de buurt, dus dan zou het daar weer op stuk gaan. Nog los van of je op zo'n plek daadwerkelijk in je eentje wilt gaan zwemmen.

Zou wel tof zijn zeg, even een baantje heen en weer over de Nederrijn ergens begin november ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
02-08-2018 12:51
Ik zwem wel veel, maar gebruik nooit een schema. In het begin was ik na een half uur al moe. Nu lukt het me om een uur rustig te zwemmen (schoolslag).

Ik heb steeds iets langer gezwommen, maar ik tel nooit de banen. Ik let alleen op de tijd.

Ik vind wel dat je een mooi lichaam krijgt van zwemmen. Alles mooi in balans.
Ha, wat leuk om iemand anders dat eens te zien zeggen. Ik heb het zwemmen recent weer opgepakt en of het veel goed doet voor afvallen, geen idee (al is een soort beweging die je leuk vindt natuurlijk onbetaalbaar) maar heb de illusie dat mijn lijf er weer een stuk beter uitziet - inderdaad meer in balans, mooiere armen, schouders.
Alle reacties Link kopieren
@ kastanjez: ja het hangt er wel van af waar je gaat zwemmen of dat alleen kan of niet. Buitenwater blijft toch echt wel buitenwater. Kan je op zwemwater.nl niet kijken of er iets in de buurt is waar je nog niet van wist? Soms is er ineens een plas in de buurt ofzo :-)

Gisterenavond heerlijk 3.000 mtr gezwommen. Niet snel, gewoon rustig gezwommen na klussen in de tuin. Het was zo heerlijk. Misschien vandaag ook weer even.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk dikkerdjedap!

Leuk om te lezen hoe iedereen haar eigen weg in het zwemmen vind.

Ikzelf ben een half jaar geleden begonnen met 1 baan borst 1 baan school zo langzaam opgebouwd. Vanmorgen voor het eerst 9 banen borst gedaan en de tiende baan school.
Dat ga ik in totaal 6 keer doen en daarna stap ik over op alleen maar borst. Heel blij mee dat ik vorderingen blijf zien.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik ben ook nog steeds aan het zwemmen. Op dit moment ga ik 2 keer per week: 1 keer naar trimzwemmen en nog een keer banenzwemmen (meestal op zondag). Tijdens het trimzwemmen krijg ik hele goede tips over mijn slag. En ik merk echt dat de borstcrawl steeds beter gaat. Zo fijn!

Bij ons in het zwembad lijken ze nu te snappen dat er meer mensen komen om echt te zwemmen in plaats van te poedelen en kletsen. Ze maken met lijnen een slow, medium en fast lane. Helaas de laatste keer ook weer 2 kletsers naast elkaar in de medium lane. Zucht. Toen ben ik in de fast lane gaan zwemmen terwijl ik daar nog niet helemaal thuis hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat kost zwemmen bij jullie? In de buurt hier kost een 50 keer kaart voor banen trekken maar lieft 245 euro. Ze hebben geen jaarabonnement ofzo. Ik ben blij dat ik nog even thuis kan blijven zwemmen en ook nog gewoon in open water terecht kan.
Hier is het 50 euro voor een jaar en dan 2 euro per bezoek.
Leuk, een zwemtopic! Maar helaas is er al een tijdje niet in geschreven.
Ik ben sinds 2 maanden ook met zwemmen begonnen. Eerst via een Start to swim-schema. Er werd aangeraden de eerste keer gewoon een kwartier te zwemmen en te zien hoever je kwam. Dat werd met hangen en wurgen 400 m en ik was compleet af.
Toen ben ik met een schema gaan opbouwen en zit nu op 1000 m in 40 minuten. Nog niet aan een stuk hoor, vandaag heb ik 2x 400 m en 1x 200 m gedaan en de volgende keer ga ik naar 2x 500, dan 600 en 400 etc.
En als ik dan 1 km in een keer kan stel ik weer een nieuw doel.

Ik kan helaas alleen maar schoolslag. Okay ook rugslag, maar dat vind ik onprettig ivm met andere zwemmers.
Ik merk nog niks van afvallen of spieropbouw, maar wel dat mijn conditie vooruit gaat en dat is ook wat waard.
Alle reacties Link kopieren
dikkerdjedap schreef:
12-09-2018 18:09
Wat kost zwemmen bij jullie? In de buurt hier kost een 50 keer kaart voor banen trekken maar lieft 245 euro. Ze hebben geen jaarabonnement ofzo. Ik ben blij dat ik nog even thuis kan blijven zwemmen en ook nog gewoon in open water terecht kan.
Ik ben ongeveer 300 euro per jaar kwijt. Maar dan kan ik onbeperkt banenzwemmen, vrijzwemmen, aquasporten, zonnebank (?) en dan kan ik meerdere zwembaden zwemmen. Ik zwem gemiddeld 2 keer per week, dus dat is ongeveer 3 euro per keer.

-Darkside-, leuk dat je ook bent gaan zwemmen! Zwemmen is meer een cardiotraining dan een krachttraining. Qua afvallen en spieropbouw is zwemmen daardoor niet de meest effectieve keus, maar het is zeker super goed voor je uithoudingsvermogen!!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Van alleen maar schoolslag heen en weer zwemmen word je niet gespierd, nee. Je kunt wel oefeningen doen in het water om bepaalde spieren extra te trainen, maar dan moet je kiezen tussen of zoveel mogelijk meters in je gezwommen tijd, of wat minder meters en meer kracht. Je kunt bijvoorbeeld je benen stilhouden en alleen schoolslag armen doen. Andersom kan ook, alleen je benen gebruiken, maar de meeste banenzwemmers gebruiken nauwelijks hun armen bij de schoolslag (die vegen horizontaal rond) dus dan voel je weinig verschil.
Ik doe het ook in de eerste plaats voor een betere conditie. Gênant gewoon hoe snel ik buiten adem ben.
En dan van daaruit kijk ik wel verder.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels zwem ik nu alle banen borst, 60 stuks in ongeveer 45 min.

Jullie hadden het over de kosten. Ik heb nu een onbeperkt half jaar kaart gekocht voor 125 euro. Maar die is dan wel alleen maar geldig in de daluren. Probeer nu 3 keer per week te gaan.
Je kan ook voor 2 keer per week dan is een half jaar 100 euro.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
25-10-2018 13:36
Ik doe het ook in de eerste plaats voor een betere conditie. Gênant gewoon hoe snel ik buiten adem ben.
En dan van daaruit kijk ik wel verder.

Dat is ook een prima uitgangspositie en daar is zwemmen heel erg geschikt voor!

Ik heb qua abonnement niet veel keus tussen de abonnementen. Maar ik vind de prijs zelf prima.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hier kost het 45 euro per jaar voor een abonnement en dan betaal ik 1,70 entree ipv 4,50.
Verder kun je nog apart lessen aquagym enzo doen. Maar dat kost dan weer extra.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
24-10-2018 21:23
Leuk, een zwemtopic! Maar helaas is er al een tijdje niet in geschreven.
Ik ben sinds 2 maanden ook met zwemmen begonnen. Eerst via een Start to swim-schema. Er werd aangeraden de eerste keer gewoon een kwartier te zwemmen en te zien hoever je kwam. Dat werd met hangen en wurgen 400 m en ik was compleet af.
Toen ben ik met een schema gaan opbouwen en zit nu op 1000 m in 40 minuten. Nog niet aan een stuk hoor, vandaag heb ik 2x 400 m en 1x 200 m gedaan en de volgende keer ga ik naar 2x 500, dan 600 en 400 etc.
En als ik dan 1 km in een keer kan stel ik weer een nieuw doel.

Ik kan helaas alleen maar schoolslag. Okay ook rugslag, maar dat vind ik onprettig ivm met andere zwemmers.
Ik merk nog niks van afvallen of spieropbouw, maar wel dat mijn conditie vooruit gaat en dat is ook wat waard.
Ik kan ook alleen schoolslag, maar ben enkele weken geleden begonnen met een 12-weekse cursus borstcrawl. En dat overtreft echt al mijn verwachtingen, ik vind het ontzettend leuk om te doen! Ik hoop dat het me gaat lukken de slag onder de knie te krijgen, want ik vind het niet gemakkelijk. Maar we bouwen hem in onderdelen op en ik heb pas een paar lessen gehad, dus nog veel te leren. Ik ben eraan begonnen omdat ik de borstcrawl wilde kunnen zwemmen (het resultaat), maar dat ik zoveel plezier zou hebben aan het leren zelf (de weg erheen), dat had ik niet verwacht.

Geen idee of het je leuk lijkt om een nieuwe slag te leren, maar ik kan het zeker aanbevelen!
Ja, ik zwem gemiddeld 2x per week. Lekker 2 uur lang baantjes trekken. Ik ben dol op zwemmen. Ideale sport dus. :heart:
-Darkside- schreef:
25-10-2018 13:36
Ik doe het ook in de eerste plaats voor een betere conditie. Gênant gewoon hoe snel ik buiten adem ben.
En dan van daaruit kijk ik wel verder.
Ik heb ook een achterlijk slechte conditie. Vind ik zelf. Ben inderdaad snel buiten adem. Maar ik zwem met veel gemak 2 uur lang non stop. Ook fietsen, skeeleren en paardrijden kan ik eeuwen volhouden. Maar hardlopen of fitness... Ho maar. :nope:
pisa schreef:
25-10-2018 17:46
Ik kan ook alleen schoolslag, maar ben enkele weken geleden begonnen met een 12-weekse cursus borstcrawl. En dat overtreft echt al mijn verwachtingen, ik vind het ontzettend leuk om te doen! Ik hoop dat het me gaat lukken de slag onder de knie te krijgen, want ik vind het niet gemakkelijk. Maar we bouwen hem in onderdelen op en ik heb pas een paar lessen gehad, dus nog veel te leren. Ik ben eraan begonnen omdat ik de borstcrawl wilde kunnen zwemmen (het resultaat), maar dat ik zoveel plezier zou hebben aan het leren zelf (de weg erheen), dat had ik niet verwacht.

Geen idee of het je leuk lijkt om een nieuwe slag te leren, maar ik kan het zeker aanbevelen!
Er wordt hier ook slagtraining gegeven, ja. Ik ben wel van plan dat binnenkort te gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven